GP TOSKÁNSKA: Dvojí přerušení a 8 zničených vozů lemovalo Hamiltonův triumf, obě Ferrari na bodech

Charles Leclerc po 4 závodech konečně zabodoval | foto: Scuderia Ferrari

Měla to být oslava velkého jubilea týmu Ferrari a místo toho se spíš vzpomínalo na legendární hru nazvanou Destruction Derby. Během prvních sedmi kol se poroučelo z trati po dvou kolizích hned šest monopostů.

Mugello bylo vždy známé jako trať pro MS motocyklů a testovací okruh, ovšem specifická letošní sezóna z něj udělala mistrovské místo - mimochodem Grand Prix Toskánska je už 45. destinací, které byl přidělen statut oficiálního závodu F1. Piloti se pod příjemným, téměř letním počasím postavili na start převážně na nejměkčí směsi, jen Kvjat, Räikkönen, Grosjean, Russell a Latifi zvolili středně tvrdou.

Start nevyšel dvěma pilotům: Hamiltonovi a Verstappenovi. Zatímco Lewis jenom spadl za kolegu Bottase na druhé místo, Max po kratičkém ataku Mercedesu začal ztrácet jednu pozici za druhou a stěžoval si na ztrátu výkonu - jeho pád se zastavil až na 14. příčce. Ve druhé zatáčce nejdřív bojovali bok po boku Stroll a Sainz jr. Španělův vůz se roztočil a jediný, kdo se mu nedokázal vyhnout, byl Vettel, jenž přišel o přední spoiler, takže ho čekala cesta k mechanikům.

O pár setin vteřiny a několik metrů zpět se pak dostal Pierre Gasly mezi Räikkönena a Grosjeana, jehož vůz vyletěl až k bariéře, ale náraz s určitými šrámy přečkal. Totéž se podařilo Räikkönenovi, ovšem odstředivé síly ho nasměrovaly do zádě Verstappenova Red Bullu, po jehož boku vystřelil z trati i Gasly. Vedení závodu vyslalo na trať safety car a během šesti kol stewardi vymetli ze zatáčky 2 trosky a kamínky.

Safety car na konci 6. kola zamířil do boxů, ovšem vzápětí byla trať opět plná trosek. Bottas až k cílové čáře jel velmi pomalu a chystal si výchozí pozici pro restart. Jezdci v zadní části startovního pole ale vyhodnotili situaci jinak. Giovinazzi měl dojem, že se pole rozjelo naplno, ovšem to nebyl případ Magnussena.

Jenže Antonio měl jeho Haas zakrytý Latifiho Williamsem, když Kanaďan znenadání uhnul, Ital najel do Kevinovy zádě a odhodil ho doprava téměř až k boxové zídce, kde se poškozený vůz začal točit a komplikoval situaci projíždějícím. Za ním Sainz jr. také nestačil zpomalit a katapultoval Alfu Romeo na Latifiho vůz. Španěl skončil na levé straně trati, kam také vzápětí doletěl Magnussen, Latifi s očesanou pravou stranou vozu také musel odstoupit. Po jednom kole se vedení rozhodlo, že závod zastaví a znovu ho odstartuje po vyčištění rovinky.

V 15:55 se startovní pole seřadilo opět na startu v pořadí Bottas, Hamilton, Leclerc, Albon, Stroll, Ricciardo, Pérez, Norris, Kvjat, Russell, Räikkönen, Vettel a Grosjean. Pokud vám chybí Esteban Ocon, jeho vůz zůstal v boxech kvůli závadě na brzdách. Bottas, Hamilton, Russell a Räikkönen měli na svých vozech žlutě označené pneumatiky, ostatní zůstali na nejměkčí směsi.

Po restartu Hamilton přespurtoval Bottase, propadl se i Albon, až za Ricciarda. Leclerc přes veškerou snahu nedokázal udržet třetí pozici, ovšem ještě předtím zdolal Vettel v hloubi pole Grosjeana, za nějž se propadl na startu (11. kolo) a Ricciardo začal svůj útok na stupně vítězů, v 15. kole mu podlehl Pérez. Leclerc pak od 18. kola vždy na konci cílové rovinky musel ustoupit jednomu soupeři - postupně ho předjeli Stroll, Ricciardo, Albon, Pérez - a když ho na konci 21. kola dotahoval Kvjat, Monačan zamířil do boxů. 

Další výměny proběhly počínaje 28. kolem, postupně k mechanikům zajeli Ricciardo, Räikkönen, dále Pérez, Vettel, Grosjean (29. kolo), Norris, Kvjat, Russell (30. kolo) a nakonec Stroll (31.), Bottas (32.) a Hamilton s Albonem (33.). 

Jako by se nějaký zlý patron F1 rozhodl, že zničí co nejvíc materiálu. Lance Stroll sice při zastávce v boxech přišel o třetí místo, ale stále měl Ricciarda na dostřel. Osudné mu bylo 44. kolo: vyletěl ze zatáčky 9 a jeho Racing Point se po nárazu do bariéry z pneumatik zkroutil jako banán. Pilot hovořil o defektu levé zadní pneumatiky a zdálo se, že opravdu praskla po nějakém kontaktu s troskami. Safety car kroužil jen dvě kola a hromadné zajíždění pilotů do boxů bylo celkem k ničemu, protože pak se opět objevily na okruhu červené vlajky.

Před posledním, dá se říci sprintem na 13 kol nazuli všichni piloti červeně označené pneu a v 17:12 vyrazili k posledním dějství v tomto složení: Hamilton, Bottas, Ricciardo, Albon, Pérez, Norris, Kvjat, Leclerc, Russell, Vettel, Räikkönen a Grosjean.

Bottas vůbec nezvládl start a spadl za Ricciarda, Albon místo ataku na Ricciarda měl hodně práce s Pérezem, ale potom chytil druhý vítr a nejenže v 51. kole pokořil Ricciarda, dokonce si troufal i na Bottase. Ten ale vycítil nebezpečí a Alexovi ujel, dokonce se v 54. kole dostal na dosah Lewise, jenže Hamilton rychle učinil jeho snaze přítrž - v cíli je dělilo téměř pět vteřin.

Ferrari ve svém jubilejním závodě alespoň neutrpělo zásadní ostudu. Leclerc po pádu ze třetího na sedmé místo a zastávce v boxech zamířil k mechanikům ještě jednou ve 38. kole. Získal tím tak výhodu a posunul se před restartem na sedmé místo, jenže restart rudým ořům vůbec nevyšel.

Ve druhé zatáčce Leclerc s Vettelem svorně neudrželi duo Räikkönen a Grosjean a malou útěchou jim mohl být zpackaný Russellův start, jímž se propadl až na poslední místo. Leclerc si alespoň polepšil v případě Grosjeana (50. kolo), jehož později zdolal Vettel. Russell mocně dotahoval a po předjetí Haasu (52. kolo) zkoušel útočit na Vettela, ale ten svou pozici ubránil.

Räikkönen prožil něco ve stylu from zero to hero. Ve 28. kole při zastávce v boxech si nebyli mechanici jistí levým zadním kolem, poté Kimi nedostal pokyn k odjezdu a strávil v boxech šílených 12,9 vteřiny. Jeho těžce zkoušený vůz dostal další pecku v 35. kole, kdy v zatáčce 3 přišel kontakt s Grosjeanem. A při třetím vyslání SC na trať se na poslední chvíli rozhodl zajet do boxů a přejel plnou čáru před vjezdem - podobně jako kdysi Hamilton v Německu. Lewisovi to tehdy prošlo, Kimimu nikoli - po výjezdu mu v dramatické radiokomunikaci tým oznámil, že dostává 5 vteřin navíc. Iceman se však nevzdal a dokázal v souboji s časem přijít jen o jednu pozici a mohl se radovat z cenných bodů. 

Grand Prix Toskánska určitě vejde do historie jako jeden z nejdramatičtějších závodů a z hlediska posledních let prosluje i neuvěřitelnou úmrtností. A ještě jedna zajímavost stojí za zmínku: z pilotů na stupních vítězů z minulého závodu nebyl v cíli ani jeden.

V zadní části zdecimovaného pole se do bodované desítky protáhli Räikkönen a Grosjean, ale zatímco Fin dokázal nakonec uspět i s pětisekundovou penalizací za přejetí plné čáry při vjezdu do boxů, Grosjean postupně spadl až na poslední místo. Bottas ještě pět kol před cílem jako by chtěl zdramatizovat závod a přiblížil se na 1,1 vteřiny za Hamiltona, ale ten mu záhy ukázal, kdo je na trati pánem - v cíli je dělilo necelých pět vteřin!

GP Toskánska (Mugello Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 262:19:35,060
2. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas F1 Team 18+ 4,880
3. 23 Alexander ALBON thaAston Martin Red Bull Racing 15+ 8,064
4. 3 Daniel RICCIARDO ausRenault DP World F1 Team 12+ 10,417
5. 11 Sergio PÉREZ mexBWT Racing Point F1 Team 10+ 15,650
6. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 8+ 18,883
7. 26 Daniil KVJAT rusScuderia AlphaTauri Honda 6+ 21,756
8. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 4+ 28,345
9. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing ORLEN 2+ 29,770
10. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 1+ 29,983
 
 
11. 63 George RUSSELL gbrWilliams Racing  + 32,404
12. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team  + 42,036
 DNF  18 Lance STROLL canBWT Racing Point F1 Team  nedokončil
 DNF  31 Esteban OCON fraRenault DP World F1 Team  nedokončil
 DNF  6 Nicholas LATIFI canWilliams Racing  nedokončil
 DNF  20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team  nedokončil
 DNF  99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing ORLEN  nedokončil
 DNF  55 Carlos SAINZ JR. espMcLaren F1 Team  nedokončil
 DNF  33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing  nedokončil
 DNF  10 Pierre GASLY fraScuderia AlphaTauri Honda  nedokončil
 
 Nejrychlejší kolo:
  44 Lewis HAMILTON Mercedes W11
Mercedes M11
Pirelli   1:18,833
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 171 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy