GP EIFELU: Rekordy provázely Hamiltonovo vítězství

Daniel Ricciardo se dočkal kýžených stupňů vítězů | foto: Renault Sport F1

Letošní sezóna je výjimečná v mnoha směrech, nejen termínově a ovlivněná COVIDem-19, ale také přepisováním tabulek a vznikem závodů, které nejspíš budou mít jepičí život. Nic to nemění na faktu, že Lewis Hamilton mílovými kroky míří k dalšímu titulu.

Celé startovní pole se muselo vyrovnat s nepříjemně chladnými podmínkami, i když sníh jako v GP Kanady 1978 ještě nad pověstným Nürburgringem nepadal. Každopádně pouhých 9° C a trať jen o osm stupňů teplejší byly pro většinu týmů velkou výzvou. Na start se postavila většina vozů na nejměkčí směsi, jen oba piloti AlphaTauri, Vettel a Grosjean volili žluté pneumatiky.

Na startu překvapil Hamilton Bottase a v první zatáčce neboli Haug-Haken ho vyvezl mimo trať. Bottas se však odmítl sklonit a už v následné Mercedes Arena byl zase vpředu. Na témže místě došlo při souboji k drobnému kontaktu Ricciarda a Albona, ale nijaký následků či prošetřování.

Bottasovi se dařilo Lewisovi mírně poodjet, ale od sedmého kola Hamilton začal sázet nejrychlejší kola a v době, kdy první piloti zajížděli do boxů, přinutil Valtteriho k chybě. V nájezdu do 13. kola Fin probrzdil v první zatáčce až za okraj trati a Hamilton toho využil. Bottas pak musel do boxů, protože zničená levá přední pneumatika ovlivnila jeho jízdu. Čekala ho předčasná zastávka v boxech (14. kolo), do toho přišel virtuální safety car kvůli odklizení odstaveného Russelova williamsu (konec 17. kola) a po něm jenom Bottas ohlásil svému týmu finální "no power". 

Hamilton pak udržoval přesvědčivý náskok před Verstappenem, ovšem přišly potíže Norrise, jehož vůz u bariéry v zatáčce Ford považovalo vedení za nebezpečí, proto se na trať vydal tentokrát skutečný safety car. Restart po pěti kolech zvládl Lewis excelentně a nedal Maxovi sebemenší šanci. V cíli se mohl radovat nejen z vyrovnání rekordního počtu vítězství Michaela Schumachera, ale rovněž ze zvýšení náskoku na své - víceméně teoretické - soky v boji o mistrovský titul.

Bedlivé oko fanoušků se rovněž soustředilo na Daniela Ricciarda, zda se mu konečně podařilo prolomit téměř deset let trvající absenci na stupních vítězů. Australan si na startu poradil s Albonem, v devátém kole překonal Leclerca a když musel do boxů Bottas, byl na třetí příčce. Bottas ho sice těsně před VSC předjel, ale po jeho potížích se opět dostal na bronzovou příčku. Nakonec skvěle zvládl posledních deset kol po restartu a nedal šanci Pérezovi, třebaže Mexičan měl zpočátku možnost využít systému DRS. Daniel po GP Monaca 2018 stanul opět na "bedně" a byly to jeho jubilejní 30. stupně vítězů.

Stále častěji se skloňují jména Alexandra Albona a Pierra Gaslyho. Alex nejspíš chtěl dokázat, že konečně prolomil smůlu a po třetím místě v Toskánsku konečně bude produkovat solidní výsledky. Jenže - lehký kontakt s Ricciardem ho přinutil zajet do boxů už v 8. kole, další hrubá chyba následovala ve 22. okruhu, kdy po dlouhém probrždění zničil levou přední pneu a navíc v šikaně Veedol nešetrným manévrem urazil vyhýbajícímu se Kvjatovi přední spoiler, za což dostal pět vteřin penalizace. Tým ho proto ve 24. kole stáhl do boxů a poté i ze závodu. Gasly se předvedl v docela jiném světle: zastavil ve 32. kole a tým vsadil na nejtvrdší směs, i tak měl slušnou rychlost - ještě před výjezdem SC si poradil s Räikkönenem a Vettelem, v režimu SC pak přezul na nejměkčí a v 51. kole vybojoval vítězně duel s Leclercem.

Ferrari se opět trápilo, každopádně jemu do noty SC vůbec nepadl. Leclerca záhy pokořil Ricciardo a když Monačan v 11. kole vyměnil pneumatiky, dalo se čekat, že na žluté směsi nedojede až do cíle. Probojovával se kupředu, ve 20. kole svedl pohledný souboj s Hülkenbergem a ve 36. kole opět zamířil do boxů pro druhou dávku žluté. V režimu SC pneu neměnil a po restartu chvíli obhajoval šesté místo, než musel ustoupit Gaslymu. Nakonec odrazil útoky Hülkenberga a dovezl na konto maranellských alespoň nějaké body.

Vettel prožil vteřinu hrůzy v 11. kole, kdy bojoval s Giovinazzim a v nájezdu do Haug-Haken vykroužil hodiny. Na trať se vrátil a kolo poté si zajel do boxů pro nejtvrdší směs, na níž se na rozdíl od Gaslyho vysloveně trápil. Nakonec ve 43. kole měnil na nejměkčí pneumatiky a dvouvteřinové zdržení při práci s levým předním kolem ho nejspíš připravilo o bod - v cíli mu na Giovinazziho chyběla necelá vteřina.

U McLarenu vládly nejspíš rozdílné nálady. Lando Norris dlouho hájil čtvrtou příčku, ale zároveň si stěžoval na obrovské problémy s výkonem svého vozu. Tým ho neustále zásoboval zprávami, co má všechno dělat, což se odrazilo na Landově jízdě. Nakonec ve 33. kole pustil před sebe Sainze jr., ale nebylo mu dopřáno, aby těžce zkoušený vůz dovedl až do cíle - ve 44. kole ho musel odstavit a kvůli tomu následně vyjel safety car.

Kimi Räikkönen - třebaže se o statistiky nestará - vstoupil do závodu jako rekordman v počtu odjetých závodů. Ovšem nejspíš by na něj asi raději pozapomněl. Sice na trati svedl několik zajímavých soubojů, ale ten ve 13. kole znamenal do jisté míry pád jeho šancí: v první zatáčce se mu lehce smýklo auto a přes jeho levé přední kolo přeletěl George Russell.

Pilot Williamsu měl poškozenou levou zadní pneumatiku a ani se s poškozeným vozem nedoploužil do boxů (v druhé polovině 16. kola byl vyhlášen režim VSC), Kimi si vysloužil přísnější trest v podobě 10 trestných vteřin. Navíc si při kolizi poškodil levou koncovku předního spoileru, i tak se nakonec dotáhl až na dosah bodů, ale trojboj Giovinazzi - Vettel - Räikkönen dopadl vítězně pro Kimiho týmového kolegu. 

Dalším smolařem byl Daniil Kvjat, jenž ve 23. kole nezvládl nájezd do Veedol a když při návratu na trať dělal místo Albonovi, ten mu doslova ustřelil přední spoiler. Rus musel bez křídla odjet celé kolo a tím pádem skončil až na posledním místě, alespoň v závěru si zabojoval o 14. místo s Latifim. Lépe se vedlo Romainu Grosjeanovi, ten si do rádia postěžoval tentokrát nikoli na kvality vozu, nýbrž že v závěru prvního kola trefil do levého malíčku kamínek od kola Räikkönena a obával se, že kromě velkých potíží při řízení může jít o zlomeninu. Rovněž měl potíže s ovládáním prvků na levé straně volantu. Vše zlé je k něčemu dobré - nakonec přivezl pro Haas po dlouhé době body.

Určitě je nutné vyzdvihnout skvělý výkon Nico Hülkenberga, narychlo povolaného do kokpitu a s minimální možností se "rozjezdit". Z posledního místa na startu dokázal systematicky postupovat vpřed (v prvních kolech získal rychle tři pozice) a nakonec i svůj druhý letošní start ozdobil bodovaným místem.

GP Eifelu (Nürburgring)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 251:35:49,641
2. 33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing 19+ 4,470
3. 3 Daniel RICCIARDO ausRenault DP World F1 Team 15+ 14,613
4. 11 Sergio PÉREZ mexBWT Racing Point F1 Team 12+ 16,070
5. 55 Carlos SAINZ JR. espMcLaren F1 Team 10+ 21,905
6. 10 Pierre GASLY fraScuderia AlphaTauri Honda 8+ 22,766
7. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 6+ 30,814
8. 27 Nico HÜLKENBERG deuBWT Racing Point F1 Team 4+ 32,596
9. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team 2+ 39,081
10. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing ORLEN 1+ 40,035
 
 
11. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari  + 40,810
12. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing ORLEN  + 41,476
13. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team  + 49,585
14. 6 Nicholas LATIFI canWilliams Racing  + 54,449
15. 26 Daniil KVJAT rusScuderia AlphaTauri Honda  + 55,588
 DNF  4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team  motor
 DNF  23 Alexander ALBON thaAston Martin Red Bull Racing  motor
 DNF  31 Esteban OCON fraRenault DP World F1 Team  hydraulika
 DNF  77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas F1 Team  motor (MGU-H)
 DNF  63 George RUSSELL gbrWilliams Racing  nehoda
 
 Nejrychlejší kolo:
  33 Max VERSTAPPEN Red Bull RB16
Honda RA620H
Pirelli   1:28,139
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 131 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy