PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Mohl být náskok Red Bullu větší?

Max Verstappen - první předsezonní testy v Bahrajnu | foto: Red Bull Content Pool

Max Verstappen na pole position. Pro milovníky statistik - je to od roku 2013 poprvé, kdo získal během prvního závodu sezóny pole position někdo jiný než pilot Mercedesu. Jak hodnotí dnešní kvalifikaci jednotliví piloti a představitelé týmů?

RED BULL

Max Verstappen, 1. místo

Samozřejmě jsme měli už skvělý testovací týden, ale to před prvním závodem vůbec nic negarantuje. Ale zatím jelo auto po celý víkend skvěle a hodně si užívám ho řídit. V kvalifikaci to všechno perfektně vyšlo a jsem pochopitelně z pole position nadšený.

Sergio Pérez, 11. místo

Gratuluji Maxovi a týmu, je to skvělý start sezóny. Já jsem nečekal, že dojedu jedenáctý a není to moc ideální, ale lepšíme se a udělali jsme pokrok. Ale nestačilo to. Bylo správné použít střední sadu v Q2, ale bohužel se to nevyplatilo a já nezajel kolo, které jsem měl. Vyjel jsem mimo v jedenácté zatáčce a ztratil. Rozdíly jsou hodně malé, takže jsem nepostoupil. Je to škoda, protože najeté kilometry a porovnání s Maxem by pomohly, ale zítra je nový den a může se tu stát cokoliv, takže snad se probojujeme vpřed.

Christian Horner, šéf týmu

Je to fantastický úvod a první pole position od roku 2013 a Hondy od Senny v roce 1991. Nikde nevíte, jak na tom v prvním závodě budete kvůli palivu a nastavení motorů. Bylo to těsné a v Q2 to vypadalo, že má Mercedes náskok, ale Max na to šlápl a na měkkých jim to ukázal. Sergio měl smůlu, má za sebou zkušenosti a zvyká si velmi dobře. Pro něj je to vše dost nové, ale v závodě bude konkurenceschopný a neměli bychom jej podceňovat. Celý tým tvrdě pracoval, aby nás dostal do této pozice a Honda také odvedla úžasnou práci. Zítra to bude s Mercedesem těsné. Šlápli na to, každý je před dvěma týdny odepisoval, ale jsou na čele, jak jsme očekávali. Bude to náročné je porazit, ale výchozí pozici proto máme dobrou.

MERCEDES

Lewis Hamilton, 2. místo
Gratuluji Maxovi, odvedl opravdu skvělou práci. Byl v tom kole tak rychlý. Já jsem do toho v tom posledním kole dal vše, ale nestačilo to. Všichni v továrně odvedli neuvěřitelnou práci, abychom byli blíž Red Bullu. Po testech jsme mysleli, že budeme mít větší ztrátu. Jsme rozhodně blíž, než jsme čekali, myslím, že jsme udělali velký pokrok. Podle mě jsme očekávali dvojnásobnou ztrátu, než jsme dnes viděli a vděčíme za to skvělé práci týmu. Myslím, že Red Bull má rychlost a ten náskok si většinou nese i do závodu. Jsou silní a já bych rád věřil, že jsme blízko, ale i tak jsou na tom lépe. Věděli jsme, že budou rychlejší a že máme před sebou kus práce a tak jsem pyšný na náš pokrok.

Valtteri Bottas, 3. místo

Ve voze se cítím lépe než při testech, udělali jsme pokrok s vyvážením a stabilitou, ale je jasné, že stále nejsme tam, kde bychom chtěli být. Na Red Bull něco ztrácíme. Každopádně startuji třetí, což je dobrá výchozí pozice, ze které se může stát cokoliv. Proti Maxovi navíc máme dvě auta, takže můžeme něco vymyslet.

Andrew Shovlin, šéfinženýr

Pro nás to byl produktivní den. Otestovali jsme změny na voze, které jsme za poslední týden udělali a výsledky jsou pozitivní. Zlepšili jsme stabilitu. I díky tomu jsme první kvalifikaci sezony, která se jela ve velmi specifických podmínkách, zvládli. Zítra nás čeká dlouhý závod, ve kterém budou hrát důležitou roli pneumatiky. Během tréninků jsme se na dlouhé jízdy hodně zaměřili, tak snad to přinese ovoce. 

FERRARI

Charles Leclerc, 4. místo

Nyní víme, na jaké výkonnostní úrovni se nacházíme a je to příjemné překvapení. Nepočítali jsme s tím, že bychom mohli být takhle vysoko. Pořád je to ale jen první kvalifikace sezony, takže musíme zůstat nohama na zemi. S pokrokem oproti loňsku můžeme být každopádně spokojeni. Před zítřejším závodem si věřím, i když bude obtížné, abychom za sebou udrželi některá auta startující kolem nás, protože někteří mají výhodu startu na středních pneumatikách. Bude to výzva.

Carlos Sainz, 8. místo

Pro tým jde o velmi pozitivní den. Můžeme být spokojeni. Zažili jsme šok, když nám v Q1 vypověděl službu senzor, ale naštěstí jsme vše stihli včas restartovat. Q2 byla silná, ale se svým závěrečným pokusem v Q3 spokojený nejsem. Asi mi chybí trochu víc znalostí auta, abychom dokázal využít maximálně jeho potenciál. Ale celkově jsem s tím, jak to jde spokojený. Na analýzu kvalifikace bude dost času příští týden, teď se těším na svůj první závod s Ferrari, pokusíme se udělat maximum pro dobrý výsledek. 

Laurent Mekies, závodní ředitel

Byla to dobrá kvalifikace, v níž se oba jezdci dostali do Q3, což jsme nezažili od loňského závodu na Silverstone. Všichni odvedli maximum. Je to zatím jen první kvalifikace, ale zdá se, že kráčíme správným směrem. Snad se to potvrdí také zítra.

ALPHA TAURI

Pierre Gasly, 5. místo

Můj dnešní výkon mě samozřejmě potěšil, je to jedna z mých nejlepších kvalifikačních pozic vůbec. Je pro nás důležité v prvním závodě roku dokázat náš skutečný potenciál pro nadcházející sezónu a myslím, že dnes se nám to podařilo. Použití středně tvrdé směsi v Q2 bylo hodně velkým rizikem, ale podařilo se, doufám, že této skutečnosti zítra při závodě využijeme v náš prospěch. Totéž očekávám od mé pozice na startu - myslím, že se nám skýtá velká příležitost a udělám vše, abych pro tým zítra získal co největší počet bodů.

Juki Cunoda, 13. místo

Jsem poněkud zklamán a upřímně, mé první kolo na střední směsi prokázalo, že jsem rychlý, cítil jsem sebevědomí, že naše strategie v Q2 uspěje, ale během dalších kol jsem prostě ztratil přilnavost. Je škoda začínat závod v hloubi startovního pole, ale vím o našem závodním tempu, takže se soustředím na to, co půjde udělat zítra. Večer budu analyzovat data se svými inženýry, protože se pořád učím, z každého absolvovaného kola. Z dneška pro mě plyne spousta pozitiv - byla to má první kvalifikace ve voze F1 a cítím spoustu sebevědomí. Myslím, že jsem pořád na rozumné pozici a mám potenciál, abych se v závodě posunul kupředu.

Jody Egginton, technický ředitel

Dopoledne jsme byli s výkonem obou vozů celkem spokojeni - potíže s Jukiho autem jsme vyřešili přes noc - a oba piloti působili v posledním tréninku v kokpitu spokojeně. Kvalifikace proběhla za chladnějších podmínek, ale oba vozy byly v Q1 výborné. Juki i Pierre zajeli velmi dobrá kola na měkkých pneumatikách, proto jsme se rozhodli optimalizovat sady pro začátek závodu a oba vozy jsme do Q2 vyslali na středně tvrdé směsi. Pierre to zvládl - byl jedním ze čtyř pilotů, kteří se takto dostali do Q3. Juki v prostřední části nedokázal vytáhnout z pneumatik potřebnou rychlost. Ale po celý víkend podává opravdu skvělý výkon, takže jsme s ním spokojeni. Pierre v Q3 předvedl dvě úžasná kola a zítra začíná na velmi nadějné pozici, takže by mohl dojet pro slušný počet bodů.

McLAREN

Daniel Ricciardo, 6. místo

Je to příjemná úleva, že je první kvalifikace za mnou a se slušným výsledkem. Myslím, že po testech jsem byl s autem spokojen, ale spíše v závodním režimu. Cítil jsem, že soboty budou potřeba zlepšit. A myslím, že to tak je pořád, ale rozhodně jsem udělal krok vpřed a jsem spokojen. Máme na čem stavět. Jsem rád, jak se k tomu tým postavil, netlačil na mě. Po včerejšku chyběla rychlost, ale viděli, že se snažím to napravit. Je to rozhodně slušný start a těším se na zítřek.

Lando Norris, 7. místo

Náročná kvalifikaci, protože to bylo hodně těsné. Byla letos první, takže můžeme být spokojeni. Je to slušný start. Tento okruh je lepší na závody než kvalifikace, takže snad jsme se na to o víkendu soustředili a snad budeme zítra silní.

Andreas Seidl, šéf týmu

Máme za sebou dobrý start, skvělá práce celého týmu. Oba jezdci zajeli skvěle a viděli jsme těsné bitvy přesně podle očekávání. Naše závodní rychlost byla služná, takže jsme si našimi schopnostmi jistí a věříme, že získáme body.

ALPINE

Fernando Alonso, 9. místo

Musíme být spokojeni. Nebyl jsem si úplně jistý nastavením, ale v kvalifikaci bylo chladněji a já měl z auta dobrý pocit. Jsem nadšený, že zase mohu řídit tyto vozy a kvalifikace je úžasný zážitek. Ten pocit mi chyběl. Plánem je zítra získat body. Bude to těsné a musíme si dát pozor na soupeře, kteří budou na střední sadě.

Esteban Ocon, 16. místo

Byl jsem hodně zklamaný. Bohužel žlutá vlajka znamenala a musel jsem vycouvat a ztratil čas. Je to smůla, protože jsme měli rychlost na víc. Myslím, že jsme jako tým pracovali dobře a máme dobré nastavení auta. Je to tudíž smůla, že jsme nemohli ukázat náš potenciál. Zítra jsou cílem body. Může se stát cokoliv a budeme se snažit získat ztracená místa. Ještě není po všem. 

Davide Brivio, závodní ředitel

Máme smíšené pocity. Fernando je devátý a Esteban šestnáctý. Pozitivní je, že se Fernando dostal do první desítky. Pro něj to byl dobrý start. Ale smůlu měl Esteban, který nepostoupil kvůli žlutým vlajkám. Mohl z toho být dobrý výsledek. Zítra do toho dáme vše a uvidíme, co se stane.

ASTON MARTIN

Lance Stroll, 10. místo

Dnes to byl dobrý boj a je zřejmé, že střed pole se ještě víc přiblížil, protože ztráta desetiny nebo dvou byl vás ihned poslala do druhé desítky. Ve voze jsem se cítil dobře, ale čeká nás ještě spousta práce, abychom dosáhli dalšího zlepšení a pokusili se dostat v Q3 o něco vpřed. Už se moc těším na zítřek, až odstartuji, protože první závod je vždy tak trochu nepředvídatelný. Začínám na desáté pozici a pokud dobře odstartuji a budu odpovědně nakládat s pneumatikami, můžeme získat velmi slušné body. Chce to dostatečnou pokoru a pokusit se pochopit chování našeho vozu.

Sebastian Vettel, 18. místo

Pokud bych teď panikařil, nepomohlo by to. Jsem pochopitelně naštvaný a nešťastný, nebyla to naše chyba, že jsme nepostoupili, ale musíme to přijmout a udělat maximum, abychom se připravili na zítřejší závod. A co se vlastně stalo? Byl to v posledním sektoru chaos a jen tak tak jsem projel čáru, chyběla sekunda a potom se objevily žluté vlajky, takže v tu chvíli jsme už nemohl moc dělat. Cítím se ve voze lépe, ale nejsme tam, kde bychom chtěli být. V tréninku jsem nebyl spokojen, dnes to bylo mnohem lepší. Navíc se pořád učím a snažíme se vůz pochopit. Je tu potenciál být mnohem rychlejší a máme podle mě před sebou kus práce. Snad to bude zítra dobrý závod. Uvidíme.

Otmar Szafnauer, generální ředitel

Lance si vedl dobře a postupem do Q3 má za sebou kus práce, zatímco Sebastianův výsledek byl tak trochu mimo jeho možnosti. V Q3 s ohledem na naši strategii mohl jet Lance jen jednou, ale desáté místo na startu mu zítra umožňuje zapojit se do boje o důležité body. Seb měl smůlu, že ve svém posledním rychlém kole viděl dvojité žluté vlajky, což ho připravilo po možnost posunout se do Q2. Na této trati se dobře předjíždí, takže se ze všech sil pokusíme využít strategii, která by nám pomohla zítra protáhnout Sebastiana skrz startovní pole.

ALFA ROMEO

Antonio Giovinazzi, 12. místo

S tímto výsledkem můžeme být opravdu spokojeni, protože budeme startovat hned za první desítkou s možností volby pneumatik. Proto máme velmi dobrou možnost se solidně umístit, zvláště když jsme viděli, jak se výkonem blížíme vozům před námi. Dnes se nám potvrdil pozitivní pocit z testování; ve srovnání s loňským rokem jsme se zlepšili a jsem přesvědčen, že v této sezóně si užijeme mnohem více zábavy. Nyní se soustřeďme na zítřek, bude to složité zejména co se týče větru, ale můžeme přivézt dobré umístění. Je potřeba všechno sladit - strategii, start, zastávky - a dostat z našich vozů maximum. Určitě budou naším cílem bodované příčky.

Kimi Räikkönen, 14. místo

Na první kvalifikaci to není špatný výsledek; samozřejmě to mohlo být o něco lepší, protože jsem občas udělal pár malých chyb, ale také to mohlo být podstatně horší. Po dopoledni jsme provedli několik změn na mém voze ve snaze odhadnout podmínky a možná právě to docela nefungovalo a nesplnilo očekávání, ale pro závod máme stále dobrou pozici. Bude třeba se soustředit na zítřejší počasí a odvést maximum, uvidíme, co se nám během závodu podaří. Jsem přesvědčen, že náš balíček je momentálně lepší a můžeme bojovat o dobrý výsledek.

Frédéric Vasseur, šéf týmu

Naším cílem bylo umístit se oběma vozy v Q2 a to jsme dokázali. Dokonce jsme se dostali hodně blízko Top 10 a aby nám Q3 utekla o jednu desetinu, to už naznačuje pokrok, který je ve srovnání s loňským rokem evidentní. Je do dobrá odměna za usilovnou práci po dobu zimní přestávky. Dokázali jsme si, že náš optimismus po testech byl oprávněný a v letošním roce můžeme být mnohem více konkurenceschopní. Stále však před námi leží mnoho práce. Musíme doladit náš balíček, abychom mohli atakovat první desítku a pravidelně bojovat o body. Každopádně jsme udělali několik velmi silných kroků správným směrem.

WILLIAMS

George Russell, 15. místo

Umístění je absolutním maximem a jsem z něj opravdu šťastný. Ačkoliv jsme se posunuli ke středu startovního pole, Alfa Romeo zvládla ještě větší krok, takže jsem nepočítal s tím, že se posunu do Q2. Opravdu mě těší, že jsem zajel tak čisté kolo, vytěžil maximum a doslova se vplížil do Q2. Očekávám těžký, dlouhý závod, musíme vydělat na okolnostech, kde se dá a hlavně zajet bez chyb.

Nicholas Latifi, 17. místo

Dnes to bylo těžké a spokojen úplně nejsem. Celý víkend se snažíme najít správné vyladění vozu a dosáhnout určité konzistence v ovladatelnosti. Kvalifikace však tentokrát byla pro mě asi nejlepší, alespoň tak jsem se v autě cítil. Bohužel se otočil o 180° vítr a auto se najednou chovalo docela jinak - stále jsem se ale snažil. Zítra očekávám dlouhý a vzrušující závod, uvidíme, co se nám podaří.

Dave Robson, vedoucí výkonu vozidel

Po solidních trénincích a obrovském odpoledním vedru byli oba piloti přiměřeně spokojeni se svými vozy a připraveni na kvalifikaci. Věděli jsme, že se v chladnějších podmínkách večerních jízd budou pneumatiky chovat jinak a také jsme počítali s velkou změnou povětrnostních podmínek. Abychom co nejvíce využili času Q1, rozhodli jsme se absolvovat tři jízdy, aby každý pilot mohl posoudit podmínky, než zaútočí v rychlém kole. Na konci Q1 se situace kvůli žlutým vlajkám trochu zkomplikovala, takže Nicholas nemohl na cílové rovince použít DRS, ale George všechno zvládl. Dokončil vynikající kolo a vydělal na tom, že někteří piloti nemohli zajet takový čas, kterým by prošli do Q2.

Bohužel nám kvůli třem výjezdům nezbyly žádné měkké pneumatiky, ale i tak jsme mohli bojovat s oběma Alfami a dost možná i s Cunodou. Nicholas sice nebyl tak rychlý jako George, ale startuje jen o dvě místa zpět a vzhledem k vysokému tempu má možnost se s ním na trati utkat. 

Posledních pár týdnů v Bahrajnu bylo hodně intenzivních a rušných, ale tým pracoval hodně tvrdě a výsledkem je dnešní velice kvalitní výsledek. Obětavost všech, kteří jsou tady od testů, stejně jako těch, jejichž podporu z Velké Británie zaznamenáváme, je vynikající a svědčí o skvělém týmovém duchu.

HAAS

Mick Schumacher, 19. místo

Ve své podstatě jsem se svým výkonem spokojený, dalo by se říci, že na 95 % své umístění beru. Měl jsem jednu slabší chvilku, kdy jsem cítil, že bych ten okamžik mohl zvládnout lépe. Po onom nechtěném přerušení jízd jsem se cítil OK. Oproti třetímu tréninku se vůz choval dobře, komunikace s týmem byla ukázková. Bezesporu tu je prostor pro zlepšení, takže už se těším, až pojedu další kvalifikaci. Závod bude zajímavý, protože povětrnostní podmínky mohou chování na trati hodně ovlivnit. Mým hlavním cílem je se učit, získávat zkušenosti a na nich do budoucna stavět.

Nikita Mazepin, 20. místo

Kvalifikační podmínky byly hodně choulostivé, od dopoledního tréninku se hodně změnily. Teplota evidentně poklesla, otočil se vítr a tím byly naše jízdy ovlivněny. Měl jsem problémy s brzdami a v první zatáčce zablokoval zadní kola. Zlobil mě brzdový pedál, musíme se na to podívat. Nečekal jsem to, nic podobného se při testech ani v trénincích nestalo. Doufejme, že se to zítra nebude opakovat. Pořád je na čem pracovat, při kvalifikaci je ale taková věc vždy komplikací.

Günther Steiner, šéf týmu

S výkonem v třetím tréninku jsme byli spokojeni, dokázali jsme splnit naše očekávání - bylo vedro, ale oba kluci odvedli dobrou práci. Při kvalifikaci si toho možná málokdo všiml, ale museli jsme oba vozy poslat na převážení. Chtěli jsme, aby oba piloti odjeli tři pokusy, ale nedostávalo se nám času - proto jsme to nestihli. Když Nikita pospíchal, nějak se poškodil systém brake-by-wire - při třetím pokusu se mu zablokovaly zadní brzdy. Výsledek nevypadá nijak skvěle, ale oba nováčci mají za sebou první kvalifikaci. Prožili si všechny problémy, které v ní mohou nastat - v neposlední řadě ono zdržení na váze pro nás bylo novinkou. Alespoň teď vědí, co a jak.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 29 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy