Proč nová pravidla omezují nejen objem, ale i počet válců motoru?

Cosworth | foto: www.cosworthformula1.com

Komise Formule 1 se včera dohodla na odkladu zavedení nových motorů a úpravu jejich technických specifikací. Místo 1,6l přeplňovaných řadových čtyřválců se zřejmě dočkáme vidlicových šestiválců. Proč ale vzniká tolik povyku kvůli počtu válců? Nestačí definovat objem motoru a jejich počet nechat na výrobcích?

"Odpověď je spojena hlavně s technickou rovností, aby bylo zajištěno, že žádné technické řešení nezíská velkou konkurenční výhodu. Úzce to souvisí také s potřebou zachování finanční rozumností," cituje James Allen slova generálního ředitele Cosworthu Marka Gallaghera.

"Pokud omezíte objem a ponecháte volnost v počtu válců, výrobci by mohli přijít s odlišnými motory v závislosti na nákladech na vývoj a architektuře, což nevyhnutelně vede k válce v utrácení peněz. Někdo by například přišel s V8, jiný s V10 - a pokud by ten fungoval lépe, pak by se někdo mohl rozhodnout jít do V12... a peníze by se vytrácely," poukazuje Gallagher na finanční stránku věci.

Schvaluje také zmražení jejich vývoje. Proč? "Pokud homologujete motory na tři roky, ten s nejhorší konfigurací by byl po celou tu dobu nahraný, zatímco ten nejbohatší s nejlepší konfigurací by dominoval. Pokud neschválíte homologaci a zmražení na 3 roky,  budou se [motory] každý rok vyvíjet a pravděpodobně se měnit i počty jejich válců mezi sezónami."


"Když se stanoví přísně kontrolovaná pravidla týkající se kapacity, průtoku paliva, počtu válců a dalších, získáte tím rámec pro finanční kontrolu a zajistíte, že motory nebudou zdrojem konkurenční výhody - to co máme nyní, funguje. Nad konkurencí vítězíte v poháru konstruktérů [šasi] a pilotů. Neexistuje nic jako Světový šampionát motorů. Žel," pokračuje generální ředitel Cosworthu, jenž momentálně zásobuje motory týmy HRT, Virgin a Williams.

"A díky stejné velikosti/architektury nakonec nejste penalizování při změně dodavatele motorů. Renault vleze do zadní části vozu týmu Lotus nebo Cosworth do Red Bullu, aniž byste museli dělat velké změny v hmotnostním vyvážení, upravovat návrh vozu, rozvor, rozhraní převodovky atd. Je to opět o penězích," dodává Gallagher.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 19 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy