PROHLÁŠENÍ po závodě: Hamilton hledá slova

Oslavy mistrovského titulu týmu Mercedes v Imole | foto: Mercedes AMG F1 Team

Jak hodnotí své dnešní výkony při závodě v Turecku jednotliví piloti a představitelé týmů?

MERCEDES

Lewis Hamilton, 1. místo
Fakt nevím, co říct. Musím začít obrovským poděkováním vám všem klukům tady a v pozadí v našich továrnách. Nemohl bych být tady, pokud byste se nepřidali k tomuto týmu. Naše cesta je monumentální, jsem tak hrdý.

A musím poděkovat své rodině. Snili jsme o tom, když jsme byli malí, dívali jsme se na velké ceny a tohle je rozhodně mimo to, o čem jsme snili. Pro děti je tak důležité, aby snili o nemožném. Musíte na tom pracovat, jít za tím a nikdy o sobě nepochybovat.

Valtteri Bottas, 14. místo
Byl to dlouhý závod a dlouhý den. Od prvního kola se pokazilo, co mohlo. Nevím kdo, ale někdo dostal po startu hodiny a já se vyhýbal a nakonec se taky roztočil. Potom přišel kontakt v deváté zatáčce, auto od té doby už nebylo stejné. Trápil jsem se. Nedokázal jsem se udržet na trati a řízení bylo náročné, kus předního křídla mi chyběl. Od té doby to bylo jen o přežití a nebylo to dobré. Gratuluji Lewisovi, titul si rozhodně zaslouží. Byl z nás lepší a získal sedm titulů, což je hodně působivé.

Toto Wolff, šéf týmu
Dnes Lewis opět dokázal, čeho je schopný a jak dokáže zvládnout situaci, i když je proti němu. Jel si svoje, staral se o pneumatiky a čekal, až se závod otočil v jeho prospěch. A to byl ten rozdíl, byl hladový jako lev. Jel na hladkých na konci a to hrozil další déšť. Prostě dojel, vyhrál a získal sedmý titul. Je to působivé. Je to o to unikátnější, když si vezmeme, jak náročný to je pro všechny rok. Doufám, že jsme pár lidem přinesli radost a zábavu. Po podobném závodě je to neuvěřitelný pocit. S Lewisem máme silný vztah a po roky se budoval. Tým za ním stoprocentně stojí a on stojí za týmem. Tohle je den, kdy se ta důvěra prokazuje. Zazářil i přes počáteční neúspěchy. Musíme mu pogratulovat. Odvedl úžasnou práci a posunul laťku v našem sportu zase výš. Domů poletíme společně, takže uvidíme, jaká bude oslava. Věřím, že něco vymyslíme.

RACING POINT

Sergio Pérez, 2. místo
Svému týmu jsem sdělil rádiem: "Ještě jedno kolo na těch pneumatikám, tak podle mě prasknou!" S vibracemi to ke konci bylo fakt špatné. Ale myslím že to také přispělo k našemu závodu. Pečovali jsme o ně na začátku a ke konci, když se trať začala vysušovat, a tým odvedl fantastickou práci se strategií. Lewis dnes byl extrémně silný, ale nám se povedlo zajet skvělý výsledek. Ve zpětných zrcátkách jsem nic neviděl, jen mlhu. Pak jsem spatřil Maxe, jak byl široký a ztratil se. Také při souboji s Charlesem jsem nevěděl, že je vedle mě tak blízko. V posledním kole tedy šlo o hezký souboj. On mě předjel v zatáčce č. 9, já mu to vrátil v 11. Velmi dobrý výsledek pro nás.

Lance Stroll, 9. místo
Vůbec netuším, co se stalo - nerozumím tomu (smích). První sada pneumatik do přechodných podmínek se hodně opotřebovávala, ztráceli jsme vteřinu na kolo, proto jsme se rozhodli zastavit podruhé. Prostě netuším, kde byl problém, přišlo to hrozně rychle. Závod jsme začali na mokrých, pak jsem přešel na intermediate a měl jsem pořád dost slušný náskok... Druhá sada "zelených" byla nová, ale opět se drolila, pomalá, neměl jsem rychlost. Takže to musíme pořádně prozkoumat, bylo to hrozné. Určitě to je hodně frustrující, když vedete o deset vteřin a pak dojedete na devátém místě. Moc to nechápu, tedy trochu ano, ale musíme zjistit, proč se gumy tak rychle opotřebovávaly ještě mnohem více u mého než u druhého auta. 

Otmar Szafnauer, šéf týmu
Pódium je pro tým skvělý výsledek. Checo jel skvěle a můžeme být pyšní, že jsme většinu závodu vedli a to v náročných podmínkách a s oběma vozy. Jak jsme čekali, Checo zvládl pneumatiky a jel opravdu neuvěřitelně, dojel si pro druhé místo. Je škoda, že Lance nezískal výsledek, který si zasloužil. Ten tlak na startu zvládl skvěle a jel bez chyby, vedl s náskokem přes deset sekund. Pneumatiky fungovaly podle očekávání. Bylo těžké odhadnout podmínky, ale zvolili jsme správně. Musíme se podívat, proč se Lance na nových přechodných tak moc trápil s opotřebením, takže nakonec nezvládl dojet lépe a připojit se k Checovi na pódiu. I tak je to skvělý výsledek, který si budeme pamatovat a zvedli jsme se na třetí místo v tabulce konstruktérů. To je velká vzpruha před posledními závody roku.

FERRARI

Sebastian Vettel, 3. místo
Byl to ten druh zvláštního závodu, kdy se může přihodit cokoli. Myslím, že dění na trati potvrzuje, že k Istanbul Parku mám zvláštní vztah. Dalo by se říci, že moje kariéra F1 tady začala, a v letošní rozhodně obtížné sezóně jsem se poprvé dostal na stupně vítězů. 

První kolo bylo neuvěřitelné. Dobře jsem odstartoval a na mokrých gumách jsem měl výbornou přilnavost. Když jsme pak přešli na intermediate, byl to o něco větší boj. Určitě nám pomohla vysoušející se trať, v závěrečných fázích jsem byl skutečně rychlý. A v posledních kolech jsem se dotáhl na Charlese a Sergia. Charles dokázal Racing Point předjet, ale v zatáčce 12 probrzdil, takže jsem to vzal vnitřkem a pár metrů mi chybělo k druhému místu. Charlese je mi líto, chápu, že je naštvaný po tom, co se stalo, protože se v něm v mnoha ohledech vidím. Ale je natolik silný, že brzy bude tento den v jeho mysli naprosto nepodstatný. Jel celý závod skvěle.

Charles Leclerc, 4. místo
První reakce do rádia: Odvedl jsem ***** práci. Omlouvám se celému týmu, jsem hlupák.

Bohužel to byla poslední zatáčka, co říci? Poslední tři zatáčky. Vždy se počítá konečné umístění. Jednu část závodu jsem byl dobrý, pak to  *****,  stalo se to, tak to je. Jsem sám ze sebe hodně zklamaný. Ano, útočil jsem jako správný závodník, ale stejně... tak mě to štve. Odstartoval jsem ze špinavé strany tratě špatně, ale pak jsem se lepšil a v prostřední části závodu jsme byli až extrémně rychlí - při stíhání vedoucí skupiny jsem odvedl dobrou práci - abych to nakonec všechno zahodil. Je mi jen líto týmu, mohl jsem být druhý. Ale teď už jsem klidnější, gratuluji Sebovi k pódiu - zaslouží si ho, protože má za sebou zatím těžkou sezónu. Když už jsem to já tak ******, on zvládl skvělou práci a doufám, že si to užil.

Mattia Binotto, vedoucí týmu
Po velmi těžké sobotě je skvělé skončit v pozici týmu, který v neděli získal nejvyšší počet bodů. Věděli jsme, že za těchto podmínek bude závod výhodný pro ty, kteří udělají nejméně chyb. Ovšem také jsme jako tým odvedli dobrou práci, zejména co se týče strategie. Bylo to odvážné rozhodnutí a ve správný čas. Je třeba poznamenat, že jsme mohli být ještě lepší a dostat oba piloty na pódium. Přes noc jsme tvrdě zapracovali a zkoumali v Maranellu, proč byl takový rozdíl mezi chováním pneumatik včera a dnes. Že se kolektivní úsilí týmu vyplatilo, bylo vidět při chování intermediate i mokrých pneumatik. 

Zvláště nás těší, že se Sebastian konečně dostal mezi první trojici. Jel výborný závod a zvláště měl fantastický start. Charles byl velmi rychlý, nebýt zkaženého startu a toho incidentu v posledním kole, byl by druhý, ale i tak to byl vynikající závod. Trochu jsme se zlepšili v klasifikaci Poháru konstruktérů, ale rozdíl od týmů před námi je pořád značný. Tady v Istanbulu jsme se ujistili, že od Monzy dosahujeme pokroku a chceme tak pokračovati v posledních třech závodech sezóny. 

Zcela na závěr bych chtěl poblahopřát Lewisovi k zaslouženému titulu mistra světa, díky čemuž se vyrovnal Michaelu Schumacherovi.

MCLAREN

Carlos Sainz, 5. místo
Pro nás to byl hodně dobrý den po tom sobotním zklamání. Zvládli jsme zajet dobrý závod v náročných podmínkách. Měl jsem dobrý start, získal jsem šest míst, po výměně jsem si udržel rychlost a dojel pátý. Rozhodně to byl jeden z nejtěžších závodů a jsem rád, že jsem se tak posunul. A jsem rád za tým, protože jsme zachránili náročný víkend a máme s oběma vozy body. Nakonec chci pogratulovat Lewisovi, je to neuvěřitelný výkon.

Lando Norris, 8. místo
Byl to dobrý závod. Zábavný. Start nebyl skvělý, ale myslím, že hodně pilotům se startem z levé strany se start nepovedl. Potom to šlo dobře, ale bylo náročné předjíždět. V mokru je jen jedna stopa a není tak skoro reálné někoho předjet. Ale v čistém vzduchu jsme měli dobrou rychlost. Myslím, že jsme odvedli maximum. A měl jsem nejrychlejší kolo, takže to ukazuje naši rychlost. Gratuluji Lewisovi, je to úžasný výsledek.

Andreas Seidl, šéf týmu
Jak se nám to nakonec povedlo! Pátek i sobota byly pro nás náročné a vyústilo to v nejhorší startovní pozice letošního roku. Věřili jsme, že budeme mít možnost využít příležitostí a děkuji jezdcům, že odvedli tak skvělou práci. Zajeli čistý závod v náročných podmínkách. Měli jsme dobré auto a tým pracoval dobře. Jezdci mohli využít své kvality a zajeli skvělý výsledek. Zbývají tři závody a páté a osmé místo zároveň s tím, že Lando má nejrychlejší kolo, získali jsme tak důležité body do poháru konstruktérů. Také bych rád pogratuloval Lewisovi k sedmému titulu. Je to úžasný výkon a jsme pyšní, že svoji kariéru začal u nás.

RED BULL

Max Verstappen, 6. místo
Dnes to byl opravdu náročný závod. Start nebyl dobrý a propadl jsem se, chyběla mi na špinavé straně přilnavost. Dostal jsem se na třetí a stíhal Checa, nakonec jsem dostal hodiny. Zkusil jsem se vyhnout bariéře, ale poškodil jsem si pneumatiky a musel jsem do boxů. Nová sada byla rychlá, dojel jsem auta přede mnou, ale nedokázal jsem je předjet. Bylo to komplikované a buď jsem jel za někým a nebo někoho stíhal. A neměl jsem přilnavost a snažil se přežít. Je tu jen jedna stopa a i ta je hodně kluzká a musíte se jí držet, stejně jako auto před vámi. Je to frustrující pocit. A navíc okruh moc neosychal. Nemohli jsme přezout a přechodné se rychle zničily. Nebyl do dobrý den a prostě to nemělo vyjít.

Alexander Albon, 7. místo
Mám smíšené pocity. Šlo to podle plánu a vypadalo to i na výhru, ale byl to zvláštní závod a dojel jsem sedmý, což je matoucí. Byli jsem tu konkurenceschopní a tak se to dnes těžko vstřebává. Oba jsme měli špatný start, propadli jsme se, probojovali se a když jsme zajeli pro přechodné, byli jsme hodně rychlí. Ale když jsme přezuli podruhé, přilnavost zmizela a rychlost také. Takže jen kroutím hlavou. Nemohu se dočkat dalšího závodu v Bahrajnu. Musíme na to sednout a pochopit, co se stalo, byly to hodně neobvyklé podmínky. Ale jinak to šlo dobře a se zlepšením jsem spokojen. 

Christian Horner, šéf týmu
Podmínky byly náročné. Cítili jsme se jistě a silně, ale nakonec to nevyšlo. Max i Alex ztratili závod po špatném startu, kde se propadli. Přeskočili jsme Seba a Max mohl nakonec útočit na Sergia. Ale bez DRS se to nepodařilo, nakonec dostal hodiny. Museli jsme potom znovu do boxů pro pneumatiky. Je to výsledek plný zklamání k našem u třístému závodu, kde to vypadalo tak slibně. Alex byl rychlejší než oba Racing Pointy a snažil se. Ale nakonec měl problémy s pneumatikami a propadl se. Ale gratulace patří Lewisovi, který vyrovnal rekord a získal sedmý titul a to ve velkém stylu.

RENAULT

Daniel Ricciardo, 10. místo
Měl jsem dobrý start, ale zasekl jsem se mezi Lewisem a Estebanem a neměl jsem kam uhnout, potom jsem ťuknul do svého týmového kolegy a to je to poslední, co chcete. Ztratili jsme pár míst a přechodné pneumatiky nám po přezutí moc dlouho nefungovaly. Během pár kol jsme prý byli nejrychlejší, ale potom najednou pneumatiky odešly. Byla to loterie. Samozřejmě velmi gratuluji Lewisovi k sedmému titulu. Zvládl to v tak dominantním stylu, je to působivé.

Esteban Ocon, 11. místo
Bylo to náročné. Dvakrát do mě narazili a na konci nás to stálo body. Se startem jsem byl spokojen, byl asi nejlepší v tomto roce a nakonec to byla smůla, že jsem se za Lewisem roztočil, když do mě narazil Daniel. Potom do mě narazili v deváté zatáčce, poškodil jsem si pneumatiky a potom už to bylo náročné. Zkusili jsme maximum, ale už se zaměřujeme na další závod. Gratuluji Lewisovi.

Marcin Budkowski, výkonný ředitel
Dnes je to zklamání. Je škoda, že došlo ke kontaktu Daniela a Estebana. Ze začátku byl Daniel konkurenceschopný, ale po druhé zastávce se to pokazilo a trápil se s pneumatikami. Esteban jel dobře, dnes dojel nejlépe, v co mohl doufat po tom startovním incidentu a když chyběla rychlost na přechodných pneu. Gratuluji Lewisovi k sedmému titulu. Nyní se soustředíme na poslední tři závody a čekáme, že tam na tom budeme lépe než na tomto povrchu. Cílem je bojovat znovu o třetí místo v poháru konstruktérů.

ALPHA TAURI

Daniil Kvjat, 12. místo
Nebyl to nijak rušný den. Jel jsem si svůj závod a skončil dvanáctý, opravdu se toho nedalo moc udělat lépe. Jsem trochu zklamaný, že dnes nemáme žádné body, není příjemné se celý závod potýkat s vozem a to všechno bez odměny. Byl to velmi opatrný závod, naštěstí jsem dnes minimálně chyboval, snad kromě jedné zatáčky, takže jako pilot se cítím dobře, když jsem za těchto podmínek dovezl auto do cíle, byl to dobrý trénink pro mou koncentraci. Obecně řečeno, na mokru náš vůz o tomto víkendu neměl rychlost, pokoušeli jsme se aspoň využít strategie. Musíme zjistit, co jsme tento víkend udělali špatně a poučit se.

Pierre Gasly, 13. místo
Celý víkend byl pro nás opravdu špatný. Včera na mokrých pneumatikách jsme předvedli mizerný výkon a vzhledem k tomu, že dnes bylo opět mokru se dalo čekat, že to bude masivní boj. Je to do jisté míry trapné, v pátek za sucha bylo vše v pořádku, takže chyba je v použití pneumatik do mokra a přechodných podmínek, prostě jsme nedokázali zapnout a trápili se jak v posledním tréninku, tak v kvalifikaci. A ještě ten trest. Abychom dosáhli lepších výsledků, musíme pochopit, co se stalo a proč jsme nefungovali - to pro případ, že by se podobné podmínky opakovaly. Ale je po všem a měli bychom se zaměřit na příští závody.

Johnathan Eddolls, hlavní závodní inženýr
Počínaje penalizací Pierra to byl těžký závod. Jsme zklamaní, ale musíme takový výsledek přijmout a pokračovat. Vždy, když startujeme z hloubi pole, to je náročný den - trochu jsme se poučili z nepovedeného včerejšku a pokusili se tyto poznatky aplikovat na dnešní závod - myslím, že jsme se zlepšili, ale nestačilo to na posun kupředu a výzvu v podobě bodovaných příček. Podmínky byly obtížné a je myslím férové přiznat, že auto nebylo dost rychlé, tak jak bychom očekávali v porovnání se suchou tratí. Je toho hodně, z čeho se musíme poučit, posbírali jsme množství dat, takže teď nás čeká analýza, a poté bychom se měli vrátit silnější, pokud podobným podmínkám budeme znovu čelit.

ALFA ROMEO

Kimi Räikkönen, 15. místo
Závod nebyl ani trochu zábavný, ale bylo to tak trochu něco, co jsme stejně čekali, když jsme viděli to počasí. Pravděpodobně bychom měli mnohem lepší rychlost za plně deštivého závodu, ale tyhle podmínky rozhodně nefungovaly v náš prospěch. Snažili jsme se pracovat s pneumatikami, ale pokud k něčemu byly, tak minimálně na deset kol, pak přestávaly fungovat, proto bylo těžké najít nějaký solidní rytmus. Alespoň jsme s ohledem na naše přímé soupeře v šampionátu neztratili žádné body.

Antonio Giovinazzi, odstoupil
Po včerejších dobrých kvalifikačních výkonech to byla náročná neděle. Cestou na startovní rošt jsem vyjel z trati, naštěstí jsem si poškodil pouze přední křídlo: pit-crew odvedli skvělou práci, dokázali vše vyměnit a připravit vůz na start. Závod pro mě bohužel netrval dlouho, měl jsem problém s převodovkou a musel zastavit. Byl to takový zvláštní den, podmínky byly ještě složitější než včera a nakonec i štěstí nebylo na naší straně. Těším už se na další závod.

Frédéric Vasseur, šéf týmu
Nedokázali jsme zúročit včerejší výborný výkon z kvalifikace, kdy jsme se pohybovali mezi nejrychlejšími vozy na trati. Náročný byl pro nás boj s pneumatikami, pravděpodobně bychom obstáli na mokré trati, ale při postupném vysychání jsme se trápili. Hned na začátku jsme přišli o Antonia kvůli technické závadě, Kimiho umístění také není to, v co jsme doufali. Jako pozitivum lze brát, že jsme alespoň neztratili půdu pod nohama s ohledem na naše soupeře v šampionátu, jsme zase o krok blíže potvrzení našeho osmého místa, zbývají už jen tři závody.

HAAS

Kevin Magnussen, 17. místo
Závod probíhal celkem dobře. Pneumatiky se opotřebovávaly skutečně až na kostru, a když dospěly do této fáze, tak jsme byli hodně silní. Myslím, že dnes jsme měli na dosah nějaký ten bod. Problémem byla moje zastávka v boxech - myslím, že tým jednu pneu nestihl nasadit. Musel jsem zastavit a nechat se odtáhnout zpátky. Ztratil jsem dvě kola a bylo po všem. Vůz byl opravdu dost rychlý, takže je opět velmi skličující, že jsme promarnili bodovou šanci.

Romain Grosjean, odstoupil
Jak jsme očekávali, byl to zvláštní závod - hodně to klouzalo. Celý víkend jsem se pokoušel generovat teplotu pneumatik. V autě jsem se necítil nijak komfortně, nebo jsem alespoň nemohl jet tak, jak bych si přál. Občas se něco během závodu zlepšilo, jindy zase ne. Pak do mě narazil Nicholas Latifi a vážně mi poškodil šasi. Krátce na to jsem odstoupil. Od začátku jsme v daných podmínkách bojovali, bylo to vždy hodně těžké. Kdyby se počasí měnilo, možná by s tím šlo něco udělat, ale v čistě mokrém závodě to bylo hodně obtížné.

Günther Steiner, šéf týmu
Alespoň pro Kevina se závod vyvíjel správným směrem. V TOP 10 se držel stabilně, ale pak nám vše opět zhatila špatná zastávka v boxech. Tím jsme vypadli z bodovaných příček. Od té chvíle vlastně vůbec nic nešlo dělat. Závod to byl zajímavý, vzrušující, ale nebyli jsme jeho součástí, natož abychom získali body. Nemůžeme vinit nikoho jiného než sami sebe. A musíme co nejdřív chyby napravit.

WILLIAMS

George Russell, 16. místo
Rozhodli jsme se začít z boxové uličky, byl to náš záměr. Při nájezdu na startovní rošt jsem si poškodil přední křídlo u vjezdu do boxů, ale kluci odvedli skvělou práci a vůz připravili na start. Samotný závod byl v úvodních fázích hodně opatrný, ale pak jsem se vyšvihl na jedenácté místo a vypadalo to opravdu slibně. Auto i gumy se chovaly dobře, ale pomalu začaly odcházet, takže jsme zastavili, ale další sada přechodných nebyla dobrá. Nemohli jsme jet na limitu, auto prokluzovalo a šněrovalo po trati. Nebyl to moc zábavný víkend, což je škoda, protože okruh to je fantastický a nám se nepovedlo ho náležitě využít. Velká gratulace Lewisovi, jenž stále zvyšuje pro nás všechny laťku.

Nicholas Latifi, odstoupil
Po kontaktu s Romainem Grosjeanem bylo auto poškozeno, tak jsme se rozhodli odstoupit. Měl jsem špinavá zrcátka, takže jsem pořádně neviděl ty, co mě předjížděli o kolo. Tušil jsem, že musím uhnout, ale bylo těžko posoudit, kde jsou. Chyběla mi přilnavost, takže nešlo generovat teplotu pneumatik, proto nemělo smysl zůstávat s poškozeným vozem na trati. Žádná část závodu pro mě nebyla příjemná, celkově to byl víkend, na který rád zapomenu.

Dave Robson, vedoucí výkonu vozů
Víkend skončil, jak začal - složitými podmínkami. Rozhodli jsme se začít závod na přechodných a odstartovat z boxů s tím, že by se nám mohlo podařit získat nějaká místa s teplejšími pneumatikami a vyhnout se tak stintu na mokrých gumách. George začal dobře a stejně tak fungoval náš plán. Ovšem jak se pneumatiky opotřebovávaly, neměly na sobě dost materiálu, ovšem pokračovat na stejných bylo nevhodné kvůli vysoušející se trati. Nicholas musel po srážce s Haasem odstoupit - trať bohužel pro slicks nikdy pořádně nevyschla, jinak by to tomuto napínavému závodu dodalo další rozměr a vyhovovalo by to naší strategii.

Byl to náročný víkend, ale tým v Turecku odvedl dobrou práci, získali jsme hodně zkušeností s pneumatikami, zvláště s těmi do přechodných podmínek. Bohužel nám chyběla rychlost, ale těšíme se, že ve finální trojici závodů ještě zabojujeme. 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy