V prvním tréninku všem ulétl Alonso, Vettel tvrdě havaroval v zatáčce č. 8

Ferrari 150° Italia | foto: Scuderia Ferrari

Formule 1 dnes v asijské části Istanbulu zahájila svou evropskou pouť. Nejrychlejší čas v prvním tréninku dosáhl

Úvodní trénink v Turecku začal za deště a chladného počasí - teplota vzduchu se pohybovala kolem 11 °C, asfalt 10 °C, vlhkost 83% a tlak 1006 hPa. Nasazení mokrých pneumatik znamenalo, že piloti nesměli využívat nastavitelné zadní křídlo (DRS). Trať byla velmi mokrá, z počátku ale bez kaluží.

Do tréninku nastoupil u Lotusu Karun Chandhok v šasi č. 4 místo Heikkiho Kovalainena, u Force Indie Nico Hülkenberg místo Adriana Sutila a u Toro Rosso Daniel Ricciardo místo Jaimeho Alguersuariho.

Do deště jako první k instalačním kolům vyrazili Di Resta s D'Ambrosiem ve vylepšeném Virginu, za nimi Ricciardo, Trulli, Glock a Karthikeyan - ten ovšem krátce po výjezdu z boxů dostal kvůli  nějaké anomálii, které si všimli inženýři v telemetrii, dostal příkaz vypnout motor a zůstal stát vedle trati, maršálové měli co dělat s jeho vytlačováním do kopce na mokré trati.

Během svého instalačního kola si na potíže s KERSem stěžoval přes rádio Ricciardo, mechanici na vyřešení závady začali ihned po zajetí do garáže pracovat.


Nový "placatější" a výše položený nos Virginu MVR-02
Celý vůz prošel rozsáhlými úpravami, změny jsou i vizuálně jasně patrné; nová je také podlaha a zadní část vozu, Virgin si od úprav slibuje sekundové zlepšení

Déšť týmům moc do karet nehrát - téměř všichni zde přivezli novinky, které chtěli řádně otestovat, že pršelo po celých 90 minut, proto toho moc nenajezdily, podmínky se hodily akorát na testování přechodných a mokrých pneumatik Pirelli. Na testování nových aerodynamických úprav bylo příliš mokro.

První čas se objevil až po 24 min u D'Ambrosia - 1:49,518 min. Krátce po něm zajeli letmá kola také Buemi (1:41,632) s Ricciardem (1:49,573 min). Po půlhodině se přidali další: Rosberg (1:42,166); Hülkenberg (1:41,437); Liuzzi (1:47,329) a průběžně nejrychlejší Alonso (1:40,897), kterého tým vybízel k volnější jízdě.


Hamilton po instalačním kole na přechodných pneumatikách

V polovině tréninku většina pilotů včetně Alonsa či Schumachera jezdila na mokrých pneumatikách, které mají 5 mm hluboký vzorek a schopnost odvádět každou sekundu až 60 l vody. Alonsa na čele vystřídal Rosberg - 1:40,072 min.

Kvůli počasí nikdo nezkoušel nově vyvinutou tvrdou směs Pirelli, kterou chtěl italský dodavatel již brzy nasadit do závodů.

Po 52 minutách Alonso nasadil přechodné pneumatiky a opět si stěžoval na ztrátu přilnavosti. Přesto šel znovu do čela výsledkové listiny s časem 1:38,670. Massa krátce poté vyjel na mokré sadě, Webberův Red Bull odkroužil zdánlivě bez potíží 3 kola za sebou na přechodných pneumatikách.


Di Resta s novým předním křídlem "instaloval" na mokrých pneumatikách

V zatáčce č. 11, před kterou by se v neděli díky DRS mohlo hojně předjíždět, se hromadila voda a hned několik pilotů mělo problémy s aquaplaningem. Měřený čas po hodině mělo na kontě 15 z 24 pilotů. Chyběl mezi nimi i úřadující šampion Sebastian Vettel. Déšť však sílil a vyhlídky na zlepšování měřených kol se horšily.

Hodině Vettel konečně vyrazil a tvrdě havaroval na výjezdu ze známé zatáčky č. 8. Rozbil záď svého Red Bullu a na 10 min zavlály rudé vlajky. Problémy měl již v předchozím kole v zatáčce č. 11, svůj smyk tam ale ještě zvládl, v osmičce na mokrém obrubníku už ne.

"Bylo tam trochu vody, nemohl jsem s tím nic dělat," hlesl Sebastian do rádia. Naštěstí byl v pořádku, rozbitou Kinkie Kylie převezli na nákladním voze zpět do boxů a maršálové odklidili bláto z dráhy. Při záběru do zákulisí Red Bullu mezi zklamanými obličeji zůstal jeden neutrální - obličej Marka Webbera.

Týmům se ani na posledních 20 min do ježdění příliš nechtělo. První byli po přerušení na dráze obě Hispanie následované Alonsem na mokrých pneumatikách a Buemim s Schumacherem.  Obě Ferrari na rovinkách nezrychlovala - tým při konstantní rychlosti ověřoval aerodynamické změny.


Počty ujetých kol

Ke konci na mokré trati převedl divoký taneček se šťastným koncem Maldonado v zatáčce č. 11 a Di Resta v zatáčce č. 9. Ani jeden z pilotů McLarenu nezajel měřené kolo, tým šetřil techniku a pneumatiky, odpoledne by měly být podmínky lepší. Hamilton v závěru nestihl kvůli problému se spojkou vyjet ani k nacvičovaní startů na rošt, což zvládla většina jeho soupeřů. Z nejrychlejšího času dopoledne se tak radovalo Ferrari díky Alonsovi, za nímž zbytek pole zaostal s velkou ztrátou.

Soupis všech časů z prvního tréninku seřazený dle pilotů: zde.

GP Turecka (Istanbul Park)1. Trénink
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1. 5 Fernando ALONSO espScudéria Ferrari1:38,670
2. 8 Nico ROSBERG deuMercedes GP Petronas F1+ 1,402
3. 7 Michael SCHUMACHER deuMercedes GP Petronas F1+ 1,462
4. 9 Nick HEIDFELD deuRenault F1 Team+ 1,668
5. 10 Vitalij PETROV rusRenault F1 Team+ 1,731
6. 16 Kamuj KOBAJAŠI jpnSauber F1 Team+ 1,751
7. 6 Felipe MASSA braScudéria Ferrari+ 2,027
8. T Daniel RICCIARDO ausScuderia Toro Rosso+ 2,424
9. 18 Sebastien BUEMI cheScuderia Toro Rosso+ 2,508
10. T Nico HÜLKENBERG deuForce India F1 + 2,677
11. 2 Mark WEBBER ausRed Bull Racing+ 3,894
12. 12 Pastor MALDONADO venAT&T Williams F1 Team+ 3,927
13. 15 Paul DI RESTA gbrForce India F1 + 4,855
14. 11 Rubens BARRICHELLO braAT&T Williams F1 Team+ 5,243
15. 20 Jarno TRULLI itaTeam Lotus+ 5,316
16. 23 Vitantonio LIUZZI itaHRT F1 Team+ 6,117
17. 1 Sebastian VETTEL deuRed Bull Racing+ 6,284
18. 24 Timo GLOCK deuMarussia Virgin Racing+ 6,513
19. 25 Jerome D´AMBROSIO belMarussia Virgin Racing+ 6,567
20. 22 Narain KARTHIKEYAN indHRT F1 Team+ 9,791
21. T Karun CHANDHOK indTeam Lotus+ 13,006
22. 17 Sergio PÉREZ mexSauber F1 Team+ 17,121
23. 4 Jenson BUTTON gbrVodafone McLaren Mercedes+ 21,996
24. 3 Lewis HAMILTON gbrVodafone McLaren Mercedes-

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 20 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy