Graham Hill vedl před Jimem Clarkem o devět bodů, jelikož se však započítávalo pouze pět nejlepších výsledků z devíti závodu, měl Clark reálnou šanci triumfovat. Potřeboval vyhrát, na tom kolikátý Hill dojede, už nezáleželo. V případě, že by Clark vyhrál, bodové skóre by se vyrovnalo, ale titul by vzhledem k vyššímu počtu vítězství bral Clark. Zajímavostí je, že vyjma německé Grand Prix, vždy když Clark dojel do cíle, vyhrál. Situace pro něj tak vypadala velmi nadějně.
Colin Chapman přivezl do Jižní Afriky dva druhy monopostů Lotus, jeden s karburátorem, druhý s přímím vstřikováním paliva. Rozdíl mezi oběma modely nebyl výrazný, Clark dominoval ve všech případech, Chapmanova volba nakonec padla na vůz s karburátorem, neboť se mu zdál spolehlivější.
Clark vyrazil s pole-position jako řízená střela, Graham Hill nedokázal na perfektní start odpovědět a usadil se na druhém místě. Clark na nic nečekal a soupeře svými nejrychlejšími časy drtil. Už ve druhém kole zajel rekord okruhu, který ještě několikrát překonal. Hill na létajícího Skota nestačil, naopak se mu začali přibližovat Maggs, McLaren a Surtees.
Clark měl v padesátém kole z dvaaosmdesáti už půlminutový náskok, cesta za premiérovým titulem se už rýsovala. Ale osud tomu chtěl jinak, v 62. kole se Colin Chapman zarazil. Projíždějícímu Clarkovi se z motoru valil modrý kouř a stále houstl. O dvě kola později Clark vzdal, ulomená elektroda jedné ze svíček se ucpala v olejovém potrubí a naděje na titul zmizely v oblacích kouře.
Graham Hill vyhrál závod a zároveň oslavil svůj premiérový titul mistra světa. Sezónu ovládli britští konstruktéři, v roce 1961 dominující stáje Ferrari tentokrát propadlo na plné čáře, vládu ve Formuli 1 už pevně v rukou drží Velká Británie.
Konečné hodnocení sezóny 1962 najdete ZDE
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Jim CLARK | sco | Team Lotus | 1:29.3 | |
2. | Graham HILL | gbr | Owen Racing Organisation | 1:29.6 | |
3. | Jack BRABHAM | aus | Brabham Racing Organisation | 1:31.0 | |
4. | Innes IRELAND | gbr | UDT-Laystall Racing Team | 1:31.1 | |
5. | John SURTEES | gbr | Yeoman Credit Racing Team | 1:31.5 | |
6. | Tony MAGGS | zaf | Cooper Car Company | 1:31.7 | |
7. | Richie GINTHER | usa | Owen Racing Organisation | 1:31.7 | |
8. | Bruce MCLAREN | nzl | Cooper Car Company | 1:31.7 | |
9. | Trevor TAYLOR | gbr | Team Lotus | 1:32.7 | |
10. | Neville LEDERLE | zaf | Soukromý Lotus | 1:33.6 | |
11. | Roy SALVADORI | gbr | Yeoman Credit Racing Team | 1:35.4 | |
12. | John LOVE | zaf | Soukromý Cooper | 1:36.4 | |
13. | Ernie PIETERSE | zaf | Soukromý Lotus | 1:36.8 | |
14. | Doug SURRURIER | zaf | Otelle Nucci | 1:36.8 | |
15. | Mike HARRIS | zwe | Soukromý Cooper | 1:39.1 | |
16. | Carel-Godin DE BEAUFORT | nld | Ecurie Maarsbergen | 1:39.2 | |
17. | Bruce JOHNSTONE | zaf | Owen Racing Organisation | - |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Graham HILL | gbr | Owen Racing Organisation | 9 | 2:08:03.3 | ||
2. | Bruce MCLAREN | nzl | Cooper Car Company | 6 | + 49.8 | ||
3. | Tony MAGGS | zaf | Cooper Car Company | 4 | + 50.3 | ||
4. | Jack BRABHAM | aus | Brabham Racing Organisation | 3 | + 53.8 | ||
5. | Innes IRELAND | gbr | UDT-Laystall Racing Team | 2 | + 1 kolo | ||
6. | Neville LEDERLE | zaf | Soukromý Lotus | 1 | + 4 kola | ||
7. | Richie GINTHER | usa | Owen Racing Organisation | + 4 kola | |||
8. | John LOVE | zaf | Soukromý Cooper | + 4 kola | |||
9. | Bruce JOHNSTONE | zaf | Owen Racing Organisation | + 6 kol | |||
10. | Ernie PIETERSE | zaf | Soukromý Lotus | + 11 kol | |||
DNF | Carel-Godin DE BEAUFORT | nld | Ecurie Maarsbergen | přívod paliva | |||
DNF | Doug SURRURIER | zaf | Otelle Nucci | zapalování | |||
DNF | Jim CLARK | sco | Team Lotus | olejové potrubí | |||
DNF | Roy SALVADORI | gbr | Yeoman Credit Racing Team | únik paliva | |||
DNF | Mike HARRIS | zwe | Soukromý Cooper | vibrace kola | |||
DNF | John SURTEES | gbr | Yeoman Credit Racing Team | motor | |||
DNF | Trevor TAYLOR | gbr | Team Lotus | převodovka |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ