GP VELKÉ BRITÁNIE: Drama na Silverstone: Bod místo vítězství

Max Verstappen seznal, že vrabec v hrsti není vždy nejlepším řešením (ilustrační foto) | foto: Red Bull Content Pool

Vypadalo to jako další poklidný závod, ve kterém získá Mercedes double. Poslední dvě kola však udělala se zdánlivé selanky drama, při němž si fanoušci Red Bullu a Stříbrných šípů ohryzali všechny nehty - snad i na nohou.

Ideální počásí nad bývalým letištěm v Silverstone, příjemných 21°C, trať kolísající od 38 do 40°C, vlhkost vzduchu 44 % a nárazový vítr o hodnotě 13 - 27 km/h (na což si jezdci v průběhu Grand Prix stěžovali) - to byla kulisa pro čtvrtý závod letošní COVIDové sezóny.

Ještě než vozy vyrazily do zaváděcího kola, prožil malou sportovní tragédii Nico Hülkenberg. Narychlo povolaný Němec za Péreze, stiženého nákazou, prožil nejdřív zklamání v tréninku, kdy mu těsně unikl postup do Q3 a nakonec těsně před závodem museli mechanici jeho vůz odtlačit do boxů. Místo 178. Grand Prix tak sledoval souboje svých kolegů z boxové zídky.

Start velké drama nepřinesl, ačkoliv Hamilton se předpisově neodpíchl a Verstappen měl v prvních zatáčkách drobné potíže s Leclercem, záhy se zformovalo pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Leclerc, Sainz, Ricciardo, Norris, Stroll, Ocon a Vettel. Startovní pole vyrazilo do závodu na středně tvrdé směsi s výjimkou pilotů McLarenu, Renaultu a Vettela, kteří obuli nejměkčí směs. Z uvedeného pořadí je zřejmé, že svou pozici neudržel Stroll, zatímco Vettel sice zdolal Ocona, ale chyba v Copse Corner, kdy probrzdil, ho stála vybojované pořadí.

Na konci prvního kola v zatáčce Club zaútočil Albon na Magnussena a jejich vzájemná kolize skončila výletem Dána mimo trať. Alex byl za tento incident později odměněn penalizací v podobě 5 vteřin. Na trať vyrazil poprvé safety car a po restartu v 6. kole pokračoval závod jen dalších šest okruhů.

V zatáčce Maggots se totiž lehce zavlnil Kvjatův vůz, Rus ho neudržel na dráze a v zatáčce 11 se zabořil přídí do bariéry. Další výjezd safety caru už poslal celé pole do boxů - v první várce (14. kolo) tam zamířili Ricciardo, Norris, Ocon, Vettel, Gasly, Giovinazzi, Räikönnen, Russell a Latifi, o kolo později zvládli double pit-stop u Mercedesu a dále stavěli Verstappen, Leclerc, Stroll a Sainz. Od začátku 19. kola se zase začalo závodit. 

Hamilton na čele diktoval tempo a oba zástupci třícípé hvězdy si vyměňovali nejrychlejší kola. A zatímco ve středu startovního pole se bojovalo, první čtyři pozice byly de facto rozděleny. Hamiltona a Bottase dělily maximálně necelé tři vteřiny, dalším osamělým pilotem byl Verstappen a za ním Leclerc držel na distanc bojující skupinku obou McLarenů, Renaultů a růžový Racing Point Lance Strolla.

Drama se strhlo v 50. kole, kdy prakticky na začátku okruhu postihl Bottase defekt levého předního kola. Fin se sice snažil dostat do boxů co nejdřív, ale počet kilometrů byl proti němu - s rozhadrovanou gumou se propadl na 11. příčku a na červené směsi se pokusil eliminovat škody. V té době dostal Hamilton varování, ať se nesnaží tlačit na pilu a nezkouší nějaké divočiny - možná tak bylo řečeno jako důsledek toho, že nejrychlejší kolo zajel Albon. 

Verstappen ve stejné době jako Bottas zamířil do boxů, aby bodík za nejrychlejší kolo urval on. Co asi proběhlo všem zástupcům "býčí" stáje hlavou, když jen o pár desítek metrů dále než Bottasovi praskla levá přední i bezkonkurenčně vedoucímu Hamiltonovi - naštěstí pro něj v posledním kole! Marně hnala boxová zídka Holanďana na zteč, Lewis se doslova doploužil do cíle a z obrovského náskoku mu zbylo necelých šest vteřin. Verstappen sice získal bod za nejrychlejší kolo, ale vítězství mu proteklo mezi prsty. 

Atraktivní souboje sváděly týmy McLarenu, Renaultu a Stroll, který navzdory solidním výsledkům tahal za nejkratší konec. Jeho bitva s Oconem, trvající od 27. kola nakonec vyvrcholila ve 43. kole, kdy se Estebanovi podařilo zarputilého Kanaďana předjet. Ricciardo zase stahoval odstup od McLarenů a v samotném závěru dotíral na Norrise, který vysílal na boxovou zídku žádosti, aby před ním jedoucí Sainz zrychlil.

Nakonec opět rozhodla vyšší moc - také Sainz zaznamenal odepsanou pneumatiku (můžete hádat, která to byla - správně: levá přední!) a Daniel, který v 50. kole pokořil Norrise, tak náhle ze sedmé příčky stanul těsně pod stupni vítězů. Tři defekty pneumatik pilotů první desítky - hned se vybavila reminiscence s rokem 2013, kdy pneumatiky na Silverstone také praskaly ostošest.

Zatímco Leclerc dokázal obhajovat čtvrtou pozici, Vettel byl viditelně horší, prohrál nejdřív opakovaný souboj s Oconem, před něhož se krátce dostal po druhém restartu, ale ve 38. kole ho zdolal i Gasly! Trápící se Němec nakonec obhájil bod po souboji s dotahujícím Bottasem v posledním kole. 

Verstappenovo rozčarování do jisté míry doplnil i Albon, třebaže nakonec i on uzmul, co se dalo. Onu pětivteřinovou penalizaci si odbyl v 31. kole při druhé zastávce v boxech a na žluté směsi se dokázal prodrat vpřed. V samotném závěru zdolal Vettela a Strolla - na jednu stranu solidní výkon, na druhou zbytečně promarněné body.

AlphaTauri prožila rozporuplný víkend. Kvjatova nehoda vyvolala velké debaty, zda se Daniil příliš nevěnoval činnosti na svém volantu, ale jak bylo řečeno, při nájezdu do Maggots sebou jeho vůz lehce škubl. Rozladěný Rus dokonce odstrčil po nehodě kameramana, který ho za svodidly snímal. Gasly naopak předvedl vyzrálý výkon a nelze pochybovat, že si zejména předjetí Vettelova Ferrari jaksepatří vychutnal. 

Vodu lehce čeřil druhý Haas. Grosjean jako jediný nezajel při druhém výjezdu safety caru do boxů a držel nejdřív pátou, poté až 35. kola sedmou pozici. Když ho v 36. okruhu krátce po sobě předjeli Ricciardo a Stroll, zamířil Francouz do boxů, kde však nemohl zařadit rychlost a zastávka se neúměrně protáhla. Nadějná strategie se tak rozplynula, nicméně Romainova jízda 36. kol na jedněch pneumatikách zasluhuje uznání.

Alfa Romeo prožila krušný závodní víkend. Antonio Giovinazzi porušil během druhé přítomnosti safety caru na trati pravidla a výsledkem byla pětivteřinová penalizace. Kimi Räikkönen si během závodu stěžoval na zadní kola a ve 48. kole na stejném místě jako Kvjat "chytil" obrubník a přišel o levou část předního křídla. Proto také jako jediný dostal kolo "navíc".

Drama do posledního metru nakonec nepřerušilo vítěznou šňůru Mercedesu, ovšem s vědomím, že za týden se jede na stejné trati Grand Prix 70. výročí F1 (byť už letos absolvujeme ročník s pořadovým číslem 71) ona pneumatiková vzpoura asi mnoha týmů přinese bezesné noci.

GP Velké Británie (Silverstone Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 25vítěz
2. 33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing 19+ 5,856
3. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 15+ 18,474
4. 3 Daniel RICCIARDO ausRenault DP World F1 Team 12+ 22,277
5. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 10+ 22,277
6. 31 Esteban OCON fraRenault DP World F1 Team 8+ 26,937
7. 10 Pierre GASLY fraScuderia AlphaTauri Honda 6+ 31,188
8. 23 Alexander ALBON thaAston Martin Red Bull Racing 4+ 32,670
9. 18 Lance STROLL canBWT Racing Point F1 Team 2+ 37,311
10. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 1+ 41,857
 
 
11. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas F1 Team  + 42,167
12. 63 George RUSSELL gbrWilliams Racing  + 52,004
13. 55 Carlos SAINZ JR. espMcLaren F1 Team  + 53,370
14. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing ORLEN  + 54,205
15. 6 Nicholas LATIFI canWilliams Racing  + 54,549
16. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team  + 55,050
17. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing ORLEN  + 1 kolo
 DNF  26 Daniil KVJAT rusScuderia AlphaTauri Honda  nehoda
 DNF  20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team  nehoda
 DNF  27 Nico HÜLKENBERG deuBWT Racing Point F1 Team  neodstartoval
 
 Nejrychlejší kolo:
  33 Max VERSTAPPEN Red Bull RB16
Honda RA620H
Pirelli   1:27,097
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 124 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy