Ideální teplota pneumatik rozhoduje šampionát: kdo se trefí, vyhrává

Pirelli | foto: Pirelli

Pneumatiky se stávají klíčovou záležitostí v letošním boji o titul. Černé zlato bylo vždy důležité, ale po úpravách před sezónou je teplotní rámec pro jejich fungování ještě menší, v závodech jsme proto svědky odlišné formy jednotlivých týmů.

Ve čtyřech letošních závodech triumfoval pokaždé jiný pilot: v Austrálii Jenson Button, v Malajsii Fernando Alonso, v Číně Nico Rosberg a včera v Bahrajnu Sebastian Vettel. Jednou se na špici drží McLaren, jindy Ferrari, Lotus, Mercedes, Red Bull či Sauber.

O těchto výkyvech rozhodují pneumatiky a správná práce: kdo je dokáže rychle zahřát a udržet v ideální teplotě, ten má najednou neuvěřitelnou rychlost - desetinky z nich získávané jsou letos ve vyrovnaném poli důležitější než kdy dříve.

Šéf Mercedesu Ross Brawn, který s Rosbergem slavil v Šanghaji nečekané vítězství, pro Autosport potvrzuje: "Kdokoliv jejich potenciál odkryje jako první a bude získávat konzistentní výsledky, ten bude letos úspěšný."


McLaren se včera v Bahrajnu s pneumatikami trápil, což se odráželo ve výkonech na dráze
(foto: Pirelli)

Po zákazu foukání, který přispěl k vyrovnanosti pole, pneumatiky mají větší vliv. Týmy přicházejí na to, že s nižším přítlakem na zádi je těžší dosáhnout dobrého vyvážení vozu za všech podmínek. Na pneumatiky tlačí nižší síla, proto je obtížnější je dostat do ideální provozní teploty.

Odchylka pouhých 15 - 20 °C od optimální teploty, která se u letošních pneumatik Pirelli pohybuje kolem 85 - 90 °C, má za následek, že při přehřívání rychle degradují, při nižší teplotě se naopak smýkají a drolí.

Dostat pneumatiky do ideálního provozního rámce je navíc ztíženo pravidly parc fermé, kdy týmy nemají možnost po kvalifikaci provést větší změny v nastavení vozu pro plnou nádrž a zcela odlišné teploty pro nedělní závod.

Podle sportovního ředitele Paula Hemberyho se však pneumatiky od těch loňských moc neliší, jejich důležitost nabývá na významu v důsledku minimálních rozdílů mezi auty: "Když máte 10 vozů namačkaných v rozmezí 0,28 sec, pak můžete těžko hovořit o tom, že jste vně či mimo ideálního výkonnostního rámce, protože rozdíly mezi vozy jsou tak malé.

Minulý rok někteří vedli s náskokem téměř jedné sekundy. To se změnilo. Jakákoliv drobná chyba pilota či v nastavení má vážnější dopad. Měkká směs 2012 se moc neliší od verze pro rok 2011, kterou jsme loni bez problémů používali po celý rok. Jiná jsou rovněž auta."


Lotus se trefil do černého a v Bahrajnu s oběma vozy skončil na pódiu
(foto: Pirelli)

Co mohou udělat týmy pro zlepšení? Brawn, jehož Mercedes v posledních závodech učinil velký pokrok, odpovídá: "Je to o vyvážení celého vozu. Když začnete klást příliš velký důraz na jednu z pneumatik - pravou zadní či levou přední, to je jedno - přijdete na to, že nebudete zvládat to, co máte.

O to se snažíme a ironicky nás to dostihlo v Malajsii, protože jsme podle mě odvedli dobrou práci v rozložení zatížení podél celého vozu. Když se ochladilo a bylo mokro, nedokázali jsme pneumatiky dostatečně zahřát, protože jsme měli zátěž pěkně rovnoměrně rozloženou."

Hembery však tvrdí, že týmy velmi brzy přijdou pneumatikám na kloub. Na Twitteru včera uvedl: "Nepodceňujte genialitu inženýrů F1, během příštích 2 - 4 závodů přijdou na to, jak na pneumatiky, podobně jako v roce 2011."

O tom však ředitel provozu Lotusu Alan Permane pochybuje: "Pokud vám někdo řekne, že dokáže změnit teplotu pneumatik prostřednictvím nastavení, je to hloupost. Každý, kdo vám bude tvrdit, že ví, jak změnit úroveň jejich degradace, vykládá nesmysly. Všichni by to moc rádi dokázali a někteří si myslí, že to do určité míry zvládají, je to však velmi těžké." A pak si vyberte.


Inženýři se dle Hemberyho brzy naučí pneumatiky správně využívat
(foto: Sahara Force India)

Během posledních závodů však docházelo k neobvyklým poklesům teplot v průběhu kvalifikací, což týmům také zamotalo hlavu. V Evropě se mohou těšit na stabilnější počasí, snad se jim v něm podaří zlepšit i práci s pneumatikami.

"Jedeme do Evropy, kde jsou teploty obvykle o něco stabilnější, a víte, co očekávat. Zažili jsme několik divných závodů během stmívání, kdy teploty během dne klesaly a počasí v Číně bylo v pátek také náročné. Pokles teplot během kvalifikace je neobvyklý, takže jsme zažívali podivné věci," pokračuje Permane.

Snad se Pirelli podaří zlepšit i problém s množstvím žmolků z pneumatik na trati, což stěžuje předjížděcí či defenzivní manévry. "V Číně to bylo překvapením i pro nás, ze zimních testů jsme neměli žádné náznaky a ke konci sezóny 2011 se to zlepšovalo. Zkoumáme, jak to zlepšit," dodává Hembery.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 4 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy