Prohlášení pilotů po Velké ceně Evropy

Vettel, Sebastian | foto: Bridgestone

Velká cena Evropy na nikterak zajímavém městském okruhu vedoucím valencijským přístavem je za námi. Jak ji viděli jednotliví piloti a vybraní význěmní představitelé zúčastněných týmů Formule 1?

RED BULL

Sebastian Vettel, 1.
Na dnešku je nejdůležitější skutečnost, že Mark měl docela velkou nehodu a je v pořádku. Dokazuje to, že auta jsou bezpečnější, ale pořád tu existuje riziko. Pro některé lidi jsou závody neatraktivní, říkají, že F1 je dnes nudnější než byla před třiceti lety a nic se neděje. Ve dnech jako je tento si ale připomenete, že rychlosti jsou vysoké a když se něco přihodí, je to spektakulární.

Při brždění do první zatáčky jsem neměl důvod k hloupostem, viděl jsem, že Lewis brzdí docela pozdě, snažil jsem se nechat tolik místa, kolik jen šlo. Myslel jsem si, že jsme se dotkli, cítil jsem náraz, ale po pár zatáčkách jsem cítil, že vůz je v pořádku. Napadlo mě, že trefil vnitřní obrubník a možná ho to trochu vyhodilo. Bylo to blíž, než jsem čekal, než jsem chtěl, ale byl jsem pak s autem spokojený.

Trochu jsem se bál, když jsem na hlavní rovince uviděl tabuli oznamující výjezd zpomalovacího vozu, protože jsem nevěděl, kde jsou vozy za mnou.

Pomyslel jsem si, že možná budou mít zastávku k dobru, ale vyšlo to dobře a zvládli jsme to.
Restart byl těžký, zablokoval jsem kola a snažil se bránit, byl jsem trochu pomalý. Na pravé přední pneumatice jsem probrzdil, ale když jsem se dozvěděl o Lewisově penalizaci, nasadil jsem tempo a dovezl auto domů.

Mark Webber, nedokončil
Na tanec musí být vždycky dva, že? I v tomhle incidentu jsme byli dva. Závodil jsem s pomalými vozy, byl jsem vzadu. Když se najednou někdo objeví a přibližuje se takhle rychle, je na vnitřku a hodlá v tom pokračovat, je to... Chci říct - jak dlouho tohle [Kovalainenovo setrvání vepředu] mohlo vydržet? Možná tak patnáct vteřin. Stálo to za to?

Hledal jsem nejlepší způsob, jak dokončit práci a předjet ho. On se bránil dost tvrdě, blokoval velmi agresivně. Nakonec mě překvapilo, jak brzo brzdil, to mě dostalo. Nezáleží na tom, jak blízko nebo kde jsem byl, pořád jsem měl všechno pod kontrolou.

Byla to ošklivá nehoda. Hodně mě překvapilo, co se dělo při vjezdu do zatáčky. Nejdřív jsem si myslel, že mě pouští, protože rozdíl v tempech je obrovský, ale pak začal zavírat dveře, dělat ty malé pohyby a já si říkal, kam jede. Začal brzdit nebo ubírat nebo co o asi osmdesát metrů dřív, než jsem brzdil v předešlém kole já.

 

MCLAREN

Lewis Hamilton, 2.
Myslím, že vést oba poháry je skvělé. Já i Jenson pracujeme celý rok velmi tvrdě a výsledek ukazuje úsilí, které do toho každý vkládá. Získat výsledek, jaký si zasloužíme, je úžasné. Snad dotáhneme Red Bull a snad pro ně budeme i opravdová výzva.

Nevím, co přesně se se zpomalovacím vozem stalo. Přijížděl jsem do první zatáčky a uviděl ho vedle sebe. Myslel jsem si, že jsem ho už  předjel, tak jsem pokračoval. A bylo to.

Na startu jsem jednoznačně předjel Marka, takže jsem ho neviděl. Projel jsem první zatáčku a byl velmi blízko Sebovi. Viděl jsem tam místo a šel do toho. Přebrzdil jsem ho a do zatáčky jsme vjeli stejně. Byl jsem uprostřed na vnitřku. Nechal mi prostor, ale dotkli jsme se a při tom se zlomilo moje přední křídlo. Zajel jsem k mechanikům, když byl na trati safety car, a tým odvedl úžasnou práci při výměně křídla a pneumatik.

Potom bylo tempo mnohem lepší, ale předjíždění na téhle trati bylo dokonce i s F-kanálem nemožné, auta jsou tu od sebe méně než vteřinu daleko.

Jenson Button, 3.
Pro tým a pro nás je to úžasné, dva Britové jedou do Silverstone jako lídři poháru jezdců. Nemohli bychom si přát víc. Do toho závodu také nastoupíme s novinkami na voze, tady jsme neměli žádné a odvážíme si dobrý výsledek, to je všechno motivující.

Myslím, že rychlost mě nepřekvapila, ale odstartovat sedmý a dojet třetí...určitě mi pomohl zpomalovací vůz. Upozornění na vyjetí zpomalovacího vozu mi tým dal přes rádio, když jsem byl v poslední zatáčce. Ta se projíždí v plné rychlosti. Zpomalil jsem tedy, když jsem z ní vyjel. Nemohl jsem na okruhu zpomalit na konci kola.

 

WILLIAMS

Rubens Barrichello, 4.
Dnes to byla velká zábava, vůz se choval po celý závod dobře. Zdá se, že ve vývoji vozu směřujeme opravdu správným směrem a doufám, že si lepší výkonnost udržíme i po zbytek sezóny.

Nico Hülkenberg, nedokončil
Jel jsem opravdu dobře a určitě jsem dnes mohl dosáhnout na body. Před výjezdem zpomalovacího vozu jsem byl na desátém místě. Pro mě to bylo špatně načasované, protože předtím jsem o kolo dříve chtěl zajet do boxů kvůli plošce na pneumatice, jenže pak už bylo pozdě. Musel jsem pak čekat a přišel jsem o své umístění.

Když zpomalovací vůz zajel do boxů, nedokázal jsem za sebou udržet Alonsa, pak už to bylo docela dobrý závod, než mi začalo ve voze něco hořet. Tím to pro mě samozřejmě skončilo.

Sam Michael, technický ředitel
Dnes oba vozy podávali dobrou výkonnost, určitě jsme udělali pokrok. Žel Nico dnes zřejmě přišel o bod kvůli poruše výfuku, v továrně to prozkoumáme. Tým se nyní těší na svůj domácí závod v Silverstone a bude se snažit udělat díky novým dílům další pokrok ve výkonnosti vozu FW32

 

RENAULT

Robert Kubica, 5.
Měl jsem dnes velmi dobrý start a podařilo se mi udržet svou pozici, pak jsem svedl opravdu hezký a čistý souboj s Jensonem – myslím, že jsme bok po boku jeli téměř půl kola. Oběma se nám podařilo předjet Webbera v nájezdu do zatáčky č. 8: já jsem byl na vnitřní, Jenson na vnější a oba jsme jej zmáčkli a předjeli.

Pak jsme s Jensonem projeli následující dvě zatáčky opět vedle sebe, takže v prvním kole to byla docela legrace a mě se navíc z onoho souboje podařilo vyjít vítězně. Měli jsme poté štěstí při výjezdu zpomalovacího vozu: už jsem brzdil do poslední zatáčky, když se mi objevila na volantu zpráva, takže jsem se rozhodl zajet rovnou do boxů.

Žel se nám nepodařilo z této příležitosti vytěžit maximum: do boxů jsem vjel jako první, ale vyjížděl jako třetí. Kdyby šlo vše hladce, mohli jsme dnes odpoledne dojet na stupních vítězů, naneštěstí se nám to však nepovedlo.

Vitalij Petrov, 14. (změna pořadí po penalizacích)
Z mého dnešního výsledku jsem zklamaný. Když závod začínáte z desátého místa, pak minimálně očekáváte, že si ho udržíte. Mé problémy začali na startu, protože jsem hodně protočil kola a přišel o spoustu míst.

Snažil jsem se pak udržovat dobrou rychlost a zkusil útok na De la Rosu, měl však velmi dobrou rychlost na rovinkách a zde je velmi těžké někoho předjet, takže jsem se před něj nemohl dostat. Jakožto pro nováčka je pro mě dojezd do cíle dobrou zkušeností. Víme, na čem musíme v příštích závodech pracovat.

Eric Boullier, šéf týmu
Šesté místo Roberta je dobrým výsledkem, zase jsme ukrojili něco z náskoku Mercedesu v šampionátu. Podařilo se nám rychle zareagovat na safety-car a přizpůsobit tomu strategii, cítím však, že jsme měli na víc.

Je to zklamání vidět Vitalije mimo body, obzvlášť po jeho dobré výkonnosti v kvalifikaci. Když jste žel po prvním kole na patnáctém místě, je velmi těžké dostat se zpět na body. Dnes byl alespoň hodně rychlý.

Rémi Taffin, šéf provozu motorů
V dnešním závodě jel Vitalij s novým motorem, zatímco Robertův V8 jel svůj druhý závod. Přestože bylo odpoledne velmi horko, neměli jsme s motory žádné problémy a mohli jsme je po celý závod provozovat na maximální výkon.

 

FORCE INDIA

Adrian Sutil, 6.
Postup ze třináctého na šesté místo, to je skvělý výsledek, jeden z nejlepších za sezónu. Zajeli jsme do boxů ve správnou chvíli, když vyjel zpomalovací vůz a já byl v posledním sektoru, takže jsem mohl rovnou přijet k mechanikům. Posunul jsem se pořadím nahoru. Na trati jsem předjel Buemiho a bylo z toho šesté místo.

Vitantonio Liuzzi, 16. (změna pořadí po penalizacích)
Je škoda, že jsme nevytěžili víc ze zpomalovacího vozu, jako se to povedlo Adrianovi, ale přijeli jsme ve stejnou chvíli a on byl na trati přede mnou, takže přede mnou i zastavil a já musel čekat, až odjede. Pak mě v pitlane zablokoval Petrov. To mi poznamenalo závod. Je to trochu zklamání, včerejší tempo bylo dobré, ale nedokázali jsme z toho v kvalifikaci získat maximum.

 

SAUBER

Kamuj Kobajaši, 7.
Před závodem jsme se rozhodli pro mě a Pedra použít odlišné strategie. Začal jsem na tvrdých a nezajel k výměně ve stejnou dobu jako ostatní. Tam na čele to bylo skvělé závodění, ale nebylo to snadné, protože jsem měl pořád těsně za sebou Jensona Buttona a musel jsem hlídat pneumatiky. Snažil jsem se je nezničit.

Po zastávce jsem měl pouhá čtyři kola, abych využil čerstvých pneumatik. V tu chvíli jsem měl lepší přilnavost než kdokoli jiný a cítil jsem, že z toho musím dostat co nejvíc. Předjet Alonsa a Buemiho byl samozřejmě risk. Kdyby to nevyšlo a naboural bych, měl bych potíže.

Pedro de la Rosa, 12. (změna pořadí po penalizacích)
Pro tým to byl skvělý závod. Strategie se vyplatila a vůz byl v závodních podmínkách velmi dobrý. Většinu závodu jsem vězel v dopravě. Posledních dvanáct kol pro mě bylo opravdu těžkých, protože jsem měl na pravé přední pneumatice velkou probrzděnou plochu a v autě byly docela velké vibrace.

Do vysílačky jsem to neřekl, protože jsem tým chránit před zlými zprávami v průběhu závodu, těch jsme měli dost.

Peter Sauber, majitel týmu
Fantastický závod, především když vezmete v úvahu, kde jsme stáli na roštu. Tým a jezdci dnes udělali všechno správně. Pedro odvedl solidní výkon a dovezl jeden bod, Kamuj byl naprosto úžasný. Časy, které zajížděl z třetího místa, byly ohromující. Dokázaly, kolik potenciálu tohle auto má. Gratuluji celému týmu a jezdcům!

 

TORO ROSSO

Sebastien Buemi, 9. (změna pořadí po penalizacích)
Nebyl to příliš dobrý závod, protože jsem mohl dojet šestý, ale udělal jsem dvě chyby, které nás stály čtyři body. Jsem rád, že jsem na bodech, ale jsem zklamaný z toho, že mi unikla příležitost skončit na lepším místě.

Co se týče ztráty sedmého místa, věděl jsem, že Kobajaši se na nových pneumatikách velmi rychle blíží a v posledním kole se mi už často blokovala přední kola. Avšak v poslední zatáčce jsem si nepomyslel, že by mohl brzdit až tak pozdě, takže jsem nešťastný z toho, že jsem udělal chybu a nechal jsem se předjet.

Tým odvedl dobrou práci během zastávek v boxech, přišly ve správný moment během výjezdu zpomalovacího vozu. Jsme ale spolu s mnoha ostatními vozy za tento okamžik vyšetřováni. Bylo to pro mě velmi těžké zpomalit, jak to vyžadují pravidla, protože zpomalovací vůz vyjel velmi pozdě, když jsme se už blížili cílové čáře. Počkejme a uvidíme, s čím komisaři přijdou.

Jaime Alguersuari, 13. (změna pořadí po penalizaci)
Abych byl upřímný, nejsem úplně zklamaný, protože alespoň tým získal nějaké body díky Sebastienovi, takže mu gratuluji. Tento víkend jsem nikdy neměl svůj vůz 100% pod kontrolou, nikdy jsem neměl ten správný cit pro brzdy a to byl hlavní problém.

Situace se během závodu trochu zlepšila, ale nikdy jsem neměl ten pocit, že auto dělá přesně to, co bych chtěl. Musím si říct, že přijdou lepší časy – jako byl například v úvodu sezóny. Stále zbývá spousta závodů, a jakmile se s vozem a jeho ovládáním opět sžiju, jsem si jistý, že budu moci znovu získávat body.


FERRARI

Fernando Alonso, 8. (změna pořadí po penalizacích)
Je to ostuda. Ne pro nás, protože takhle se závodí. Ale pro fanoušky, kteří sem přišli, aby viděli zmanipulovaný závod.

Měl jsem dobrý start a jel na třetím místě. Výjezd zaváděcího vozu mi nepomohl, ale Hamilton ho předjel, to jsem v životě neviděl.... Vlály žluté vlajky a on předjel i lékařský vůz. Předtím jsme od sebe byli vzdáleni asi metr, v cíli byl on druhý a já devátý.

V tomhle závodě jsem měl šanci dojet druhý. Po výjezdu safety caru jsem mohl skončit devátý a Hamilton osmý. Ale tady, když se chováte normálně, to znamená, když respektujete pravidla, skončíte devátý, zatímco ten, který je nerespektuje, dojede druhý.

Muselo to být opravdu těžké zjistit, že je porušil. Trvalo to několik kol. Všechno bylo proti nám, zatímco jim je asi dovoleno všechno.

Felipe Massa, 11. (změna pořadí po penalizacích)
Po Kanadě další hrozný závod. Byli jsme na třetím a čtvrtém místě s vozy schopnými dosáhnout skvělého výsledku, místo toho jste všichni viděli, jak to dopadlo. V kole, kdy došlo k nehodě, jsme najížděli do poslední zatáčky a nic tam nebylo, pak vyjel znenadání safety-car na trať a já jsem v zrcátkách viděl, jak vozy za námi zajíždějí do boxů: naše šance bojovat o pódium se v ten okamžik rozplynula.

Rozdíl mezi námi a Hamiltonem vyplynul z toho, že on porušil pravidla a my ne. Jeho trest však na výsledky neměl žáden vliv. Myslím, že při posuzování této situace došlo k chybám. Od té doby byl náš závod prakticky procesí v provozu bez jakékoliv šance něco změnit. Opravdu škoda, protože dnes jsme mohli dokázat mnohem více.

 

MERCEDES

Nico Rosberg, 10. (změna pořadí po penalizacích)
Tenhle závod pro mě nebyl dobrý a nebyla to ani moc zábava. Bojoval jsem s přilnavostí a tvrdě pracoval na tom, abych si zachránil brzdy. To úplně zmrazilo jakékoli možné souboje a snahu o zisk pozic.

Michael Schumacher, 15. (změna pořadí po penalizacích)
Rádi bychom si nechali osvětlit situaci, kdy mi červená na výjezdu z boxů zničila závod, který nám jinak nabízel dobré možnosti. Náš pohled na věc je takový, že když safety car projížděl kolem boxů a auta za ním nebyla seřazená, neměla svítit červená. Na chvíli bliklo zelené světlo a pak se okamžitě změnilo zpět na červenou. Věříme, že to nebylo správné. Naše strategie byla správná v tom smyslu, že jsme využili příležitost, která nám mohla zajistit umístění blízko k pódiu.

Ross Brawn
Nico se po startu zasekl v provozu, proto jsme zvolili brzkou zastávku, vyjetí zpomalovacího vozu nám však vzalo veškeré výhody. Od té chvíle už se Nikův závod sestával pouze z udržení pozice, měli jsme nějaké problémy s brzdami. Zvládl to excelentně.

S Michaelem jsme chtěli silně vytěžit ze safety car. Lídři se ještě neseřadili, Michael byl tedy povolán do boxů, byla to naše chvíle. Podle našich předpovědí by mu měkčí směs vydržela až do konce. Když ale Michael opouštěl boxy, svítilo červené světlo, to ho obralo o spoustu času.

Podle nás jsem pravidla jasná v tom, že semafor na výjezdu nemá svítit červeně, dokud se vozy nezformují za zpomalovacím vozem. Chceme, aby se na to FIA podívala. Vozy seřazené nebyly, mezi Hamiltonem a Kobajašim bylo přes osmnáct vteřin, když Michael přijížděl k mechanikům.

 

VIRGIN

Lucas di Grassi, 17.
Je to vzrušující, že jsem byl dnes poprvé v cíli jako první z nových týmů. Dokončit s oběma vozy je pro náš tým fantastický výsledek. Pro mě to je něco jako vítězství, byl to určitě jeden z mých nejlepších závodů v kariéře.Auto se chovalo dobře – přesně jak jsme očekávali. Absolvovali jsme skvělé zastávky v boxech, které byly rovněž dobře načasovány z hlediska provozu.

Děláme pokroky jako tým i s vozem. Měli jsme zde dobrou rychlost a pro nás to byl krok kupředu. Nyní krok přijde na řadu Silverstone, který nám, jak doufáme, vyjde. Potřebujeme dělat stále pokroky, ubíráme se správným směrem.

Timo Glock, 19. (změna pořadí po penalizacích)
Měl jsem do závodu špatný start a po dlouhé době jsem zůstal viset za Lucasem. Nemohl jsem ho předjet, protože pokaždé, kdy jsem se dostal na dostřel, zničil jsem si pneumatiky, proto jsem musel pouze čekat na svou příležitost.

Pak jsem hodně probrzdil kola, zničil si pravou přední pneumatiku a musel jsem do boxů pro měkčí směs. Auto na ní bylo opravdu dobré a díky tomu jsme zajeli několik výborných časů. Když jsem ale předjel Sennu, dotkl jsem se jeho předního křídla a zničil si zadní pneumatiky, musel jsem tudíž znovu do boxů.

Jezdil jsem dobré časy a nakonec jsem byl s vozem docela spokojený. Předjel jsem v posledním kole Chandhoka a dojel jsem před některými dalšími z nových týmů, takže to byl ke konci dobrý závod. Je to také dobré pro tým – zajistit si další dojezd do cíle s oběma vozy. K dalšímu, pro Virgin Racing domácímu závodu, odjíždíme pozitivně naladěni.

Nick Wirth, technický ředitel
Z pohledu našeho týmu se jednalo o jasný krok správným směrem. Nejenže jsme dojeli s oběma vozy do cíle, ale také z komentářů pilotů a naší rychlostí je zcela zřejmé, že naše úpravy fungují, musím tudíž pogratulovat všem za oponou za tuto práci. Dojet pouze se ztrátou jednoho kola za vítěze jasným dokladem našeho pokroku od Bahrajnu.

Dalším krokem bude nasadit na aut pár dalších dílů z aerodynamického vývoje, které máme v digitální podobě. Přivezeme je hned do Silverstone. Celý tým se už nemůže dočkat toho, jak si povedeme během naší fantastické domácí velké ceny.

 

HRT

Karun Chandhok, 18.
Pro mě to byl dobrý závod. Tempo bylo zpočátku dobré, později jsem měl problémy s přilnavostí měkčí sady pneumatik. Rozhodli jsme se pro zastávku v době, kdy bylo na trati safety car, a přezuli na tvrdší sadu. Bylo to dobré rozhodnutí, dokázal jsem si najít rytmus a ujet Brunovi.

Na konci jsem už ale po sedmačtyřiceti kolech na jedné sadě neměl dost rychlosti, abych se ubránil Timovi, který mě v posledním kole předjel. Celkově jsem ale dnes spokojen a pro tým je dobré, že před domácím publikem dojely oba vozy.

Bruno Senna, 20.
Frustrující závod. Bohužel jsem měl incident s Timem Glockem a zničil si přední křídlo. Stalo se to pod modrými vlajkami, které byly pro nás oba. Ale je dobré dojet, předešlé tři závody jsem nedokončil.

Colin Kolles, šéf týmu
Začali jsme s různými strategiemi. Bruno startoval na tvrdší směsi a Karun na měkčí. Bohužel jsme dnes měli dva incidenty, které u obou pilotů vedly ke zničení předních křídel.

 

LOTUS

Heikki Kovalainen, nedokončil
Já jsem v pořádku a jsem rád, že v pořádku je i Mark. Nemělo se to stát, ale stalo. Myslím, že Marka překvapilo to, jak brzy jsem do té zatáčky musel brzdit.

Byl za mnou, já jsem se bránil, protože jsme spolu závodili a vždy se chci bránit, pak si podle mě nebyl jistý, kudy má jet a v ten okamžik jsem začal brzdit a on neměl šanci zareagovat. Myslím, že k tomu došlo takto.

Nemyslím, že by to [rozdíl v rychlostech] byl problém, měli bychom být dost dobří na to, abychom si s tím dokázali poradit. Je třeba se podívat na telemetrii, na vše co s tím souvisí, abychom viděli, jestli se z toho můžeme nějak poučit. Byla to velká nehoda a naštěstí zůstal nezraněn. Musíme se na to podívat. Ale myslím si, že rozdíl mezi námi a nejrychlejšími vozy není příliš velký či takový, že by se s tím nedalo vyrovnat.

Jarno Trulli, 21.
Nevím, co se stalo na začátku, podařilo se mi vyhnout zmatku vepředu, ale zezadu jsem dostal ránu a přitom ztratil přední křídlo. Stalo se to všechno během prvního kola, myslel jsem si proto, že mám po závodě, ale podařilo se mi dojet do boxů a mechanici při opravě vozu odvedli skvělou práci.

Vyjel jsem zpět, ale měl jsem problém s převodovkou, další dobrá práce kluků mě dostala zpět a pak jsem byl schopen jezdit až do cíle. Celý závod jsem odjel na jedné sadě pneumatik a cítil jsem, že mám po celou dobu velmi dobrou rychlost. Ovladatelnost byla výborná, mám proto z výkonnosti radost. Když jsem na to tlačil, tak jsem zajížděl opravdu dobré časy na kolo.

Tony Fernandes, šéf týmu
Heikkiho nehoda je součást závodění. Je to škoda, protože si oba vozy vedly velmi dobře. Můžeme si z toho ale odnést i něco dobrého. Přesto že Jarno na počátku dostal ránu, podařilo se mu dokončit závod. V závěru bylo skvělé slyšet ho, jak říká: „To auto je sviňsky dobré!“

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 3 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy