Analýza sektorů: Kde získával McLaren a proč se tak dařilo Mercedesu?

Mercedes | foto: Mercedes AMG F1 Team

MONZA - Jaké časy a rychlosti dosahovali piloti během kvalifikace na Velkou cenu Itálie? Kdo nevyužil potenciál svého vozu a co vyplývá z maximálních dosažených rychlostí?

Monza je při pohledu na mapu zdánlivě jednoduchou tratí: bývalý ovál zpomalený dvěma šikanami, středně rychlým úsekem Lesmo, Variante Ascari a otevírající se náročná Parabolica. Kvůli množství rovinek okruh vyžaduje co nejnižší odpor, proto týmy vozí unikátní aerodynamické balíky, které nikde jinde nevyužijí. Kompletní technický přehled okruhu naleznete zde.

První sektor obsahuje jedinou pomalou šikanu s místem nejtvrdšího brzdění - jinak vše na plný plyn. Druhý sektor začíná 233 m před druhou pomalou šikanou (4/5), vede přes Lesmo a končí 215 m před zajímavou technickou kombinací tří zatáček Variante Ascari. Kromě ní se obsahuje třetí sektor už jen Parabolicu, v níž je důležité začít brzy zrychlovat. Jakákoliv drobná chybička se kvůli dlouhým rovinkám násobí.

Čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed-trap) se nachází 212 m před první zatáčkou. DRS zóny nás nyní zajímají, zadní křídla mohli piloti v kvalifikaci otevírat, kdekoliv se jim zlíbilo.

V Q3 se ve svých pokusech dokázala zlepšit pouze první pětice pilotů: Hamilton, Button, Massa, Di Resta a Schumacher. V Q2 byli rychlejší Vettel, Rosberg, Räikkönen a Kobajaši. Alonso byl kvůli vadné součástce v hodnotě Kč 25,- o 1,5 s pomalejší než v Q1 a sebejistě po kvalifikaci prohlásil, že nebýt poruchy, kvalifikaci by "bezpochyby" vyhrál.

Poskládat všechny své nejlepší sektory během jednoho kola se dnes podařilo pouze Glockovi. Z první desítky by si při takovém výkonu nejvíce polepšil Hamilton (o 0,216 s), Rosberg (o 0,141 s) a Räikkönen (o 0,119 s).

V prvním sektoru kralovaly McLareny: Button na Hamiltona ztrácel 5 tisícin, zbytek pole pak nejméně 2 desetiny sekundy. Tento úsek je o dobrém výjezdu z poslední zatáčky, nízkém odporu a stabilitě při brzdění do úvodní šikany, což je slabina Sauberu, která se zde navzdory dobré aerodynamice naplno projevovala.

Ve druhém sektoru si vedl nejlépe opět Hamilton, tentokrát před Alonsem. Rychlejší než Button zde byli i Massa s Di Restou, který dnes podal s Force Indií mimořádný výkon. Třetí sektor patřil oběma Ferrari, kterým zde byl nejblíže Hamilton s Pérezem.


Tabulka č. 1 - Časy v sektorech

Red Bullu dnes ztrácel zejména v prvním sektoru, který je o co nejnižším odporu a maximální rychlosti. Projevuje se zde jedna ze slabin motoru Renault: o něco nižší maximální výkon v nejvyšších otáčkách. Nedařilo se zde ani jeho dalším zákazníkům: Lotusu, Williamsu ani Caterhamu.

Mercedesu (jejich osmiválec pohání i McLaren a Force Indie) to zde naopak jezdilo, pomohlo jim k tomu i DRS. Zdálo se mi, že si jej v zatáčkách mohli dovolit spíše později zavírat a dříve otevírat, nikoliv naopak, jak se obecně píše z titulu pomalého opětovného spojení proudění (re-attaching) vzduchu na předním křídle v důsledku dlouhého potrubí vedoucího napříč celým monopostem. Důvodem delšího využívání DRS je podle mě neutrálnější aerodynamické vyvážení díky odtržení (stalling) vzduchu na předním i zadním křídle. Včerejší problémy se separací se týmu zřejmě podařilo vyřešit.

Lotusy díky úplavu (zkresluje hodnoty speed-trapu) za jinými vozy dosáhly nejvyšších rychlostí na konci rovinky (přes 342 km/hod). Ferrari zkoušelo v kvalifikaci tuto fintu: oba vozy jezdily těsně za sebou, aby pro ten druhý vytvořily aerodynamický stínu pro dosažení vyšších rychlostí, v Q3 to však kvůli technickým problémům už nemohli využít.

Monopost F2012 dokázal, že na tom s rychlostí není vůbec špatně - dle třetího místa Massy a výroku Alonso by se mohlo zdát, že je zde možná vůbec nejrychlejší. Je vidět, že Scuderia již vyřešila své potíže z úvodu sezóny s trakcí, maximální rychlostí a aerodynamickou efektivitou.

McLaren to nakonec nenapodobil, je to věc obtížně naplánovatelná. "Je to těžké zvládnout. Příliš se soustředíte na správné načasování brzdění. Způsob, jak jsme to dělali my, byl mnohem lepší: zkrátka využít provoz na okruhu," popisuje Button, který mocně těžil ze zrychlení za Vettelem v Q3.


Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti

Toro Rosso zašlo ve filozofii nastavení Lotusu ještě dál (co nejméně odporu). Byli sice třetí nejrychlejší na rovince, což se negativně projevovalo zejména ve dvou zatáčkách Lesmo. Ve druhém sektoru byli pomalejší už jen tři "nováčkovské" týmy: Caterham, Marussia a HRT.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 4 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy