Vrtochy počasí se konečně umoudřily a piloti nastupovali k předposlední Grand Prix za celkem jasného počasí a teplotě 21 °C (trať 48 °C), vlhkosti vzduchu 60 % a kolísajícího větru až k 5,7 km/h. Startovní pole tentokrát zvolilo jen dvě směsi - nejměkčí a středně tvrdou, na níž do závodu vyrazili až piloti z druhé desítky: Leclerc, Kvjat, oba piloti Renaultu a Williamsu.
Otázkou bylo, zda se Verstappenovi podaří obhájit první místo a jasno bylo už za Sennovými esíčky, v nichž se před Vettela dostal Hamilton, ale na Maxe nestačil. Startovní pole se pak uspořádalo v sestavě Verstappen, Hamilton, Vettel, Bottas, Albon, Gasly, Grosjean, Räikkönen, Magnussen a Giovinazzi. Rozestupy se pomalu natahovaly, takže jediným zajímavými momenty byl postup Leclerca z jeho 14. pozice kupředu, když během prvních tří kol dorazil do bodované desítky.
Vpředu ztrácel Hamilton na Verstappena od 1,6 do 2,9 vteřiny a čekalo se, kdo udělá první tah na strategické šachovnici. Ve 21. kole ho provedl Mercedes: Hamilton zajel do boxů, ale znovu nasadil červené pneumatiky. Verstappen zamířil k mechanikům o kolo později, k jeho smůle ho však na výjezdu zablokoval Kubica a Max se tak dostal na trať až za Hamiltonem.
Jaký potenciál však jeho Honda dnes skýtala mohl zjistit staronový mistr světa ještě v průběhu onoho kola, kdy ho Verstappen dojel a v nájezdu do první zatáčky zdolal. Jak Hamilton uvedl ve stížnosti na boxovou zídku, ve svém prvním kole na nových pneumatikách zcela přišel o rekuperaci.
Mezitím se dopředu prokousával Leclerc a soupeře odsouval do pozadí s absolutní lehkostí: Magnussen (4. kolo), Grosjean (5.), Räikkönen (7.), Gasly (10.) a tím se přiřadil k první pětici. Následovaly zastávky špičky: Albon stavěl v 25. kole (středně tvrdá), Vettel kolo za ním (rovněž žlutá), Bottas ve 27. okruhu nazul nejtvrdší směs a jeho příkladu následoval ve 30. kole Leclerc. Bylo však téměř jisté, že všichni piloti z TOP 6 budou stavět ještě jednou, což se nakonec ukázalo jako správné i v případě Bottase s Leclercem, protože bíle označené pneumatiky nebylo kdy pořádně vyzkoušet a oba jezdci se na nich trápili.
Zatímco Bottas si vyzvedl u mechaniků středně tvrdou směs ve 42. kole, Leclerc ještě zůstal na nejtvrdší. Hamilton opět vyzval k souboji Verstappena zajetím do boxů ve 44. kole, ale mechanici ho odbavili za 3,3 vteřiny, zatímco Holanďan o kolo později to stihl za 1,9 vteřiny. Od 46. kola zuřil boj mezi Bottasem a Leclercem, Monačan se bránil úporně a dobře, vše nakonec rozhodl kouř ze zádě Finova Mercedesu a tím začala ona závěrečná dramata v brazilském podání.
Ještě než Valtteri odstavil ve čtvrté zatáčce svůj vůz, zajeli do boxů Vettel (50.) a Albon (51.), oba vyfasovali červeně označené pneu. Již zmíněný safety car zamířil na trať ve 54. kole, protože Bottasův monopost nešel odtlačit za bariéru a musel pro něj jeřáb. Napětí na zídce stoupalo a Hamilton dostal od týmu příkaz, aby udělal přesně opačné rozhodnutí než Verstappen. Max zamířil do boxů, Hamilton zůstal na trati. Společně s ním si pro červenou směs zajel i Leclerc. Restart na začátku 60. kola prokázal, že Hamilton nemá šanci, již za první zatáčkou byl v čele opět Verstappen a Hamilton i přes snahu o odvetu na rovince mezi zatáčkami 3 a 4 neuspěl.
A pak přišlo 66. kolo a tragická fraška v rudé barvě maranellské: Leclerc v první zatáčce skvělým manévrem podjel Vettela, ten se za zatáčkou 3 pokusil získal pozici zpět a naprosto zbytečně a hrubě chyboval, škrtl o pravou část Leclercova vozu, vyvrátil mu přední kolo a sám si roztrhl zadní pneumatiku. Leclerc skončil v zatáčce 4, Vettel o chvíli později. Na trati se objevily trosky, na nichž zažil krušnou chvilku Stroll, vedení závodu proto opět vyslalo na trať safety car.
Chvíli to vypadalo, že už se v jeho režimu dojede do konce, což by byla malá katastrofa pro Hamiltona, který bleskově zajel do boxů pro čerstvé pneumatiky. Restart však přišel v 70. kole a Hamilton ze 4. pozice útočil. Zdolal Gaslyho a v úseku Cotovelo to zkusil na Albona.
Výsledkem byla kolize, po níž se Alex otočil a Lewis si poškodil pravou koncovku předního křídla. Před Lewise se však dostal jen Gasly a Hamilton podnikl v posledním kole zoufalý pokus urvat aspoň stříbrný stupínek. Souboj kolo na kolo Gasly ustál o půl délky vozu.
Rozdílné okamžiky asi zažíval Daniel Ricciardo: v 8. kole v zatáčce 4 byl příliš optimistický a vystrčil z trati Magnussena. Sám si poškodil přední křídlo a musel nejen k mechanikům, ale ještě si odbyl pětivteřinovou penalizaci (to se dozvěděl v 18. kole). Že skončil sedmý bylo jen díky dramatickému závěru.
Ještě lépe dopadl Carlos Sainz jr., startující ze samého chvostu. Ačkoliv ho po kolizi Ricciarda s Magnussenem trefil do vozu jeden z úlomků, dalším nástrahám se vyhnul a mohl slavit čtvrté místo! Oproti tomu Haas opět ukázal svou závodní mizérii, co naplat, že si vyjel solidní startovní pozici a ještě těsně před cílem se Grosjean pohyboval v bodované desítce. Místo toho počtvrté za sebou vyšel americký tým naprázdno.
Když už jsme u těch penalizací: pět vteřin si vysloužil Robert Kubica, nebo spíš jeho mechanici, že ho vpustili z boxového stání do cesty Verstappenovi. Prošetřován byl v samotném závěru i Nico Hülkenberg, protože při restartu č. 2 neohlídal předjížděcí manévr před vyznačeným prostorem, nakonec i on si ke svému času v cíli připsal pět vteřin. A stále je otázka, zda kolize mezi Albonem a Hamiltonem nebude mít také nějaký dopad, protože vyšetřování bylo avizováno.
Brazílie má zkrátka štěstí na dramatické závody, takže hlavně posledních pět kol divákům do jisté míry mohlo vynahradit, že vlastně v šampionátu už o nic nejde - mistr je znám a vítězný tým také. Rozhodně se však bude o tomto závodě hodně mluvit a diskuzní fóra budou praskat ve švech. Především zda Vettel svým manévrem nerozhodl o svém dalším působení v F1. Když po kolizi stál jako hromádka neštěstí u svého vozu, nabízelo se hodně závěrů...
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Aston Martin Red Bull Racing | 25 | 1:33:14,678 | |
2. | 10 | Pierre GASLY | fra | Red Bull Toro Rosso Honda | 18 | + 6,077 | |
3. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | McLaren F1 Team | 15 | + 8,896 | |
4. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Alfa Romeo Racing | 12 | + 9,452 | |
5. | 99 | Antonio GIOVINAZZI | ita | Alfa Romeo Racing | 10 | + 10,201 | |
6. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Renault Sport Formula One Team | 8 | + 10,541 | |
7. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 6 | + 11,139 | |
8. | 4 | Lando NORRIS | gbr | McLaren F1 Team | 4 | + 11,204 | |
9. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Racing Point F1 Team | 2 | + 11,529 | |
10. | 26 | Daniil KVJAT | rus | Red Bull Toro Rosso Honda | 1 | + 11,931 | |
11. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | Haas F1 Team | + 12,732 | ||
12. | 63 | George RUSSELL | gbr | Rokit Williams Racing | + 13,599 | ||
13. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Haas F1 Team | + 14,247 | ||
14. | 23 | Alexander ALBON | tha | Aston Martin Red Bull Racing | + 14,927 | ||
15. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Renault Sport Formula One Team | + 18,059 | ||
16. | 88 | Robert KUBICA | pol | Rokit Williams Racing | + 1 kolo | ||
17. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | nedokončil | ||
18. | 16 | Charles LECLERC | mco | Scuderia Ferrari | nedokončil | ||
19. | 18 | Lance STROLL | can | Racing Point F1 Team | nedokončil | ||
DNF | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | nedokončil | ||
Nejrychlejší kolo: | |||||||
77 | Valtteri BOTTAS |
Mercedes W10 Mercedes M10 |
1:10,698 | ||||
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ