Nürburgring: Výzvy a technické parametry okruhu

Velkou cenu Německa bude po dvou letech opět hostit Nürburgring, který se střídá s Hockenheimringem. Jaké jsou parametry tamějšího okruhu, na který to z České republiky máme poměrně blízko, a jaké skýtá výzvy?

Zelené peklo, jak se přezdívalo původní Severní smyčce, bylo pro účely závodů F1 ořezáno z původních 22 km na délku 5,148 km. Nedělní závod je vypsán na 60 kol, což dělá celkem 308,863 km.

Povrch se během víkendu rychle vyvíjí jako na většině ostatních tratí, konzistence časů během pátečních tréninků je slabá. Hrboly jsou problémem při brzdění do první a třetí zatáčky.

Okruh se jezdí ve směru hodinových ručiček, proto převažují pravotočivé zatáčky nad levotočivými v poměru 9:6. Průměrná rychlost průjezdu zatáčkou činí 123 km/hod. Nejvyšší boční přetížení (3,5 G) působí na jezdce v zatáčkách č. 8 a 9, jež projíždějí naplno. Nejpomalejší je první zákruta, kterou projíždějí rychlosti kolem 70 km/hod.


Mapka okruhu (zdroj: Formula1.com)

Týmy zde volí vyšší úroveň přítlaku (podobně jako v Silverstone), v nastavení se zaměřují na pomalé a středně rychlé zatáčky a rychlé změny směru. Skutečně rychlé zatáčky zde chybí (výjimkou je č. 5; ostatní rychlé "polozatáčky" se jezdí naplno).

Na plný plyn se zde jede 64,3 % okruhu, nejdelší souvislý úsek (od 11. po 13. zatáčku) trvá 12 sec a měří 928 m, startovní/cílová rovinka měří 700 m. DRS zóna se nachází na zadní rovince před zatáčkou číslo 13: zadní křídlo budou moci piloti aktivovat 62 m za 11. zatáčkou, detekce odstupů bude probíhat 45 m před zatáčkou č. 10.

Maximální rychlost dosahovaná na zadní rovince před poslední šikanou by se mohla dosahovat až 310 km/hod, průměrná rychlost na kolo 191 km/hod. Nejlepší místo pro předjíždění se nachází v zatáčce č. 13. Ztráta při průjezdu 377 m dlouhou boxovou uličkou dosahuje 18 sec.

Pirelli přiveze do Německa měkkou a střední směs. V pátek si budou moci piloti vyzkoušet novou vývojovou verzi měkké směsi, dle jejich hodnocení italský dodavatel poté rozhodne, od kdy ji v F1 začnou všichni používat. Opotřebení pneumatik dosahuje střední úrovně stejně jako opotřebení brzd (z hlediska brzdné energie na kolo podobné s Barcelonou). Na brzdě piloti stráví 18 % času v každém kole.


Dle meteorologů by se o víkendu mohly objevit přeháňky

Spotřeba paliva činí nízkých 2,22 kg na kolo. Deset kg paliva zpomaluje vozy přibližně o 0,3 sec v každém okruhu. U motoru je zde důležitý dobrý točivý moment a jeho ovladatelnost v prvních třech zatáčkách. Okruh se nachází v nadmořské výšce 610 m n. m., což snižuje jeho výkon (dle Cosworthu o 9 %).

Převodovka změní během jednoho kola rychlostní stupeň 50krát, její zatížení je průměrné. S chlazením zde nebývají problémy, teplota vzduchu se obvykle pohybuje kolem 20 °C.

Kolem pohoří Eifel panuje vždy těžce předvídatelné, velmi lokální a rychle se měnicí počasí. Mohou se objevit i vysoké teploty, které ovlivňují pneumatiky a vyvážení vozu. Tlak by se měl pohybovat kolem 946 hPa, vlhkost kolem 47 %. Tyto parametry jsou pro týmy hodně sledované, protože ovlivňují nejen výkonnost motoru, ale také výkonnost aerodynamiky. V potaz je třeba také brát i rychlost a směr větru - zejména při volbě převodových stupňů, které musí týmy pro zbytek víkendu definitivně vybrat v pátek večer.


Průjezd okruhem s Kimim Räikkönenem (pole-position 2007)

Nejrychlejší kolo v závodě zde předvedl domácí rekordman Michael Schumacher v roce 2004, kdy ho zvládl za 1:29,468 min. Před dvěma lety kvalifikaci ovládl časem 1:32,230 min Mark Webber. Australan se zde na druhý den těšil ze svého vůbec prvního vítězství v kariéře.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 4 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy