PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: "Penalizace pro Verstappena," má jasno Norris

Max Verstappen a Sylvester Stallone v závodě na Monze | foto: Red Bull Content Pool

Jak hodnotí dnešní kvalifikace v Suzuce jednotliví piloti a představitelé týmů?

RED BULL

Max Verstappen, 1. místo
Bylo to neuvěřitelé znovu tu jet, obzvlášť kvalifikaci. Když máte málo paliva, auto tady opravdu ožije, především v prvním sektoru. Měl jsem trošku problém a ztratil jsem část jedné trubky v posledním kole a proto jsem se nedokázal zlepšit. Nicméně to předchozí kolo bylo dostačující. Co se incidentu s Landem týče, jel jsem pomalu a chtěl na to šlápnout, ale pneumatiky byly dost studené, a potom jsem málem vyjel. Nakonec se samozřejmě Lando pokusil dostat přede mě ve stejnou chvíli, takže se mi musel vyhnout, ale naštěstí se nic nestalo. Zítra bude zajímavé sledovat počasí. Někdo říká, že bude sucho, jiný, že má pršet. Uvidíme, co se stane. Jsem si jistý, že máme dobré auto a těším se.

Sergio Pérez, 4. místo
Nebyla to úplně dobrý den, ale věřím, že zítra budu schopen bojovat na čele. Uděláme zítra vše, co bude v našich silách. Věřím, že můžu být v závodě silný, takže se na to hodně těším. Moc už se nezmění, pokud jste třetí nebo čtvrtý, máme rychlé auto a mohu se probojovat polem. Musím na to zítra šlápnout, abych mohl bojovat. Je brzy předvídat, co udělá počasí, protože se tady velmi rychle mění, může pršet každou chvíli. Myslím, že důležitá bude strategie a pokud dostanu na startu Ferrari, bude to dobré. Musíte tu být rychlý, pneumatiky se velmi opotřebovávají a myslím, že to tedy bude o tom, kdo bude mít nejlepší tempo.

Christian Horner, šéf týmu
Nejsem překvapený, že to bylo tak těsné, Ferrari bylo rychlé po celý rok, takže proč by to tu mělo být jiné? Maxovi se moc nepovedla druhá zatáčka v posledním kole, ztratil trošku půdu po nohama a vyjel mimo na obrubník. Bylo skvělé, že první kolo zajet tak, že získal pole position, navíc, zítra mají být proměnlivé podmínky, takže to bude důležité. Podmínky jsou stejné pro všechny a musíme se ujisti, že reagujeme správně ve správnou chvíli. Uvidíme zítra, až se podíváme z okna, co nám počasí připraví. V jakýchkoliv podmínkách ale musíme odvést co nejlepší práci.

FERRARI

Charles Leclerc, 2. místo
Je to náročný okruh, protože kdykoliv jedete hodně rychle v prvním sektoru, ztratíte v tom posledním. Zkusil jsem najít rovnováhu mezi tím, ale v posledním kole jsem trošku ztratil čas v posledním sektoru kvůli pneumatikám. Bylo to tak těsné, což je dobré. Pokusíme se mít dobrý  závod. Máme jen omezená data, což je vždy výzva. Ale pocit z auta mám dobrý. Uvidíme, jaké budou podmínky, vypadá to, že by mohlo pršet, takže by to měla být zábava. Je vždy pěkné být tady a vidět tolik nadšených fanoušků.

Calros Sainz, 3. místo
Bylo to čisté kolo a dobré až do posledního kola. Je to škoda, když jste zase o desetinu a půl za pole position. Už je to několik kvalifikací, kdy jsme s Maxem a Charlesem v rámci desetiny a půl. Už mě štve, že to tak těšně nevychází. Teď to je spíš ve prospěch Maxe nebo Charlese, ale snad se ke konci roku situace otočí a ta desetina a půl bude na mé straně, abych získal pole position.

Laurent Mekies, závodní ředitel
Bylo to hodně těsné a pole jsme nezískali jen o setinu, je to škoda, na tomto okruhu je to důležité, nicméně je tu pořád spousta pozitiv. Naše vozy byly konkurenceschopní. S Maxem jeli svoji ligu a to na okruhu, kde je spousta zatáček a hodně to tedy vypovídá o kvalitě našeho auta. Můžeme být tedy spokojeni. Navíc jsme ušetřili jeden set měkkých pneumatik v Q2, je to tedy znamení, že práce, kterou jsme za poslední měsíce v Maranellu vynaložili, se vyplácí. Díky všem. Včera bylo mokro, takže jsme museli začít od nuly. Oba jezdci pracovali s týmem perfektně a dostali jsme se hned do správného rytmu. Zajeli jsme solidní kola a zlepšovali se až do Q3. Zítra to bude dlouhý závod a bude záležet na spoustě věcí. Například počasí. Dnes se podíváme na všechna data a připravíme se na všechny možné scénáře. Max bude jako obvykle super rychlý, ale my uděláme maximum, abychom s ním od prvního kola bojovali.

ALPINE

Esteban Ocon, 5. místo
Jsem potěšen dneškem a tím, jak se víkend zatím vyvíjel. Páté místo je pro nás skvělý výsledek, hned za Red Bully a Ferrari. Po zklamání z minulého víkendu je velmi uspokojující se takto odrazit a ukázat náš potenciál. Vylepšení funguje dobře a naše auto se na tento okruh hodí, takže je to dobře odvedená práce od všech na trati i v obou továrnách. Jsme v solidní pozici, abychom mohli zítra s oběma vozy bodovat, takže se plně soustředíme na to, abychom silně dokončili náš víkend VC Japonska.

Fernando Alonso, 7. místo
Jsem rád, že zítra začínám sedmý. Myslím, že bychom mohli být ještě konkurenceschopnější na mokru, takže doufám, že zítra bude počasí trochu smíšené. Pokud je to chaotický závod, pak máme mnohem méně co ztratit než auta před námi, která bojují o mistrovství. Vůz se celý víkend cítil skvěle a jsem překvapený, jak blízko jsou si všechny týmy tento víkend, přičemž několik vozů dělí jen několik desetin sekundy. Těším se na zítřejší závod. Pokud bude pršet, zůstaneme soustředění a u šachovnicové vlajky existuje možnost být v první pětce.

Alan Permane, sportovní ředitel
S naším dnešním výkonem v kvalifikaci jsme velmi spokojeni a je jasné, že naše auto funguje dobře na tomto velkolepém okruhu, kde je skvělé být zpátky. Dnes jsme dali dohromady solidní kvalifikaci, kde vše zapadlo na své místo a myslím, že se to odráží v časech. Esteban odvedl skvělou práci a během dne nacházel zlepšení, aby se kvalifikoval do pátého místa. Body se samozřejmě udělují v neděli a pokud udržíme naše dvě současná místa, budeme na skvělém místě. Zůstaneme však realističtí, budeme se mít na pozoru před našimi blízkými konkurenty a myslím si, že zítra můžeme mít konkurenční závod za jakýchkoli podmínek. Je velká šance, že bude pršet, ale v pátečním mokrém počasí jsme neměli žádné problémy, takže se těšíme, co nás může potkat.

MERCEDES

Lewis Hamilton, 6. místo
Věděli jsme, že na tomto okruhu nebudeme bojovat o první řadu nebo vítězství. Red Bull a Ferrari jedou svoji ligu a my máme velké limitace našeho auta. Ale jelo se tu dobře, byla to čistá kvalifikace, nicméně jsme ztráceli na rychlosti. Snažili jsme se co to šlo a v zatáčkách bylo auto silné, ale na rovinkách ztrácíme. Zítra, doufám, že budeme trošku blíž a snad bude hrát roli i počasí. Nemyslím, že máme auto na to bojovat na čele, ale doufám, že porazíme Alpine a mým cílem je získat lepší výsledek než minulý týden.

George Russell, 8. místo
Není to, v co jsme doufali. Nečekali jsme, že budeme v boji s Red Bully a Ferrari, ale ztrácíme opravdu hodně. Faktem je, že jsme měli těsnější soubor s Alpine. Víme, že auto tyto okruhy nesedí, potřebuje hodně přítlaku a také to musí klouzat na rovince. A tam ztrácíme. To je něco, na čem pracujeme do příštího roku a snad to opravíme, ale chce to čas. Co se závodu týče, myslím, že máme lepší tempo, než jsme dnes ukázali. Simulace závodu byly slušné, ale nejsem si jistý, že budeme mít na to bojovat s prvními čtyřmi auty.

Andrew Shovlin, závodní ředitel
Trápili jsme se dnes s autem, když bylo sucho. Trénink nebyl špatný, ale rychlost na jedno kolo byla horší, pneumatiky nebyly ve své nejlepší formě. Ztrácíme hodně na rovinkách, ale v zatáčkách také nijak neexcelujeme. Vyvážení auta bylo dobré, ale časy zaostávaly. Zůstali jsme s vyšším zadním křídlem kvůli degradaci, kterou jsme viděli ráno a také je riziko, že zítra bude pršet. V obou případech by nám to nastavení mohlo pomoci. Musíme se velmi brzy dostat před Alpine, abychom měli šanci bojovat s Red Bully a Ferrari.

ASTON MARTIN

Sebastian Vettel, 9. místo
Je to tady mnohem zábavnější než na jiných okruzích! Mám na mysli, že auta a rychlost jsou na tom dobře – ale na tomto místě jste jako znovuzrození. V průběhu let jsem si to moc užil – a dnes jsem měl nádherný den. Uvidíme, co budeme dělat zítra, ale jsem z dneška velmi šťastný. Zároveň jsem trochu smutný – protože je to naposledy, co jsem na této trati v kvalifikaci. Nevadí mi, když bude zítra pršet – nemohu ovlivnit počasí! – ale myslím, že mokré podmínky budou pro nás asi o něco lepší. Přesto jsme dnes měli dobrý den a myslím, že můžeme jakkoliv zacházet s pneumatikami bez ohledu na počasí. Taková kola mě dělají smutným, když opouštím F1.

Lance Stroll, 19. místo
Bohužel jsem v 11. zatáčce ve vlásence probrzdil a ztratil zde tři desetiny, a to byla ta ztráta, která nás stála postup do Q2. Vůz se však dobře řídil a byla zábava znovu jet na Suzuce za suchých podmínek. Není ideální startovat z P19, ale zítra je nový den a uvidíme, co dokážeme v závodě. Pokud bude počasí opět vlhké jako v pátek, poskytne nám to několik dobrých příležitostí k posunu v pořadí.

Mike Krack, šéf týmu
Sebastian dnes zajel v Q3 velmi dobré kolo a díky tomu se zařadí na 9. pozici pro zítřejší VC Japonska. Odtud je v dobré pozici pro body. Lance jel v Q1 v rychlém kole, když bohužel probrzdil do vlásenky, čímž skončily jeho šance na postup do Q2. Předpověď počasí je ale na zítřejší odpoledne nejistá, takže bodování pro něj není nemožné.

MCLAREN

Lando Norris, 10. místo
Není pravidlo, co můžete udělat, ale to, co Verstappen provedl, to se dělat nesmí. Vždy se předjíždí před poslední zatáčkou a všichni s tím souhlasí, takové gentlemanské pravidlo. A všichni to dodržují, takže na tom nezáleží. Asi by udělal to samé, kdyby byl v mé situaci, ale já bych určitě neudělal to, co on, být v jeho kůži. A jestli to bude penalizace? Já si myslím, že ano.

Náročná kvalifikace, pravděpodobně nejtěžší, jakou jsme letos měli. Myslím, že jsme mohli být o trochu lepší, ale pravděpodobně jen o jednu nebo dvě pozice výše na roštu. Naši konkurenti vypadají rychle, ale budeme hledat příležitosti, jak se v zítřejším závodě posouvat a doufejme, že budeme pokračovat v bojování v konstruktérech.

Daniel Ricciardo, 11. místo
Jsem zklamaný z celkového výsledku, protože to vypadalo všechno dobře. Od prvního kola to bylo dobré a cítil jsem se pohodlně. Myslím, že 1:30,8 byl rychlý čas na první sadě pneumatik. Odtud jsme byli konkurenceschopní, ale bylo těžké z toho vytěžit mnohem víc a snažili jsme se trochu víc tlačit, ale to nevycházelo s dalšími zatáčkami. Doufal jsem, že budeme moci pokračovat v nabírání, zvláště s vývojem trati, ale zisky na konci byly velmi minimální a bylo opravdu těžké udělat další krok. Myslím, že to vypadalo docela dobře a pak skončit v Q2 nebylo to, co jsme si mysleli, že se stane. Myslím, že jsme byli relativně konkurenceschopní, ale myslím, že nám nakonec chyběl ten poslední kousek. Tři tisíciny jsou bolestivé, ale zítra to zkusíme znovu!

Andreas Seidl, šéf týmu
Nejsme úplně spokojeni s desátou a jedenáctou pozicí v dnešní kvalifikaci na Suzuce. Maximalizací všeho bychom pravděpodobně získali další místo nebo dvě. Zároveň musíme uznat, že naši hlavní konkurenti v Mistrovství konstruktérů byli tento víkend zatím lepší. Ale body se rozdají zítra, a to je úplně nový den. Naše výchozí pozice nám dávají slušnou šanci být v boji o dobré pozice. Pokud se aktuální předpověď počasí naplní, bude to složité odpoledne a bude důležité odjet čistý závod bez ohledu na podmínky. Těšíme se na Velkou cenu Japonska. Je to skvělý okruh, plný fantastických, nadšených fanoušků a my jim chceme dát něco nezapomenutelného k povzbuzení.

ALFA ROMEO

Valtteri Bottas, 12. místo
Zdá se, že jsem vytěžil z rychlého kola opravdu vše, nezůstala žádná rezerva, a přesto to na Q3 nestačilo, chyběla nám jedna desetina. Obě moje kola v Q2 byla docela dobrá, ale opět se ukázalo, jak vyrovnaný je střed pole - pouhých pár setin může znamenat velký rozdíl. Jsem zklamán, ale nejsem nikde vzadu a vím, že budu bojovat o body. Zítřek je tím, na čem opravdu záleží, ještě není jasná předpověď. Ve včerejším dešti se nám docela dařilo, takže by mi mokré podmínky nevadily, můžeme jich využít k posunu o pár míst.

Guanyu Zhou, 14. místo
S tím, čeho jsem dnes dosáhl, jsem celkem spokojený, s ohledem na fakt, že jsem jel jen jeden trénink na podobných podmínkách, na tomto hodně technickém okruhu poprvé. Během dneška jsem dosáhl zlepšení a vše vypadalo hodně slibně, ale střed pole v Q2 byl nesmírně vyrovnaný. Byl jsem blízko postupu, ale nakonec se mi vzdálil, přestože jsem zapnul na maximální výkon. Pořád jsme v pozici, kdy můžeme usilovat o body - pokud bude zítra pršet, věc dostává další rozměr. V pátek na mokru jsme vypadali slibně, když zítra zaprší, šance budou ještě větší a mohl by z toho vzejít pro všechny zábavný závod.

Frédéric Vasseur, šéf týmu
Dnešek byl další ukázkou, jak je střed pole vyrovnaný, protože nám u Valtteriho unikl postup o méně než jednu desetinu vteřiny. Potěšil mě také Zhou - Suzuka je hodně složitá trať, ale on si vedl opravdu dobře, stejně jako při úvodních jízdách na tomto okruhu. I když bychom rádi byli v Q3, ohledně zítřejšího závodu jsme oprávněně optimističtí - nemáme daleko na bodované příčky na trati, kde se dá předjíždět a kde disponujeme solidní rychlostí. Nedělní počasí je také velkou otázkou, včera v deštivých podmínkách jsme byli dobří, takže podobné zítřejší odpoledne by mohlo zúročit naši silnou stránku. V každém případě víme, že máme oč bojovat, dáme do toho vše a chceme si odsud odvézt nějaké body.

ALPHATAURI

Juki Cunoda, 13. místo
Jsem s dneškem docela spokojený. Od třetího tréninku jsme pokročili, ale bohužel mě limitovaly brzdy, hodně jsem s nimi bojoval a v Q1 mě postihlo masivní zablokování kol, což ovlivnilo můj výkon v Q2. Myslím, že nastavení vozu bylo hodně dobré a mohli jsme projít do Q3, takže je trochu škoda, že jsme toho nedosáhli. Kromě toho je skvělé vidět všechny fanoušky v ochozech, je to pro mě zvláštní událost, protože jsem nikdy neviděl tolik příznivců v našich barvách, v čepicích a tleskajících v každé zatáčce - je to fantastické a znamená to pro mě skutečnou podporu. Teď je třeba se zaměřit na zítřejší závod, je tu možnost proměnlivých podmínek a mám dobrou pozici se posunout kupředu, tedy pokud se příležitost naskytne. 

Pierre Gasly, 17. místo
Dnešek je zklamáním. Před kvalifikací jsem musel vyměnit levý brzdový kotouč, pak jsem vyjel za spoustou vozů, což znamenalo, že se brzdy dostatečně nezahřály. Pokaždé, když jsem se jich dotkl, blokovala se přední kola, což bylo opravdu komplikované a můj finální pokus to zcela zhatilo. Nebude zítra snadné začínat z této pozice, ale může pršet. Doufám, že k tomu dojde, protože by to přineslo víc vzrušení a pro mě větší příležitost se posunout kupředu. Auto na mokru funguje dobře, takže si myslím, že takové podmínky by pro nás byly nejlepší.

Guillaume Dezoteux, vedoucí oddělení výkonu vozů
Třetí trénink byl hodně těžký. Byla to první možnost nastavit vozy pro suchou trať, pokoušeli jsme se najít patřičné vyvážení, zejména u Pierrova auta. Nutilo nás to riskovat víc, než to bývá obvyklé, před kvalifikací jsme na obou vozech provedli několik významných změn v nastavení. Bohužel nás limitovaly problémy s brzdami - je třeba prověřit materiál a vše pečlivě zanalyzovat. Oba jezdci se v Q1 potýkali s blokováním předních kol - zatímco Jukimu se povedlo zajet slušné kolo, Pierre neuspěl a skončil. Juki se zlepšil i v Q2, ale stále si nebyl ohledně brzd jistý. Při pohledu na zítřejší závod tu stále existuje šance, že pokud déšť přijde v jeho průběhu, jak některé předpovědi naznačují, zvyšuje se i náš potenciál. Večer si probereme různé scénáře a oba vozy připravíme jak nejlépe umíme.

HAAS

Mick Schumacher, 15. místo
Vypadá to, že jsme dokázali nejspíš maximum. Snad jsem mohl být ještě o jednu pozici výš, tedy z lepší strany trati, což by pro zítřek bylo výhodnější. Doufám, že bude pršet, naše auto je na mokru celkem dobré a páteční výkon byl opravdu skvělý, takže se těším a doufám v proměnlivé podmínky.

Kevin Magnussen, 18. místo
Byla to celkem klidná kvalifikace, ale mně se nedařilo. Já i Mick máme odlišné nastavení, ale byly to dvě desetiny, o něž jsem za ním zaostal. Zajel jsem dobré kolo, nikde jsem nechyboval a auto se vlastně chovalo dobře, takže to je jeden z těch výsledků, kdy jsem osmnáctý a přitom těžko chápu proč. Zítra je šance na přeháňky a na ně v této situaci spoléhám.

Günther Steiner, šéf týmu
Není to výsledek, jaký jsme si představovali. Kevin skončil po Q1, což bylo značným zklamáním, Mick postoupil, ale svůj čas oproti Q1 nedokázal zlepšit. Začínáme tedy z poslední čtvrtiny, ale mohly by nastat proměnlivé podmínky, z nichž bychom něco dokázali vytěžit. Je ale třeba se ujistit, že se nedopustíme žádné chyby.

WILLIAMS

Alexander Albon, 16. místo
Přijít o účast v Q2 rozdílem půl desetiny je velmi frustrující! Určitě jsme dnes měli auto na to, abychom toho dosáhli. Jenže příprava před mým posledním rychlým kolem nebyla ideální. Jel jsem v hustém provozu, takže jsem musel jet pomalu a neměl ideálně zahřáté pneumatiky. Proto jsem v prvním sektoru dost klouzal. Naše závodní tempo na suchu je ale dobré. Uvidíme, co se stane zítra.

Nicholas Latifi, 20. místo
Bylo to těžké. Bylo to poprvé, co jsme tuhle trať jel za sucha a v třetím tréninku jsem zajel jen dvě reprezentativní kola. Tahle trať je přitom obtížná. Musíte mít stoprocentní důvěru v auto, abyste mohli jít na limit, takže to bylo nešťastné. I tak jsem ale byl jen pár desetin od Q2 s kolem, které nebylo ideální. Co se týče nastavení, tak jdeme správným směrem. Jsme tu velmi rychlí na rovinkách, což by zítra mohla být naše zbraň.

Dave Robson, šéf výkonu vozu
Dnes jsme to nedokázali poskládat. Pneumatiky jsou těžké na přípravu a tím, jak Alex musel ve svém přípravném kole zpomalit kvůli vozům před ním, tak je nedokázal ideálně zahřát. Musíme se podívat, jak tuhle věc můžeme do budoucna vylepšit. Nicholas udělal na svém autě po třetím tréninku několik velkých změn, které mu daly lepší konkurenceschopnost, ale ani on to nedokázal dát dohromady. Zítra může pršet, což značí možnost chaotického závodu.  

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy