Na týmy čekalo v 1. tréninku letní počasí s teplotami dosahujícími 27 °C, trať slunce rozehřívalo na 48 °C, předpověď žádné přeháňky neočekávala. Pirelli přivezlo do Ázerbájdžánu ty nejměkčí pneumatik ze své nabídky: směsi C3 - C5.
Před týdnem v Monaku svými výkony zaujalo Ferrari, které dominovalo v kvalifikaci, tentokrát však její vítěz a smolař zároveň (po havárii a skrytém poškození musel v neděli odstoupit před startem) Charles Leclerc očekává "návrat do reality. Je tam mnohem více rychlých pasáží, spousta rovinek... takže se žel budeme více trápit. Pokud jde o konkurenceschopnost, tak na tom budeme tak, jako před Monakem. To bylo výjimkou."
Do tréninku jako první vyrazil Pérez s Oconem a Schumacherem. Většina pilotů ihned zamířila do letmých kol, čelo po prvních pokusech ovládly rudé vozy (Sainz 1:46,706; Leclerc 1:47,701) před McLareny (Ricciardo 1:48,304; Norris 1:49,128), od nichž se díky efektivní aerodynamice tento víkend očekávají slušnější výsledky.
Sainz například v Monaku označil Norrise za favorita na vítězství, čímž svého kamaráda chtěl spíše dostat pod tlak. Ten však včera řekl, že sice jsou optimističtí, ale nebudou předvádět nic zas tak "výjimečného nebo nečekaného... nebudeme rychlejší než Mercedes nebo Red Bull."
Velkým tématem jsou flexibilní křídla, na které si chce FIA pomocí přísnějších testů posvítit od příštího podniku. To se některým stájím nelíbí, Mercedes s McLarenem uvažují o protestu, pokud se u soupeřů budou prohýbat tak, jak jsme to viděli v Barceloně.
Všechny křídla v Baku jsou označena žlutými tečkami, aby se jejich flexibilita dala na záběrech z kamer lépe kvantifikovat. Red Bull má stejný profil křídla jako v Barceloně, ovšem s jinými bočnicemi - ty právě mají na starosti to, jak moc se ohýbá.
Po čtvrt hodince do čela vystřelil Hamilton s Mercedesem na měkkých pneumatikách (1:45,112), Norris na něj ztrácel půl sekundy (1:45,637), Ferrari držela 3. a 4. příčku před pátým Ricciardem (1:45,747), jenž se stále sžívá s oranžovým vozem, Verstappen zaostával o více než 1,1 sekundy.
Hamilton vpředu ubíral ze svého nejlepšího času (1:43,893), za záda se mu po 20 min dostal na středně-tvrdé směsi Verstappen (1:44,098), který před ním vede šampionát jezdců po strategickém fiasku Mercedesu v Monaku. Red Bull má navrch také v šampionátu konstruktérů, byť jde o jediný bod.
Konkurenceschopné časy v polovině tréninku předvedli Gasly (1:45,182) s Russellem (1:45,452) a Alonsem (1:45,619), což odpovídalo čtvrté až šesté pozici před oběma Ferrari. Trať i piloti však nadále zrychlovali: Leclerc (1:43,921) se dostal 28 tisícin za Hamiltona, Norrisovi (1:43,996) scházela desetinka.
To, že by Ázerbájdžán mohl McLarenu opravdu sedět, ukázal Ricciardo na měkkých pneumatikách 25 min před koncem, když Hamiltona dokonce překonal - 1:43,732 min. Těžko však říct, kolik měl paliva a jak výkonný mód motoru použil. Tým by nicméně v prvním tréninku sotva sáhl po nějakém extrému, aby zapůsobil.
Norris měl po rekordech v prvních dvou sektorech našlápnuto k ještě lepšímu kolu, jenže v posledním sektoru dostal smyk v 16. zatáčce - naštěstí se na široké trati vyhnul kontaktu se svodidly a bez poškození zamířil do boxů. Chybu hned poté vyrobil také Hamilton, jenž byl v 1. sektoru ještě rychlejší - v 15. zatáčce nedobrzdil, a tak musel vzít zavděk únikovou uličkou a vycouvat zpět. O chvíli později totéž zopakoval Gasly.
Nabízené příležitosti se chopili piloti Ferrari, kteří na měkkých směsích znovu opanovali první dvě příčky - Leclerc (1:43,227) o 3 desetinky předčil Sainze (1:43,521).
Deset minut před koncem první místo vybojoval Verstappen (1:43,184) po rekordu v 1. sektoru, v ostatních mírně ztrácel. Na Ferrari přesto najel 43 tisícin sekundy, byť si stěžoval i na zdržování Mazepinem: "Neuvěřitelné! Neuvěřitelné! Zůstává přede mnou a kličkuje!" Jeho týmový kolega Pérez byl čtvrtý (1:43,630).
Holanďana již nikdo nepředstihl, za ním skončil Leclerc se Sainzem, kterým to po Monaku dál výtečně šlape. Mercedesům patří až 7. a 9. příčka, před ně se nakonec propracoval i Gasly s AlphouTauri.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Red Bull Racing | 1:43,184 |
2. | 16 | Charles LECLERC | mco | Scuderia Ferrari | 1:43,227 |
3. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | Scuderia Ferrari | 1:43,521 |
4. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Red Bull Racing | 1:43,630 |
5. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | McLaren F1 Team | 1:43,732 |
6. | 10 | Pierre GASLY | fra | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:43,732 |
7. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:43,893 |
8. | 4 | Lando NORRIS | gbr | McLaren F1 Team | 1:43,996 |
9. | 14 | Fernando ALONSO | esp | Alpine F1 Team | 1:44,777 |
10. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:44,891 |
11. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Alfa Romeo Racing ORLEN | 1:44,943 |
12. | 99 | Antonio GIOVINAZZI | ita | Alfa Romeo Racing ORLEN | 1:45,092 |
13. | 18 | Lance STROLL | can | Aston Martin Cognizant F1 Team | 1:45,234 |
14. | 22 | Juki CUNODA | jpn | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:45,384 |
15. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Aston Martin Cognizant F1 Team | 1:45,415 |
16. | 31 | Esteban OCON | fra | Alpine F1 Team | 1:45,446 |
17. | 63 | George RUSSELL | gbr | Williams Racing | 1:45,452 |
18. | 6 | Nicholas LATIFI | can | Williams Racing | 1:45,774 |
19. | 47 | Mick SCHUMACHER | deu | Haas F1 Team | 1:46,899 |
20. | 9 | Nikita MAZEPIN | rus | Haas F1 Team | 1:46,945 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ