Napětí houstne, dochází na protesty. Jednají některé stáje ohledně pneumatik v rozporu s pravidly?

Jsou u Red Bullu znepokojeni právem? | foto: Pirelli

Boj o mistrovský titul se vyostřuje a podobně jako v minulosti se začíná hledat cokoli a kdekoli. Podezírání, protesty, na něž mohou navazovat skandály - toho jsme se dočkali v posledních dnech a brazilský závodní víkend není výjimkou.

Na přetřes se v Singapuru dostalo zadní minikřídlo-DRS vozu McLaren, u nějž tým musel provést po stížnostech, že neodpovídá liteře předpisů, patřičné úpravy. Můžeme se dohadovat, kdo zorganizoval aféru, podle níž měl Red Bull zamontovat do přídě seřizovač světlé výšky, jenž by ji automaticky přestavěl v době, kdy je vůz v parc fermé a nesmí se na něm pracovat. FIA prověřila i stížnost, ale konstatovala, že v případě rakouské stáje nebyl shledán žádný přestupek proti pravidlům.

Chlazení pneumatik? Zevnitř!

Ať to zní jakkoli šíleně, Red Bull vyslovil domněnku, že některé týmy - včetně McLarenu - mohou využívat nového triku, jímž omezují degradaci pneumatik. Má jít o prozatím přesně nespecifikovaný způsob jak vstřikovat vodu, případně jinou blíže neurčenou kapalinu, skrz speciální ventily do pneumatik těsně předtím, než jsou nasazeny na vůz.

Když se chladná náplň dostane dovnitř, může svou teplotou udržet podstatnou část natolik chladnou, že omezí degradaci a v konečném důsledku dosáhnout i lepšího závodního tempa, protože na samotnou přilnavost nemá vliv. Určité zdroje naznačily, že k podnětu došlo po Grand Prix Singapuru, kde byla na vnitřku ráfků spatřena tekutina, což je krajně neobvyklý jev. Běžně totiž týmy dbají na to, aby na vnitřku pneumatik bylo minimum, nejlépe žádná vlhkost kvůli dosažení maximálního tlaku.

Může se s pneumatikami čachrovat? | foto: Alfa Romeo Racing

Co říkají pravidla?

Vezměme si na pomoc článek 10.8.4 technických pravidel: „Pneumatiky mohou být nahuštěny pouze vzduchem nebo dusíkem. Je zakázán jakýkoli proces, jehož záměrem je snížnit množství vlhkosti pneumatiky a/nebo jejího huštění.“ FIA byla na případnou aktivitu upozorněna a šéf oddělení pro záležitosti monopostů Nikolas Tombazis navázal s Pirelli a týmy startovního pole v Brazílii diskusi ohledně daného problému. Osobně pečlivě sledoval demontáž pneumatik z ráfků po sprintu v Brazílii a prověřoval, zda se někde neobjeví nějaká kapalina. 

Technická zpráva FIA po tomto závodě potvrdila, že došlo ke kontrole pneumatik a vše bylo v pořádku: „Pneumatiky používané všemi piloty během dnešního sprintu byly prověřeny,“

Verstappenovi se nezdá masivní zlepšení některých týmů | foto: Red Bull Content Pool

Tajemství rychlosti?

U Red Bullu si lámali hlavy, proč v této sezóně náhle zmizela jejich obvyklá výhoda, jíž představovalo závodní tempo - zejména v GP USA v Miami; tam řada týmu udělala podle rakouské stáje výkonnostní skok, jenž nelze vysvětlit pouhými inovacemi. 

Jsou týmy, které udělaly v závodním tempu neuvěřitelný pokrok, což je docela zvláštní. Když porovnáte náš vůz s loňským modelem, zlepšili jsme se v kvalifikacích i závodech, ale rovnoměrně. Ostatní se také slušně zlepšili v kvalifikační rychlosti, ale v závodním režimu jsou neporovnatelně dále. A to je něco, co jsme schopni těžko pochopit,“ dumá nad problémem Max Verstappen.

Kdyby byl člověk skeptický a trochu paranoidní, tak by řekl, že se něco změnilo. Protože i když jsme se vrátili ke konfiguraci vozu, s nímž jsme jeli v Číně, pořád nás provázejí dřívější problémy. Sice se potenciálně změnily podmínky pro všechny, ale nikdy jsem v sezóně neviděl tak masivní výkyv. Musíme se s tím samozřejmě vyrovnat a situaci pochopit,“ uvedl už dříve šéf týmu Christian Horner.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy