Newey o náročné práci aerodynamiků: Nikdy nemáte hotovo

Newey, Adrian | foto: Red Bull Racing

Podle konstruktéra Red Bullu Adriana Neweyho nemají aerodynamici v F1 nikdy hotovo. Za současných přísných pravidel týkajících se motorů a převodovky je podle něj možno získat pouze v aerodynamickém tunelu, proto do aerodynamických výzkumů týmy investují tolik času a peněz.

Red Bull je týmem, který bez přestání pracuje na vylepšení aerodynamiky. "Jsem si jistý, že to stejné platí pro všechny ostatní. FIA musí občas zpřísnit pravidla pro aerodynamiku, aby udržela rychlosti v zatáčkách, přesto existuje mnoho oblastí pro zlepšení," tvrdí geniální konstruktér.

Před letošním rokem byly zakázány dvojité difuzory, což týmy vedlo k usilovné práci v jiných oblastech. "Tempo vývoje v F1 je takové, že jsme již téměř dosáhli úrovní přítlaku, které jsme měli na konci minulého roku s dvojitými difuzory. Aerodynamiky nezastavíte," usmívá se Newey.

Vysvětluje, že týmy se věnují také tvorbě speciálních balíků pro některé okruhy. Takové, které použijí během sezóny pouze jednou: "Kromě vylepšování celkového aerodynamického balíku auta vytváříte také balíky pro specifické závody.


Letošní povedený výtvor Neweyho - Red Bull RB7

Monako vyžaduje unikátní řešení s vysokým přítlakem, zatímco Monza si se svými dlouhými rovinkami říká o přesný opak a rychlé zatáčky v Silverstone potřebují směsici aerodynamického přítlaku a vysokých maximálních rychlostí."

K technickým novinkám letošní sezóny patří systém pohyblivé klapky zadního křídla, tzv. systém pro redukci aerodynamického odporu známý pod zkratkou DRS.

Newey vysvětluje, proč se nejedná o zcela triviální věc: "Není to tak jednoduché, jako otevírání klapky zadního křídla. Musíte křídlo kolem tohoto systému navrhnout. Chcete, aby bylo aerodynamicky efektivní v zavřeném stavu, nebo aby vám poskytlo velké zrychlení při otevření DRS?"


Oslavy posledního vítězství v Indii

Dále tvůrce letošního nejrychlejšího monopostu F1 přirovnává aerodynamický vývoj k žonglování mezi přítomností a budoucností: "Závod od závodu vyvíjíte své současné auto, zatímco už musíte pokukovat po tom příštíma po technických předpisech pro rok 2013, které budou vyžadovat zcela nový balík."

"Děje se toho hodně, představuje to obrovskou výzvu," dodává Newey, který si svou práci momentálně užívá a sklízí za ní ta nejvyšší ocenění.

 

© Foto: Red Bull Racing

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy