Jarek Janis bude testovat Jordan

Český jezdec Mezinárodního mistrovství FIA F3000 Jarek Janiš, bude jak jsme již psali nedávno,...

testovat 3. a 4. prosince vůz týmu Jordan Racing.

Tyto testy na okruhu v Silverstone jsou již plánovány od poloviny měsíce července tohoto roku.

Jarek Janis se narodil 8. července 1983. Jeho kariéra se budovala průběžně napříč závody motokár, kde se ve svých 12 letech stal českým mistrem třídy ICA. V následujících třech letech si tento titul zopakoval.

V roce 1998 obsadil ve stejné třídě 5. místo v mistrovství Evropy a začal poznávat, jak vypadá závodění s formulovým vozem. Vydal se stejným směrem jako pár let před ním Tomáš Enge a vstoupil do německého mistrovství formule Ford. Sedmé místo z roku 1999 vylepšil v roce následujícím titulem vicemistra a v zimních měsících na přelomu roku 2001 zazářil v seriálu Formula Winter Palmer Audi, když dva závody vyhrál a v konečném pořadí obsadil 2. místo. „Jarek dokázal, jak velký je talent. Velice rychle ovládl silné auto, bylo úžasné sledovat, jak dokáže jet čistou stopu se strojem, ve kterém předtím nikdy neseděl. Myslím, že má před sebou hodně slibnou budoucnost," prohlásil tehdy šéf seriálu Dr. Jonathan Palmer, který absolvoval 83 závodů ve formuli 1.

Tehdy sedmnáctiletý Jaroslav Janiš měl být jednou z hvězd jeho seriálu Formula Palmer Audi, avšak začátkem dubna 2001 Dr. Palmer svůj šampionát odvolal. Manažer Antonín Charouz našel náhradu ve formuli Renault, ze které vyšel mj. současný jezdec formule 1 Fin Kimi Räikkönen. Nouzové řešení mělo háček, neboť všechny dobré stáje byly obsazené. Na mladého olomouckého jezdce zbyl tým, jenž byl stejně jako jeho jezdec nováčkem. A tak místo zápolení o špičku a vavříny nejlepších, zůstal boj s neposlušným vozem a místo v polovině startovního pole.

S monopostem formule Renault nakonec absolvoval pouhé čtyři závody, pak přesedl do monopostu předního týmu německého mistrovství formule 3, švýcarského KMS. Ve čtvrtém závodě za volantem tohoto stroje získal první body do šampionátu. „Řízení auta ve formuli 3 je nejtěžší ze všech vozů, se kterými jsem dosud jezdil. Vyžaduje naprostou přesnost při brždění a zatáčení. Závody formule 3 jsou nesmírně vyrovnané a jezdec se tady může hodně naučit,“ říká Jaroslav Janiš.

Během sezony 2001 seděl Jaroslav Janiš ml. ve formulových vozech čtyř různých kategorií a výkonů. Vystřídal monoposty formulí Palmer Audi, Renault, F3 a F3000. „Největší radost jsem měl z řízení vozu F3000. Je to adrenalinově jednoznačně špičková záležitost, navíc tohle auto odpustí drobnou chybu na rozdíl od menších formulí. Má skvělé adhezní vlastnosti, můžete si s ním dovolit najet do zatáčky zeširoka a taky si můžete dovolit výrazně později brzdit.“ Vždy, když začne mluvit o závodech, dokáže přesně formulovat to, co chce říci. Začátkem srpna 2001 řídil na okruhu v Mostě v rámci seriálu ELMS také sportovní vůz Panoz. „Byla to skvělá zkušenost poprvé v životě řídit vůz s motorem vpředu a potěšila mě také nabídka, která od Dona Panoze přišla. Myslím, že i výsledek byl za daných okolností solidní.“

V roce 2002 jel v prvním českém týmu evropské série formule 3000, která představuje předstupeň k mezinárodnímu mistrovství FIA F3000. „Určitě bych chtěl zůstat v jedné kategorii celý rok. Když člověk přesedlá z jednoho typu auta do druhého, získá samozřejmě zkušenosti, ale abych se mohl opravdu učit, chce to jezdit sezonu v jedné kategorii.“ Rád by samozřejmě kráčel v Engeho stopách. „Tomáš nám ostatním klestí cestu, ukázal, že to jde prosadit se do absolutní špičky.“

Letos, Jarek absolvoval Mezinárodní mistrovství FIA F3000, kde se mu podařilo zaznamenat několik skvělých výsledků, včetně čtvrtého místa v Barceloně a Monaku,což mu stačilo k obsazení dobré osmé příčky v celkovém hodnocení jezdců sezony 2003.

Fotografie: Jiří Křenek

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy