Co vše se letos Williamsu nevydařilo a proč

Williams | foto: Williams F1 Team

Williams letos zažil svou nejhorší sezonu od doby, co do F1 vstoupil. Autosport vyzpovídal několik mužů ve vedoucích pozicích týmu, aby zjistil příčiny.

Příští rok se do F1 vrací legendární spojení Williams-Renault, přesně 20 let poté, co Nigel Mansell vybojoval s týmem svůj první a jediný mistrovský titul. Vzhledem k současné situaci ale nikdo neočekává, že by se to mělo v nejbližší době zase podařit.

Williams zažil strmý pád dolů a cesta zpět nahoru nebude jednoduchá. Tým skončil letošní sezonu pouze s pěti body. Barrichello získal dvě devátá místa v Monaku a Kanadě, Maldonado desáté místo ve Spa.

Od nováčka Maldonada to vlastně nebyl špatný výkon, poté co byl po kvalifikaci penalizován za nesmyslné najetí do Lewise Hamiltona. Na druhou stranu, byl to právě Hamilton, který připravil Maldonada o body z VC Monaka, když ho při předjíždění v první zatáčce vyřadil ze závodu.

Testování začalo pro tým z Grove optimisticky. Nově uložená převodovka značila, že tým, který před dvaceti lety udával tempo, se snaží posouvat své možnosti. Převodovka jako taková pracovala dobře. Její vývoj a zlepšování ale spolkl tolik zdrojů, že vylepšování dalších oblastí trpělo.


V testech to ještě s Williamsem nevypadalo tak špatně...
(Foto: AT&T Williams)

Celé auto bylo špatné. Ostatní se postupně zlepšovali, když objevili možnosti výfukových plynů, které letos ovládly sezonu. Williams ale ne. Po otřesném startu bylo potřeba udělat několik změn.V květnu bylo oznámeno, že na konci sezony opustí tým dlouholetý technický ředitel Sam Michael.

Na jeho místo Williams dosadil Mika Coughlana, bývalého pracovníka McLarenu. I když byl oficiálně jmenován hlavním inženýrem týmu, je jasné, že převzal Michaelovu funkci.

Coughlanem to pouze začalo. K týmu se přidal Mark Gillan coby hlavní provozní inženýr, jeho bývalý kolega od Toyoty, Jason Somerville, se ujal aerodynamického oddělení. Vše to podtrhla zpráva o spolupráci s Renaultem. Ve Williamsu se udály velké změny.

Zatímco vedení myslelo na budoucnost, tým se v sezoně 2011 trápil. Ve Velké ceně Abú Zabí startovali oba jezdci ze zadní řady roštu. Bylo to shodou nešťastných okolností, protože toto umístění neodpovídalo potenciálu vozu. 


...zklamání se ale dostavilo velmi brzy
(Foto: AT&T Williams)

Letošní situaci vysvětluje spoluzakladatel týmu, Patrick Head: "Bylo to jedno dlouhé, pokračující trápení. Snad o žádné trati nemůžeme říct, že by našemu vozu seděla. Jen v Monaku jsme měli celkem dobrý výsledek. 

Je to neobvyklé. V minulých letech jsme měli potenciál se během sezony zlepšovat. Letos ale ne. Dokonce jsme dělali i kroky zpět. Musíte mít ten správný mix lidí a ten jsme my letos neměli.

Neříkám, že všichni do jednoho byli špatní. Jen to nefungovalo dohromady. Příkladem může být Adrian Newey, nejlepší konstruktér posledních dvou desetiletí. Když se podíváte na výsledky McLarenu z let 2000-2005, je jasné, že to tak oslnivé nebylo. Prostě neměli tu správnou konstelaci lidí. 

Teď je v Red Bullu, a vidíte jak to tam vypadá? My ve Williamsu jsme to tak neměli. Byli jsme, tím myslím vedení týmu včetně mě, dost nedbalí... Na konci každého roku jsme viděli nějaké zlepšení a říkali si: Dáme jim ještě jednu šanci. Teď už jsme ale neměli jinou možnost.

V Brazílii za mnou přišlo několik mechaniků a ptali se: Patricku, proč jsi na to kašlal? Proč jsi ty změny neudělal už dávno? Nechat si Sama Michaela se zdálo jako logický krok, ale komunikovat s někým, kdo pak měl na konci sezony odejít, bylo dost riskantní.

Pro nás všechny to byl opravdu náročný rok. Myslím, že Rubens neměl s kým pořádně mluvit o autě. Ano, všichni byli velmi profesionální, i Sam. Ale chyběl správný přístup. To bylo složité pro Rubense, pro Sama i pro Williams. Myslím, že každý bude rád, když hodíme letošní rok za hlavu."


Sam Michael a Frank Williams
(Foto: AT&T Williams)

Patrick Head se v posledních letech v chodu týmu angažoval stále méně a méně, ale teprve od letošní zimy se z vedení definitivně stahuje. Stále bude spoluvlastníkem, ale bude pracovat pro Williams Hybrid Technology

V čele stáje stále stojí Sir Frank Williams, ale hlavní postavou odhalování a řešení dlouhodobých problémů se stal ředitel týmu Adam Parr. Ten o svém poslání hovoří takto:

"Byl to dlouhý a náročný rok. Nyní cítím, že máme opravdovou šanci věci změnit. Již nějakou dobu jsme pouze ve středu pole. Myslím, že náš hlavní problém byl v tom, že jsme si neuvědomili, že je to nepřípustné a že také potřebujeme udělat radikální změny.

Hezky to vyjádřil Mark Gillan. Patrick za ním jednou byl a říkal: Chtěl bych, aby už tahle sezona skončila. A on odpověděl: Vše, co se teď naučíme, je velmi důležité. Kdyby se Mark a další členové nepřipojili k týmu už koncem sezony, nemohli by podchytit některé problémy. Teď už něco viděli a zažili, takže na tom mohou stavět."

Takže co je vlastně špatně? Podle Parra hodně věcí: "V tomhle byznysu je důležité, aby fungovaly základní věci. A to u nás nefungovalo. Základní věci. Aerodynamický vývoj auta. Mechanické aspekty auta. Spojení motoru a věcí jako KERS a využití výfukových plynů. A když se podíváte na časy našich zastávek v boxech, zjistíte, že nejsme konkurenceschopní.

Naštěstí ale přesně víme, co děláme špatně, jaké máme možnosti a co musíme udělat pro to, aby se to zlepšilo. Další otázkou je, jestli na takové kroky máme lidi. Odpověď zní: Samozřejmě! Jsem tu něco přes pět let, zvykl jsem si na určité věci a podmínky. Letos jsme se naučili, že na některé věci si prostě zvyknout nesmíme.


Patrick Head v diskusi s Rubensem Barrichellem
(Foto: AT&T Williams)

Velké změny nastínil už zmiňovaný odchod Sama Michaela z týmu. "Vzhledem k tomu co jsme měli," pokračuje Parr, "bych řekl, že náš rozchod se Samem byl celkem elegantní a přímý. Sedli jsme si se Samem po startu sezony a padla otázka: Jak to s námi vypadá?

Sam odpověděl, že některé věci nejsou akceptovatelné a vzal na sebe plnou odpovědnost. Vyústilo to v to, že jsme se dohodli na odchodu na konci sezony. Tím jsme měli možnost podívat se kolem a zjistit, jaké možnosti máme. 

Bylo jasné, že nemůžeme pouze zaplnit Michaelovo místo někým jiným, ale že musíme restartovat celý systém. Věděli jsme, že Sam byl přepracovaný. Proto jsme přemýšleli, jak celou organizaci předělat. Nechali jsme si otevřené všechny možnosti. Pak se objevili Mark, Jason a Mike a dohodli jsme se na spolupráci. Tím jsme se mohli posunout dál.

Je to změna, protože Mark je aerodynamik, byl šéfem aerodynamického oddělení Toyoty a teď je u nás. On a Jason pracovali spolu a mají mezi sebou důvěru. To je dobré, je to pěkné spojení dění na trati a v továrně. Sam jako technický ředitel musel dělat hodně věcí najednou. Být přítomen na trati, vyjednávat s FOTA...Teď máme role mnohem lépe rozdělené.

Dále Parr chválí Marka Gillana: "Přesně vyjádřil, v čem tkví naše největší problémy, ale zároveň byl velmi konstruktivní. To platí i o Mikovi a Jasonovi. Máme nové technické vedení a naši noví lidé mají všechny klíčové charakteristiky. Zkušenost, schopnost jednat s lidmi, skvělé porozumění věcem. Máme přesně to, co potřebujeme."

Přechod na motory Renault je dalším klíčovým prvkem restrukturalizace týmu. Od roku 2005, kdy tým ukončil spolupráci s BMW, poháněly vozy Williams motory Cosworth, Toyota a pak opět Cosworth. Spolupráce s japonským výrobcem přinesla mnoho zklamání. O Cosworthu mluví tým pozitivně, ale vše má své limity.


Obnovení legendárního spojení Williams - Renault je pro tým významným krokem
(Foto: Renault Sport F1)

S Renaultem přichází k týmu motor, který poháněl poslední dva mistrovské vozy. Zároveň přichází i velká technická podpora, kterou Cosworth poskytnout nemohl. "Určitě je to velký krok," říká Patrick Head.

"Neříkám, že jde o jedinou příčinu našich letošních problémů, ale s Cosworthem jsme nikdy nedosáhli toho, čemu se říká horké foukání. Určitě to ale byl jeden z velkých problémů. Motor Cosworth je docela dobrý, o tom není pochyb, ale Renault je zkrátka lepší."

Od roku 1977, kdy Head společně s Williamsem tým založili a začali závodit, se podle Heada událo mnoho změn a ohledně nového směru, kterým se tým ubírá, je pozitivní. 

"Myslím, že všechno jde správným směrem. Williams se zaměřil na příští sezonu. Myslím, že každého už unavovaly neustálé dotazy typu: Bude Williams letos ještě trochu dobrý? Odpověď byla pokaždé ne. Mark a Jason už spolu jednou pracovali a zdá se, že mají dobrý vztah i s Mikem Coughlanem. Mike už se podílel na několika úspěšných programech, ale nikdy ne jako vedoucí."

S přechodem na nové turbomotory od roku 2014 se dá očekávat, že Adrian Newey jakožto hlavní konstruktér Red Bullu dá lidem z Renaultu určitou představu o tom, jak by měly motory fungovat. Jak to ale ovlivní Williams? Rozdíl mezi oběma týmy je obrovský. I v rozpočtech.

"To je zajímavý bod," říká Parr. "Jak je to dlouho, co jsme Red Bully poráželi? Tři, čtyři roky? Ve sportu je možné všechno. Ve sportu jde o víc než jen o peníze. Byl jsem pozván jako host Tonyho Fernandese na fotbal. Queens Park Rangers vedli nad Manchesterem City 1:0. City pak zápas otočili, takže QPR nevyhrál, ale ukázali ohromný přístup, duši. Nevyhráli, ale bojovali. 

To je pouze jeden z mnoha podobných příkladů. Týmy jsou někdy schopné i lepších výsledků, než jim předpovídají papírové předpoklady."

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 10 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy