Max Mosley se ukázal překvapivě nebojácným a neoblomným bojovníkem při prosazování změn na začátku minulé sezony, které se nakonec ukázaly spolu s dalšími souvislostmi velmi přínosnými pro zvýšení atraktivity a zajímavosti Formule 1, jež se dlouhodobě potýká se snižujícím se zájmem ze strany diváků a následně i sponzorů.
V listopadu roku 2003 se vrátil Mosley k diskutovaným a kritizovaným penalizacím a představil nový návrh. Dle něj by nebyli jezdci za své přestupky trestáni přímo při závodě, ale po důkladném prošetření by jim byly připsány trestné body. Při dosažení stanovené hranice by pak následoval zákaz startu v další Grand Prix. Autor návrhu je přesvědčen o jeho efektivitě a průhlednosti ve srovnání se stávajícím průjezdem boxy a nebo trestem stop & go.
„Nový systém by byl spravedlivější,“ tvrdí prezident Mezinárodní automobilové federace v rozhovoru pro Autosport. Připouští, že existuje silná skupina hlasů, která prosazuje okamžité rozhodování, podobné tomu, jaké má rozhodčí fotbalového zápasu. Také požadují skupinu komisařů, která by měla být neměnná a měla by cestovat s kolotočem po všech závodech.
„Naším prvním úkolem je být spravedliví, a to co máme nyní k dispozici je vždy ovlivněno subjektivním pohledem. Dokonce i když není rozhodnutí nefér, jistá část lidí si vždy bude myslet, že je, a to není dobré.“
Mosley si proto myslí, že je lepší v klidu zvážit všechny důkazy a teprve poté přistoupit k penalizaci. „Velkou výhodou totiž je, že pokud s penalizací jezdec nebo tým nebude souhlasit, pak je tam příležitost pro obě strany k jednání a dokazování,“ vyzdvihl základní rozdíl autor návrhu.
Loňskou nejvíce diskutovanou penalizací byl trest Juana Pabla Montoyi při GP USA za kontakt s Rubensem Barrichellem, který prakticky rozhodl souboj Montoya - Schumacher v neprospěch kolumbijského jezdce stáje BMW Williams. Montoya byl po závodě velmi rozzlobený a připomněl, že za podobný kontakt mezi Schumacherem a Alonsem při GP Velké Británie nikdo potrestán nebyl.
K hlavním odpůrcům Mosleyho návrhu patří Frank Williams, jenž tvrdí, že Formule 1 je také o riskování a kolizích a pokud by se zavedl systém trestných bodů, nebudou to závody, ale opatrné kroužení po okruhu v jednom směru...
Foto: Archiv
Max Mosley obhajuje svůj návrh
Prezidentem FIA navržený systém penalizací se nesetkal s nadšením, ale Mosley ho i přesto hájí.
Doporučit článek
Další zprávy
-
PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše
-
Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele
-
Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství
-
Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton