"Red Bully jsou na rovinkách fakt rychlé. Mají to ohebné křídlo na zádi svého vozu. Dnes ho zase nasadili a díky němu získali nejméně tři desetiny. Na rovinkách proto budou rychlejší než my a bude těžké je za sebou udržet," postěžoval si po sobotní kvalifikaci Hamilton.
Rakouský tým se však brání tím, že jejich vůz komisaři pravidelně kontrolují a testy na flexibilitu bez problémů prochází: "Všiml jsem si těch komentářů. Samozřejmě naše auta jsou podrobně kontrolována, existuje test průhybu a celá řada testů, kterými musí projít. FIA je s naším autem zcela spokojená," kontroval jeho Christian Horner.
"Proto mě jeho [Hamiltonovy] poznámky k tomu překvapili. Ale jde o něco, o čem se mi již dříve zmínil Toto [Wolff]. Pochybuji, že to je z Lewisovy hlavy, zřejmě to tedy přišlo odjinud," pokračuje šéf Red Bullu. Ten v pátek používal zadní křídlo pro vysoký přítlak, zřejmě v rámci testování pro GP Monaka. Od soboty přešel na křídlo s nižším odporem.
Týmy se běžně snaží posouvat hranice aerodynamické elasticity. Dobře vědí, že pokud dokážou zařídit, aby se jejich zadní křídlo na rovinkách prohýbalo a lehce rotovalo dozadu, pak to zvýší jejich maximální rychlost, aniž by přicházely o přítlak na rovinkách.
Video: Prohýbání zadního křídla loňského Red Bullu (zdroj: Youtube)
FIA si je toho dobře vědoma, proto zavedla zátěžové testy a testy flexibility zadních křídel, aby se neprohýbala příliš. Nejde vůbec o nový problém, ale historie ukazuje, že jde náročnou oblast z pohledu pravidel - nelze totiž zvolit nulovou toleranci, protože dle fyzikálních zákonů se přirozeně každý materiál pod velkou zátěží prohne.
Včera ale týmy obeslala s technickou směrnicí TD 18/21, v níž informuje o svých postřezích na poli aerodynamiky. Křídla podle FIA sice testy procházejí, ale "přesto vykazují nadměrné míru průhybu, když jsou vozy v pohybu. Věříme, že takové deformace mohou mít významný dopad na aerodynamickou výkonnost."
Proto předepisuje sérii nových testů, jež se zaměří na vlastnosti křídel, která se při vyšších rychlostech prohýbají dozadu. V současné době jsou při testech tolerovány 3 mm. Podle nových testů bude povolen pouze 1° rotace kolem osy při tlaku 750 N směrem dozadu a dolů v daných místech, při podobném testu pak bude vyvinut tlak až 1000 N se stejnou tolerancí (dvakrát více než doposud).
Aby týmy měly čas na úpravu svých řešení, bude jim poskytnut čas do 15. června - po závodech v Monaku, v Baku a v Turecku. Poprvé tak komisaři použijí přísnější testy 27. června během Velké ceny Francie.