Nikoliv revoluční, ale evoluční TF104

Toyota | foto: Panasonic Toyota Racing

Panasonic Toyota je v pořadí další stájí, jež představila svůj monopost pro rok 2004.

Nový monopost TF104 oficiálně prezentovala ve svém sídle v Kolíně nad Rýnem. Pod jeho konstrukcí je podepsán hlavní konstruktér Gustav Brunner. TF104 je evolucí svého předchůdce, i když se jedná o kompletně nový vůz. Letošní monopost má jasný cíl, snížit ztrátu na špičkové týmy zase o něco více, než se to podařilo modelu TF103.

„Vycházeli jsme z podobného principu, jako v případě TF103. Řídili jsme se filozofií Toyoty o postupném zlepšování. Jedná se tedy o evoluci, ne revoluci. Vozy TF103 a TF104 se mohou na první pohled jevit svým vzhledem podobné, ale my jsme se věnovali každé součástce, prostudovali ji, přepracovali a vylepšili její vlastnosti. Z loňského vozu jsme nic nepřevzali, každá součástka je lehčí, pevnější, spolehlivější a s celkově lepším výkonem,“ prohlásil při představení svého díla Gustav Brunner.

Keizo Takahashi, ředitel technické koordinace, dodal, že hlavní úsilí bylo věnováno aerodynamice, která je pro úspěch vozu klíčovou. Podle něj se technický tým snažil najít ten nejvýhodnější kompromis mezi aerodynamickou účinností a stabilitou TF104.

Posledním přípravným pracím přihlížel i nový technický ředitel stáje Mike Gascoyne, jenž k Toyotě přestoupil od Renaultu. „Celý konstrukční tým odvedl velmi dobrou práci. Vůz se zdá být solidním, ale musíme počkat na první testy, abychom viděli, jak dobrým skutečně je. 90% výkonu šasi je dáno aerodynamikou, a ta byla u TF104 prioritou. Nyní potřebujeme získat maximální krátkodobou efektivitu vozu, pilotů i celého týmu a souběžně s tím pracovat na dlouhodobém cíli, kterým je dostat Toyotu na špici startovního pole v budoucnu,“ řekl Gascoyne.

Nejnáročnější stránkou nového vozu byl asi motor. Podle nových předpisů musí agregát vydržet po celý závodní víkend a prioritou technického ředitele oddělení motorů bylo udržet dostatečný výkon při delší životnosti. „S novými pravidly jsme museli zdvojnásobit životnost motoru,“ prohlásil Luca Marmorini. „Základními hledisky bylo při návrhu RVX-04 zvýšit životnost a udržet charakteristiku a výkon motoru z roku 2003. Myslím si, že k úbytku výkonu v novém motoru nedojde a budeme na něm pracovat bez přestání až do prvního závodu v Melbourne. Věřím, že se s touto výzvou dokážeme vyrovnat.“


Foto: Panasonic Toyota Racing

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy