Turecko: Suverénní Kimi, ale Alonso druhý

Räikkönen, Kimi | foto: McLaren

Raikkonen udělal pro titul maximum, ale Alonso je díky Montoyově chybě titulu zase o krok blíže.




























































Postavením na startu tentokrát nemíchala pouze zvolená strategie s množstvím paliva, ale především chyby v kvalifikaci, výměny motorů a penalizace. Pomalejší vozy uprostřed pole tak slibovaly dramatický úvod historicky první Grand Prix Turecka. Vynikající start měli oba jezdci Renaultu, ale Kimi Raikkonena se podařilo předjet jen Fisichellovi. Skvěle začali závod oba vozy týmu Red Bull a Mark Webber tvrdě zavřel na vnitřní straně Massu. První zatáčka tak nakonec přece jen přinesla problémy, a to Massovi a následně Ralfovi Schumacherovi. Ještě v prvním kole však potrestal chybu Fisichelly Raikkonen a ujal se vedení. Následně pak předjel Itala i týmový kolega Alonso, ale šlo jen o špatně maskované přepuštění pozice, neboť pro Alonsa byla každá desetina vteřiny v závěsu za Raikkonenem více než důležitá, což měl potvrdit i závěr závodu.

Mark Webber překonal Coultharda a vklínil se mezi jezdce Red Bull, po chvíli pak potrestal jezdeckou chybu Rakušana. Za Raikkonenem následovali Alonso, Fisichella, Montoya, Trulli, Webber, Klien a Coulthard. Defekt pravé zadní gumy přinutil Heidfelda neplánovaně zajet do boxů a o několik kol později i druhý Williams rychle jezdícího Webbera.

Michael Schumacher a Jenson Button se postupně propracovávali dopředu, podobně Takuma Sato, který si dotankoval nádrž palivem hned po zahřívacím kole a startoval z boxů. Po deseti kolech ztrácel Alonso 1,6 vteřiny, čtvrtý Montoya 7 vteřin a pátý Trulli 11. Button byl už šestý a M. Schumacher za svým kolegou Barrichellem desátý.

Ve třináctém kole otevřel plánované zastávky v boxech Alonso a o kolo později Fisichella. Webber ve své bojovné náladě pokračoval, ale jeho zajímavý souboj se sedminásobným šampionem Schumacherem skončil nakonec kolizí, oba pak zamířili k mechanikům, kde získali velkou časovou ztrátu a Schumacher o kolo později závod vzdal. Tato příhoda jistě přinese zajímavé komentáře.

Po dvaceti kolech teprve tankoval Montoya, který se přes zdržení s předčasným odjezdem a strženým mechanikem bez zranění zařadil před Alonsa. Raikkonen v klidu dotankoval a zůstal ve vedení před svým týmovým kolegou. Nejprve Weberovi a následně i Heidfeldovi opětovně praskly pravé zadní pneumatiky a bylo jasné, že zvolená směs Michelin byla pro závod příliš měkká, oba jezdci závod vzdali.

Po 25 kolech následovali za vedoucí dvojicí McLarenu Alonso a Fisichella s nenápadně jezdícím Trullim s Toyotou v závěsu. Dále pak Button, Sato a Coulthard, ale japonský jezdec týmu BAR jel na jiné strategii. Pro Massu skončil závod předčasně poté, co se vyvalil oblak dýmu z motorového prostoru jeho Sauberu při zastávce v boxech.

Po polovině závodu měl Raikkonen před Montoyou náskok necelých 15 vteřin a třetí Alonso ztrácel další dvě vteřiny. Aktuální množství paliva hrálo také do karet finskému jezdci. Po 34 kolech totiž tankoval Španěl podruhé a McLareny dále postupně zvyšovaly svůj náskok díky rozdílu váhy. Ferrari opravilo Schumacherův monopost a jezdec se s obrovskou ztrátou vydal získávat alespoň důležitá data a vylepšit si pozici pro start do kvalifikace příštího závodu.

Následně zamířil do boxů i Fisichella a za Alonsa se tak dostali Trulli s Buttonem v závěsu. 20 kol před cílem zajel Montoya čas o sekundu rychlejší Raikkonenova a fanoušci finského jezdce znervózněli z obavy možných technických problémů fantasticky rychlého, ale poruchového McLarenu MP4-20.

Postupně se schylovalo k poslední sérii zastávek v boxech. Kromě Renaultu totiž zvolily ostatní týmy s několika málo výjimkami pro kvalifikaci těžší auta a delší první stint. Také se dal očekávat japonský souboj Toyota / Honda v případě Trulliho a Buttona.

Třináct kol před cílem zamířil pro zbývající díl paliva vedoucí Kimi Raikkonen a po bezchybné práci mechaniků se vrátil opět do vedení. Před vedoucím mužem šampionátu na třetím místě měl převahu 32 vteřin a žolíka v podobě Montoyi za svými zády.

Button si pozdní druhou zastávkou vybojoval po nevydařené kvalifikaci alespoň páté místo. Aktuální pořadí tak bylo následující: Raikkonen, Montoya, Alonso, Fisichella, Button, Trulli, Coulthard, Klien, Sato, Barrichello, Villeneuve a R. Schumacher, jenž se po zdržení v první zatáčce mezi nejlepší vrátit nedokázal.

O vzrušení posledních kol se nakonec postaral Montoya, který se dostal při předjíždění Monteira o kolo do hodin. Stihl se sice vrátit včas před Alonsem, ale tomu Kolumbijcovy problémy dodaly nové krve do žil a kolo před cílem se probojoval po dalším výletu Montoyi mimo dráhu na druhé místo. Zda byla příčinou chyba Monteira, Montoyi, nebo porucha brzdového systému, vás budeme informovat později. Ztráta druhého místa mrzela McLaren o to více, že připadlo právě Alonsovi.

GP Turecka (Istanbul Park)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 9 Kimi RÄIKKÖNEN finMcLaren Mercedes 1057 kol
2. 5 Fernando ALONSO espRenault F1 Team 8+18.600
3. 10 Juan Pablo MONTOYA colMcLaren Mercedes 6+19.600
4. 6 Giancarlo FISICHELLA itaRenault F1 Team 5+37.900
5. 3 Jenson BUTTON gbrB·A·R Honda 4+39.300
6. 16 Jarno TRULLI itaToyota Racing 3+55.400
7. 14 David COULTHARD gbrRed Bull Racing 2+69.200
8. 15 Christian KLIEN autRed Bull Racing 1+71.600
 
 
9. 4 Takuma SATO jpnB·A·R Honda  +109.987
10. 2 Rubens BARRICHELLO braScudéria Ferrari  1 kolo
11. 11 Jacques VILLENEUVE canSauber Petronas  1 kolo
12. 17 Ralf SCHUMACHER deuToyota Racing  1 kolo
13. 20 Robert DOORNBOS nldMinardi F1 Team  3 kola
14. 19 Narain KARTHIKEYAN indJordan Grand Prix  3 kola
15. 18 Tiago MONTEIRO prtJordan Grand Prix  3 kola
 DNF  21 Christijan ALBERS nldMinardi F1 Team  mechanika
 DNF  1 Michael SCHUMACHER deuScudéria Ferrari  mechanika
 DNF  8 Nick HEIDFELD deuBMW.WilliamsF1  pneumatika
 DNF  12 Felipe MASSA braSauber Petronas  mechanika
 DNF  7 Mark WEBBER ausBMW.WilliamsF1  pneumatika
 
 Nejrychlejší kolo:
  10 Juan Pablo MONTOYA McLaren MP4-20
Mercedes V10
Michelin   1:24,770
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Turecka
Istanbul Park

Závod - Postavení na startu

1.    
9 Kimi RÄIKKÖNEN
McLaren Mercedes
 2.
1:26.797   6 Giancarlo FISICHELLA
Renault F1 Team
1:27.039
3.    
5 Fernando ALONSO
Renault F1 Team
 4.
1:27.050   10 Juan Pablo MONTOYA
McLaren Mercedes
1:27.352
5.    
16 Jarno TRULLI
Toyota Racing
 6.
1:27.501   8 Nick HEIDFELD
BMW.WilliamsF1
1:27.929
7.    
7 Mark WEBBER
BMW.WilliamsF1
 8.
1:27.944   12 Felipe MASSA
Sauber Petronas
1:28.419
9.    
17 Ralf SCHUMACHER
Toyota Racing
 10.
1:28.594   15 Christian KLIEN
Red Bull Racing
1:28.963
11.    
2 Rubens BARRICHELLO
Scudéria Ferrari
 12.
1:29.369   14 David COULTHARD
Red Bull Racing
1:29.764
13.    
3 Jenson BUTTON
B·A·R Honda
 14.
1:30.063   4 Takuma SATO
B·A·R Honda
1:30.175
15.    
18 Tiago MONTEIRO
Jordan Grand Prix
 16.
1:30.710   21 Christijan ALBERS
Minardi F1 Team
1:32.186
17.    
20 Robert DOORNBOS
Minardi F1 Team
 18.
99:99.999   11 Jacques VILLENEUVE
Sauber Petronas
99:99.999
19.    
19 Narain KARTHIKEYAN
Jordan Grand Prix
 20.
99:99.999   1 Michael SCHUMACHER
Scudéria Ferrari
99:99.999

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy