PROHLÁŠENÍ po závodě: "Raději penalizace než takto skončit druhý," lituje Verstappen

Lewis Hamilton - 2. den předsezonních testů v Bahrajnu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Jak hodnotí dnešní závod v Bahrajnu jednotliví piloti a představitelé týmů?

MERCEDES

Lewis Hamilton, 1. místo
Wow, to byl ale obtížný závod! S tou brzkou zastávkou jsme rozhodně věděli, že to bude těžké, ale Maxe jsme pokrýt museli. Po celý víkend měli úžasnou výkonnosti, takže to opravdu vyžadovalo něco zvláštního.

Zastavili jsme před tím posledním stintem a snažili se nalézt to správné vyvážení mezi tím, abychom na to netlačili příliš, aby nám pneumatiky vydržely až do konce. Bylo to těžké a Max byl ke konci těsně za mnou, ale dokázal jsem ho za sebou udržet. Šlo o jeden z nejtěžších závodů, jaké jsem za poslední dobu zažil.

Valtteri Bottas, 3. místo
Jsem zklamaný, Lewis i já jsme měli dnes jiné strategie a z mé strany to mohlo být lepší. 

Ztratil jsem asi deset vteřin pomalou zastávkou v boxech. Překvapila mě naše strategie, mám pocit, že jsme se spíš bránili než bychom útočili. To rozhodně není zvykem, musíme si o tom promluvit. Získal jsem alespoň bod navíc za nejrychlejší kolo. Pro tým šlo o dobrý závod, měli jsme oba vozy na pódiu, takže z tohoto pohledu panuje spokojenost. Auto bylo lepší než včera, přesto ještě máme na čem pracovat. Teď máme tři týdny na to, abychom před Imolou dosáhli dalšího zlepšení. 

Toto Wolff, šéf týmu
Byl to velmi obtížný závod, ze kterého odcházíme spokojeni. Oproti včerejší kvalifikaci jsme si polepšili a dokázali zvítězit, což je skvělé. Jde o motivaci do další práce. Red Bull je velmi silný, očekáváme tuhou a těsnou bitvu o šampionáty, která bude vzrušující. Těšíme se na to! 

RED BULL

Max Verstappen, 2. místo
Samozřejmě, že to je škoda, mohli jsme zůstat vpředu a nechat si dát raději pětisekundovou penalizaci - myslím, že bych si takový náskok v pohodě vyjel. Byl bych připraven na to, abych takto přišel o vítězství, spíše než skončit druhý takovým způsobem. Opravdu s nimi ale dokážeme bojovat a je to skvělé takto začít, takže se musíme podívat i na pozitiva. S tím musíme být spokojeni. Nakonec to bylo těsné, ale získali jsme cenné body.

Segio Pérez, 5. místo
Opravdu netuším, co se stalo. Byl jsem uprostřed zatáčky a všechno zmizelo. Zhasl motor, zapalování, myslel jsem, že je po všem a najednou jsem z rádia slyšel Jonathana Wheatleye, ale vůbec jsem mu nerozuměl. Najednou vše zase obživlo, nahodil jsem motor a musel odstartovat z boxové uličky. Je před námi spousta práce, abychom se vrátili do pozic, kde jsme chtěli a chceme být. Pozitivní je, že dnes bylo tempo velice dobré, takže se tam pomalu propracováváme. Vzhledem k tomu, jak pro mě závod začal, můžeme být šťastni, nejdůležitější dnes bylo, že jsem se do něj dokázal vrátit. Včera jsem přišel o Q3 a uteklo mi dost kilometrů, takže to nebylo ideální. Při závodě jsem získal mnoho informací a dat, které musím projít s inženýry - je před námi hodně práce, ale vidím, že věci se lepší. V závodě to bylo dobré, takže jsem spokojen. Chtěl jsem se rychle vrátit do popředí, protože tam mě tým potřebuje. Nic takového - odpočívám si tu a doufám, že se něco stane. Pracuji tvrdě - já i inženýři - a nakonec to do sebe zapadne. A až se to stane, budeme opravdu hodně silní.

Christian Horner, šéf týmu
Gratuluji Mercedesu, byl to dnes skvělý závod. Všichni v týmu jsme závodníci a tak prohrát takto těsně bolí. Ale pozitivní je, že jsme podali skvělý výkon a zatlačili na Mercedes. Max se potýkal s potížemi a nevím, do jaké míry to ovlivnilo jeho závod, jel srdcem, dal do toho vše a nemůžeme žádat víc. Předjel Lewise a byl zase ve vedení, ale vyjel mimo a dostal instrukce vrátit pozici. To udělal hned a potom na to šlapal až do cíle. Klobouk dolů i před Sergie, jel skvěle a udržel si chladnou hlavu po startu z pit-lane. A získal dost bodů. Myslím, že největším vítězem jsou dnes diváci. Vypadá to slušnou sezónu a opravdu doufám, že uvidíme Lewise a Maxe v mnoha dalších soubojích. Faktem je, že silné výkony jsou dobrým signálem. Když jste frustrovaní ze druhého místa, nejste na tom zase tak špatně a ukazuje to týmové odhodlání. Budeme bojovat.

MCLAREN

Lando Norris, 4. místo
Jsem moc šťastný. Je to dobrý výsledek nejen pro mě, ale pro celý tým. Dost bodů a to po prvním víkendu. Vyhnul jsem se potížím a jsem spokojen. Je to povzbudivé, že dokážeme bojovat díky čisté rychlosti. Je to dobrý start. Děkuji všem v týmu.

Daniel Ricciardo, 7. místo
První za námi. Celkově to byl myslím dobrý víkend. Na výsledek si nemůžeme stěžovat. Z pohledu týmu je to dobrý výkon a myslím, že je i z čeho se učit. S mým závodem jsem nebyl úplně spokojen. Chyběla rychlost a když jsem se snažil na to šlápnout, něco chybělo. Ale je z čeho se odrazit a poučit se. Pokud jsem se tak cítil a je to ok závod se sedmým místem, vypadá to slušně. Je to pozitivní a máme dost dat, ze kterých můžeme těžit. Celkově to byl pro tým dobrý víkend a děkuji všem za jejich práci a přípravy.

Andreas Seidl, šéf týmu
Měli jsme dobrý start do nové sezóny. Gratuluji týmu. A také kolegům z Mercedesu, kteří tvrdě pracovali přes zimu, abychom byli připraveni. Dnes to bylo dobré, Lando i Daniel jeli pěkný závod a vypadá to, že to bude ale hodně těsné. Měli jsme třetí nejrychlejší vůz, ale víme, že o to místo bude letos pořádná bitka. Odjíždíme s odhodláním pracovat tvrdě, abychom byli takto konkurenceschopní i v posledním závodě.

FERRARI

Charles Leclerc, 6. místo
Je to dobrý start a mám dobrý pocit. Jsem vlastně i celkem spokojen se závodem, i když nemohu být úplně šťastný za šesté místo. Ale na druhou stranu když to srovnáme s loňským rokem, udělali jsme pokrok. Měl jsem dobrý start, byl jsem třetí a v prvním stintu jsem dobře pracoval s pneumatikami. Možná v nich bylo ještě víc, ale museli jsme zastavit a donutit ostatní ke změně strategie. A to bylo správné rozhodnutí. Ale stálo nás to trošku co se rychlosti v závěru týče. Celkově to byl pozitivní víkend a udělali jsme pokrok. Stále nejsme tam, kde bychom chtěli, takže se musíme dál zlepšovat a tvrdě  pracovat. 

Carlos Sainz, 8. místo
Myslím, že první závod to byl slušný. Je důležité najet kilometry a získat s autem zkušenosti. Možná proto jsem na začátku příliš neriskoval a stálo mě to pár míst. Byl jsem zvědavý, jak se auto bude chovat v závěsu na startu a věděl jsem, že bude příležitost bojovat, jakmile se dostanu do rytmu. Pak jsem na to šlápl a měli jsme dobrou rychlost. Bylo tam i pár pěkných předjížděcích manévrů. Jsem rád za práci týmu, ale Ferrari chce víc, já chci víc. Ale je to slibný start.

Mattia Binotto, šéf týmu
Bylo to intenzivní. První závod dlouhé sezóny a musíme to brát jeden po druhém. A pracovat klidně a s odhodláním. Tak jako tento víkend. V závodě jsme se trápili trošku víc než v kvalifikaci, ale získali jsme spoustu užitečných dat a můžeme z toho těžit. Čeká nás kus cesty, ale budeme se dál zlepšovat. Soustředíme se nyní na Imolu, která je pro nás speciální, vzhledem k tomu, že spolu s Monzou je to náš domácí závod. 

ALPHA TAURI

Juki Cunoda, 9. místo
Jsem rád, že jsem dojel pro body. V prvním kole jsem ztratil docela dost míst, byla to moje velká chyba a musel jsem se z ní rychle vzpamatovat. Jsem šťastný tak z 50 %, ale těch druhých padesát byla moje chyba. Bylo možné se dostat ještě na lepší pozice, první body jsou v pořádku, ale myslím, že máme dost prostoru na to se v Imole ještě zlepšit. Rychlost byla dobrá, poslední tři kola jsem byl za Strollem a pohyboval se v nečisté stopě. Musel jsem se těmto okolnostem přizpůsobit a udělal přitom spoustu chyb. V posledním kole v zatáčce 1 byla ještě docela velká mezera, poslal jsem to tam. Jsem rád, že jsme se nesrazili a jsem rád za první body.

Pierre Gasly, odstoupil
Jsem teď pochopitelně hodně zklamaný, protože to byl pro nás hodně úspěšný víkend až do chvíle, kdy jsem narazil do vozu před sebou. Z páté pozice jsem věřil v zisk bodů, ale po kontaktu s Danielem v prvním kole po restartu pro mě vše skončilo. Zlomil jsem přední křídlo, měl poškozený podvozek a po jednom kole jsem byl hodně vzadu, takže jsem vlastně dozávodil. Je to velká škoda, celý víkend jsme měli solidní rychlost a dnes jsme z toho nevytěžili zase tak moc. Ale i tak lze v tomto víkendu najít mnoho pozitiv, proto jsme nakonec tady. Už se těším na Imolu.

Franz Tost, vedoucí týmu
Po včerejší kvalifikaci to byl dobrý začátek závodu. Pierre si držel svou pozici, Jukiho ale předjelo několik pilotů - musel prudce brzdit kvůli Oconovi a prodřel si pravou přední pneumatiku, takže po chvíli cítil vibrace. Za Pierrovou kolizí v páté zatáčce možná mohou pneumatiky, kdo ví, třeba by měkčí směs nehodě zabránila - přilnavost po SC byla dost nízká. Jeho poškození podvozku znamenalo ztrátu výkonu. I když zajel pár hodně rychlých kol, museli jsme ho před koncem odvolat, protože jsme měli podezření na nějaké potíže s převodovkou, na níž se ještě musíme podívat. 

Juki ve svém prvním závodě odvedl fantastickou práci. Chtěli jsme po něm, aby po prvním kole měl auto v pořádku, toho dosáhl. Hodně předjížděl - věřím, že nejvíc ze všech pilotů na trati - a jeho časy na středně tvrdé i tvrdé směsi byly konkurenceschopné. Bylo opravdu hezké sledovat ho, jak bojuje s Lancem, Kimim a dalšími - myslím, že se můžeme těšit na společnou sezónu. Nakonec je prvním Japoncem, který při svém debutu bodoval a mě těší, že toho dosáhl ve spolupráci s námi.

Chtěl bych ještě poděkovat Hondě za spoustu odvedené práce v zimním období a poskytnutí pohonné jednotky, která nás dělá konkurenceschopné. I když jsem očekával lepší výsledek, ne všechno se dnes podařilo, takže už se těšíme na Imolu.

ASTON MARTIN

Lance Stroll, 10. místo
Jsem spokojen, že máme bod, ale je třeba říci, že jsme chtěli víc. Měli jsme dobrou polovinu závodu, cítil jsem se dobře a tvrdě jsme bojovali. Ve druhé polovině jsme trošku bojovali s pneumatikami, ale obecně je tu spousta pozitiv. Užil jsem si pár dobrých soubojů, zvlášť s Fernandem. Víme, kde se můžeme zlepšit a vše, co jsme se naučili, nám pomůže v dalších závodech. Máme chvíli na to na tom zapracovat.

Sebastian Vettel, 15. místo
Není to ideální začátek, ale na druhou stranu... Už je to za námi. Musíme být optimističtí. Dnešní závod nám ukázal věci, které můžeme zlepšit a na kterých musíme pracovat, to je pozitivní. Co se týče incidentu s Oconem, byla to moje chyba. Byl přede mnou a já probrzdil, tak to je. Už jsem s ním a o tom mluvil a myslím, že jsme se shodli. Víc už nemá cenu se k tomu vracet.

Otmar Szafnauer, šéf týmu
Je důležité zmínit návrat značky Aston Martin do F1 a dojeli jsme na bodech. Lance jel dobře a fungovala strategie. Nemyslím, že mohl získat víc. Zvlášt, když vezmeme v úvahu jeho poslední stint na tvrdých pneu. Co se rychlosti týče, byl víceméně ve středu pole, což je povzbudivé. Ale je jasné, že nová pravidla mnohé týmy včetně nás negativně ovlivnila co se aerodynamiky a její filosofie týče. Seb to měl náročné a musel se probojovávat. Změnili jsme plán a jeli na jednu zastávku, aby měl šanci na body, ale nakonec to bylo pro jeho pneumatiky příliš a rychlost šla dolů rychleji, než jsme čekali. Jsou tu pozitiva i negativa a budeme v dalších dnech tvrdě pracovat, abychom byli v Imole konkurenceschopnější.

ALFA ROMEO

Kimi Räikkönen, 11. místo
Nebyl to tak špatný závod, svedl jsem několik dobrých soubojů a auto slušně drželo, ale je zklamáním nezískat žádné body, když jsme byli téměř celou dobu v první desítce. Kdyby závod trval ještě o něco déle, pravděpodobně bychom vozy před námi dostihli, teď to musíme zkusit jindy. Vůz se choval dobře, stejně jako při testech, takže je zřejmé, že jsme ve srovnání s předchozím rokem posunuli kupředu, ale stále musíme pracovat na tom, abychom zlikvidovali odstup od pěti nejlepších týmů. 

Antonio Giovinazzi, 12. místo
Ve srovnání s uplynulou sezónou jsme byli mnohem rychlejší a auto je lepší, takže nás musí pokrok těšit. Ale dnes to na body nestačilo - i když jsme byli hodně blízko první desítce a můžeme důstojně o body zabojovat. Jel jsem dobrý závod a myslím, že jsem z auta vymačkal co se dalo, ale samozřejmě jsme při první zastávce ztratili nějaký čas. Chyby se stávají, musíme se z nich poučit a postarat se, aby se neopakovaly. Nebýt toho, byl bych určitě blíž Kimimu. Teď je třeba se soustředit na Imolu, znovu si zajedu v domácím prostředí a doufám, že dosáhnu dobrého výsledku, abych učinil naše tifosi šťastnými.

Frédéric Vasseur, generální ředitel
Po dnešním večeru máme jasný signál o našem pokroku, kterého jsme za posledních 12 měsíců dosáhli. Závodili jsme se silnými soupeři, nechali za sebou Alpine a Aston Martin a byli v závětří druhého Astonu. I když Bahrajn opouštíme bez bodů, děláme všechno proto, abychom získali zpět své místo uprostřed startovního pole - výsledky se určitě dostaví. Ukázali jsme, že můžeme bojovat o první desítku nebo na její hraně, což pro sezónu vypadá optimisticky. Byl to rušný závod s minimem odpadlých - jen dva - což znamenalo, že jsme museli o naše umístění tvrdě bojovat. Odvážíme si však spoustu pozitiv, protože jsme přesvědčeni, že v Imole za dva týdny budeme znovu připraveni bojovat o umístění v první desítce. 

ALPINE

Esteban Ocon, 13. místo
Nebyl to výsledek, který bychom si přáli. Ale je tu hodně pozitiv. Bojovali jsme s několika vozy a byla to zábava. Souboje kolo na kolo. I se Sebem na konci. Zablokoval kola a narazil do mě. Omluvil se. Všichni děláme chyby, prostě se to občas stává. Trošku nám to dnes prostě nevyšlo. Kvalifikace nám nepomohla a museli jsme dohánět. Ukázali jsme bojového ducha a to je důležité. Cílem je v příštím závodě získat body.

Fernando Alonso, nedokončil
Bylo skvělé zase závodit v F1. Start byla zábava a získali jsme pár míst při souboji se starými kolegy. Nicméně je smůla, že jsem neviděl cíl. Problém, se kterým jsme se potýkali po druhé zastávce byly zadní brzdy. Dostaly se do nich úlomky a auto se přehřívalo. Byli jsme blízko středu pole a jen pár desetin mění umístění dost razantně. Myslím, že to bude zajímavá a napínavá sezóna. V Imole zase zabojujeme.

Marcin Budkowski, výkonný ředitel
Není to nejlepší start. A měli jsme smůlu. V kvalifikaci i závodě. Oba vozy měly dobrý start a získali  místa. Fernando byl pěkně v první desítce. Po zastávce měl menší problém a museli jsme redukovat výkon vozu a po druhé  zastávce nastaly problémy s přehříváním kvůli poškození brzd. Kvůli bezpečnosti jsme jej ze závodu stáhli. Byla to smůla v jeho prvním závodě po návratu, když vezmeme, jak dobře to pro něj vypadalo. Esteban jel slušně. Mířil na body. Ale narazil do něj Sebastian a poškodil u vůz. Před Imolou nás čeká dost práce, abychom zrychlili, pokud chceme bojovat ve středu pole, které je hodně těsné a každá desetina se počítá. Těšíme se na další závod.

WILLIAMS

George Russell, 14. místo
Je fajn zase závodit a hned na začátku jsem měl dobrý souboj, pár míst získal a pár zase ztratil. Myslím, že to byl dobře zvládnutý závod. První stint byl poněkud choulostivý, ale druhý a třetí už byly výborné, měli jsme skutečně solidní závodní tempo. Dnes jsme dosáhli maxima a myslím, že jsme se ukázali v dobrém světle. Teď už se těším na Imolu a další vzestup.

Nicholas Latifi, 18. místo
Byl jsem příjemně překvapen ovladatelností vozu, čekali jsme, že to bude složité, ale bez ohledu na problém, který nás přinutil zpomalit, to bylo nadmíru dobré. Pořád ale nejsme tam, kde bychom měli být, ale do budoucna si odnášíme určitá pozitiva. Už během prvních kol jsem cítil, že v motoru dochází k nějaké oscilaci výkonu - v boxech měli podezření na únik boostu, ale snažil jsem se vydržet na trati co nejdéle; byla tu určitá naděje, že by nějaké vozy mohly vypadnout. V poslední fázi závodu jsem už jenom kroužil dokola, vůbec jsem nezávodil. Nedopadlo to podle mého přání, ale první závod je za námi, takový je někdy motoristický sport.

Dave Robson, závodní vedoucí
Byl to tak trochu den smíšených pocitů. George předvedl dobré tempo a závodní cit a do cíle dorazil těsně za Oconem, takže se zúročila veškerá práce testovaná před dvěma týdny - vyplatily se tři dobře zvládnuté stinty. Nicholase bohužel brzy potkaly potíže, když únik boostu v pohonné jednotce znamenal pokles výkonu a ovladatelnosti. Musel se věnovat motoru, což ho stálo hodně času a nakonec z toho vznikly potíže. Jakmile už nebyl schopen udržet se před Schumacherem, stáhli jsme ho, abychom předešli dalšímu možnému poškození.

Je dobré mít úvodní závodní představení za sebou - vracíme se na naši základu s jasnějším obrazem silných a slabých stránek našeho FW43B. Máme několik týdnů na to, abychom auto zkontrolovali a vylepšili, než vyrazíme na další závod v Imole. Těšíme se, až budeme zase na této fantastické trati a věříme, že zkušenosti nabyté o tomto víkendu spojíme s úspěchem, kterého jsme tam dosáhli loni.

HAAS

Mick Schumacher, 16. místo
Obecně řečeno jsem z 90 % šťastný a z deset ne - kvůli chybě, kterou jsem udělal při restartu po režimu safety caru. Naštěstí auto bylo i nadále ovladatelné, všechno v pořádku, takže jsem mohl pokračovat v jízdě a rozvíjet své zkušenosti v závodním víkendu. Byla trochu škoda, že jsem se nepřipojil ke skupině bojující o pořadí, abych s nimi trochu bojoval. Naštěstí jsem se dostal díky modrým vlajkám k Nicholasovi a vyzkoušel si, jaké to je být soustředěný při sledování soupeře a mít k dispozici DRS. Celkově cítím, že jsem se něčemu přiučil a doufám, že z toho budu těžit v příštím závodě.

Nikita Mazepin, nedokončil
Bylo to jednoduché - chyboval jsem. Tak to bylo. Odstartoval jsem dobře, v zatáčce jsem jel po vnější stopě. Při průjezdu druhou zatáčkou jsem se chtěl vyhnout Mickovi; byl příliš blízko a nápor energie nevydržely pneumatiky. Byly chladné, vjel jsem na obrubník, přidal příliš mnoho plynu a roztočil se. Evidentně to je má chyba, cítím velké zklamání. Velmi lituji tým, protože si zasloužil, abych to zvládl lépe. Je zřejmé, že si musím vzít z podobné zkušenosti ponaučení - i když se pořád ještě učím.

Günther Steiner, šéf týmu
Máme 50% úspěšnost. Mick odvedl velmi dobrou práci, myslím, že dnes získal hodně zkušeností stejně jako tým, naše strategie fungovala. Nikita, jak jsme všichni viděli, se otočil hned po startu, což jeho závod ukončilo. Nemá z toho dobrý pocit, ale bere to jako zkušenost. Další šance ho čeká v příštím závodě, určitě se dnes poučil. Obecně řečeno, tým a jezdci po celý víkend pracovali velmi dobře. Postupně se sdružujeme, pracujeme společně a hledáme porozumění. Takové věci vyžadují čas. Je to složité, stejně jako celý tento sport a je jen otázkou času, kdy najdeme nějaké řešení. Do takových věcí se nelze nutit, nelze si je koupit. Každý den společné práce je pro nás plus.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 15 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy