Chceš práci? Přines data konkurence!

Kovalainen, Heikki | foto: Renault Sport F1

Tovární tým automobilky Renault zareagoval na prosincové předvolání ke Světové motoristické radě FIA promptně, celý případ se zdá být shodný s kauzou McLaren / Ferrari, téměř jako přes kopírovací papír.

Krátce shrnuto, Renault přiznává, že se 6. září 2007 vedení týmu dozvědělo, že inženýr Phil Mackereth, jenž v září 2006 přestoupil z McLarenu, přinesl s sebou několik kopií skic a tabulek McLarenu na starých datových discích. Bez vědomí vedení byla data na žádost inženýra zkopírována do hlavního počítačového systému, do jeho soukromého adresáře a několik blízkých spolupracovníků si je v krátkosti ze zvědavosti prohlédlo.

Renault nekomentoval jak, ale přiznává, že 6. září se o skutečnosti dozvědělo vedení a okamžitě začalo jednat. Data McLarenu byla vymazána, informován byl poškozený tým i FIA, Mackeretha s okamžitou platností propustili a odstartovali interní vyšetřování. Skicy se týkaly palivové nádrže, převodovky, tlumičů zavěšení a již zakázaného stavitelného odporového tlumiče.

„Žádné takto získané informace nebyly využity pro monopost Renault. Tým plně spolupracoval s FIA i McLarenem a pozval nezávislé experty do továrny k prověření počítačového systému, vozů i konstrukčních plánů s cílem prokázat, že data přinesená panem Mackerethem nebyla při konstrukci R27 využita. Postupovali jsme naprosto transparentně, věříme proto ve spravedlivé rozhodnutí Světové motoristické rady,“ uvádí tiskové prohlášení Renaultu.

Špionážní kauzy, vyšetřování, výslechy, dokazování a tresty jsou podle všech významných osobností F1 i nezávislých pozorovatelů pro sport škodlivým faktorem, který v letošní sezoně znehodnotil jinak velice napínavou bitvu o titul. Někteří dokonce přiznali, že špionáž je v F1 tak dlouho, jako existuje ona sama, jen je její prokazování a odhalování díky elektronice poněkud snazší.

Zajímavá je však i jiná skutečnost, zapátráme-li v paměti, týkalo se vyšetřování přestupu a údajného přenosu dat ke konkurenci nejen McLarenu, Ferrari či Renaultu, ale i Toyoty. Přetahování schopných lidí je bohužel běžnou součástí konkurenčního boje nejen v F1, ale obecně. Na posledních případech se však zdá, že je téměř nepsanou povinností, aby si nový pracovník kromě své papírové krabice s osobními věcmi přinesl jako zápisné i nějaký ten disk s daty svého bývalého zaměstnavatele…

 

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy