RED BULL
Max Verstappen, 1. místo
Nikdy bych nevěřil, že je to možné, vyhrát desátý závod. Ale dnes jsme na to museli zamakat a tak to byla mnohem větší zábava. Měli jsme dobrou rychlost, ale oni měli dobrou maximálku, takže byl těžké je dojet a v první zatáčce udělat ten krok, takže jsem ho musel donutit udělat chybu. Naštěstí v jednu chvíli probrzdil. Zkusil jsem zůstat trpěliví a vybral si svou chvíli.
Sergio Pérez, 2. místo
Bylo to maximum, čeho jsme dnes mohli dosáhnout. Bylo těžké předjíždět, mnohem těžší, než jsme mysleli. Bylo to šílené, protože jsem hodně ničil pneumatiky. Nakonec jsme je zvládli dostat oba. Myslím, že jsme udělali velký pokrok. Co se nastavení týče, cítím se v autě mnohem lépe. Takže očekávám, že nejlepší formu uvidíme v následujících závodech.
Christian Horner, šéf týmu
Museli jsme to udělat tím těžším způsobem. Ferrari dnes byla rychlá. Carlos bránil jako o život, takže Max musel nejprve předjet a potom si udělat náskok. Je to Maxova desátá výhra v řadě, což je neuvěřitelné. Patří to všem v týmu za jejich úsilí. F1 je největší týmový sport na světe a potřebujete každého v týmu, aby odvedli svou práci. Takže ta výhra patří všem v Red Bullu, odvedli neskutečnou práci. Ta výhra tady pro nás dost znamená.
FERRARI
Carlos Sainz, 3. místo
Bylo to náročné. Nebývá to náročnější než dnes. Opravdu jsem celý závod strávil s nohou na plynu a snažil se udržet za sebou Red Bully. Nakonec jsem trošku zaplatil cenu se zadními pneumatikami. Vždycky je mi potěšením závodit s Charlesem, když mám příležitost. Dnes jsme si to užili.
Charles Leclerc, 4. místo
Takové by závodění podle mě mělo být vždy. Připomnělo mi to motokáry, kdy jsme jezdili na hraně. S Maxem jsem měl v minulosti podobné souboje, s Checem také a s Carlosem dnes, bylo to opravdu na limitu. Já osobně jsem si to opravdu hodně užil. Bylo tam hodně chvil, kdy to bylo náročné, ale nestěžuji si, tohle je to, proč mám závodění rád. Adrenalin, když závodíte kolo na kolo, byla to zábava. Bylo to na hraně od Carlose co se bránění týče a z mé strany zase útočením. Pro nás oba to hodně znamená, být tu na pódiu, takže jsme do toho dali vše.
Frederic Vasseur, šéf tým
Určitě je to zvláštní pocit, když vaši jezdci závodí, ale jak víte, já jsem toho fanouškem, nechat je. Byl to skvělý pocit, řekl jsem jim, ať neriskují. To řečené neriskovat je relativní, ale my si těch posledních pár kol užili a doufám, že i fanoušci. Jak si umíte představit, budeme mít diskuzi, ale asi ne dnes večer, zítra v továrně. Nechci se na to dívat dnes, až zítra.
MERCEDES
George Russell, 5. místo
Páté místo je dnes asi naším maximem a myslím, že před víkendem bychom tento výsledek brali. Byli jsme rychlejší než McLaren a Aston Martin, ale bohužel Ferrari bylo o krůček před námi a potom vepředu Red Bull. Byli tak rychlí v rychlých zatáčkách, nemohl jsem za sebou Péreze udržet déle, než se mi to v úvodu povedlo. Byl to náročný závod, protože se hodně opotřebovávaly pneumatiky, ale zastávka tu trvá dlouho, což znamená, že více než dvě zastávky tu nejsou konkurenceschopné a to znamená hodně času v DRS, ale nepředjíždí se tu lehce, protože ty auta a rychlosti jsou hodně vyrovnané. Těším se do Singapuru. Loni se nám tam dařilo a myslím, že našem autu bude ten okruh sedět, takže snad budeme bojovat víc vepředu než tady.
Lewis Hamilton, 6. místo
Myslím, že každá získaná pozice v těchto závodech je těžká a tvrdě za ni bojujeme. Startoval jsem dnes na tvrdé sadě, bylo to pěkné jet odlišně, ale na začátku náročné. Užil jsem si souboj na konci. Byla to trošku smůla a podcenil jsem mezeru mezi mnou a Piastrim. Byla to rozhodně moje vina a hned po závodě jsem se mu šel omluvit a jdeme dál.
Toto Wolff, šéf týmu
Bylo hodně incidentů, ale musíte být opatrní a nebýt příliš nadšený z pátého a šestého místa. Myslím, že jsme dnes získali maximum bodů, co bylo pro nás možných. Myslím, že ty penalizace byly pochopitelné a musíme se na to podívat a zjisitt, jak se tomu příště vyvarovat. Singapure se bíží a musíme získat maximum. Naše situace je trošku jiná, protože máme dva jezdce, kteří spolu bojují v rámci týmu.
WILLIAMS
Alex Albon, 7. místo
Byl to pravděpodobně můj nejtěžší závod, ale zároveň ten, na nějž jsem nejvíc pyšný. Jsem velmi šťastný, ale jsem si jist, že Lando podobné pocity nesdílí. Dnes jsem nastupoval na start s vědomím, že to bude těžký, dlouhý závod a věděl jsem, že to bude především o pneumatikách. Na papíře jsme do závodu šli s očekáváním, že budeme o něco rychlejší než v předchozích týdnech - čtyři kola před koncem mi bylo jasné, že to bude hodně těžké, ale podařilo se mi udržet soupeře za sebou. Jel jsem na použitých středních a přešel na tvrdé, takže jsme si to trochu ztížili. Nechtěl bych ten závod jet znovu, ale s výsledkem jsem hodně spokojený. Získat body ve dvou závodech po sobě je opravdu hodně příjemné. Posun z místa na začátku sezóny až do této chvíle je úžasný. Nemyslím, že pár následujících závodů pro nás bude snadných, tak si tento výsledek užijme.
Logan Sargeant, 13. místo
Obecně šlo o dost složitý závod. Snažili jsme se udělat zastávku brzy a přejít na tvrdou směs, ale myslím, že ten stint byl dost dlouhý vzhledem k nastavení, které jsem pro závod měl. Bohužel nebylo nic, co by s tím šlo udělat, nepodařilo se mi dostat auto do správného okna. Snažil jsem se šetřit tvrdé pneumatiky a auto bylo dost přetáčivé. Kdybychom to správné okno našli, určitě bych vydržel až do konce. Když se zaměříme na další závody a budeme pokračovat v tvrdé práci, doufám, že v dohledné době bude naše rychlost opět lepší.
Dave Robson, vedoucí výkonu vozů
Přijeli jsme na Monzu s myšlenkou, že bychom mohli po zásluze bodovat, a ono se nám to podařilo. Horko pro nás nebylo ideální, ale víme, že v oblasti těchto podmínek musíme pracovat, takže jsme se pokusili situaci vylepšit. Oba piloti odjeli dobrý závod, zejména s ohledem na vysokou degradaci pneumatik a velké teplo. Alex byl opět skvělý a dokázal téměř celý závod znechutit život McLarenům. Byla škoda, že na konci nedokázal udržet odstup do pěti vteřin na Lewise Hamiltona, ale ztratit pouze jednu pozici po velmi silném výkonu v kvalifikaci je vynikajícím výsledkem.
Logan jel také dobře a nějakou chvíli to vypadalo, že by se mohl dotáhnout na bodované příčky. Nakonec byl ale Valtteri hodně rychlý a Logan ho nedokázal předjet. Každopádně je závodění v režimu nízkého přítlaku a středně tvrdou směsí cenná zkušenost, kterou můžeme za dva týdny v Singapuru úspěšně využít.
MCLAREN
Lando Norris, 8. místo
Dobrý závod. Myslím, že tempo bylo dnes dobré. Bylo jen velmi těžké předjíždět, jako obvykle, ale když jsme nemuseli předjíždět, tempo bylo dobré. Na Alexe jsme mohli tlačit celý závod, ale odvedl velmi dobrou práci, takže klobouk dolů před ním a Williamsem, tento víkend byli rychlí a dokázali se udržet vepředu. Myslím, že to bylo to nejlepší, co jsme mohli udělat, jsem s tím spokojený. Velké poděkování patří týmu, jak na trati, tak v továrně, za reakci po Spa a poskytnutí konkurenceschopnějšího balíčku. Teď sklopíme hlavy a začneme se soustředit na Singapur.
Oscar Piastri, 12. místo
Těžký den se spoustou výzev. Zaprvé, bylo skvělé vést svá první závodní kola a celkové tempo bylo dnes povzbuzující, ale bohužel nám stále chyběla rychlost, abychom mohli bojovat s Alexem [Albonem]. Po prvním stintu se náš závod trochu ztížil a incident s Lewisem ukončil naše šance na body. Jako tým je toho potřeba hodně vypovídat a naším cílem je vrátit se do Singapuru silnější.
Andrea Stella, šéf týmu
Naším cílem pro závod bylo skončit se dvěma vozy na bodech, což se nám podařilo jen částečně. S Oscarem, když jsme byli na bodech, jsme měli kolizi s Lewisem, což ho vyřadilo z bojů, protože potřeboval do boxů pro nové přední křídlo. Jinak si myslím, že můžeme být spokojeni s tempem, které dnes předvedlo MCL60. Byli jsme připraveni na větší degradaci a těžší závod, ale ve skutečnosti byla naše degradace zvládnutelná a byli jsme omezeni pouze schopností předjíždět. Vzhledem k tomu, kde jsme byli ve Spa před dvěma závody, je to velmi povzbudivé. Tým od VC Belgie velmi tvrdě pracoval na řešení našich problémů s maximální rychlostí. Odvedli velmi dobrou práci a díly sem byly dodávány do poslední chvíle. Takže, ať se daří všem, a teď se těšíme do Singapuru, kde doufáme, že budeme konkurenceschopní.
ASTON MARTIN
Fernando Alonso, 9. místo
Dnes to byl velmi těžký závod, jeden z fyzicky nejnáročnějších v roce. Vezmeme si z tohoto víkendu mnoho ponaučení a budeme se snažit být příště lepší. Trochu jsem doufal, že bychom mohli chytit Lewise [Hamiltona], když měl trest, ale jakmile předjel Alexe [Albona], věděl jsem, že to bude obtížné. Ferrari nás bohužel po tomto výsledku přeskočilo v poháru konstruktérů, takže se musíme odrazit v dalším závodě. V šampionátu zbývá hodně závodů a ještě víc bodů je ve hře.
Lance Stroll, 16. místo
Auto nemělo tempo, které jsme dnes potřebovali, takže to byl velmi těžký závod. Snažili jsme se udělat něco trochu jiného se strategií a zastavili jsme jen jednou, ale ke konci stintu odpadávaly pneumatiky, takže jsem nebyl schopen udržet pozici. Byl to pro nás těžký víkend, takže musíme něco zlepšit, než se za pár týdnů vydáme do Singapuru.
Mike Krack, šéf týmu
Fernandovi body byly malou útěchou za náročný víkend v Monze. Po přidání několika závodních kol bychom možná mohli vyzvat Landa [Norrise] a Alexe [Albona], ale nebylo k dispozici příliš mnoho příležitostí. Lance dnes odvedl dobrou práci. Postoupil před jezdce Haasu a Alpine, ale trpěl s odpadlými pneumatikami v závěrečné části závodu. Vždy jsme věděli, že Monza pro nás nebude zrovna nejlepší trať, musíme si z toho vzít ponaučení. Budeme tvrdě pracovat, abychom se v Singapuru vrátili do konkurenceschopnější pozice.
ALFA ROMEO
Valtteri Bottas, 10. místo
Naším cílem dnes byly body a ten jsme si splnili - je hezké být opět v první desítce, jak tomu bývalo dříve. Po velmi tvrdé práci je bod vzpruhou pro všechny v Alfě Romeo. Možná je to pro někoho "jen" jeden bod, ale také to je dobrá odměna za práci, kterou jsme odvedli, abychom zúročili celý víkend a ocenili podporu domácího týmu od tribun. Z mé strany to byl čistý závod, rychlost se od kvalifikace mírně zlepšila, vyladili jsme strategii, díky níž jsem měl volnou trať a především jsme se vyhnuli problémům. Celkově lze s jistotou říci, že to byl dnes dobrý den v našem kalendáři a dobrý způsob, jak ukončit evropskou část sezóny.
Guanyu Zhou, 14. místo
Jsem rád, že Valtteri přivezl z tohoto závodu bod, který nám pomohl stáhnout ztrátu na tým Haas. Vzhledem k pátečním a sobotním výsledkům jsme udělali velký krok vpřed, což je pro nadcházející závody povzbudivé - zejména proto, že v Singapuru nás čeká další vylepšení. Věřím, že z mé strany to byl kompletně čistý závod - Valtteri a já jsme měli rozdílné strategie, on začal na tvrdých a já na středních. Soustředil jsem se na tým Alpine s nadějí, že je zdolám. Pokud jde čistě o rychlost, byli jsme stále za Williamsem, ž tohoto důvodu bude zásadní posunout se v této oblasti v Singapuru kupředu, pokračovat v práci a bojovat o další body na našem kontě.
Alessandro Alunni Bravi, zástupce týmu
Před závodem jsme si řekli, že naším cílem je vybojovat aspoň bod a je důležité, abychom toho dosáhli. Zajeli jsme perfektní závod a dokázali cíl splnit. Je zvlášť pozoruhodné, vzhledem k obtížím v pátek a sobotu, jak se tým semkl a byl schopen změnit důležité věci, když na tom opravdu záleželo. Musíme vzdát našim kolegům v Hinwilu hold za jejich podporu před víkendem i během něj.
Valtteri neudělal od startu do cíle jedinou chybičku a dokázal zužitkovat svou strategii - v závěru se probojoval pořadím vzhůru. Guanyu měl bohužel obtížnější pozici, zkusili jsme u něj agresivní strategii, i proto jsme ho podruhé stáhli do boxů pro novou střední směs, ale tempo bohužel na umístění v první desítce nestačilo. Můžeme oslavit bod, ale nesmíme zapomenout na páteční a sobotní problémy. Je třeba analyzovat, co se nepovedlo, poučit se a neustále se zlepšovat, počínaje Singapurem.
Tady jsme předvedli dobré závodní tempo a pokud se zlepšíme v kvalifikaci, můžeme o body bojovat v každém závodě. Nehodláme se v naší snaze bodovat vzdát do poslední zatáčky závěrečného závodu - budeme pracovat ještě víc tvrdě, protože naším cílem zůstává 7. místo v Poháru konstruktérů. Nakonec je skvělé, že můžeme oslavit umístění v TOP 10 neuvěřitelný víkend na trati i mimo ni. Ve čtvrtek jsme vše začali představením nové Alfy Romeo 33 Stradale před tribunou: na ní byli kolegové, kteří vytvořili krásnou choreografii. Předvedli jsme navíc dobrý závod, takže chci věřit, že to může být začátek nové fáze našeho boje v mistrovství.
ALPHATAURI
Liam Lawson, 11. místo
Pár věcí se dnes nepovedlo, musíme si prohlédnout hlavně start, kde jsem mohl odvést lepší práci - tam jsem ztratil šanci. Rychlost nebyla špatná, ale tím mi závod tak trochu "utekl". Stále si zvykám na postupy a rozhodně se začínám cítit komfortněji, ale ze závodu jsem trochu zklamaný, protože si myslím, že tempo bylo dostatečné pro umístění na bodech. Jistý si ale nejsem, musíme všechno prověřit. Tyto závody jsou delší, než na jaké jsem zvyklý, takže se přizpůsobuji, ale cítil jsem se podstatně lépe připraven než před týdnem, což mě těší.
Juki Cunoda, neodstartoval
Slyšel jsem za zády divný zvuk a pak auto přestalo jet. Přesný důvod zatím neznáme, ale budeme se problému věnovat. Samozřejmě každá potíž se spolehlivostí není dobrá, ale letos to bylo vůbec poprvé, takže si zachovávám pozitivní náladu a chci se vrátit silnější. Na závod jsem se těšil, zejména na start z pozice blízko bodům v domácím závodě týmu, takže to je smůla. Během tréninku byla naše rychlost solidní, proto je toho ještě dost, co si z tohoto víkendu můžeme vzít. Výkon vozu vypadal v několika posledních závodech konzistentně, i když jsme se dost často trápili, ale byli jsme schopni se následujícího dne zase vrátit. Schopnost vytěžit vždy maximum je jednou z našich silných stránek, takže se neobávám věcí budoucích.
Claudio Balestri, hlavní inženýr výkonu vozů
Dnes bylo cílem získat body, což nám nevyšlo. Juki měl startovat jedenáctý, ale jeho závod skončil během zaváděcího kola kvůli problému s pohonnou jednotkou. Pokud jde o Liama, rozhodli jsme se ho vyslat do závodu se středně tvrdou směsí, stejně jako u většiny vozů na startovním roštu. Na konci prvního kola byl Liam dvanáctý a dokázal držet krok s vozy okolo sebe, ale degradace pneumatik, na Monze kritická zejména na zadních kolech, byla hodně velká. Proto jsme ho povolali už ve 13. kole do boxů, aby pokračoval na tvrdé směsi. Chtěli jsme jít agresivní cestou a nešetřit pneumatiky, protože jsme zvolili režim dvou zastávek - proto stavěl ve 33. kole znovu pro další středně měkké pneu. V posledním kole zajížděl dobré časy na kolo a dotahoval piloty, jedoucí jen na jednu zastávku. V posledním kole jsme ještě předjeli Sargeanta, ale Bottas zůstal vpředu, takže Liam skončil těsně za body (pozn. původně byl dvanáctý, o místo vpřed ho posunula Piastriho penalizace).
Teď je třeba se vrátit na základnu a analyzovat, co bychom mohli udělat lépe, abychom byli v Singapuru i dalších závodech silnější.
ALPINE
Esteban Ocon, nedokončil
Pro nás náročný víkend s těžkým koncem. Bohužel jsme museli auto preventivně odstavit poté, co se po začátku objevily nějaké problémy s volantem. Rozhodně to pro nás byl velký víkend učení se na obtížné trati od prvního pátečního tréninku. Teď je čas pořádně se podívat na důvody, proč jsme nebyli tak rychlí, a pak se rychle přesunout do Singapuru. Nepochybuji, že se vrátíme silnější, vrátíme se do bodovací formy.
Pierre Gasly, 15. místo
Nebyl to náš víkend, to je jisté, vždy je to zklamání, když odjedete bez bodů. Jednoduše jsme na tomto okruhu nebyli dostatečně rychlí, abychom dosáhli nějakého úspěchu, a samozřejmě to budeme brát jako velké ponaučení do budoucna a uvidíme, co můžeme příště na tomto typu trati udělat lépe. Dnes jsme do toho dali všechno, ale patnácté místo se zdálo být naším maximem. Čeká nás hodně práce a určitě se těším do Singapuru na další závod. Jsem si jistý, že v příštím závodě můžeme být konkurenceschopnější.
Bruno Famin, dočasný šéf týmu
Po maximálním výkonu na Zandvoortu přesně před týdnem opouštíme Monzu s velmi těžkým výsledkem a celkovou výkonností. Do víkendu jsme vstoupili s vědomím, že vzhledem k povaze trati to bude výzva, a to se také ukázalo. Jako tým to byl určitě víkend plný učení, ze kterého se můžeme posunout v budoucnu na okruzích s podobnou konfigurací jako tady v Monze. V tomto ohledu můžeme zůstat pozitivní a jako tým se před dalším závodem v Singapuru přeskupíme.
HAAS
Nico Hülkenberg, 17. místo
Abych byl upřímný, start byl v podstatě jediným pozitivem, jediným zábavným momentem za celou tu tvrdou práci. Chyběl nám výkon, vyvážení, management pneumatik byl špatný, malá životnost - spousta námahy k ničemu. O tomhle víkendu jsme neměli na body nárok. V Zandvoortu jsme nějaký pokrok udělali, ale asi to bylo skryto za závodní okolnosti, ale rychlost se ubírala správným směrem. Zandvoort vyžaduje přítlak vysoký, Singapur také, takže doufám, že tam se vrátí věci k normálu a snad aspoň ve středu pole budeme konkurenceschopní.
Kevin Magnussen, 18. místo
Byl to pravděpodobně nejhorší závod, protože nám absolutně chyběla rychlost. Pneumatiky se rozpadaly a vyvážení také žádné. Je před námi strmý kopec, na nějž musíme vylézt. Vše je opravdu matoucí, ve třetím tréninku jsem byl sedmý a dnes s obrovským odstupem nejpomalejší. Rychlost chybí - musíme u téhle lodi změnit směr.
Günther Steiner, šéf týmu
Nevím, o čem mám mluvit, kromě toho, že auto bylo pomalé. Vždy se snažíme odvést to nejlepší, ale když vůz nemá dostatečný výkon a nemůžete s nikým soupeřit, tak skončíte tam, kde dnes my.