Zdá se, že tým si během zimního testování vedl dobře. Jaké jsou vaše očekávání do sezóny?
Chceme pokračovat v pokroku. Od roku 2006, kdy jsme byli na dně, se přesunout do pozice vedoucího týmu. Být v pozici, kde se vyhrávají závody a šampionát.
Media spekulují, že Williams by mohl být nejsilnější za dvojkou Ferrari a McLaren. Je to reálné?
Je příliš brzo říkat, kde se budeme nacházet. Ferrari a McLaren udělali od roku 2007 velký pokrok. BMW má pravděpodobně rychlé auto a Renault se taktéž díky Alonsovi posunul. Red Bull vypadá silně, Toro Rosso vytvořilo svůj nejlepší monopost, nesmějí se podceňovat. Také jsme se posunuli, ale nebudeme vědět, jak na tom jsme, dokud nezačne sezóna.
Která vylepšení přinesl FW30 oproti FW29 a jak moc je technicky rozdílný od svého předchůdce?
FW30 byl vyvíjen na základě FW29, ačkoliv systém chlazení je docela jiný. Těžili jsme z devítiměsíčního aerodynamického vývoje původní FW29.
Tým v loňském roce skončil v poháru konstruktérů na čtvrtém místě. Velký postup oproti roku 2006. Mohl by během dvou až tří let bojovat o titul?
Nikdy jsme nestavěli vůz, aby byl čtvrtý. Vždy stavíme na nejvyšší možnou příčku, takže výsledek často závisí na našich schopnostech. Nico bude startovat ve své třetí sezóně, Kazukiho to bude první. Takže jezdci nejsou natolik zkušení, aby se s týmem mohlo počítat v boji o titul. Nicméně máme v úmyslu letos pravidelně navštěvovat pódium. Spolehlivost současné F1 znamená, že tohoto výsledku můžeme dosáhnout pouze, když bude dostatečně blízko špičce.
Nico vstupuje do třetí sezóny a Kazuki bude debutovat. Pracuje se jim spolu dobře?
Ano. Kazuki pravidelně zrychluje, obzvlášť při simulaci kvalifikace na jedno kolo s novými pneumatikami. Očekáváme, že Nico bude týmová jednička, ale Kazuki bude podávat stabilní výsledky.
Rok 2008 je pro Williams významným milníkem. Dodnes startoval v 500 závodech a odjel 50 000 kol. Předpovídali jste tak dlouhou životnost, když jste tým zakládali?
Já nebo Frank jsme na to nemysleli. Trendem dnešních týmů Formule 1 je přijít a odejít. V našich prvních pěti letech bylo finančně náročné přežít, ale naštěstí jsme začali docela brzo vyhrávat závody a šampionáty, to nás finančně zachránilo.
Jaká byla největší změna ve Formuli 1 během vašeho působení?
Míra aktivit se vzrůstajícím rozsahem měnila. Dnes některé týmy berou na závody až 100 lidí. Mnoho z nich nemá s práci na vozech vůbec nic společného, jsou zde jako logistická podpora nebo z marketingových důvodů.
Váš vztah s Frankem Williamsem trvá přes 30 let. Jaký je klíč k úspěchu?
V podstatě máme s Frankem stejný pohled na motoristický sport a oba se staráme o jiné prvky závodů. Já o technickou stránku a Frank a marketing, finance, vztahy s partnery. Naše práce se moc často nekříží.
Předpokládali jste, že dosáhnete na 16 titulů šampióna, když jste zakládali Williams F1?
Ne, vůbec ne, ale oba jsme chtěli dosáhnout maxima.
Kdybyste chtěl vyzdvihnout jeden nejdůležitější element vašeho úspěšného týmu, který by to byl?
Důsledné ponaučení z pobytu na špici. Pochopení, že F1 je v podstatě technický a organizační problém. Schopnost uznat jak moc spoléháme na dovednosti a nadšení našich vývojářů.
Z pětiset závodů, který byl nejvíce uspokojivý?
Vyhrávat závody je uspokojivé, o to se snažíme. Nevyhrávat znamená chybovat. Když je konec závodu, s Frankem už myslíme na budoucnost.
Rozhovor s Patrickem Headem
Patrick Head se před začátkem sezóny rozpovídal o novém modelu FW30, o jezdcích, o svém třicetiletém působení ve stáji Williams a budoucnosti týmu. Vrátí se konečně Williams tam, kde jsme si zvykli jej vídat?
Doporučit článek
Další zprávy
-
Staronový mistr přiznává: Přehodnotil jsem své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i Pérez
-
PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu
-
Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala
-
Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball