Tombazis o tom, proč a kdy se Ferrari rozhodlo pro pull-rod vpředu, o vylepšeních a o DRS

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Hlavní designér Ferrari Nicolas Tombazis ve včerejším pořadu Petera Windsora "The Flying Lap" uvedl, že Ferrari nikdy nepochybovalo o pull-rod řešení svého předního zavěšení, které letos používají jako jediný ze všech týmů Formule 1.

Ferrari přitom nezačalo vůbec dobře, za hlavními rivaly zaostávalo o více než sekundu, a čekalo ho spoustu práce. Měli v Maranellu nějaké pochybnosti o svém radikálním pull-rod zavěšení?

"Abych byl upřímný, tak to byla jedna z oblastí, o kterou jsme neměli vůbec obavy, jakmile jsme začali s vozem jezdit. Byl to samozřejmě extrémní návrh, ale přišli jsme s ním zejména kvůli aerodynamické výkonnosti," popisuje Tombazis.

"U částí předního zavěšení dochází k velké interakci s úplavem předního křídla, což nás hnalo tímto směrem. My jsme na tom samozřejmě odvedli spoustu práce, veškeré simulace, takže jsme cítili, že z hlediska zavěšení je všechno fundamentálně v pořádku, pomohlo nám to snížit těžiště atd.," pokračuje hlavní designér letošního vozu Ferrari F2012. Z těchto důvodů o nasazení pull-rodu vpředu pro příští rok uvažuje rovněž i McLaren.

Kdy se Ferrari rozhodlo pro tento překvapivý návrh předního zavěšení? "Bylo to někdy kolem června 2011, finální rozhodnutí. S původním návrhem jsme přišli někdy kolem března - dubna, pak jsme zahájili práci v aerodynamickému tunelu, simulace zavěšení, strukturální práce," prozrazuje Tombazis.

Co přinesly nové díly ve Španělsku Ferrari. Bylo hlavním problémem aerodynamické vyvážení spíše než přítlak? "Ve Španělsku jsme chtěli zvýšit i přítlak. Měli jsme problémy s ovladatelností vozu, vylepšení nám pomohla s obojím: zlepšit vyvážením i zvýšit přítlak."


Srovnání loňského push-rod zavěšení s letošním pull-rodem (foto: Scuderia Ferrari)

Jak je na tom stáj z Maranella s efektivností svého systému pro snížení přítlaku (DRS) na zadním křídle? "Myslím, že dva nebo tři týmy dosahují silnějšího [DRS] efektu, získávají větší rozdíl v rychlosti ve srovnání s námi, což je patrné zejména na jejich kvalifikační výkonnosti. Pracujeme na tom, neměli jsme mnoho novinek na zadním křídle, takže v následujících závodech představíme některá vylepšení.

DRS nutí lidi navrhovat zadní křídla mnohem blíže svých limitů než obvykle. Proto opravdu musíte přesně určit parametry zadního křídla, je to teď mnohem těžší než v minulosti, kdy jste zkrátka kvůli odporu jen obětovali trochu přítlaku. Nyní máme i ten třetí parametr: sílu DRS efektu, který věci teď hodně ztěžuje," dodává Tombazis.

 

Tip: Pat Fry o předním pull-rodu Ferrari

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 2 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy