Při testech se představilo devět týmů, které po tři dny zkoušely měkkou a tvrdou směs pro příští rok a srovnávalo ji s tou letošní. V Barceloně panovaly suché podmínky, díky čemuž týmy neměly možnost si otestovat pneumatiky Bridgestonu pro mokré, extrémně mokré podmínky ani vyvíjenou jednotnou sadu do mokra, jenž je jakýmsi průměrem předchozích dvou (s níž týmy ale zatím moc spokojené nebyly).
Přestože bylo sucho, chladné počasí dělalo týmům problém dosáhnout a udržet optimální teplotu pneumatik, obzvláště u té tvrdší směsi. Bridgestone nicméně nasbíral spoustu cenných dat díky 22 různým pilotům, kteří se během tří dnů do testů zapojili.
Manager techniky firmy Bridgestone Tetsuro Kobayashi odpověděl na zajímavé dotazy:
Co jste se v Barceloně naučily o bezdrážkových pneumatikách?
"Měli jsme již dost údajů o slickách z předchozích jízd, tyto testy nám pomohly na tom stavět a umožnili týmům si je vyhodnotit a rozvíjet vlastní přístup k jejich využití. Počasí zde bylo docela chladné, pro týmy bylo obtížné zahřát a urdžet teplotu svých pneumatik u tvrdší směsi slicků.
Získali jsme spoustu dat, která budeme dále analyzovat. Není to úplně jednoduchý proces kvůli toho, že týmy zkoušely různé variace a specifikace svých monopostů - od současných vozů simulujících úroveň budoucí aerodynamiky, po vozy s ranou verzí aerodynamiky pro rok 2009. Testovaly se rovněž vozy s KERSem, jenž se stále vyvíjí. Takže to byly opravdu zajímavé tři dny, kdy jsme měli zpětnou vazbu jak od pětinásobného mistra světa v rallye, tak i od úplných nováčků, včetně motorsportu dobře známemu jménu Senna.
Jak moc odlišné jsou slicky od současných pneumatik s drážkami?
"Pneumatiky s drážkami vycházeji ze zcela odlišného konceptu než slicky. Při jejich uvedení jsme museli řešit několik výzev, např. odlišnou konstrukci či drolení. Návrat slicků činí mnoho věcí jednoduššími a piloti jej vítali. Ty současné jsou ale úplně odlišné od těch, které jsme používali v sezóně 1997. Využili jsme poznatků načerpaných za 11 let práce s drážkovanými pneumatikami a také naše zkušenosti se slicky z jiných kategorií motorsportu."
Přivezete pro každý závod dvě specifikace a jak je rozlišíte?
"Ano, přivezeme pokaždé dvě specifikace pneumatik. Pracovali jsme na jejich vývoji - mezi dvěmi specifikacemi bude větší rozdíl než tomu bylo v letošní sezóně. Tvrdší směs bude vždy nabízet velmi doboru konzistenci, ale neposkytne možnost zajet dobré úvodní kolo. Měkčí směs naproti tomu umožní jet velmi rychle od samotného počátku, ale její výkonnost bude s opotřebením klesat. Věříme, že to umožní týmům použít různé strategie a pomůže to k zatraktivnění závodů.
Co se týče značení pneumatik, zatím vyhodnocujeme možnosti, jak to udělat."
Už jste rozhodli, jaký druh směsi přivezete na který závod?
"Stále sbírame údaje a ještě to bude chvíli trvat, než rozhodneme o konkrétních směsích, z nichž vyrobíme tvrdé a měkké gumy pro jednotlivé závody."
Jaký vliv na pneumatiky má KERS?
"V celkové výkonnosti pneumatiky by neměl být žáden rozdíl z hlediska dočasného zvýšení výkonu, jež poskytne KERS. Jde to vidět z údajů, které jsme dosud nasbírali při jízdách s tímto systémem.
Z hlediska celkového výkonu vozu Formule 1 je to složitá oblast. Aby byl KERS efektivní, musí být kompaktní a lehký, aby nedocházelo ke kompromisům v rozložení hmotnosti šasi. Tato váhová rovnováha má samozřejmě vliv na výkonnost pneumatik a projektanti KERSu jsou si toho vědomi při návrhu svých systémů (viz tento článek - pozn. autora). Je to jedna z výzev ve Formuli 1 a dokládá to fakt, že F1 je výborným základem pro testování nových technologií."
Nová éra Bridgestonu
Bridgestone tento týden zakončil své první posezónní testy v Barceloně, kde přivezl dvě směsi bezdrážkových pneumatik, jež se budou používat v příští sezóně, a jednu směs pneumatik s drážkami, jež se používaly letos.
Doporučit článek
Další zprávy
-
Sainz si vyslechl komentář rozzuřeného Leclerca do rádia, nyní se k němu konečně vyjádřil
-
Staronový mistr přiznává: Přehodnotil jsem své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i Pérez
-
PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu
-
Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala