Předmětný víkend byl opravdu černý, neboť 24 hodin předtím zahynul při kvalifikaci Roland Ratzenberger a těžce havaroval Rubens Barrichello. Poněkud nespravedlivě se tak víkend spojuje jen s Ayrtonem Sennou, ale Imola 94 znamenala dramatický obrat ve vývoji bezpečnostních opatření. Ta se týkala nejen vozů samotných, ale i okruhů a zabezpečení závodů.
„Senna byl symbolem Formule 1 a udělal toho pro F1 strašně moc. Myslím si, že Max Mosley řekl zcela oprávněně, že za bezpečnost F1 vděčíme jemu a Rolandovi. To je to jediné, co bylo na tehdejší tragédii alespoň trochu pozitivní,“ vzpomíná s odstupem času Sennův rival a dnešní král Formule 1 Michael Schumacher.
K tomu říká prezident Mezinárodní automobilové federace Max Mosley, že již od svého prvního setkání s automobilovými závody měl v plánu zvýšit bezpečnost jezdců. „Při prvním závodě, byla to v 70tých letech Formule 2, bylo v dubnu na startu 21 vozů a v červenci již byli tři piloti po smrti. Vypadalo to jako v první linii ve Vietnamu,“ řekl pro The Guardian Mosley. „Vzpomínám si na to, jak jsem si řekl, že pokud bych někdy měl postavení a možnost, něco bych s tím udělal.“
Po tragickém víkendu v Imole došlo ke ztužení kokpitu jezdce proti nárazu z jakékoliv strany. Zavedl se bezpečnostní systém HANS na ochranu hlavy a páteře, úpravy doznala horní část kokpitu, která nyní daleko více kryje hlavu a ramena jezdce. Na tratích byly realizovány diskutované šikany a maximálně redukována rizika. U vozů byl snížen objem motorů a slicky byly nahrazeny drážkovanými pneumatikami pro snížení gripu a rychlosti v zatáčkách.
„Můj obraz Senny si uchovávám již od roku 1980, kdy jsem ho viděl na motokáře. Fantastický zážitek vidět ho ve srovnání s ostatními, zvláštní a jedinečný okamžik,“ přiznal Michael Schumacher pro AFP.
Foto: Archiv, Honda