PROHLÁŠENÍ pilotů a zástupců týmu po kvalifikaci na Grand Prix Německa

Lewis Hamilton ukázal v kvalifikaci docela jinou tvář | foto: Daimler AG

Hamiltonovy potíže, Vettelovo jubilejní pole-position a Ricciardova penalizace - o čem jsme se ještě dozvěděli z výpovědí pilotů a zástupců týmů po poslední sobotní akci na Hockenheimringu?

FERRARI

Sebastian Vettel, 1. místo
Bylo to úžasné vidět tolik rudých vlajek, německých vlajek a tolik podpory kolem trati. V Q1 jsem cítil, že by na to auto mohlo mít, někdy to zkrátka víte. Pořád se jen zlepšovalo a zlepšovalo a v posledním kole jsem věděl, že toho je ve mně více. Dokázal jsem vymáčknout všechno, jsem moc šťastný.

Kimi Räikkönen, 3. místo

Auto dnes fungovalo dobře a v kvalifikaci se mi s ním dařilo. Při mém prvním pokusu v Q3 jsem měl dobrý pocit a rychlé kolo vypadalo dobře, ale pak jsem udělal chybu a vyjel ze zatáčky. Měli jsme rychlost na lepší časy, ale nechtěl jsem udělat nějakou pitomost a riskovat všechno, takže jsem poslední pokus trochu vypustil. Třetí místo zjevně není ideální pro start, je těžké říci, co bude pro závod klíčové. Naše auto je zatím dobré a očekávám, že zítra bude stejné, ale změnit se mohou podmínky. V každém závodě se maximálně snažíme, tak uvidíme, co nám to nakonec vynese. Musíme odvést to nejlepší, čeho jsme schopni.

Maurizio Arrivabene, šéf týmu
Sebastian podle mě zajel skvělé kolo. Možná proto, že jde o jeho domácí velkou cenu. U Hamiltona to je škoda, protože to je pro sport dobré, když jsou na dráze všichni bojovníci.

MERCEDES

Valtteri Bottas, 2. místo
Bylo to dobré kolo. Dal jsem do něj všechno, žel dnes byli trochu moc rychlí. Startu bude zítra klíčový. Pokud jde o závodní rychlost, tak si myslím, že budeme blízko.

Lewis Hamilton, 14. místo
Fakt nechápu, co přesně se přihodilo. Domníval jsem se, že musím dostat auto na trať, ale oni mě požádali o to, abych ho vypnul. Vyskočil jsem z něj a chtěl ho dotlačit zpět, jenže to bylo tak daleko. Viděl jsem, že teče olej, a věděl jsem, že musím zastavit a někde ho nechat. Mám pevnou vůli nikdy se nevzdávat, chci na to dále tlačit.

Ten obrubník jsem přejížděl stejně v každém kole, myslím, že se řízení pokazilo těsně před ním, v tom byl podle mě problém. Tohle je jedna z nejtěžších tratí na předjíždění, tak uvidíme, co dokážeme.

Toto Wolff, šéf týmu
Problém byl zřejmě v tom, že došlo k poškození části auta při skoku přes obrubník, a to způsobilo únik hydrauliky. Vůz se ale zrovna vrací, proto budeme muset zkontrolovat, zda tomu opravdu tak bylo. Kromě toho jsme očividně nebyli dostatečně rychlí na to, abychom se dostali na pole-position.

RED BULL

Max Verstappen, 4. místo

Čtvrté místo je maximem, kterého jsme mohli dosáhnout. Musíme být realisté - když nemáme dostatek koní, nemůžeme čekat, že budeme v první řadě. S mým rychlým kolem jsem spokojen, cítím, že jsme z auta dostali co nejvíc, takže z mého pohledu je to v pořádku. Plánovali jsme začít na měkkých pneumatikách, ale všechno změnila červená vlajka v Q2. Když se ohlédnu zpět, asi bychom to zvládli, ale chtěli jsme mít jistotu, že se dostaneme do poslední části. Teď tedy odstartujeme na ultraměkké směsi, pro začátek by měla být vhodnější. Nevíme, jak se budou pneumatiky opotřebovávat, protože teplota trati je proti pátku jiná. Zítra bychom měli mít lepší rychlost než v kvalifikaci, takže podle toho, jak odstartuju uvidím, jakého progresu budu schopen. Začínám na vnitřní straně, což není ideální. Bylo skvělé vidět fanoušky kolem trati, i když nevím, jestli povzbuzovali Sebastiana, když jsem zrovna jel kolem, ale bylo fajn je sledovat.

Daniel Ricciardo, 15. místo (před penalizací)

Bez ohledu na to, co se stane, začínáme zítra zezadu, proto jsem v Q2 vůbec nejel. Máme možnost volby pneumatik, na nichž odstartujeme. Kdybychom v Q2 jeli, tak bychom měli menší svobodu výběru, takhle se můžeme rozhodnout, co bude pro zítřek nejlepší a navíc jsme ušetřili nějaké kilometry. Jsem rád, že kvalifikace byla suchá a ostatní jsou limitováni nutností použít konkrétní směs, takhle můžeme zvolit co nejagresivnější strategii. Bude to podobný závod jako v Silverstone, něco mezi jednou nebo dvěma zastávkami. Je to závislé na tom, jak rychle se dostanu skrz startovní pole. Potřebujeme trochu štěstí, abychom získali umístění na pódiu, bude to dlouhá cesta, ale nikoli nemožná. Teď už se soustředím na rozruch kolem závodu. Je jasné, že bych raději začal vpředu, ale určitě zažiju patřičné vzrušení. Bude to asi dvojnásobné, protože i Lewis začíná vzadu, takže oba bychom z tohoto místa mohli podniknout dobrý závod. Lewis patrně tak nadšený jako já nebude, já jsem penalizován a on měl šanci na pole-position, ale zítra prožijeme dobré chvíle, tomu věřím.

Christian Horner, šéf týmu

Bohužel s ohledem na suchou kvalifikaci v Q1 nemělo smysl ničit u Danielova vozu pneumatiky a přidávat motoru kilometry, protože už tak má penalizace, kvůli nimž odstartuje z konce startovního pole. Proto jsme udělali strategické rozhodnutí a v Q2 jeho vůz nenasadili. Zítra bude mít další možnosti. U Maxe jsme v Q2 zvažovali použít měkké pneu, ale dnes byl rozdíl mezi měkkou a ultraměkkou hodně velký, než aby se podařilo Q2 úspěšně projít. Přezuli jsme na ultraměkké pneu a Max zajel dva vynikající okruhy. V posledním kole projel výborně zatáčku 1 a zajel nejlepší první sektor dne, bohužel v druhém sektoru byla ztráta nepřiměřená, takže čtvrtá příčka je maximem. Doufáme, že dosáhneme zlepšení v závodě a jsem si jistý, že i Daniel se těší na výzvu, jak se prodere startovním polem. 

HAAS

Kevin Magnussen, 5. místo

Nakonec to bylo hezké kolo. Na Red Bully jsme neměli - jsou stále ještě příliš daleko, abychom s nimi mohli soupeřit, ale jsme nejlepší ze zbytku startovního pole a to je náš cíl. Teď to musíme zítra potvrdit, což je větší výzva. Doufám, že kluci vpředu zítra dobře odstartují a my budeme mít před sebou volný prostor, abychom mohli jet svůj vlastní závod. Máme štěstí, protože se zdá, že se trochu ochladí. Páteční problémy s přehříváním pneumatik se tak snad vyřeší. Doufám, že se auta budou chovat tak dobře, jako dnes a my s nimi přivezeme nějaké solidní body.

Romain Grosjean, 6. místo

Byla to dobrá kvalifikace. Jen musíme zjistit, co se stalo v mém posledním rychlém kole. Vjel jsem do první zatáčky zeširoka, proto musíme analyzovat, oč šlo. Už to při druhém pokusu v Q3 nešlo napravit, ale nakonec to byl dobrý výkon, jsem za tým opravdu šťastný. Neměli jsme jistotu, zda budeme konkurenceschopní, ale nakonec jsme byli dobří, což je povzbuzující. Uvidíme, jaké bude v neděli počasí. Je tu určitá nejistota, ale nemyslím, že by nás chladnější podmínky měly limitovat. Myslím, že pro zítřek jsme na dobrém místě. 

Günther Steiner, manažer týmu

Dnešek je opravdu šťastný den. Kvalifikace na pátém a šestém místě, to je to nejlepší. Je to přesně to, oč jsme usilovali, také jsme toho dosáhli. Je to výsledek dobré práce všech. Teď už se těšíme na zítřejší závod.

RENAULT

Nico Hülkenberg, 7. místo

Byl bych rád, kdybych startoval o něco blíž první řadě, ale jsem spokojen s mými výsledky a postupem kvalifikací. Zítra se pokusím vyrazit co nejlépe, abych zdolal nějaké vozy před sebou. Bylo skvělé vidět domácí davy a obrovskou podporu plných tribun, jsem hrdý a šťastný jako Němec a doufám, že se za tuto podporu odměním skvělou domácí Grand Prix.

Carlos Sainz jr., 8. místo

Jsem docela spokojen s tím, jak dnes věci probíhaly. Kvalifikace byla od počátku hodně náročná, ale celkově jsme se hodně zlepšili. V Q3 jsem zajel hodně slušné kolo a osmá příčka není pro zítřek špatným začátkem. V kvalifikaci jsem nepoužil nové přední křídlo, ale upgrade funguje, což je skvělá zpráva. Jako vždy chceme zítra prosadit obě auta na bodovaná místa. Závodní rychlost vypadá slibně, ale potřebujeme kontrolovat pneumatiky a celou dobu s nimi pracovat.

Alan Permane, sportovní ředitel

Jsme šťastni za oba vozy v první desítce, ale u Nica byla škoda, že jeho poslední kolo nevyšlo lépe, byl blízko šesté pozici, ale nakonec nebyl dost rychlý. Neočekáváme, že by opět přišel silný déšť, který tu byl dnes dopoledne, proto se zaměříme na maximální šetření pneumatik, zejména abychom se vyhnuli puchýřkování. Je pravděpodobné, že zítra bude tepleji než dnes, takže to bude potencionálně těžký závod. Jsme spokojeni s přípravou vozů a věříme, že zítra můžeme být dost dobří.

SAUBER

Charles Leclerc, 9. místo

Pro mě i celý tým je skvělé skončit kvalifikaci v TOP10, dosáhli jsme dalšího umístění v Q3. Den začal poměrně složitě, silným deštěm, který nám bránil z větší části jet poslední trénink. Podařilo se nám všechno poskládat dohromady v kvalifikaci, vyvážení vozu bylo dobré a nové aktualizace fungují podle očekávání. Doufám, že budeme takto pokračovat i nadále a v závodě dobudeme nějaké body, abychom dohnali to, oč jsme přišli v Silverstone. Od začátku sezóny jdeme po dlouhé cestě a já se těším, jak budeme zítra pokračovat.

Marcus Ericsson, 13. místo

Byla to pro mě kvalifikace se smíšenými pocity. Prvním cílem bylo projít do Q2. Potom tu byl potenciál se ještě zlepšit, ale udělal jsem hodiny a nanesl na trať štěrk. Byl jsem schopen se vrátit znovu do boje, ale ani další kolo nebylo nejčistší, což je velká škoda. Zítra mám dobré místo na startu, začínám mimo desítku, takže si mohu zvolit pneumatiky. Vůz je dobrý, máme skvělou formu. Naším cílem je dobýt body, na závod už se těším.

FORCE INDIA

Sergio Pérez, 10. místo

Mám radost z dnešního výkonu. Myslím, že tým odvedl výbornou práci, zejména vzhledem k tomu, co jsme kvůli dešti ztratili v třetím tréninku. Nebyla to snadná kvalifikace a já jsem jentaktak proklouzl do Q2. Každé moje kolo bylo důležité. Desáté místo je pro start dobré, ale domnívám se, že zítra budou podmínky jiné, očekávám větší teplo. Takže to bude docela jiná situace a důležitá bude práce s pneumatikami. Chceme se zaměřit na body a doufám, že zdoláme některá auta před námi.

Esteban Ocon, 16. místo

Mé vypadnutí v Q1 mělo několik příčin. Nejezdil jsem v prvním tréninku (místo něj dostal šanci Latifi), pak máte dvě směsi pneumatik, abyste si na všechno zvykli. Dnes dopoledne navíc pršelo, takže jsem šel do kvalifikace naslepo. Můj závod tak byl narušen. Ráno to ještě vypadalo OK. Potřebujete minimálně dva tréninky, ale když odjedete pouze jeden, pak jste "slepí."

Otmar Szafnauer, výkonný ředitel

Byl to náročný den s různými povětrnostními podmínkami, které omezovaly počet najetých kilometrů, což se projevilo zvláště ve chvíli, kdy se Esteban pokoušel o kvalifikační mód. V tak vyváženém středu startovního pole se počítá každá desetina vteřiny, Sergio se výborně probojoval až do Q3. Esteban měl Q2 na dosah, ale prostě mu o pár okamžiků unikla. Zítra má být tepleji, takže ke slovu přijdou všechny práce z pátku. Myslím, že naše závodní tempo bude výzvou pro všechny konkurenty ze středu pole, takže zítra optimisticky vyhlížíme bodované pozice. 

McLAREN

Fernando Alonso, 11. místo

S jedenáctou příčkou jsem rozhodně spokojen, protože je vlastně malé pole-position ve střední skupině. Začneme na pneumatikách, které si vybereme a přejeme, budou nové, takže je tu skvělá příležitost k zisku bodů. Bude to těsný boj, ale naše tempo se v neděli obvykle trochu zvedá, takže se budeme snažit o co nejlepší výkon a dobrý závod. Měli jsme výhodu, že Lewis a Daniel nejeli, to je jasné, ale zajeli jsme dobrou kvalifikaci.

Auto se zlepšuje, nové části jsou přínosem ve všech směrech, ale i ostatní dělají drobné krůčky vpřed, takže rozdíly jsou víceméně stále stejné. Kráčíme však správným směrem a doufáme, že pro následující závody uděláme další a větší zlepšení. Potřebujeme, aby oba vozy McLaren bodovaly, takže musíme zjistit, co se stalo se Stoffelovým vozem, protože už je to podruhé, co byl u tohoto auta menší přítlak.

Stoffel Vandoorne, 20. místo

Dnes to bylo stejné jako na Silverstone. Od chvíle, kdy jsem vyjel na trať, jsme byli poslední, tak tomu bylo dnes jako po celý víkend. Je to frustrující, protože jsme na autě vyměnili spoustu věcí, abychom se pokusili ty problémy vyřešit, ale dosud se nám to nepodařilo. Rozhodně jsem nezapomněl, jak řídit. Mezi mnou a Fernandem je pár aut, ale z údajů vyplývá, že jsem měl jisté potíže. Tým ve snaze věc vyřešit vynaložil velké úsilí, ale jak se zdá, nikam se nic nepohnulo, takže hledáme prostor, v němž by se ještě něco dalo podniknout. Prioritou je nyní vyřešit moje trable. Zítra nemám co ztratit, takže jediná šance je, že na tom můžeme jenom vydělat. 

Gil de Ferran, sportovní ředitel

Jsme pochopitelně zklamaní ohledně Stoffela, je také politováníhodné, že jsme ztratili třetí trénink kvůli špatnému počasí - mohla to být výborná příležitost k odhalení příčin jeho problémů. Fernando zažil velmi pozitivní den. Tým, ať jeho složka na trati nebo v továrně, učinil dobrá rozhodnutí ohledně dnešního nastavení vozu. Tím jsme se dostali do dobrého postavení a připravili se co nejlépe na zítřejší boj. Jak se zdá, máme všechny potřebné ingredience pro německou Grand Prix, pro návrat na tuto legendární trať.

WILLIAMS

Sergej Sirotkin, 12. místo

Je to pro nás opravdu dobrý výsledek, když jsme se dostali do Q2 a skončili dvanáctí. Včera jsme spustili náročný program, při němž jsme prošli spoustu věcí - nechci být příliš optimistický, ale zjistili jsme spoustu zajímavostí. Všechna zjištění jsme spojili do jednoho balíčku a nakonec to bylo dobré řešení. Je to pro celý tým velmi důležitý krok, čekáme dlouho na to, abychom ukázali, že jdeme tím správným směrem. Jsem na sebe pyšný a také na celý tým za usilovnou práci.

Lance Stroll, 19. místo

Je škoda, že jsem nedokázal vše poskládat dohromady. Když se ohlédnu, dalo by se pár věcí zlepšit, zkusili jsme toho dost. Mám dojem, že jsme pro poslední jízdu nenastavili dobře přední křídlo, protože jsem byl hodně nedotáčivý, takže zadek vozu byl dost těžkopádný. Vůz nejel tak, jak bych si představoval, pokud bychom měli k dispozici třetí trénink, mohlo to být lepší, ale co se stalo, stalo se - teď je třeba se soustředit na zítřejší závod.

Paddy Lowe, technický ředitel

Po třetím tréninku tu byla výrazná možnost mokré kvalifikace, ale jak se ukázalo, nedošlo k tomu, takže jsme se vrátili ke standardnímu programu. Dvě kola u obou pilotů v Q1 byla bezproblémová, byl to ale pouze Sergej, kdo se dostal dál, protože zvláště druhé kolo se mu hodně povedlo. Na druhé sadě pneumatik byli oba piloti lepší, ale v této fázi se rychle opotřebovávaly, takže se ani jeden nezlepšil. Lance se bohužel dostal do hodně silného provozu a nedokázal zúročit své představy ohledně pneumatik na začátku rychlého kola, jinak bychom mohli mít v Q2 obě auta. Protože jsme měli jen jednu ultraměkkou sadu, Sergej ji využil v samém závěru Q2. Podařilo se mu ještě mírné zlepšení oproti Q1, celkově si vedl bez problémů a má dobrou výchozí pozici. Co se týče Lance, nemám pochyb, že se mu povede v závodě dosáhnout zlepšení. Nezbývá než Sergejovi pogratulovat za nejlepší pozici, které dosáhl od Grand Prix v ulicích Baku.

TORO ROSSO

Pierre Gasly, 17. místo

Je škoda, že jsme skončili v kvalifikaci tak brzy. Doufali jsme, že bude pršet, ale to se bohužel nestalo. Momentálně jsme v obtížné situaci, protože ostatní týmy se zlepšují a my neudělali ani krok kupředu, krok, ve který doufáme, proto musíme pracovat mnohem tvrději, abychom se ostatních udrželi. Tým se snaží, ale pořád bojujeme s rychlostí. Věděl jsem, že to nebude snadné, ale vypadalo to na Q2, nakonec chyběly čtyři desetiny. Pokud vezmeme v úvahu včerejší časy, zdá se naše závodní tempo konkurenceschopné, doufáme, že dnes večer připravíme na zítřejší závod účinnou strategii. Možné je všechno - samozřejmě by to chtělo trochu štěstí, abychom se dostali do balíku ve středu pole, ale dáme do toho všechno, abychom získali co nejvíc pozic.

Brendon Hartley, 18. místo

Jsem zklamaný, že jsme se nedostali do Q2. Kvalifikace byla poměrně hladkou záležitostí, první kolo vypadalo OK, takže jsem se rozhodl jet druhé kolo až na konci Q1. Zpětně vzato se může zdát, že by dvě kola na začátku a na konci byla lepší, protože podmínky na trati se lepšily. Navíc jsme dnes na ultraměkké směsi postrádali trochu rychlosti. Snažíme se na věc nahlížet pozitivně, závodní tempo vypadá konkurenceschopně, měli jsme jeden z nejrychlejších vozů při závodní simulaci.

Jonathan Eddolls, závodní ředitel

Včera jsme zaznamenali asi dvě problematická místa, protože jsme na dnes plánovali řadu změn a rozhodli se připravit pneumatiky pro třetí trénink a kvalifikaci. Jenže dopoledne pršelo, takže jsme nemohli vyzkoušet suché směsi. Déšť byl poměrně silný, takže jsme se sice nedostali k simulaci kvalifikace, ale bylo užitečné si vyzkoušet nastavení vozu pro mokro, nakonec kvalifikace se mohla jet za deště. Chtěli jsme se ujistit, že jsme důkladně připraveni. Na obou vozech jsme dosáhli dobrého nastavení a oba piloti s nimi byli na začátku kvalifikace spokojeni. Bohužel jsme nebyli dost rychlí. Jak můžete vidět ze záznamu časů, bylo to opět velmi těsné a půl desetiny není tak velký rozdíl. V závodě jsme většinou schopni pracovat s pneumatikami lépe než soupeři, závodní rychlost je také dobrá, takže není důvod ztrácet pozitivní myšlenky. Vzhledem k tomu, že startujeme zezadu, bude nutné předjíždět, což bude složité, ale stát se může cokoliv. Budeme si dnes muset probrat všechny možné strategické varianty, abychom zjistili, jak zítra dosáhnout co největšího pokroku.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 4 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy