Za dnešní bezpečí vděčí jezdci Sennovi

Jeho smrtelná havárie přinutila jednat ve věci bezpečnosti monopostů F1.

Již brzy si připomeneme 10. výročí tragické smrti trojnásobného mistra světa Ayrtona Senny. Ve 34. letech předčasně opustil nejen své blízké, ale i motoristický sport. Stalo se při GP San Marina 1994, když v 7. kole havaroval jeho Williams v zatáčce Tamburello okruhu v Imole.

Předmětný víkend byl opravdu černý, neboť 24 hodin předtím zahynul při kvalifikaci Roland Ratzenberger a těžce havaroval Rubens Barrichello. Poněkud nespravedlivě se tak víkend spojuje jen s Ayrtonem Sennou, ale Imola 94 znamenala dramatický obrat ve vývoji bezpečnostních opatření. Ta se týkala nejen vozů samotných, ale i okruhů a zabezpečení závodů.

„Senna byl symbolem Formule 1 a udělal toho pro F1 strašně moc. Myslím si, že Max Mosley řekl zcela oprávněně, že za bezpečnost F1 vděčíme jemu a Rolandovi. To je to jediné, co bylo na tehdejší tragédii alespoň trochu pozitivní,“ vzpomíná s odstupem času Sennův rival a dnešní král Formule 1 Michael Schumacher.

K tomu říká prezident Mezinárodní automobilové federace Max Mosley, že již od svého prvního setkání s automobilovými závody měl v plánu zvýšit bezpečnost jezdců. „Při prvním závodě, byla to v 70tých letech Formule 2, bylo v dubnu na startu 21 vozů a v červenci již byli tři piloti po smrti. Vypadalo to jako v první linii ve Vietnamu,“ řekl pro The Guardian Mosley. „Vzpomínám si na to, jak jsem si řekl, že pokud bych někdy měl postavení a možnost, něco bych s tím udělal.“

Po tragickém víkendu v Imole došlo ke ztužení kokpitu jezdce proti nárazu z jakékoliv strany. Zavedl se bezpečnostní systém HANS na ochranu hlavy a páteře, úpravy doznala horní část kokpitu, která nyní daleko více kryje hlavu a ramena jezdce. Na tratích byly realizovány diskutované šikany a maximálně redukována rizika. U vozů byl snížen objem motorů a slicky byly nahrazeny drážkovanými pneumatikami pro snížení gripu a rychlosti v zatáčkách.

„Můj obraz Senny si uchovávám již od roku 1980, kdy jsem ho viděl na motokáře. Fantastický zážitek vidět ho ve srovnání s ostatními, zvláštní a jedinečný okamžik,“ přiznal Michael Schumacher pro AFP.


Foto: Archiv, Honda

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy