GP RUSKA: Hamilton poděkoval Vettelovi a vyhrál + VIDEO

Černá série Mercedesu bez vítězství se nenaplnila - Hamilton triumfoval | foto: Mercedes AMG F1 Team

Ferrari mělo nakročeno k dalšímu triumfu a jeho piloti řešili víc než soupeře otázku, kdo projede cílem jako první. Jak snadno se dělá účet bez hostinského. Nakonec rudí oři zažili obrovské zklamání na úkor svého arcirivala.

Počasí nad kdysi olympijským komplexem se oproti včerejšku nijak nezměnilo. Teplota vzduchu opět atakovala 22 °C, dráha ochladla na třicet, vlhkost vzduchu se zastavila na 60 % a vítr pohánějící pár mráčků na obloze měl hodnotu 8,7 km/h.

Na start nastoupili piloti s rozdílnými strategiemi: Ferrari a piloti od pátého do třináctého místa na startu nazuli nejměkčí směs, Mercedesy a zbytek pole s výjimkou Kvjata pak vsadili na středně tvrdou. Domácí pilot si byl asi jistý v kramflecích, proto jako jediný nasadil nejtvrdší specifikaci.

Soči dominuje dlouhá, byť oblouková rovinka - jestliže měl Leclerc obavy, že neudrží své první místo, byly oprávněné: Vettel překvapil Hamiltona a bez potíží se dostal i před svého kolegu.

Jenže než se mohlo pořádně začít závodit, přišly dva incidenty: za zatáčkou na konci rovinky se vedle sebe nevešla trojice Stroll/Ricciardo/Giovinazzi a dílo zkázy bylo dokonáno za typickým obloukem - Ricciardo se podruhé potkal s Giovinazzim, po lehkém kontaktu zprava přišla kolize s Grosjeanovým pravým zadním kolem. Francouz zaparkoval svůj Haas v bariéře, Ricciardo se ploužil s defektem levého zadního kola do boxů.

V polovině prvního kola tak vyjel na trať safety car, v jehož režimu zajel do boxů Russell, od 4. kola se pak opět začalo závodit. Ferrari pak nabídlo záživnou komunikaci na téma "kdo dnes vyhraje?" Neustále se oba piloti přes boxovou zídku dožadovali svých privilegií, nejspíš došlo před závodem k dohodě, že Leclerc nebude bránit případnému Vettelovu útoku zejména díky tradičnímu slipstreamu. Jestliže se ale měl Charles Sebastianovi přibližovat, byl to naopak Němec, kdo od 8. do 14. kola sázel jedno nejrychlejší kolo za druhým. 

Zastávky v boxech odstartoval nepovedeným pit-stopem Hülkenberg, Ferrari zamířilo do boxů ve 23. kole (Leclerc) a Vettel si počkal až na 27. kolo. Pak přišel zlomový moment závodu. Sebastian dojel se svým vozem do zatáčky 8, kam spíše doplachtil a zaparkoval vůz k bariéře. Vedení zhodnotilo situaci jako nebezpečnou a spustilo režim virtuálního safety caru. Na to okamžitě reagovali u Mercedesu a stáhli oba piloty do boxů - dostali nejměkčí směs a rázem se ocitli v obrovské výhodě, protože díky VSC se Leclerc nedokázal vrátit do čela.

Ferrari ale svitla ještě jiskřička naděje. Krátce po ukončení režimu VSC selhaly Russellovi brzdy a jeho vůz se zabořil nosem do ochranné bariéry, takže tentokrát vyhlásilo vedení reálný safety car. Leclerc toho využil a zajel si vyměnit pneumatiky - měl štěstí, že Verstappen měnil své gumy o kolo dříve. Takhle se zařadil Monačan za Hamiltona a Bottase a mohl doufat, že ještě zabojuje o vítězství. Nicméně zůstalo jen u nadějí. Leclerc se sice dvakrát nebo třikrát dostal do náznaku útoku na Valtteriho, vždy na konci cílové rovinky, ale na skvěle bránícího se Bottase neměl. Nakonec ani jeho závěrečná snaha o nejrychlejší kolo nevyšla, protože Hamilton, jako by tušil jeho záměry, zajel těsně předtím rekordní čas okruhu.

Verstappen si jel vlastně svůj sólo závod. Z devátého místa se posouval kupředu: na startu si ve zmatcích polepšil o jedno místo, v 8. kole mu podlehl Pérez, ve 12. Norris a v 17. Sainz jr. Ačkoliv možná čekal na nějakou chybu soupeřů, k té nedošlo, takže čtvrtá příčka byla maximem. Albon vyrazil do závodu z boxů a svůj vynikající výkon korunoval v závěru soubojem se Sainzem - při snaze ho předjet ve 41. kole chyboval, ale vyjetí z trati napravil a ve 48. kole Španěla odsunul o místo zpět. 

Renault zažil další rozporuplný víkend. Ricciardo - jak jsme popsali - ztratil všechny šance na začátku, i když díky SC se rozdíly umazaly. Nakonec to byla opět porucha, kvůli které skončil v garáži. Hülkenberg při svém prvním pit-stopu doplatil na chybu mechanika u předního zvedáku, jemuž vůz spadl na zem. Nico tak strávil v boxech 7,2 vteřiny a právě čas navíc ho zřejmě stál pozici, kterou se marně snažil v závěru vybojovat na Norrisovi.

Nakonec se před něj ještě vklínil Magnussen, ačkoliv dojel podstatně dříve. Dán totiž při souboji s Albonem ve 43. kole nezvládl výjezd z druhé zatáčky, ale nerespektoval přikázaný průjezd mimo trať naznačený polystyrenovými bloky. Vedení závodu mu udělilo pět vteřin navíc, takže Kevin sice spadl za Norrise, ale zrychlením v samotném závěru si aspoň uhájil devátou příčku.

Černý den v Soči - to byl příběh veterána Räikkönena. Na startu čekal asi dřívější zhasnutí světel, jenže se tak nestalo a Kimi se pohnul vpřed dříve než měl. V 6. kole bylo avizováno vyšetřování a v 9. kole potvrzení: Kimi musel projet za trest boxy. Aby toho nebylo málo, při jeho zastávce v boxech nemohl mechanik vytáhnout zpod přídě zvedák, stalo se tak až po dlouhé tahanici a zakončené pádem dotyčného muže. 

Tvrdé souboje spolu sváděli piloti Toro Rosso. Kvjat zvolil zajímavou strategii, kterou ale totálně rozmetal jak VSC, tak SC. V první mezeře zajel Daniil pro středně měkkou směs, když vyjel na trať Berndt Mayländer, vratil se Kvjat do boxů pro nejměkčí pneumatiky. Duel s Gaslym se nesl v duchu kolo na kolo, ale ve férové rovině, byť Pierre jednou musel použít v druhé zatáčce "nouzového východu".

Kvalitní práci odvedli piloti McLarenu, zejména Sainz jr. si po startu hodně troufal, ale nakonec se spokojil s kontrolou své pozice. Díky Magnussenově trestu si polepšil i Norris, který v závěrečné čtvrtině odolával soustředěnému náporu Hülkenberga. 

Jestliže někdo cípkem nadějí doufal v nějaké zdramatizování šampionátu, pak dnešní závod nejspíš zhatil i ty nejoptimističtější představy. Hamilton nám pokračuje za podpory Bottase mílovými kroky k dalšímu titulu a Ferrari, přes nadějné zlepšení, mu není schopno postavit do cesty zásadní překážku. Byť v Soči ulehčilo Mercedesu situaci de facto samo...

GP Ruska (Sochi International Street Cir)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas Motorspo 261:33:38,992
2. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas Motorspo 18+ 3,829
3. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 15+ 5,212
4. 33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing 12+ 14,210
5. 23 Alexander ALBON thaAston Martin Red Bull Racing 10+ 38,348
6. 55 Carlos SAINZ JR. espMcLaren F1 Team 8+ 45,889
7. 11 Sergio PÉREZ mexRacing Point F1 Team 6+ 48,728
8. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 4+ 57,749
9. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team 2+ 58,779
10. 27 Nico HÜLKENBERG deuRenault Sport Formula One Team 1+ 59,841
 
 
11. 18 Lance STROLL canRacing Point F1 Team  + 1:00,821
12. 26 Daniil KVJAT rusRed Bull Toro Rosso Honda  + 1:02,496
13. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing  + 1:08,910
14. 10 Pierre GASLY fraRed Bull Toro Rosso Honda  + 1:10,076
15. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing  + 1:13,346
 DNF  88 Robert KUBICA polRokit Williams Racing  nedokončil
 DNF  63 George RUSSELL gbrRokit Williams Racing  nedokončil
 DNF  5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari  nedokončil
 DNF  3 Daniel RICCIARDO ausRenault Sport Formula One Team  nedokončil
 DNF  8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team  nedokončil
 
 Nejrychlejší kolo:
  44 Lewis HAMILTON Mercedes W10
Mercedes M10
Pirelli   1:35,761
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 300 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy