Mercedes v Brazílii nastoupí bez Coanda výfuků - proč?

Mercedes | foto: Daimler AG

V Austinu nastoupil Nico Rosberg bez Coanda výfuků, zatímco Michael Schumacher měl k dispozici novější verzí. V Brazílii hodlá Mercedes učinit krok zpět: Coanda výfuky se neobjeví na žádném z vozů.

Mercedes si Coanda výfuky po vzoru špičkových týmů poprvé otestoval v Mugellu a hned v Singapuru je nasadil do závodu. Nico Rosberg v něm získal páté místo, poté však začal propad a tým od Velké ceny Koreje nezískal ani bod.

V Austinu nasadil Coanda výfuky pouze na Schumacherův vůz, který s ním zajel v kvalifikaci šestý nejrychlejší čas a po penalizaci Grosjeana startoval dokonce z pátého místa, zatímco Rosberg se starší konfigurací s konvenčními koncovkami mířícími vzhůru hůře zahříval pneumatiky a skončil až sedmnáctý.

To se však týmu vrátilo jako bumerang: Michael se v závodě trápil a neustále se propadal. Monopostu s Coanda výfuky se přehřívaly pneumatiky a vyšší byla i spotřeba. Mercedes F1 W03 je rychlý, pokud pneumatiky dostane do provozního rámce - za vyšších nedělních teplot v Texasu se však vrátily známé problémy s přílišnou teplotou.


Michael Schumacher v Austinu s Coanda výfuky...

Vůz následkem toho přichází o přilnavost a ztrácí při brzdění a akceleraci. Schumacher si stěžoval, že na úvodní sadě pneumatik neměl žádnou přilnavost: "Myslím, že po kvalifikaci museli být nějak poškozeny. Museli jsme pak změnit strategii na dvě zastávky," uvedl sedminásobný mistr světa po závodě. Vzhledem k tomu, že ostatní týmy včetně Marussie či HRT zvládly jednu, mohl s takovou strategií přes výbornou startovní pozici na body zapomenout.

Rosberg byl v závodě se starší konfigurací průměrně o půl sekundy na kolo rychlejší a dojel na 13. místě. "Kdybych startoval z první desítky, v pohodě bych dojel na bodech," litoval mladý Němec. Mercedes proto z USA vyvodil patřičné závěry a po experimentu se podle Auto Motor und Sport rozhodl v Brazílii nasadit starší specifikaci bez Coanda výfuků.

Poslední závod však tým nemůže moc pojmout jako test: Schumacher se bude loučit s aktivní kariérou v F1 a chtěl by dojet na bodech, Rosberg si chce po bodovém půstu rovněž spravit chuť. Týmu navíc na záda dýchá ambiciózní Sauber, jenž by jej rád připravil o pátou příčku v šampionátu konstruktérů a finančně si polepšil.


... a Nico Rosberg se starší konvenční verzí (foto: Daimler AG)

Šéf týmu Ross Brawn si však uvědomuje, že je novější verze teoreticky výhodnější: "Coanda je tou cestou a my se jí musíme vydat. Stále se učíme." Pro Coanda výfuky se v závěru sezóny rozhodl i Lotus a ve třetím závodě se s nimi dočkal vítězství. V Austinu s nimi díky rezonanční komoře ve výfukovém potrubí získal dalších 6 koní navíc.

Podle Garyho Andersona  spočívá problém Mercedesu v tom, že se příliš velká část horkých výfukových plynů dostává na zadní pneumatiky. Coanda výfuky rozhodně nejsou nejjednodušší věcí na zprovoznění a nepřinášejí hned výsledky, jak šlo vidět u Lotusu. Když se však s nimi po šesti závodech rozhodnete učinit krok zpět a stále se trápíte, rozhodně to není na pochvalu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 9 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy