1950 Belgie: Alfa znovu vítězí

Čtvrtý závod během pěti víkendů si na pilotech vybíral svou daň, díky čemuž se na grand prix poblíž lázeňského města Spa dostavilo jen čtrnáct jezdců.

První závod na okruhu tvořený z veřejných silnic, se konal v roce 1925 a vyhrál jej Antonio Ascari na voze Alfa Romeo P2. Jeho syn, Alberto Ascari, byl jedním ze čtrnácti jezdců tvořící celé startovní pole. Ascari mladší startoval na Ferrari 275 s novým dvanáctiválcovým motorem o objemu 3.3 litru. Jediný jezdec, který v Belgii vyhrál a i v roce 1950 zde startoval byl Louis Rosier. Za nepřítomnosti Alfett byl roku 1949 oslavován jako vítěz. Louis Chiron, vítěz z roku 1930, se tentokrát pátého závodu mistrovství světa nezúčastnil.

Startovní pole tvořily jako obvykle tři vozy Alfa Romeo, dva vozy Ferrari, sedm vozů Talbot-Lago a po jednom přijely do Belgie vozy Maserati a Alta. Jezdci se zformovali do šesti řad, 3-2-3-2-3-1, přičemž první řada patřila červeným vozům Alfa Romeo v čele s Farinou, Fangiem a Fagiolim. V poslední řadě stál domácí matador, Johnny Claes, který v kvalifikaci nezajel žádný čas. To však nebylo podmínkou účasti v závodu a tak se mohli Belgičtí fanoušci radovat ze svého želízka v ohni. Nejpomalejším jezdcem kvalifikace se stal Ital Antonio Branca, byl o 1 minutu a 8 vteřin pomalejší než Farina.

Ve chvíli kdy startér mávl vlajkou v národních barvách pořádající země, dostal se do vedení Fangio a do první zatáčky Eu Rouge vjížděl před Farinou a Fagiolim. Na starém čtrnáctikilometrovém okruhu Spa-Francorchamps se startovalo z kopce za zatáčkou La Source. V 7. kole zajel Fangio natankovat a pro nové pneumatiky. Do čela šel Farina, který se v depu objevil až v 12. kole. Na prvním místě se ocitlo další „F“ týmu, Fagioli. A když zajela natankovat i třetí Alfetta, objevilo se ve vedení francouzské „lví srdce“ na Talbot-Lago, Raymond Sommer. Byl to první vůz šampionátu mimo Alfett okupující první příčku. Rok před tím odjel Rosier závod bez zastávky v boxech a závod vyhrál. Ve stejné situaci se ocitl i Sommer, jenž na rozdíl od vozů Alfa nemusel zastavovat a tankovat. Bohužel, Sommer vedl jen pět kol, než začal motor jeho vozu stávkovat. Farina se dostal do čela na dvě kola, než jej dostihl Fangio, bez námahy předjel a závod vyhrál. Farina byl sužován problémy s vozem, ale nakonec si dojel pro velmi důležité tři body za čtvrté místo. To mu nakonec dopomohlo k vůbec prvnímu udělenému titulu formule 1.

Závod také odkryl Achilovu patu Alfy Romeo 158 – její spotřeba paliva byla dvakrát větší než u vozů bez kompresoru. Enzo Ferrari si uvědomil, že jediný způsob jak porazit Alfy tkví v méně žíznivějším motoru bez kompresoru. Ve své továrně v Maranelu začal připravovat novou zbraň proti konkurenční automobilce z Milána.

foto: www.f1-facts.com

GP Belgie (Circuit of Spa Francorchamps)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Giuseppe FARINA itaAlfa Romeo SpA4:37.0
2.   Juan - Manuel FANGIO argAlfa Romeo SpA+ 0.0
3.   Luigi FAGIOLI itaAlfa Romeo SpA+ 4.0
4.   Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari+ 6.0
5.   Raymond SOMMER fraSoukromý Talbot+ 10.0
6.   Philippe ETANCELIN fraSoukromý Talbot+ 10.0
7.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari+ 12.0
8.   Louis ROSIER fraAutomobiles Talbot-Darracq SA+ 15.0
9.   Yves GIRAUD - CABANTOUS fraAutomobiles Talbot-Darracq SA+ 16.0
10.   Pierre LEVEGH fraSoukromý Talbot+ 19.0
11.   Eugene CHABOUD fraEcurie Leutitia+ 24.0
12.   Geoff CROSSLEY gbrSoukromá Alta GP+ 36.0
13.   Antoine BRANCA cheSoukromé Maserati+ 1:07.0
14.   Johnny CLAES belEcurie Belge+ 1:08.7

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Belgie (Circuit of Spa Francorchamps)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argAlfa Romeo SpA 82:47:26.0
2.   Luigi FAGIOLI itaAlfa Romeo SpA 6+ 14.0
3.   Louis ROSIER fraAutomobiles Talbot-Darracq SA 4+ 2:19.0
4.   Giuseppe FARINA itaAlfa Romeo SpA 4+ 4:05.0
5.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari 2+ 1 kolo
 
 
6.   Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari  + 2 kola
7.   Pierre LEVEGH fraSoukromý Talbot  + 2 kola
8.   Johnny CLAES belEcurie Belge  + 3 kola
9.   Geoff CROSSLEY gbrSoukromá Alta GP  + 5 kol
10.   Antoine BRANCA cheScuderia Achille Varzi  + 6 kol
 DNF    Eugene CHABOUD fraEcurie Leutitia  motor
 DNF    Raymond SOMMER fraSoukromý Talbot  motor
 DNF    Philippe ETANCELIN fraAutomobiles Talbot-Darracq SA  přehřívání
 DNF    Yves GIRAUD - CABANTOUS fraAutomobiles Talbot-Darracq SA  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy