Jak se týmy přizpůsobují novým pravidlům, která mění aerodynamické vlastnosti celého vozu?

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Techničtí ředitelé Red Bullu a Lotusu popisují, jak se týmy přizpůsobují novým pravidlům. Své postřehy dodává také pilot Force Indie - Paul di Resta.

Protože loni měly týmy díky foukání tolik přítlaku na zádi, museli tehdy také odpovídajícím způsobem zvýšit přítlak v přední části, aby monoposty nebyly chronicky nedotáčivé.

Před letošní sezónou tvrdě usilují o to, aby ztracený přítlak získali zpět, přesto je jasné, že na zádi ho v tak obrovském množství nebudou schopni generovat. Což mimo jiné znamená, že dochází k obrovské změně v distribuci přítlaku napříč celým vozem.

"Minulý rok jsme byli schopni vytvářet docela dost přítlaku na zádi. U předního křídla to letos bude jednodušší, protože na okruzích vyžadujících vysoký přítlaku bude jezdit s úrovní odpovídající téměř Spa," potvrzuje pro Autosport Adrian Newey

Změny v distribuci přítlaku mají samozřejmě významný dopad na nastavení, s čímž se týmy však díky simulacím dobře vyrovnávají, jak potvrzuje hlavní designér Red Bullu: "Zdá se, že auto se chová zhruba tak, jak jsme čekali. Objevují se ze strany pilotů drobné stížnosti na ovladatelnost ve srovnání s minulým rokem, což se ale očekávalo."


Nový Red Bull RB8 v Jerezu (foto: Red Bull Racing)

Týmy museli v nastavení u nových vozů v důsledku omezení týkajících se výfuků před letošní sezónou začít znovu od nuly. Technický ředitel Lotusu James Allison vysvětluje, proč jím to však nečiní potíže:

"Nebyl s tím žádný příliš velký problém, protože máte spoustu dat z aerodynamického tunelu a mechanická data z různých testovacích stolic. Máme lidi, kteří jsou dobří v předvídání toho, jaké by vzhledem k vlastnostem vozu mělo být počáteční nastavení.

Zdá se, že jsme v tom začali celkem vlídně, takže jsme to na místě měli s počátečním nastavením jednoduché, spíše než abychom začali s novou plechovkou a složitě si hledali cestu do stavu, v jakém jsme nyní. Začínáte se simulacemi na novém voze, nezakládáte je na tom starém."


Allisonův Lotus E20 (foto: Lotus Renault GP)

Nově svůj styl však musí kvůli zákazu foukání upravit také piloti, obzvlášť s ohledem na to, kolik mají přítlaku uprostřed zatáčky. Závodní pilot Paul di Resta ale souhlasí s tím, že velké množství práce odvedou samotné týmy:

"Jízdní styl se liší, ale největší rozdíl je v tom, jak týmu funguje aerodynamika. Mají různé simulační nástroje, které vám poskytnou co nejlépe vyvážené auto. Když do něj znovu usednete, měníte pouze drobné detaily, ale mohou způsobit velký rozdíl, takže musíte změnit váš přístup."

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy