Zajímavá čísla z Abú Zabí

Glock, Timo | foto: Panasonic Toyota Racing

Po poslední Velké ceně sezóny nastal čas trochu zalovit ve statistických análech a osvěžit si pár zajímavých údajů. Red Bull v Abú Zabí veleúspěšně završil sezónu třetím vítězstvím v řadě.

Lewis Hamilton získal 17. kvalifikační vítězství v kariéře, čímž dostihl Jackieho Stewarta. Lepší než on je už pouze jediný aktivní pilot v F1 - Fernando Alonso, jenž jich má na kontě 18. Brit na sobotní výsledek však v závodě nebyl schopen navázat - poprvé po 52 závodech, v nichž nastoupil, musel odstoupit kvůli mechanickému problému s vozem. Mimochodem, srovnával jsem začátek kariéry pilota McLarenu s Jacquem Villeneuvem - oba měli stejný vývoj: první rok skončili druzí, ve druhém roce získali titul, ve třetím roce pátí.

Sebastian Vettel vyhrál svou 5. Velkou cenu, ale poprvé přitom nestartoval z pole-position (v kvalifikaci skončil druhý). Vyrovnal se tím Nino Farinovi, Micheli Alboretovi, Johnu Watsonovi, Tony Brooksovi či Keke Rosbergovi. Němec také zaznamenal své třetí nejrychlejší kolo v závodu, Red Bull jich má celkem 6. Jeho týmový kolega Mark Webber stanul po desáté na bedně. Jeho druhé místo znamenalo čtvrté double vítězství Red Bullu v letošní sezóně, čímž se vyrovnali stáji BrawnGP.

Kamuj Kobajaši získal první body za šesté místo v jeho teprv druhém startu za Toyotu. Stal se tak 20. Japoncem v F1, ale teprve sedmým, který dokázal bodovat. Před ním se to podařilo Ukyo Katajamovi, Šinji Nakanovi, Agurimu Suzukimu, Takumovi Satovi a otci (Satoru) se synem (Kazuki) Nakajimovým - mladý Nakajima je však jediným pilotem, jenž letos přes start ve všech závodech nezískal ani bod. Jeho týmový kolega Nico Rosberg jich získal celkem 34,5 - pouze autem to tedy nebude.

Poslední závod sezóny byl žel i poslední pro BMW Sauber (po odchodu Toyoty bude nastupovat jako BMW Qadbak). Nick Heidfeld v něm přes horší postavení na startu dojel pátý a porazil svého kolegu Roberta Kubicu, jenž dojel na 10. místě mimo body. Nick je pilotem, jenž odjel druhý nejvyšší počet Velkých cen (168), získal nejvíce bodů (220) a pódiových umístění (12) - ovšem bez jediného vítězství!

Fernando Alonso ze závodu a 14. příčky příliš radosti také neměl - není divu, jedná se o nejhorší letošní výsledek Renaultu, resp. vyrovnání stejného výsledku ze Silverstone. Pouze v Belgii nedojel s oběma vozy, nebyl tam tedy klasifikován.

Jenson Button získal titul s druhým nejmenším počtem bodů (95 b.) od zavedení systému 10-8-6-5-4-3-2-1. Pouze Michaelu Schumacherovi stačilo v roce 2003 (16 závodů) bodů méně (93 b.). Přispěl k tomu nicméně fakt, že v Malajsii se přiděloval poloviční počet bodů a také celkově nižší počet závodů (17) proti předchozím sezónám (2008 - 18 závodů; 2007 - 17 závodů; 2006 - 18 závodů; 2005 - 19 závodů; 2004 - 18 závodů; 2003 - 16 závodů). Stal by se mistrem světa i při Bernieho zamýšleném medailovém systému - a to dokonce již v Japonsku. Při starém bodovacím systému 9-6-4-3-2-1 by titul získal také, ovšem s menším náskokem - 2,5 bodů.

Jenson vedl letos v nejvíce kolech - 279, byl to však Rubens Barrichello, jenž jich objel nejvíce: 977 z 988. Zúčastnil se i nejvíce částí kvalifikace - vynechal jedinou (poslední ze tří částí v Maďarsku).

Velká cena Abú Zabí byla od Velké ceny Brazílie 2004 prvním závodem, v němž bylo rozhodnuto o titulech v šampionátu jezdců i týmů. Zajímavé je, že nebyla pojmenována po zemi, v níž se koná (tedy Velká cena Spojených arabských emirátů), ale po svém hlavním městě - Abú Zabí (jak se to správně píše česky). SAE se tak staly 28 zemí, která hostila závody Formule 1, avšak jedinou z nich, jež nepropůjčila Velké ceně své jméno.

Byť známé kuriózní opačnou situaci, kdy Lucembursko a San Marino své jméno závodům propůjčilo, přestože se konaly mimo jejich území. Švýcarsko pořádalo závody ve své zemi, ale po tragické nehodě v Le Mans v roce 1955 je zakázalo, přesto se na území Francie v Dijonu jela v roce 1982 právě Velká cena Švýcarska. A když už je nouze o názvy, není nic jednoduššího než vymyslet Velkou cenu Evropy, která patří všem.

 

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 2 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy