Technické parametry okruhu v Barceloně

Jordan | foto: Jordan Grand Prix

V neděli zavítá kolotoč Formule 1 po dvacáté ve své historii na okruh Circuit de Catalunya v Montmeló nedaleko Barcelony. Ačkoliv obsahuje jednu dlouhou rovinku, přesto zde závody z pohledu diváka patřily k těm nudnějším, protože kromě ní se zde na jiných místech předjíždět nedá. Pojďme si nyní projít technické parametry místní tratě.

Do Barcelony obvykle týmy přijížděly s vyladěným nastavením svých vozů - během zimní přestávky zde trávily celé týdny. Kvůli omezení testů zde letos před sezónou jezdily jen 4 dny. Byť tedy okruh dobře znají, budou muset správnému nastavení věnovat větší pozornost než tomu bývalo v minulosti.

Nedělní Velká cena Španělska je vypsána na 66 kol, což při délce okruhu 4 655 m představuje celkovou vzdálenost 307,104 km. Jezdí se ve směru hodinových ručiček, 9 zatáček je pravotočivých, 7 levotočivých. Průměrný úhel zatáček činí 116 °.


Mapa okruhu, zdroj: Formula1.com

Přes 1 047 m dlouhou rovinku jsou vozy nastaveny kvůli vnitřní části a zejména kvůli 3., 9. (v nájezdu do ní je hrbol, který by mohl pilotům občas dělat problémy) a 16. zatáčce na vysoký přítlak, aerodynamický výkon je zde velmi důležitý. Vozy akcelerují již před poslední zatáčkou, 16 vteřin tedy jedou naplno 1,14 km úsek. Celkově zde piloti stráví s plynem na podlaze podprůměrných 59% času okruhu, během něhož přeřadí rychlostní stupeň 44krát.


Letecký pohled na okruh v Montmeló - jak se změnil za poslední 20 let

Boxová ulička v Barceloně měří 370 m, ztráta za její průjezd při rychlosti 100 km/hod představuje 16,4 vteřiny. Ve 3 z 5 závodů zde vyjížděl safety-car.

Opotřebení pneumatik je střední, hodně však dostávají zabrat brzdy. Bridgestone zde letos přiveze měkkou (tzv. option, se zeleným proužkem) a tvrdou (prime) směs, stejně jako loni.

Vozy zde spotřebují (dle Williamsu) 2,14 kg paliva na jedno kolo - což je o 0,13 kg (5,7 %) méně než loni. Je z toho vidět, že motoráři přes zimu na spotřebě opravdu pracovali. Díky letošnímu zákazu tankování vozy nastupují do závody s plnou nádrží - během jednoho kola zrychlí díky spotřebovanému palivu teoreticky o 0,08 vteřiny. Po 14. kole, kdy většina zřejmě zamíří ke své první (a dle optimální strategie jediné) zastávce, by tak měli být již o téměř 1,2 vteřiny rychlejší.

Ve Španělsku obvykle panuje pěkné a slunečné počasí s teplotami kolem 24 °C, teplota asfaltu během závodu dosahuje 36 °C a tlak vzduchu přepočtený na hladinu moře 1 002 hPa.


Kolo v Barceloně na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem

Rekord zde drží Rubens Barrichello s vozem Brawn BGP001, který se zde loni  ve druhé části kvalifikace jako první v historii dostal pod hranici 80 vteřin (1:19,954 min). Je tak teprve druhým okruhem, jehož rekord byl překonán po roce 2004, kdy byly 3 litrové desetiválcové motory nahrazeny menšími 2,4 l osmiválci.


Video Williamsu o výzvách španělského okruhu

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy