Nad startovním polem se stále vznášela smrt dvaadvacetiletého francouzského pilota Anthoine Huberta, který po nehodě v zatáčce Radillon po kolizi s Juan Manuelem Coreou utrpěl natolik vážná zranění, že po půldruhé hodině přes veškerou snahu záchranářů a poté nemocničních odborníků zemřel. Na vozech a některých dalších místech se objevily zdravice vesměs oznamující, že závod se jede na Hubertovu počest.
Oproti včerejšku bylo chladněji, teploměr vystoupal na 17 °C, trať pak měla 28 °C a vlhkost vzduchu 56 % doplňoval vítr o síle 11,8 km/h. Přesto předpovědi nepredikovaly žádný déšť, takže se drama jako v Německu nedalo čekat. Postarali se o něj jiní. Startovní pole vyrazilo do závodu na nejměkčí směsi s výjimkou Russella, Albona, Giovinazziho, Kvjata a Kubici.
Start vyšel podle předpokladů první čtyřce, ale Max Verstappen zaváhal, takže se před něj záhy dostali Räikkönen a Pérez. Ten záhy zjistil, že před Fina neproklouzne a uklidil se na vnější okraj. Verstappen zkusil v La Source proniknout těsně u hrazení, ale došlo ke kontaktu s Alfou Romeo a fatálnímu poškození Holanďanova levého předního závěsu. Ten vydržel jen do Eau Rouge, kde Max skončil předkem vozu v bariéře.
Ještě než stačilo vyslat ředitelství na trať Safety car, Hamilton se dostal před Vettela, ale Němec využil vyšší rychlosti a na rovince Kemmel si vzal svou pozici zpět. Pak se startovní pole seřadilo za Bernátem Mayländerem, ovšem když už měl safety car zamířit do boxů, odstavil v únikové zóně za zatáčkou Bus stop svůj vůz Carlos Sainz. Tem byl také postižen kolizí s první zatáčce, zajel do boxů, kde mu navíc zhasl motor. Po výjezdu na trať se už jenom trápil a odstoupení bylo logickým důsledkem.
Safety car tak setrval na trati ještě jedno kolo a poté už se jelo na ostro: první desítka jela ve složení Leclerc, Vettel, Hamilton, Bottas, Norris, Grosjean, Magnussen, Pérez, Gasly a Stroll. Charles na čele mírně navyšoval svůj náskok, ale v garáží Ferrari asi všem zatrnulo v 9. kole, kdy si Leclerc narovnal zatáčku Les Combes. I když na chvíli bylo avizováno vyšetřování, Monačan vyvázl z celého krizového momentu bez úhony.
První do boxů se vydal už ve 12. kole Hülkenberg, následovaný Haslým (14.) a poté přišla v 16. kole opět hra na nervy v podání Mercedesu – mechanici vytáhli pneumatiky, ale do boxů zamířil pouze Vettel následovaný Pérezem. Hamilton a Bottas však místo obvyklého overcutu ztráceli, takže po výměnách Leclerca (22. kolo), Hamiltona (23.) a Bottase (24.) bylo čelo v pořadí Vettel, Leclerc, Hamilton a Bottas. Hamilton mohl žehrat na problémy s levým zadním kolem, které mechanici museli dotahovat nadvakrát, takže zastávka se protáhla na 3,6 vteřiny. Když si uvědomíme, že Bottase mechanici odbavili za 2,3 vteřiny a co Hamiltonovi v závěru chybělo, byl to nejspíš jeden ze zásadních momentů závodu. Ale nepředbíhejme.
Ve 26. kole dostal Vettel zprávu, že má přepustit místo Leclercovi, protože „… strategie byla nečekaně dobrá a vynesla ho do čela, které mělo patřit Charlesovi“. Sebastian udělal v nájezdu do následujícího kola kolegovi způsobně místo a soustředil se na dvojici Mercedesů za sebou. Hamilton ho dostihl už ve 29. kole a zdálo se, že zkusí útok v Bus Stop, ale probrzdil a ztratil cenné vteřiny.
Další útok se mu povedl až ve 32. kole na obvyklém místě – na rovince Kemmel už Vettel nemohl odolávat. Na konci 34. kola už měl v patách i Bottase, proto raději zamířil podruhé do boxů a nazul opět měkkou směs – jediným výsledkem však bylo nejrychlejší kolo. Sebastian své šance ztratil především ve 36. kole, když chyboval na stejném místě jako jeho týmový kolega. Pak sice stahoval Mercedesy před sebou, ale do cíle už chybělo málo času.
Ten se krátil i Hamiltonovi. Vettel během oněch tří kol dokázal Lewise pozdržet, navíc se oba piloti dostali do provozu, takže ještě v nájezdu do posledního kola chybělo Hamiltonovi na první místo 1,4 vteřiny. Navíc v úseku Pouhon havaroval Giovinazzi, takže v této části okruhu vlály žluté vlajky, takže přišel o další možnost útoku. Nakonec se k němu vůbec nedostal, proto mohl Leclerc v cíli emotivně a se slzami na krajíčku oslavit své první vítězství – a vůbec první trimuf pro Monacké knížectví: žádný zástupce této minizemičky doposud nevyhrál, ani legendární Louis Chiron.
Po odpadnutí Sainze a Verstappena se naděje týmů McLaren a Red Bull upínaly na zbylé piloty. Lando Norris jel výborně a prakticky celý závod obhajoval pátou příčku. Osud ale umí být krutý – při nájezdu do posledního kola musel svůj vůz odstavit prakticky hned za cílovou čarou. Tím vypadl z bodovaných míst, kam naopak pronikl – a na jeho místo – právě Albon. Měl obrovské štěstí, protože také havaroval už zmíněný Giovinnazi, potíže měl i Gasly a Alexander v posledním kole dokázal zdola Péreze.
Trápili se piloti Renaultu, nakonec Hülkenbergovo umístění je za dané situace darem z nebes. Ricciardo byl dalším z těch, komu v úvodní zatáčce po startu jeho vůz poskakoval vzduchem, což se nejspíš podepsalo i na jeho vlastnostech. Postupně ztrácel jedno místo za druhým a nakonec i on skončil v poli poražených.
Frustrace dosáhla kritického bodu u týmu Haas. Magnussen po startu obhajoval 7. příčku, ale počínaje desátým kolem ho v každém okruhu předjel jeden ze soupeřů. Postupně tak spadl za Péreze, Gaslyho, Strolla, Kvjata, Giovinazziho, Albona a Ricciarda. Grosjean se rovněž propadal z původního šestého místa a když se ho snažil deset kol před cílem tým povzbudit, že s ohledem na pneumatiky ještě může mít šanci, zoufalý Francouz odpověděl: „Jakou šanci? Vždyť oni mě ani nepředjíždějí, jenom mě objíždějí! Ne, ne, ne, je to marné!“
Dojemným okamžikem bylo 19. kolo závodu, kdy diváci spontánně počali vestoje tleskat. Vzdali tak hold nešťastnému Hubertovi, jenž na svém voze měl startovní číslo 19.
Ferrari se tak dočkalo svého kýženého vítězství, které ale na vývoji v šampionátu mnoho nemění. Před námi je ale italský závod a ten je ze strany Ferrari maximálně prestižní.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 16 | Charles LECLERC | mco | Scuderia Ferrari | 25 | 1:23:45,710 | |
2. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 18 | + 0,981 | |
3. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 15 | + 12,585 | |
4. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | 13 | + 26,422 | |
5. | 23 | Alexander ALBON | tha | Aston Martin Red Bull Racing | 10 | + 1:21,325 | |
6. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Racing Point F1 Team | 8 | + 1:24,448 | |
7. | 26 | Daniil KVJAT | rus | Red Bull Toro Rosso Honda | 6 | + 1:29,657 | |
8. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Renault Sport Formula One Team | 4 | + 1:46,639 | |
9. | 10 | Pierre GASLY | fra | Red Bull Toro Rosso Honda | 2 | + 1:49,168 | |
10. | 18 | Lance STROLL | can | Racing Point F1 Team | 1 | + 1:49,838 | |
11. | 4 | Lando NORRIS | gbr | McLaren F1 Team | nedokončil | ||
12. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | Haas F1 Team | + 1 kolo | ||
13. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Haas F1 Team | + 1 kolo | ||
14. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Renault Sport Formula One Team | + 1 kolo | ||
15. | 63 | George RUSSELL | gbr | Rokit Williams Racing | + 1 kolo | ||
16. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Alfa Romeo Racing | + 1 kolo | ||
17. | 88 | Robert KUBICA | pol | Rokit Williams Racing | + 1 kolo | ||
18. | 99 | Antonio GIOVINAZZI | ita | Alfa Romeo Racing | + 1 kolo | ||
DNF | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | McLaren F1 Team | nedokončil | ||
DNF | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Aston Martin Red Bull Racing | nedokončil | ||
Nejrychlejší kolo: | |||||||
5 | Sebastian VETTEL |
Ferrari SF90 Ferrari 064 |
1:46,409 | ||||
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ