Španělsko: F2003 GA poprvé zvítězilo

Jezdci a týmy dnes nastoupili do pátého podniku Mistrovství světa vozů Formule 1 na španělském okruhu Circuit de Catalunya nedaleko Barcelony. Tento okruh není jezdcům až tak neznámý, protože zde v průběhu roku, díky teplému počasí absolvují většinu týmového testovacího programu při vývoji svých vozů. Před startem panovalo jasné slunečné počasí s teplotou vzduchu kolem 22 stupňů Celsia. Hodně se opět spekulovalo o strategiích při zastávkách v boxech. Hovořilo se o dvou až třech zastávkách. Na startu byly v první řadě oba vozy Ferrari (Schumacher – Barichello), za nimi oba vozy Renault (Trulli – Alonso). Oba Renaulty již v kvalifikacích prokázaly, že na dobré umístění budou mít zálusk i zde v Katalánsku. Navíc, Barcelona je domácí závod pro miláčka zdejšího obecenstva Fernanda Alonsa neboli ALFONSA, jak mu říkají domácí fanoušci. Z poslední pozice musel startovat Kimi Raikkonen, který měl problémy díky výjezdu z tratě při 2. kvalifikaci a tím pádem neměl zajetý žádný čas. Proto se musel postavit na samý konec startovního pole.

Po startu skvěle odstartoval právě Alonso, který předjel Barichella a těsně se nalepil na Michaela Schumachera. Ještě před první zatáčkou své předjetí Barichello Alonsovi ale vrací a vozy se štosují v pořadí: M. Schumacher, Barichello, Alonso, R. Schumacher, Button, Montoya, Villeneuve, da Matta, Wilson, Heidfeld…

V tomto okamžiku byly na trati vyvěšeny žluté vlajky, které předpovídali nastávající žlutou fázi. Co se vlastně stalo? Antonio Pizzonia (Jaguar), který měl tento závod jet o své angažmá pro zbytek sezony, měl technické problémy a nemohl se tak ani odlepit ze svého startovního místa. V okamžiku startu do něj ze zadu narazil právě Kimi Raikkonen, který se snažil co nejvíce posunout dopředu. Bohužel, ale neviděl stojícího Pizzoniu a v rozjezdu do maximální rychlosti do něj najel.

Další kolize, která po startu vznikla, zařídili Jarno Trulli a David Coulthard. Trulli po této kolizi skončil mimo trať a závod pro něj skončil, kdežto Coulthard po výměně komponentů mohl pokračovat v závodě. Závod byl přerušen vyjetím safety caru a vozy kroužily od 1. do 5. kola za stříbrným Mercedesem CLK.

V 5. kole bylo opět odstartováno a nabídnuté dramatické příležitosti ihned využívá J. P. Montoya, který napínavým způsobem předjíždí na konci cílové rovinky Jensona Buttona. Tím se Montoya dostal na pátou pozici.

Oba dva vozy Ferrari F2003 GA nasadily obrovské tempo, kterému stačil s rozdílem jen několika málo sekund F. Alonso s Renaultem. Alonso se ale nechtěl spokojit se třetí pozicí a přesto že, do cíle chybělo ještě 55 kol, začal dorážet na před ním jedoucího Rubense Barichella.

Ve 12. kole odstupuje Jacques Villeneuve pro technické problémy svého vozu BAR Honda.Opět nedokončil závod, což zase o něco více prohlubuje jeho již tak prohloubenou depresi.

V 17. kole zajel do boxů Fernando Alonso a tím potvrdil strategii tří zastávek. Kolo na to havaroval David Coulthard, když se dostal v první zatáčce za startovní rovinkou do kontaktu s Buttonem. I McLaren nebude v dobrém vzpomínat na dnešní Grand Prix. Před závodem bylo oba jezdce McLarenu slyšet, že apelují na své vedení ohledně brzkého nasazení nového vozu MP 4/18. Oficiální nasazení se ale očekává až v polovině června – snad.

Dvě kola po Alonsovi zajíždí na výměnu pneumatik a dotankování i Michael Schumacher. Ve 20. kole potvrzuje tří zastávkovou taktiku i Barichello.

Po prvních zastávkách v boxech se pořadí zformovalo takto: M. Schumacher, Alonso, který předjel Barichella právě díky zastávkám v boxech, Barichello, R. Schumacher, Montoya, Fisichella, da Matta a Firman…

Ve 23. kole měl velké problémy v boxech Giancarlo Fisichella, kterému španělská Grand Prix také vůbec nevyšla. Už v kvalifikacích měl problémy s vozem, proto musel použít náhradní vůz Firmana, který mu vůbec neseděl.

Rozdíl mezi Michaelem Schumacherem a Fernandem Alonsem se stále pohyboval v rozmezí 5 – 7 sekund. Přišel okamžik, kdy Schumacher, Alonso a Barichello měli předjíždět pomalé jezdce, kteří byli o jedno kolo zpět. Tato situace vypadala poměrně nebezpečně, obzvlášť díky tomu, že se navzájem začali předjíždět a tím blokovat cestu oba jezdci stáje Minardi.

Nakonec vše dobře dopadlo a vedoucí trojice vše bez újmy zvládla. Ve 35. kole zajel po druhé do boxů Michael Schumacher a tentokrát dokonce dřív, než při první zastávce jeho dnešní rival Alonso. Schumacher se vrací na čtvrté pozici, to ale nic neznamenalo, protože ostatní jezdci měli v úmyslu také podniknout zastávku. Alonso se dostává na několik málo minut do čela závodu a pak ve 37. kole zavítal také do boxové uličky. Jeho zastávka byla snad nejkratší z celého závodu, která činila pouhých 5,8s.

Po výjezdu z boxů se před Alonsa dostal Rafl Schumacher, který ale ještě musel do boxů. Nicméně, Ralf se nechtěl vzdát bez boje jediného metru tratě. Mezi těmito dvěma vozy bylo patrné, jak na co je který z vozů nastaven. Williams byl jasně rychlejší už díky svému motoru na dlouhých rovinkách, kde mohl dostatečně využít svůj vysoký výkon. Kdežto Renault zase dokonale ovládal průjezdy zatáčkami a akceleraci z nich. Nakonec měl Ralf Schumacher problémy se zvládnutím vlastního vozu a vyjel z tratě, což usnadnilo situaci Alonsovi. Ralf se na trať vrátil a „následně již pochopil“, že opravdu musí do boxů na výměnu pneumatik.

Ve 42. kole odstupuje z 11. pozice Olivier Panis pro poruchu svého vozu Toyota. Po skvělém výkonu z kvalifikace je to velká škoda. Krátce po Panisovi také pro technické problémy odstupuje Heinz Harald Frentzen a pro zničený motor také Giancarlo Fisichella.

V závěrečné třetině závodu svedli mezi sebou nádherný souboj kolo na kolo oba jezdci Williamsu. V podstatě jeli v relativně ostrých šikanách takřka vedle sebe, což je velmi náročné na soustředění. Vítězně z tohoto souboje dnes vyšel Montoya.

Ve 49. kole dnes naposledy zajel na výměnu a dotankování vedoucí muž závodního pole Michael Schumacher. Jeho zastávka trvala 6,9s. Následoval ho Alonso, který zde strávil 6,6s času a Barichello o kolo později zaznamenal naprosto stejný čas jako Alonso.

Po dokončení posledních zastávek bylo pořadí následující: M. Schumacher, Alonso, Barichello, Montoya, R. Schumacher, da Matta, Webber a Firman.

V 52. kole zajel ještě nejrychlejší kolo závodu Rubens Barichello a tím doložil novou rychlost vozu F2003 GA.

V samotném závěru se postaral o mírné vzrušení úřadující šampión seriálu Champ Car Cristiano da Matta, který se ještě snažil zaútočit na 5. pozici, kde se nacházel Ralf Schumacher. To se mu nakonec nepovedlo. Přesto byl dnešek pro da Mattu určitě velký den v jeho životě, protože je obdivuhodné, jak se dokázal ze zcela odlišných podmínek v Champ Carech přizpůsobit vozu F1. Mohl by se tak docela dobře zařadit mezi Villeneuva a Montoyu, kteří to také dokázali na jedničku.


Pro své 66. vítězství v kariéře si dnes dojel Michael Schumacher s novým vozem Ferrari F2003 GA. Tímto vítězstvím se Ferrari vrací zpět mezi žhavé kandidáty na titul mistra světa a rozptýlily se tak spekulace o ztrátě formy této maranellské stáje.

Druhým vítězem, jak bychom ho mohli nazvat je dnes druhý jezdec v cíli teprve 22letý Fernando Alonso, který letos jede svoji druhou sezonu, ve které již popáté boduje. Zároveň si letos vystoupil již třikrát na stupně vítězů.

Třetí skončil Rubens barichello, který si letos brousil zuby na zisk titulu mistra světa. No, s návratem rychlosti k Ferrari a zahnáním smůly Michaela Schumachera na tyto plány může zapomenout. Jak se zdá, Michael má ještě mnoho chuti k vítězství.

Skvělý výkon zde předvedli oba jezdci Williamsu. I když výsledek není vítězství nebo druhé místo, protože opět nasbírali cenné body do průběžného hodnocení. Navíc vývoj vozů Willams není zcela tak daleko, jak by si vedení týmu představovalo.

Šesté místo da Matty, jak jsme již psali, je určitě povzbudivý impuls pro tým Toyoty. Škoda jen odstoupení Oliviera Panise. Myslím, že by mohl zajet docela dobrý výsledek.

Sedmým místem opět potvrdil svůj talent jezdec Jaguaru a ne příliš velký zastánce Antonia Pizzonii Australan Mark Webber. Je pravda, že svým jezdeckým stylem a lidským vystupováním mě hodně připomíná Eddieho Irvina.

A na závěr dnešní reportáže z Grand Prix Španělska nesmím zapomenout na Ralpha Firmana. Když tento jezdec nastoupil letos do týmu Eddieho Jordana, byl to opravdu velký šok. Málo kdo to čekal. Nemuselo by být daleko od pravdy, že po vyježdění může tento jezdec patřit mezi průměrné stálice startovního pole, stejně tak jako kdysi Derek Warwick nebo Jonathan Palmer. Navíc vychází z jejich jezdecké školy. Nicméně, první bodík do sbírky Mistrovství světa je velmi cenný. Jsem přesvědčen, že tento jeden bod má pro Firmana cenu vítězství.

Gratulujeme vítěznému Michaelu Schumacherovi a samozřejmě také druhému v pořadí Fernando Alonsovi!

Příští závod se pojede 18. května 2003 na rakouském okruhu A1 - Ring.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy