Předjíždění v Barceloně: Nemožné se stane možným

gp španělska | foto: Scuderia Ferrari

Katalánský okruh, na kterém se pravidelně jezdí VC Španělska, patří k těm okruhům, na kterých se špatně předjíždí. Systémy DRS a KERS by to měly zlepšit. Některá fakta ohledně předjíždění vysvětlil tým Mercedes.

Proč je předjíždění v Barceloně tak obtížné?
Hlavním problémem je zatáčka číslo 16 před 880 metrů dlouhou hlavní rovinkou. Ta zatáčka je velmi rychlá, udržet se za vozem před vámi je těžké a pokud jsou výkonnostní rozdíly malé, je předjíždění obtížné. Navíc, v Barceloně se hodně testuje, takže týmy jsou zde velice dobře připraveny, tu trať všichni velmi dobře znají, rozdíly ve výkonnosti i strategiích tak bývají malé.

Jaký vliv na chování vozu má jízda za jiným vozem?
Množství přítlaku je monitorováno pomocí senzorů na vozech, takže víme, že čím blíže jste k vozu před vámi, tím více přítlaku ztrácíte. Tato ztráta se nejvíce projevuje v přední části vozu, takže způsobuje nedotáčivost. Pokud je vzdálenost mezi vozy 3,5 vteřiny, začne se tento problém projevovat. Když je to jen 1 sekunda, ztráta činí již 7 % a při rozdílu 0,5 sekundy je to až 12 % z celkového přítlaku.

Jak se počítá počet předjetí?
Tradičně se to dělá tak, že se počítá počet změn pořadí na konci kola, ale tato metoda není přesná, protože pokud dojde k více vzájemným předjetím v jednom kole, na konci kola se to neprojeví. Takže to děláme kombinací GPS, videa a údajům na časomíře. To umožňuje přesně určit počet předjetí, například předjetí mezi týmovými kolegy se počítají zvlášť, protože je možné, že jeden z nich pustí druhého před sebe. Zvlášť se také počítá, pokud rychlejší vůz předjede jeden z vozů tří nejpomalejších týmů.  Takže tu vlastně není žádný skutečný způsob, jak počet předjetí určit, závisí to na použité metodě počítání. 

Se systémy DRS a KERS se snad bude letos předjíždět i v Barceloně,
kde to jinak dle statistik šlo jen velmi obtížně

Kolik předjížděcích manévrů tedy bylo v Barceloně během posledních tří let?
V roce 2008 to bylo 11 předjetí, 2009 tři, 2010 to bylo 10 předjetí. Avšak započítávají se do toho i změny pozice kvůli chybě nebo nehodě jiného pilota, počítaly se i předjetí pomalých vozů o kolo zpět. Takže čistý počet předjetí je: 2008 dvě předjetí, 2009 tři, 2010 dvě.

V letošní sezoně ale počet předjížděcích manévrů stoupl, jak je to možné?
Počet předjíždění nestoupl jen v porovnání s minulou sezonou, ale zvyšuje se to i během sezony letošní, protože v Melbourne bylo 30 předjetí a v Turecku už 112 (počítají se všechna předjetí). Pokud počítáme jen "normální" předjetí, tak jejich počet se od Melbourne do Sepangu zdvojnásobil a od té doby je to více méně stejné. Dále jsou tu předjetí za asistence DRS, v Melbourne jich bylo 5, v Turecku 40. V Melbourne se tedy za využití tohoto systému uskutečnilo 17 % všech předjížděcích manévrů, v Turecku 36 %. 

Kolik předjížděcích manévrů se tedy letos odehrálo?
V Austrálii 30, v Malajsii 70, v Číně 90, v Turecku 112. S normálními předjetími a předjetími s DRS to v Austrálii bylo 17 předjetí, v Malajsii 48, v Číně 53 a v Turecku 71. Pokud srovnáme VC Španělska 2010 a VC Turecka 2011, tak v Turecku bylo cca jedenáctkrát víc předjížděcích manévrů - 10:112.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 2 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy