U bariér z pneumatik jde o hlavu

Renault | foto: Lotus F1 Team

Ochrana svodidel a betonových zdí lemujících závodní dráhu svázanými pneumatikami je účinnou formou pasivní bezpečnosti. Každá věc však mívá i svou stinnou stránku. V případě zmíněné bariéry je jí hlava jezdce.

Pilot stáje Red Bull Racing Mark Webber vysvětlil, proč jsou někdy bariéry z pneumatik záchranou a jindy hrozbou. „Vše spočívá na úhlu střetu vozu a bariéry. Gumy drží pospolu pás. Pokud je náraz pod ostrým úhlem, absorbuje pás většinu energie a následky jsou minimální jak pro bariéru, tak jezdce. Pokud je však úhel nárazu tupý, vozy F1 se zavrtají hluboko do bariéry a velkému nebezpečí je vystavena především nechráněná hlava jezdce.“

Podobný názor má i Nico Rosberg, jehož v neděli nejvíce stresovala při pohledu na vrak McLarenu skutečnost, že se bariéra svalila na jezdcovu hlavu.

Řešení navrhl šéf BMW Sauberu Mario Theissen, jenž doporučil najít řešení, které by znemožnilo sesunutí horních vrstev pneumatik na přední pás, jenž na sebe svrhne monopost nárazem. „Horní pneumatiky by měly být lépe spojené a po nárazu by měly být odraženy dozadu.“

Havárie Kovalainena bývá přirovnávána k dřívějšímu Burtiho incidentu ve Spa a loňské havárii Hamiltona na Nürburgringu, přičemž se nesmí zapomenout na nechvalně známou nehodu Michaela Schumachera ze Silverstone, která vyřadila německého pilota z boje o titul.

Rosbergův návrh na snížení bariéry není zřejmě ideálním řešením z úhlu pohledu, kdy se dostane monopost do vzduchu, Theissenovo doporučení se zdá být vhodnějším, otázkou je ale jeho provedení.

V každém případě je však nedělní nehoda potvrzením zvyšující se bezpečnosti, neboť ve zlaté éře formule 1 60. a 70. let minulého století by s velkou pravděpodobností Fin už nezávodil, pokud by vůbec přežil...

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy