Loni se hodně hovořilo o špionážním skandálu McLarenu, jenž měl získat rovněž informace o plnění pneumatik u Ferrari inertními plyny, zejména CO2. V letošní sezóně s tím již experimentovaly všechny týmy, zkoušely nafukovat gumy různými směsmi plynů (vzduch, dusík a CO2 - všechny jsou povoleny). Důvod?
Je známo, že správnou práci s pneumatikami (zahřátím a udržením teploty) se dalo získat více, než úpravou aerodynamiky. Díky tomu jsme mohli vidět na špici na jednom okruhu McLaren, na jiném Ferrari; popř. top týmy na dně (viz BMW v Maďarsku). Práce s pneumatikami měla zásadní vliv na výkonnost.
A obzvlášť zákaz kontroly trakce a brzdění motorem měl negativní vliv na pneumatiky - zadní kola se více protáčela a přední se při brzdění více blokovala. Důsledkem toho byly náhlé výkyvy teplot na povrchu pneumatik. Takové kolísání teplot vedlo k tomu, že bylo velmi obtížné udržet konstantní tlak v pneumatikách - což je věc klíčová pro ovladatelnost vozu. Proto týmy hledaly různé směsi plynů, jejichž tlak byl méně citlivý na teplotní odchylky.
Rok 2008: Zákaz trakce a plyny v pneumatikách
V dnešním ohlédnutí za letošní sezónou se podíváme na pneumatiky - konkrétně na jejich plnění a důvody experimentování v této oblasti.
Doporučit článek
Další zprávy
-
PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu
-
Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala
-
Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball
-
PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše