FERRARI
Charles Leclerc, 1. místo
Neexistují slova, která by popisovala emoce, které jsem během závodu cítil, stejně tak po něm nebo na pódiu. Byly desetkrát silnější než cokoli jiného za mou závodní kariéru. Je to hodně silné. Na začátku závodního víkendu obvykle na vítězství nemyslím, snažím se odvést co nejlepší práci a říkám si, že výsledky přijdou. Ale abych byl upřímný, když jsem viděl veškerou podporu tifosi tady na Monze po celý víkend, jediná věc, na kterou jsem mohl myslet, bylo vítězství - a toho jsme dosáhli, takže jsem velmi šťastný.
Závod byl vzrušující. První stint byl v mé režii, druhý byl už z mé strany o něco slabší, protože jsem se musel hodně soustředit na vozy za mnou, jak se přibližovaly. Bylo to velmi těžké, vyvíjely na mě velký tlak. Udělal jsem pár chyb, ale skončil jsem první. Musím si na to dávat pozor, ale žádná mě nestála vedení. Děkuji fanouškům ještě jednou za obrovskou podporu, nikdy jsem nebyl tak unavený. Mám obrovskou radost.
Chci také poděkovat celému týmu za veškerou tvrdou práci. Bez nich bych to nedokázal. Škoda Seba, měl potenciál být se mnou na pódiu. V příštích závodech se musíme zaměřit na udržení naší výkonnosti, motivace a doufám, že výsledky pak budou následovat.
Sebastian Vettel, 13. místo
Pro Charlese je to dobrý den, takže blahopřeji jemu i celému týmu. Samozřejmě, že se svým dnem nejsem spokojený. Odstartoval jsem dobře, ale neměl jsem se kudy prodrat dopředu. Ztratil jsem svou pozici, pak jsem předjel dvě auta, ale v šestém kole mi ustřelil zadek, dopustil jsem se chyby. Snažil jsem se znovu vrátit z trávy na trať a neviděl jsem Lance. Nemám radost z toho, že mu závod utekl. Během něj jsem několikrát trápil s tím, abych to pořádně rozjel, správně auto nasměrovat. Stále mám rád to, co dělám, ale nemůžete mít z toho radost, když to neděláte dobře.
Mattia Binotto, šéf týmu
Dnes je to pravděpodobně nejkrásnější pódium celého šampionátu, to si nemůžeme nechat ujít. Je to událost, kterou si budete pamatovat roky. Není to první vítězství, které jsem na Monze zažil, ale je to zároveň něco, na co si nikdy nezvyknete. Všichni naši fanoušci jsou prostě zvláštní, zvláště po takovém závodě, kdy dlouho bojujete a bráníte svou pozici.
Když jsme sem přijeli, věděli jsme, že můžeme být konkurenceschopní, ale také nám bylo jasné, že neexistuje žádný prostor pro chyby. Opět jsme dnes viděli, jak malý rozdíl je mezi námi a našimi soupeři, proto jsem dnes rád, že jsme projeli pod šachovnicovou vlajkou jako první. Dvě vítězství v řadě po tak obtížném začátku sezóny už pro tým něco znamenají. Charles jel fantasticky a velmi dobře se bránil, udělal minimum chyb. Zdá se, že tlak na něj vyvíjený ho zároveň povzbuzuje. Jeho výhra je zasloužená!
Je škoda, co se přihodilo Sebovi, mohl dnes odjet dobrý závod, když stahoval odstup na Bottase. Chyboval, ale to je také Monza. Jedete tak velkou rychlostí a vaše auto je kvůli nízkému přítlaku lehké, takže brzdění je obtížné. Celý tým odvedl bezchybnou práci i co se týče strategie, myslím, že přechod na nejtvrdší směs byl odvážným rozhodnutím. Ukázalo se, že to je správná volba, vyplatila se.
MERCEDES
Valtteri Bottas, 2. místo
Snažil jsem se udělat všechno, abych se dostal k Charlesovi blízko a mohl na něj v závěrečných kolech vyvinout tlak, ale Ferrari bylo o víkendu velmi rychlé na rovinkách, takže to bylo nesmírně obtížné. Vždy, když jsem se mu přiblížil, začala se mi kvůli nedostatku přítlaku blokovat kola. I když jsem zklamán, že jsme nevyhráli, byl náš dnešní výkon vlastně docela slibný. Myslím, že jsme měli dobrou strategii. Mohli jsme na trati zůstat před první zastávkou docela dlouhou a ke konci se za něj [Leclerca] dostat.
Přijeli jsme na Monzu a očekávali, že to pro nás bude jeden z nejtěžších závodů sezóny, ale jak je vidět, mohli jsme reálně vyzvat na souboj Ferrari. Z tohoto pohledu to byl závod docela dobrý a můžeme Itálii opustit s pozitivním pocitem a s důrazem na naše silné stránky. Těším se na další souboje s Ferrari a Red Bullem v příštích týdnech.
Lewis Hamilton, 3. místo
Gratuluji Leclercovi, odvedl skvělou práci, zejména s ohledem na tlak, který jsme na něj s Valtterim vyvíjeli. Ferrari bylo na rovinkách velmi rychlé, takže bylo obtížné zůstat za ním. I tak dnes byli rychlejší. Na rovinkách mnohem rychlejší, takže když jsem se dostali blíž, tak jsme stejně nemohli předjet. Nebyl to vůbec náš den. Dělal jsem, co jsem mohl, ale pneumatiky mi odešly poté, co jsem za ním jezdil dlouhou dobu tak blízko.
Dnešek je pro nás zklamáním, když jsem tak těsně za jiným vozem a nemohu se ujmout vedení. Nakonec ale opouštíme Itálii s vyšším počtem bodů v Poháru konstruktérů, na tom také záleží. Nečekám, že to v příštím závodě bude pro nás snadné, příští týden budeme v továrně a absolvujeme stejný proces - budeme hledat způsob, jak naše vozy vylepšit, posunout procesy v závodním víkendu a doufám, že v Singapuru odvedeme lepší práci. Osobně si tuto bitvu mezi námi, Ferrari a Red Bullem považuji, takže si přeji, aby pokračovala.
Toto Wolff, vedoucí týmu
Předně blahopřeji Charlesovi, odjel skutečně vynikající závod. Ferrari měl tento závodní víkend nejsilnější balíček. Dnes šlo všechno za nimi, kdybyste mi před závodem nabídl druhé a třetí místo na Monze, bral bych je. Samozřejmě jsme chtěli vyhrát, ale sami vidíte, jak jsou tifosi z vítězství šťastní. Spa a Monza se pro nás ukázaly natolik obtížné, jak jsme předpokládali, ale pořád dosahujeme solidních výsledků a přísun bodů nás směřuje dále od soupeřů, což navyšuje náš náskok v obou částech šampionátu. Následuje Singapur, tam bychom měli být silní, ale zároveň i Red Bull. Těšíme se, až budeme moci něco předvést v následujících závodech.
RENAULT
Daniel Ricciardo, 4. místo
Dnes jsme si to opravdu zasloužili. Je to jeden z mých nejlepších výsledků na Monze a dosáhnout ho s Renaultem je skvělé. Viděly jsem, jaké souboje se odehrávají vpředu a věřil, že to je šance získat pořádnou porci bodů. Za sebe i za tým jsem opravdu šťastný. Pokud získáte nejlepší výsledek týmu od jeho návratu do F1 a ještě na okruhu tak náročném na výkon, opravdu to dokládá tvrdou práci Renaultu. Rychlost v závodě byla opravdu dobrá a pro tým to je příjemná odměna. Takový výsledek už mohl být dávno: jsem teď velmi spokojený.
Nico Hülkenberg, 5. místo
Jsem výsledkem skutečně potěšen. Je hezké takhle projet cílem a doufám, že se nám to povede i ve zbývajících sedmi závodech. Tým si to zaslouží, protože to pro nás byl doposud těžký rok s obtížnými chvílemi i výsledky. Tohle je zasloužená odměna pro všechny zúčastněné, za jejich tvrdou práci. Pro mě byl závod jednoznačný. Dobře jsem odstartoval a předjel dva soupeře, podařilo se mi udržet slušné umístění. Pak už to bylo jen o tom udržet pozici, nedělat chyby a být v klidu. Nakonec jsem se trochu ocitl pod tlakem, ale podařilo se mi ho odrazit. Byl to klidný závod pod kontrolou a s dobrým výsledkem hned za Danielem.
Cyril Abiteboul, ředitel týmu
Dnešní výsledek není jen tím nejlepším od návratu týmu do F1, ale také jasným důkazem pokroku našeho týmu, zejména co se týče pohonné jednotky, která byla v minulosti tolikrát otevřeně kritizována. Je to demonstrace konkurenceschopnosti našeho nového balíčku. Můžeme projevit své emoce, třebaže tato sezóna má daleko do pohodového průběhu. Naši piloti ukázali, co dokáží s konkurenceschopným vozem. Byli celou dobu jedineční, a to i ve složitých situacích. Tento výsledek je pro nás dobrý také proto, že přijdou okruhy, kde tak konkurenceschopní nebudeme. Ale to nás teprve čeká.
RED BULL
Alex Albon, 6. místo
Byla tu pro mě pozitiva i když závod nešel podle plánu. Není to pro nás nejideálnější trať a v kvalifikaci jsme měli docela smůlu. Neměl jsem navíc ideální začátek, při jednom manévru jsem se musel vrátit na trať přes trávu, ztratil jsem tak několik pozic. Neměli jsme tempo na rovinkách, takže jsem musel předjíždět v zatáčkách, to bylo riskantní a vyústilo to v incidenty, kdy jsem byl moc široký. Tak či tak já sám za sebe jsem šťastný. Myslím, že jsem od Spa udělal dobrý pokrok, co se týče závodní rychlosti. Doufejme, že Singapur pro nás bude konkurenceschopnější. Bude tam třeba více přítlaku, stejně tak tam bude více zatáček. Z mého pohledu tam přijde mnohem víc
Max Verstappen, 8. místo
Po startu jsem si poškodil přední křídlo, všichni zpomalili a já už nestihl zareagovat. Takže jsme museli do boxů. Nicméně závod byl stále otevřený, protože na čerstvém vzduchu jsem měl opravdu dobré tempo. Podařilo se mi předjet nějaká auta, ale měli jsme smůlu s virtuálním SC. Díky němu se pár vozů dostalo opět před nás. Znovu jsem je však předjel. Pak jsem, ale uvízl za Pérezem, zkrátka byl na rovinkách moc rychlý. Ohledně pohonné jednotky jsme udělali několik kroků vpřed a samozřejmě budeme dál tvrdě pracovat na zlepšení. Poslední dva závody pro nás byly obtížné. Když startujete vzadu je pravděpodobné, že se tyto věci stanou. Teď se těším na normálnější závodní víkend, kdy budeme opět víc vpředu.
Christian Horner, šéf týmu
Celkově to byl dobrý návrat obou jezdců po včerejšku. Alex ztratil v prvním kole pár míst, když je získával zpět došlo k incidentu se Sainzem, který ho posunul opět dozadu. Pak získával pozice zpět, ale bohužel následoval trest pěti sekund. I tak jde od Alexe o dobrý návrat na šestou příčku. Max měl smůlu hned na startu při poškození předního křídla, takže musel zastavit v boxech pro výměnu nosu. To mechanici zvládli za méně než 10 vteřin. Pal jsme měli smůlu s VSC. Když byl Max na čistém vzduchu, tak se jeho tempo rovnalo lídrům závodu. Získal nějaké pozice i přes drobné problémy s otáčkami, které mu ztížily předjíždění. Nicméně skončil osmý s extra zastávkou, to není špatné. Nyní opouštíme Evropu a těšíme se na závěrečnou část sezony, která začíná v Singapuru.
RACING POINT
Sergio Pérez, 7. místo
Další dobrý výsledek nám přinesl tolik důležité body. Prožili jsme skvělý vzestup, zvláště po problémech v trénincích a kvalifikaci. Všechno se nakonec povedlo a myslím, že to bylo díky velmi dobré strategii a dobrému načasování prací během VSC. Závod to byl těžký, zejména posledních patnáct až dvacet kol, protože Verstappen na mě vyvíjel značný tlak. Musel jsem jet co to dá. Nedávno jsme s vozem podnikli nějaké dobré úpravy a před Singapurem jsem optimistický. Doufejme, že nás to vrátí do boje o pravidelné bodované příčky až do konce sezóny.
Lance Stroll, 12. místo
Je to těžké přijmout. Mohli jsme dnes získat pár slušných bodů, ale všechno se pokazilo, když se Vettel tak agresivně vracel na trať a trefil mě. Byl jsem pochopitelně hodně naštvaný z toho, co se stalo. Zkoušel jsem ho objet zleva, ale on se pořád pohyboval vpřed a pak došlo ke kontaktu, byl jsem ve špatnou dobu na špatném místě. Udělal jsem, co bylo v mých silách, kvůli žlutým vlajkám jsem i zpomalil. Ale při rychlosti, jakou jsem v Ascariho šikaně měl se nedalo udělat nic jinak. Otočil jsem se a zůstal stát ve špatném směru. Když jsem se vrátil na trať byl jsem potrestán za svou chybu, je to opravdu katastrofa. Pierra jsem neviděl, jen jsem se snažil nevjet do závodní stopy z nebezpečné pozice, do které mě Vettel dostal.
Sedmé místo vypadalo velmi slušně, na osmého jsme měli dost velký náskok, utrhli jsme se od McLarenu a Renaulty měli stále na dohled. Vypadalo to na pohodový závod, ale následující události jsou jenom důkazem, jak se všechno může rychle změnit. Ještě nás ale čeká dost Grand Prix a určitě se zlepšíme. Itálie mě bude tak den dva ještě bolet. Myslím, že jsme mohli utrhnout dost bodů, ale takové je závodění.
Otmar Szafnauer, generální ředitel
Dnes byla naše auta rychlá a měli jsme na to, abychom oběma bodovali. Sergio využil svou rychlost a zvládl dlouhý první stint na středně tvrdých pneu, pak zastavil při prvním režimu VSC. Pak byl stále velmi dobrý a odolal silnému tlaku, zejména v závěru závodu, který na něj vyvíjel Verstappen. Sedmé místo po startu z osmnácté pozice je vynikající obrat.
Lance ztratil závod, když ho zasáhl Vettel ve Variante del Ascari, následný nezasloužený a tvrdý trest ho vyřadil z boje o body. Je to skutečně škoda, protože skvěle odstartoval a pohodlně obhajoval sedmou příčku. Bylo to hodně smutné, být v nesprávný čas na nepravém místě.
ALFA ROMEO
Antonio Giovinazzi, 9. místo
Pro Itálii je to pozitivní den. Chtěl bych své dva body věnovat všem tifosi na okruhu. Jsem s výsledkem spokojený a jsem také rád, že Ferrari udělalo svým vítězstvím něco výjimečného pro naší zemi. Je to skvělý pocit bodovat jako jediný Ital před domácím publikem. Odstartoval jsem na měkké směsi a vyměnil za středně tvrdou, což byla nejlepší strategie, ale to nejlepší bylo udržet Norrise za sebou. Byl to těžký závod, ale spousta naší tvrdé práce se odrazila ve výsledku, zejména po Spa. Musíme nadále bojovat jako teď. Za všechny v týmu jsem potěšen a také ze všech mých fanoušků.
Kimi Räikkönen, 15. místo
Byl to posr**ý víkend. Nejdřív moje chyba v kvalifikaci, která vedla k výměně převodovky. Pak jsme měnili motor a startovali z boxové uličky, ale nasadili jsme špatné pneumatiky a s trestem byl můj závod u konce. Těším se na Singapur, tam už to nemůže být horší.
Frédéric Vasseur, šéf týmu
Získat dva body v domácím závodě je dobrý způsob jako poděkovat za všechnu podporu, kterou jsme o tomto víkendu dostali. Antonio před domácím publikem odjel opravdu dobrý závod, zachoval chladnou hlavu a navzdory tlaku obhájil deváté místo, čímž se odvděčil všem v týmu, kteří mu věřili. Doufám, že mu umístění dodá další motivaci k úspěšnému zakončení sezóny a posílení týmu. Bohužel, Kimimu závod vůbec nevyšel. Start z boxové uličky je vždycky těžký, navíc jsme na vůz nasadili špatné pneumatiky, takže jakákoli naděje na body skončila.
MCLAREN
Lando Norris, 10. místo
Slušný závod a bod je s ohledem na pozici, na níž jsem začínal, v pořádku, ale vždy si přeješ dosáhnout více. Měli jsme trochu smůlu, zastavil jsem v boxech, abych zkusil zdolat Péreze, ale do toho přišel VSC a on měl naopak štěstí, že zůstal přede mnou. Je otázkou, jestli bych ho zdolal, protože pořád mají lepší tempo než my, ale bez VSC bych asi skončil na lepším místě. Nakonec jsem si o rychlosti nemyslel bůhvíco, ale drželi jsme se a zvládli závod dokončit, bod je odměnou - což po minulém víkendu v Belgii je hodně dobré.
Carlos Sainz jr., nedokončil
Je škoda zakončit den takovým způsobem. Je zřejmé, že musíme udělat analýzu, co šlo v boxech zvládnout lépe, ale upřímně řečeno, letos jsou naše pit-stopy skvělé, kluci odvádějí dobrou práci, takže se není čeho obávat. Hlavu vzhůru! Ztratili jsme potenciální šesté místo, ale letos jsme získali mnohem více díky dobrým strategiím a dobrým zastávkám. Rozeberme si to a vraťme se silnější.
Andreas Seidl, ředitel týmu
Je to pro nás zklamání. Pro dnešek nebylo v plánu přivézt pouze jeden bod. U Carlose probíhalo všechno v pořádku, měl dobrý předpoklad, aby skončil šestý, ale bohužel při zastávce jsme měli problém s pravým předním kolem, kvůli čemuž jsme museli auto zastavit. U Landa probíhalo všechno tak, jak jsme mohli očekávat. Po startu ze 16. pozice jel opravdu dobře a skončil desátý.
Poslední dva závody byly těžké. Nemáme k dispozici balíček inovací s nízkým přítlakem, ale tým tvrdě pracoval s tím, co má k dispozici. V obou případech jsme mohli získat hodně cenné body. Je důležité, abychom po návratu domů zkontrolovali problémy, přeskupili síly a zaměřili se na závody, které jsou před námi. Naším cílem je znovu dosáhnout formy, kterou jsme měli před letní přestávkou.
TORO ROSSO
Pierre Gasly, 11. místo
Když startujete ze 17. místa je jasné, že vás čeká těžký závod. Přesto jsme měli dobrý start a dobrá první kola, věci vypadaly slibně. Až do momentu, kdy Stroll vyjel z dráhy, a já se mu musel vyhýbat, když se na ni vracel. Ztratil jsem tam dvě pozice a spoustu času. Ten čas nám potom chyběl v závěru, protože od devátého místa nás dělily tři sekundy. Nebylo to ideální, ale myslím, že jsme předvedli dobrý výkon, když uvážíme startovní pozici. Těším se na čistý víkend v Singapuru bez penalizací. Budu se snažit vytěžit tam maximum.
Daniil Kvjat, nedokončil
Až do doby mého odstoupení to byl skvělý závod. Bojoval jsem s Red Bullem. Měl jsem dobré časy v porovnání s jezdci kolem. Navíc čerstvější pneumatiky, takže jsem věřil, že se mohu dostat do nejlepší desítky. Bohužel, tak to v tomhle sportu někdy chodí. Něco na autě vzdá službu a vy musíte odstoupit. Je to škoda, takhle přijít o cenné body. Těším se na Singapur.
Franz Tost, šéf týmu
Start se oběma pilotů, celkem vydařil. Měli jsme věci pod kontrolou, dokud nedošlo k tomu, že Stroll přinutil Gaslyho projet štěrkem, tam Pierre ztratil mnoho času a možná i výkon. Začali jsme na tvrdších pneumatikách, abychom zůstali na trati co nejdéle. Během virtuálního SC jsme pak jezdce přezuli na měkkou sadu. Daniil měl skvělé tempo, myslím, že mohl skončit šestý nebo sedmý, bohužel musel odstoupit kvůli úniku oleje. Jsme z tohoto víkendu zklamaní. Čekali jsme více. Teď musíme vše analyzovat, abychom se v Singapuru vrátili silnější.
WILLIAMS
George Russel, 14. místo
Naše tempo bylo překvapivé, hlavně vzhledem k tomu, že Monza je pro nás charakterově jedna ze tří nejhorších tratí. Odvedli jsme dobrou práci s vozem pneumatikami a vším, co máme pod naší kontrolou. Jsou zde pozitiva. Myslím, že můžeme být s výsledkem spokojeni.
Robert Kubica, 17. místo
Nebylo to jednoduché. Pro mě to byl víkend nahoru dolů, start se mi docela povedl, ale pak jsem bojoval v zatáčkách s předními pneumatikami. Snažil jsem se, jak to jen šlo, měli jsme tam nějaké dobré bitvy. Takhle to zkrátka je.
Dave Robson, hlavní závodní inženýr
Byl to akční závod. Robert využil dobrý začátek, když se dostal až na třinácté místo. Pak už to tolik nevycházelo. George skončil čtrnáctý na konvenční strategii. Mohl dojet před Vettelem, ale bohužel byl předjet v posledním kole. Celkově ukazoval dobré tempo ve srovnání s vozy kolem. Nyní se připravíme na závěrečnou sérii závodů, která začne za dva týdny v Singapuru.
HAAS
Romain Grosjean, 16. místo
Dnes to bylo velmi komplikované. Někdo mě v první zatáčce trefil zezadu a vůz přešel do módu anti-stall. Musel jsem pracovat se spojkou a zároveň kličkovat mezi polystyrenovými panely, takže jsem se hodně propadl. Snažil jsem se dohnat ztrátu a udělal ve Variante del Ascari hodiny. V boxech jsem mechaniky požádal o změnu nastavení, protože vůz táhl příliš dopředu. Provedli jsme úpravu, ale auto pořád nejelo. Při další zastávce jsme opět zkusili nějakou úpravu aerodynamiky, ale se stejným výsledkem. Něco se muselo pokazit. Je třeba všechno zanalyzovat, nastavení, které jsme dnes měli, nás pro závodní víkend nijak nezvýhodnilo. Máme co dělat.
Kevin Magnussen, nedokončil
Měl jsem problémy s hydraulikou, takže jsem musel odstoupit. Do té doby bylo všechno v pořádku. Bojoval jsem se soupeři za mnou a snažil se je udržet - měli jsme dobrou pozici a ostatní sužovaly potíže. Je proto smůla, že jsme to nakonec byli my, kdo měl problém. Výsledek není přesným odrazem naší formy, ale aspoň jsme něco ukázali. Snad jsme mohli něčeho dosáhnout, ale nakonec to za nás rozhodla porucha.
Günther Steiner, manažer týmu
Byl to skličující závod. Kevin začal velmi dobře, ale pak se všechno pokazilo, vůz byl těžko ovladatelný. Nakonec to skončilo problémy s hydraulikou. U Romaina to vypadalo, že ho někdo trefil v první zatáčce a rozhodil tím vyvážení vozu. Neviděli jsme, co se stalo, ale vůz byl najednou hrozně pomalý, muselo se něco porouchat. Byl zkrátka neovladatelný. Při zastávkách jsme zkoušeli jiné nastavení, ale nic se nedařilo. Byli jsme pomalí. Bylo to víkendové rozčarování pro celý tým, musíme se semknout a držet pohromadě, než zjistíme, proč jsme tolik ztráceli.