1956 Belgie: Fangio podezřívá Ferrari

Ohromující okruh Spa-Francorchamps byl svědkem dalších úžasných bojů Fangia a Mosse. Naneštěstí tentokrát Fangio cíl neviděl a z prvního vítězství se radoval nový britský jezdec.

4. GP Belgie
Spa-Francorchamps
5. června 1956

Fangiova důvěra ve Ferrariho vozy byla velmi otřesena při vytrvalostním závodu Mille Miglia. Argentinec obvinil mechaniky, že vyvrtali podivné díry na chlazení brzd, kterými vnikaly kapky deště do kokpitu. Před Grand Prix Belgie upravili ve Ferrariho dílně Lancii-Ferrari D50 zcela na Fangiovu míru. Ale Argentinec ztrácel důvěru v upravený model a chtěl Collinsův starý model, zatímco Collins dostal k dispozici Fangiův vůz.

Fangio byl v kvalifikaci o působivých pět vteřin rychlejší než druhý Stirling Moss na maserati. Vedle nich se do první řady postavil Peter Collins, další mladý a nadějný britský jezdec. Za nimi Jean Behra s Eugeniem Castellottim.

V den závodu pršelo, což tvořilo již tak nebezpečný okruh velmi zrádným. Fangio nevyužil výhody prvního místa a nechal se předjet Mossem a Castellottim. Argentinec po dvou kolech „udolal“ Castellottiho a za další dvě kola po předjetí Mosse vedl belgickou Grand Prix. Nad okruhem přestalo pršet a povrch začal postupně osychat. Fangio nasadil rychlé tempo a pomalu si budoval dostatečný náskok.

V desátém kole ztratil Moss při vjezdu do zatáčky Eau Rouge levé zadní kolo. Tentokrát se k němu štěstí neobrátilo zády a Moss i vůz vyšli z nebezpečné situace nezraněni. Angličan se dal ihned do sprintu k depu, které stálo jen pár desítek metrů od něj. Počkal si až kolem pojede týmový kolega Cesare Perdisa a převzal jeho vůz. Brzy na to odstoupil po technických problémech i Castellotti a Moss se posunul na šesté místo.

Vedoucí Fangio a druhý Collins předváděli spanilou jízdu za vítězstvím, oba jezdce dělila necelá půl minuta. V 23. kole byl Fangio nucen zastavit v depu. Tam zjistil, že převodovka se přehřívala z důvodu chybějícího oleje. Podezíravý Fangio se vydal na pěší túru kolem čtrnáctikilometrového okruhu, aby našel skvrny po vytékajícím oleji. Bohužel na čisté trati nenašel nic, z čehož si udělal osobní závěr: sabotáž, mechanici mu nenalili do rozvodu olej…

Mezitím Behra ztratil druhou pozici díky problému s motorem. Paul Frere, belgický novinář a příležitostný závodník, se posunul na Behrovo místo, které si udržel až do cíle. Moss se po předjetí Harryho Schella na vanwallu dostal na konečné třetí místo. Peter Collins s dostačujícím náskokem vyhrál první Grand Prix v životě a patřičně to oslavil. Také celá Británie měla důvod k úsměvu, její dva jezdci vedli mistrovství světa formule 1 v pořadí Moss – Collins.

foto: www.f1-facts.com
GP Belgie (Circuit of Spa Francorchamps)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argScuderia Ferrari4:09.8
2.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati4:14.7
3.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari4:15.3
4.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati4:16.7
5.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari4:16.7
6.   Harry SCHELL usaVanderwell Products Ltd4:19.0
7.   Maurice TRINTIGNANT fraVanderwell Products Ltd4:22.8
8.   Paul FRERE belScuderia Ferrari4:23.8
9.   Cesare PERDISA itaOfficine Alfieri Maserati4:35.7
10.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier4:35.9
11.   Luigi VILLORESI itaScuderia Centro Sud4:37.7
12.   Piero SCOTTI fraSoukromý Connaught4:41.9
13.   Francesco GODIA espOfficine Alfieri Maserati4:49.8
14.   Horace GOULD gbrGould´s Garage4:50.4
15.   Andre PILLETE belScuderia Ferrari4:51.9

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Belgie (Circuit of Spa Francorchamps)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari 82:40.00.3
2.   Paul FRERE belScuderia Ferrari 6+ 1:51.3
3.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati 3+ 3:16.6
3.   Cesare PERDISA itaOfficine Alfieri Maserati 2+ 3:16.6
4.   Harry SCHELL usaVanderwell Products Ltd 3+ 1 kolo
5.   Luigi VILLORESI itaScuderia Centro Sud 2+ 2 kola
 
 
6.   Andre PILLETE belScuderia Ferrari  + 3 kola
7.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati  + 3 kola
8.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier  + 3 kola
 DNF    Juan - Manuel FANGIO argScuderia Ferrari  převodovka
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraVanderwell Products Ltd  motor
 DNF    Piero SCOTTI fraSoukromý Connaught  tlak oleje
 DNF    Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari  převodovka
 DNF    Horace GOULD gbrGould´s Garage  převodovka
 DNF    Francesco GODIA espOfficine Alfieri Maserati  nehoda

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy