1962 Jižní Afrika: Šance na titul pohltil dým

Závěr velmi dlouhé sezóny hostila poprvé v historii Jižní Afrika, seriál Formule 1 se 29. prosince přemístil na okruh East London. Rozhodující boj o titul šampióna 1962 vyvrcholil.

Graham Hill vedl před Jimem Clarkem o devět bodů, jelikož se však započítávalo pouze pět nejlepších výsledků z devíti závodu, měl Clark reálnou šanci triumfovat. Potřeboval vyhrát, na tom kolikátý Hill dojede, už nezáleželo. V případě, že by Clark vyhrál, bodové skóre by se vyrovnalo, ale titul by vzhledem k vyššímu počtu vítězství bral Clark. Zajímavostí je, že vyjma německé Grand Prix, vždy když Clark dojel do cíle, vyhrál. Situace pro něj tak vypadala velmi nadějně.

Colin Chapman přivezl do Jižní Afriky dva druhy monopostů Lotus, jeden s karburátorem, druhý s přímím vstřikováním paliva. Rozdíl mezi oběma modely nebyl výrazný, Clark dominoval ve všech případech, Chapmanova volba nakonec padla na vůz s karburátorem, neboť se mu zdál spolehlivější.

Clark vyrazil s pole-position jako řízená střela, Graham Hill nedokázal na perfektní start odpovědět a usadil se na druhém místě. Clark na nic nečekal a soupeře svými nejrychlejšími časy drtil. Už ve druhém kole zajel rekord okruhu, který ještě několikrát překonal. Hill na létajícího Skota nestačil, naopak se mu začali přibližovat Maggs, McLaren a Surtees.

Clark měl v padesátém kole z dvaaosmdesáti už půlminutový náskok, cesta za premiérovým titulem se už rýsovala. Ale osud tomu chtěl jinak, v 62. kole se Colin Chapman zarazil. Projíždějícímu Clarkovi se z motoru valil modrý kouř a stále houstl. O dvě kola později Clark vzdal, ulomená elektroda jedné ze svíček se ucpala v olejovém potrubí a naděje na titul zmizely v oblacích kouře.

Graham Hill vyhrál závod a zároveň oslavil svůj premiérový titul mistra světa. Sezónu ovládli britští konstruktéři, v roce 1961 dominující stáje Ferrari tentokrát propadlo na plné čáře, vládu ve Formuli 1 už pevně v rukou drží Velká Británie.

Konečné hodnocení sezóny 1962 najdete ZDE

GP Jižní Afriky (East London)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Jim CLARK scoTeam Lotus1:29.3
2.   Graham HILL gbrOwen Racing Organisation1:29.6
3.   Jack BRABHAM ausBrabham Racing Organisation1:31.0
4.   Innes IRELAND gbrUDT-Laystall Racing Team1:31.1
5.   John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team1:31.5
6.   Tony MAGGS zafCooper Car Company1:31.7
7.   Richie GINTHER usaOwen Racing Organisation1:31.7
8.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company1:31.7
9.   Trevor TAYLOR gbrTeam Lotus1:32.7
10.   Neville LEDERLE zafSoukromý Lotus1:33.6
11.   Roy SALVADORI gbrYeoman Credit Racing Team1:35.4
12.   John LOVE zafSoukromý Cooper1:36.4
13.   Ernie PIETERSE zafSoukromý Lotus1:36.8
14.   Doug SURRURIER zafOtelle Nucci1:36.8
15.   Mike HARRIS zweSoukromý Cooper1:39.1
16.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen1:39.2
17.   Bruce JOHNSTONE zafOwen Racing Organisation-

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Jižní Afriky (East London)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Graham HILL gbrOwen Racing Organisation 92:08:03.3
2.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company 6+ 49.8
3.   Tony MAGGS zafCooper Car Company 4+ 50.3
4.   Jack BRABHAM ausBrabham Racing Organisation 3+ 53.8
5.   Innes IRELAND gbrUDT-Laystall Racing Team 2+ 1 kolo
6.   Neville LEDERLE zafSoukromý Lotus 1+ 4 kola
 
 
7.   Richie GINTHER usaOwen Racing Organisation  + 4 kola
8.   John LOVE zafSoukromý Cooper  + 4 kola
9.   Bruce JOHNSTONE zafOwen Racing Organisation  + 6 kol
10.   Ernie PIETERSE zafSoukromý Lotus  + 11 kol
 DNF    Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen  přívod paliva
 DNF    Doug SURRURIER zafOtelle Nucci  zapalování
 DNF    Jim CLARK scoTeam Lotus  olejové potrubí
 DNF    Roy SALVADORI gbrYeoman Credit Racing Team  únik paliva
 DNF    Mike HARRIS zweSoukromý Cooper  vibrace kola
 DNF    John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team  motor
 DNF    Trevor TAYLOR gbrTeam Lotus  převodovka

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 6 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy