Souhrn prvních testů v Barceloně

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Druhé čtyřdenní předsezónní testování, k němuž se tento týden od úterka do pátku týmy Formule 1 sešli v Barceloně, je za námi. Pojďme si shrnout jeho výsledky.

Testů se zúčastnily všechny týmy krom HRT, které se snaží splnit na poslední chvíli s novým F112 nárazové testy, aby jej stihlo dopravit příští týden do Barcelony, zatím to s ním však moc růžově nevypadá.

Poprvé letos testovala také Marussia, která měla v plánu poskytnout tři dny v loňském voze MVR-02 na aklimatizaci Charlesovi Picovi a jeden den zkušenému harcovníkovi Timovi Glockovi. Žel v pátek ráno zjistila, že není v pořádku něco se zadním zavěšením a tuto závadu za celý den nebyla schopna opravit. Mladý Francouz se tak musel spokojit se dvěma dny.

Ruský tým příští týden přiveze již nový monopost MV03, který jako druhý z vozů pro sezónu 2012 nebude mít ošklivý schod na nose, podobně jako McLaren. Tým se za probíhající transformace a při nedostatečných zdrojích nechtěl pouštět do řešení, které by se příliš lišilo od toho loňského, proto volí cestu nižšího nosu.

Velká smůla postihla Lotus, který v úterý již po sedmi kolech zjistil, že něco s jeho šasi E20-02 není v pořádku. Byť tým nechtěl hovořit o tom, co přesně se děje s jeho vozem, bylo jasné, že problém je vážný a musí si v Barceloně zabalit. Eric Boullier prohlásil (viz zde), že příčina byla rychle nalezena, ale úpravou v továrně v Enstone bude muset projít i šasi E20-01 z Jerezu.

Zřejmě se uvolňuje kovová součást předního zavěšení zapuštěná mezi dvěma vrstvami karbonu. S podobným problémem se loni setkala Force India při posledním testu v Jerezu. Kimi Räikkönen cítil už v Jerezu, že s řízením něco v pořádku, Lotus to tehdy zřejmě vyřešil odlišným nastavením posilovače řízení. Spekuluje se o tom, že by za potížemi mohl stát příchod specialisty na uhlíková vlákna z Red Bull a příliš agresivní návrh. Tým místo toho dostane k dispozici jeden den testů 6. března v Katalánsku.


Přehled nejrychlejší časů a ujetých kol v Barceloně

Testy probíhaly za příznivého počasí, teploty sahaly od ranních 5 °C až po odpoledních 17 °C (asfalt od 7 °C - 31 °C). Každý den se o nejrychlejší čas postaral někdo jiný: v úterý Sebastian Vettel (Red Bull) na tvrdé směsi pneumatik Pirelli, ve středu Nico Hülkenberg (Force India) na super-měkkých, ve čtvrtek Pastor Maldonado (Williams) rovněž na super-měkkých a v pátek Kamuj Kobajaši (Sauber) na měkkých pneumatikách.

Ve velmi dobré formě se zdají být Red Bull i McLaren, britský tým mírně zaostává, ale není to zatím tak hrozné, jako loni. Solidní rychlost prokazovalo také Ferrari, které se trápí s vyladěním svého monopostu a které zkoušelo neustále přestavovat vůz a nové výfuky, ale rozhodně nemá tak špatné auto, jak si mnoho lidí myslí. Slušné časy zajížděl i Mercedes s Force Indií - přesná rychlost se ale těžko odhaduje: nejenže neznáme množství paliva, které může v Barceloně udělat přes 5 sec na kolo, ale pouze jsme odhadovali stáří směsi, byť ty šly dle barev odlišit. Chyběl nám i přehled o tom, nakolik byl kdo ovlivněn pomalejším soupeřem na trati.


Ujeté vzdálenosti v Barceloně

Nejvíce kilometrů v Barceloně ujel McLaren (2160 km), Williams (2113 km) a Mercedes (1857 km), což je dobré znamení - týmy nejen prokázali potěšitelnou spolehlivost, ale nasbírali velké množství dat pro další vývoj, optimalizace i nakrmení svých simulátorů.

Nejméně ujel výše zmiňovaný Lotus (33 km) a Caterham, který každý den výrazně zaostával. Ve znepokojení jsem volal dnes týmu s žádosti o vysvětlení. Prožili velmi bídný týden: v úterý Kovalainen zastavil na dráze a odpoledne měli problémy se zadní nápravou, ve středu dlouho přizpůsobovali auto Petrovovi, ve čtvrtek jej opět na téměř 2,5 hod zdržely problémy se zavěšením a v pátek kvůli závadě na elektroinstalaci motoru museli měnit celou pohonnou jednotku, ale uklidňovali mě, že monopost CT01 má na mnohem víc a zajížděné časy jsou v souladu s jejich plánem. Nejezdily s lehkým vozem a údajně nás potěší příští týden v Barceloně.


Ujeté vzdálenosti dle výrobců motorů

Z pohledu výrobců motorů ujel největší vzdálenost Mercedes (5847 km), zejména zásluhou McLarenu a svého továrního týmu. Ferrari (4832 km) zásobující krom svých monopostů také Toro Rosso a Sauber urazilo jen o 126 km méně než Renault (4956 km), jenž pohání čtyři týmy: Caterham, Lotus, Red Bull a Williams. Barvy Cosworthu (1573 km) hájila pouze Marussia, která se však v pátek na dráhu nedostala.

FIA dnes potvrdila zprávu, kterou jsme vám přinesli již včera ráno, že se před začátkem sezóny dočkáme změny v softwaru standardizované řídící jednotky motoru (ECU). Dva výrobci si měli v praxi vyzkoušet, jak obejít určité věci tak, aby mohly emulovat efekt foukání (pomocí nelegálního otevírání škrticí klapky při brzdění motorem a zneužití práce se zapalováním) - více zde. Aerodynamický přínos samozřejmě nedosahoval kvůli umístění koncovek výfuků takové úrovně, jako minulý rok, přesto však nebyl úplně zanedbatelný, protože při nájezdu do zatáček poskytoval o něco vyšší stabilitu.

 


Graf: Počet kilometrů ujetých tento týden v Barceloně

Ještě pár slov k pneumatikám Pirelli: do Barcelony tento týden italský dodavatel přivezl 367 sad (1468 pneumati), z toho 34 sad super-měkkých, 82 sad měkkých, 110 sad středně-tvrdých, 69 sad tvrdých, 36 intermediálek a 36 pneumatik do deště.

Celkem týmy využily 257 sad: 16 sad superměkkých, 81 sad měkkých, 95 sad středních a 65 sad tvrdých. Po letošních intermediálkách a mokrcýh pneumatikách vzhledem k slunečnému počasí nesáhl nikdo. Nejdelší stint na tvdé směsi čítal 22 kol, na středně-tvrdé 20 kol, na měkké 24 kol a na super-měkké 10 kol.

 

Souhrn testů v Jerezu a v Barceloně

Na závěr se podívejme ještě na souhrn vzdáleností za oba předsezónní testy - v Jerezu i v Barceloně dohromady.

Nejvíce toho letos ujel Williams - již přes 3756 km. Letos to s monopostem FW34 vypadá mnohem lépe než loni, v Barceloně dokázal (byť na super-měkkých nových pneumatikách Pirelli) zajet o půl sekundy lepší čas, než loni během sezóny v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska. Pokud se týmu podaří vylepšit průjezd pomalými zatáčkami, mohl by úspěšně bojovat o body v lepší části středu pole.

Druhou nejdelší vzdálenost má v roce 2012 na kontě McLaren (3546 km), Mercedes (3398 km) - ten však v Barceloně testoval ještě se starým vozem MGP W02 - a Force India (3193 km), která se ve středu zaskvěla nejrychlejším kolem.


Týmy a výrobci motorů dle součtu ujetých kilometrů v Barceloně a v Jerezu dohromady

 

Z pohledu výrobců motorů má nejvíce natestováno Renault (11 281 km), což je vzhledem k nejvyššímu počtu (4) zákazníků pochopitelné. Po tři týmy pohánějí Ferrari (8 741 km) s Mercedesem, který se může pochlubit větším počtem ujetých kilometrů (10 137).

 


Graf: Vzdálenosti ujeté během dvou předsezónních testů v Barceloně a v Jerezu

 


Videosestřih ze čtvrtého dne (zdroj: Sky Sport News)

Přes 270 nádherných snímků z Barcelony si můžete prohlédnout zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 20 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy