Snaha Mezinárodní automobilové federace FIA připomíná s nadsázkou roli policie a týmy Formule 1 zase příslušníky podsvětí. Vede mne k tomu zamyšlení nad dnešním dosaženým časem sedminásobného šampiona Michaela Schumachera s letošním Ferrari 248 F1 při testu v Bahrajnu.
Přes technické potíže zajel Němec čas 1:31,390 a za svým pole position z roku 2004 zaostal jen o 1,251 vteřiny! Přitom se nezdá, že by patřil letošní vůz z Maranella k jasným favoritům a vozy Renault a Honda zatím rudé monoposty na dráze při testech předčily.
FIA se dlouhodobě snaží o zpomalení monopostů F1 kvůli zajištění bezpečnosti účastníků závodů Grand Prix, ale přes přijaté změny jsou týmy stále o krok, a mnohdy je těch kroků i více, před řídícím orgánem.
Původní odhad, že motory V8 o objemu 2400 ccm zpomalí vozy o více jak tři vteřiny na kolo se ukázal jako mírně nadsazený a drahá přestavba závodního pole se nyní zdá skoro zbytečná. Což odpůrci změny motorů ihned použili do svých karet.
Proti sezoně 2004 se změnilo kromě motoru ještě několik věcí. Klesl přítlak od obou spoilerů, letos se opět vracíme k měkkým směsím a výměně pneumatik během závodu, což loni nebylo možné. Změn bylo samozřejmě více a pokrok u tak progresivního sportu zastavit nelze.
Na stranu druhou lze ale snadno pochopit snahy FIA o zpomalení. Pokud by nedošlo ze strany řídícího orgánu k restriktivním omezením, jakého času mohl dnes Michael Schumacher v Bahrajnu po dvou letech dosáhnout?
Když končila éra turba s gigantickými 1000 koni výkonu, bylo mi to líto a změnu jsem z nostalgie odmítal podobně jako nyní. S malým nadšením ale musím dát po uplynulém čase a úvaze za pravdu FIA jak za zákaz turbomotorů, tak za přechod na osmiválce…