Prohlášení po kvalifikaci na GP Monaka: Räikkönen nemá čas si všímat fanoušků

Lewis Hamilton zaznamenal dlouhodobě nejhorší výsledek v kvalifikaci | foto: Daimler AG

Překvapivá kvalifikace, ovšem kdo sledoval všechny tréninky, tak nemohl mluvit o nečekaném výsledku. Jak se k odpoledním jízdám v Monte Carlu stavěli piloti a zástupci týmů?

FERRARI

Kimi Räikkönen, 1. místo
Pro zítřejší závod je to velmi dobré umístění, ale ještě to nic nezaručuje. Ale pochopitelně jsem spokojen. Celý víkend byl velmi dobrý, bojoval jsem na předních místech a snažil jsem se připravit nejlepší pozici. Kvalifikace byla lepší, ale stále ne perfektní, nikdy to nebylo dokonalé, ale hodně dobré. Auto mě opravdu potěšilo. A přízeň diváků? Upřímně řečeno, v té rychlosti si jich téměř nemáme čas všímat, ale za jejich podporu jsem samozřejmě vděčný.

Sebastian Vettel, 2. místo
Auto bylo v pořádku, bylo opravdu skvělé ho řídit, ale první pokus v Q3 jsem si zhatil v páté zatáčce, kde jsem byl trochu široký. Podruhé to vypadalo nadějně, ale v prostředním sektoru jsem byl trochu "chamtivý", chtěl jsem moc a hodně jsem ztratil. Jak dopadl Hamilton mě nezajímá, nestarám se o něj. Oba jsme bojovali o nejlepší místo pro zítřejší závod. Startu se nebojím, už jsme spolu jeli plno závodů, takže víme, co v první zatáčce udělat. Jsme tu proto, abychom závodili. Začátek je moc důležitý jako v každém jiném závodě, ale pořád to není konec závodu. Start je v Monaku důležitý, to víme všichni.

Maurizio Arrivabene, šéf týmu
Samozřejmě to Kimimu opravdu přejeme, protože si takový výsledek zaslouží. I já jsem šťastný. Nalistovali jsme novou stránku. Ale je také třeba si připomenout poslední závody, chceme být opatrní a přemýšlet o zítřku. Teď tomu podřídíme veškerou naši práci.


MERCEDES

Valtteri Bottas, 3. místo
Tento víkend je pro nás trochu komplikovaný. V tréninku jsme začali dobře, ale pak jsme trochu ztratili při druhém, přišli jsme o cenný čas a už jsme nenašli dobrý rytmus pro poslední trénink. V kvalifikaci mi přišel vůz nejlepší za celý víkend. Pořád to bylo trochu těžké a také byl problém zajet rychlé kolo, myslím, že s tím se také potýkal Lewis v Q2, kdy ho ostatní piloti zpomalili. Pro nás to nebyl snadný víkend, Ferrari má jednoznačně navrch. Jejich vůz je snáze ovladatelnější. Dnes byli rychlejší a Kimi to dotáhl na pole-position. Ale závod je až zítra a stát se může cokoliv.

Lewis Hamilton, 14. místo
Žlutá vlajka mě pochopitelně zarmoutila, ale stalo se. Kdyby Vandoorne přede mnou nehavaroval, snažil bych se. Nejspíš bych se dostal do první desítky a pak ještě zkusil bojovat. Možná bych se probojoval do první pětice, kam bych se i přes problémy s mým vozem nejspíš dostal. Ale je skvělé, že Valtteri dokázal z vozu vytáhnout takový výkon, to jenom dokazuje, že to s námi není tak hrozné. Jenom budeme muset zjistit, proč jsem se nedokázal posunout dopředu. O potížích jsem s nikým zatím nemluvil, nemohu momentálně přesně určit, v čem byl problém. Ale je to pro mě zvláštní pocit. Zítra se pokusím dostat co nejvýše, ale všichni víme, jak je v Monaku těžké předjíždět.

Niki Lauda, nevýkonný ředitel
Nepodařilo se nám dát Lewisovo auto do odpovídajícího stavu, takže kvalifikace pro něj dopadla katastrofálně. Bottasovo auto bylo lepší, měli jsme blízko k druhému místu. Valtteri nás potěšil, Lewis ani trochu. Musíme udělat důkladnou analýzu, pečlivě zkontrolovat, v čem vězí rozdíl mezi oběma vozy a proč správně fungoval jen jeden a druhý ne.

Toto Wolff, šéf týmu
Dva zcela rozdílné kvalifikační výsledky. U Lewise už z televizního přenosu bylo zřejmé, že se s vozem potýká. V tuto chvíli nevíme, co je příčinou: ve čtvrtek jsme udělali chybu v nastavení a od té doby se snažili zrevidovat naše kroky, ale nikdy se nám nepodařilo zlepšení. Samozřejmě nás nesmírně mrzí žluté vlajky po Vandoornově nehodě v závěru Q2, kdy se Lewis pokoušel jet rychlé kolo, ale od prvního tréninku se ve voze nikdy necítil dobře a bylo pro něj obtížné zajet nějaké kloudné kolo.

Zítřejší závod bude o eliminaci škod a snaze dosáhnout maximálního počtu bodů, ale budeme bojovat do posledního kola, protože je tu i Valtteri, což byl docela jiný případ. Výsledek, kterého dosáhl, se zpočátku nejevil jako myslitelný, ale v závěru Q3 zajel fantastické kolo - chybělo mu jen pár tisícin na první řadu. Ferrari je evidentně pro zítřejší závod na koni, ale my neprodáme kůži lacino.


RED BULL

Max Verstappen, 4. místo
Myslím, že Q3 byla zcela optimální. Trochu jsem se potýkal s přítlakem na přední nápravě, takže jsem dlouho nemohl zahřát pneumatiky jak bych si přál, ale nakonec jsme neměli velký odstup. Je vždy dobré být blízko, ale myslím že mé nejlepší kvalifikační kolo bylo na samé hranici. Ferrari po celý víkend vypadaly velice dobře, s Bottasem jsme se občas dokázali vklínit mezi ně. Pokud neuděláme chybu na začátku a zvolíme dobrou strategii, můžeme se mezi Ferrari zamíchat.

Monako je jedinečné a je těžké předpovědět, jak se závod bude vyvíjet, kdykoliv může vyjet safety car nebo i zavlát červená vlajka, takže je třeba vyčkat. Budu se starat o pneumatiky a zastávku v boxech, abychom ji co nejlépe načasovali. To je něco, co musí vyplynout ze závodu. Přiblížení k nejlepší trojici znamená, že pódium je na dosah, ale zítra se chci soustředit především na závod a pokusit se zlomit kletbu, která mě v Monaku provází.

Daniel Ricciardo, 5. místo
Dohodli jsme se, že v Q3 zkusíme jen jedno kolo. V Q1 a Q2 se zdálo, že zadní pneumatiky při každém dalším kole odcházely, zatímco ostatní vypadali, že s přibývajícími koly začínají létat. S ohledem na tuto strategii nám bylo jasné, že musíme zajet rychlé zahřívací kolo, aby se pneumatiky zahřály. Jenže při posledním výjezdu jsem se dostal do silného provozu. Vypadalo to, že mám čistou stopu, nevím, proč jsme nepočkali, až bude na trati volněji - pokud neuděláme dobré načasování, budeme škodit sami sobě, což byl právě tenhle případ - šlo o zásadní, velice hloupou, zbytečnou chybu, i když jsem mohl na některých místech být rychlejší. Dnes šlo vlastně v jisté formě o závod. Nepodařilo se nám napodobit výkon z tréninku, kde jsme byli na druhém místě, proto jsme dnes velmi zklamaní.

Christian Horner, šéf týmu
Byla to řádně napínavá kvalifikace. Minimální rozdíly mezi pole-position a čtvrtým místem jenom demonstrují náš pokrok. Max byl po celý dosavadní víkend konkurenceschopný a dnes do toho dal vše. S Danielem jsme se dohodli, že zkusíme jenom jedno rychlé kolo. Možná by bylo lepší navýšit tlak než upřednostnit strategii, ale doufáme, že dokážeme v zítřejším závodě vytěžit co nejvíc z našich pozic.


TORO ROSSO

Carlos Sainz jr., 6 místo
Jak z mého chování lze vycítit, jsem opravdu šťastný. V Q1 se na nás další týmy ze středu pole začaly dotahovat, tím jsme se dostali pod tlak. Já svá maxima plánoval až do Q2 a Q3, ale kvůli okolnostem jsme museli jezdit naplno od úplného začátku. A to nebylo vůbec jednoduché. Nakonec se ale vše podařilo a postupně jsme získávali sebevědomí, které jsme v Q3 zužitkovali a zajeli perfektní kolo.

Daniil Kvjat, 11. místo
Hodně mě zklamala nehoda Vandoornea, ke které došlo v samotném závěru Q2, bylo to hodně frustrující. Po celý víkend jsme měli slibný výkon, takže byla škoda, že jsem se nedostal do Q3. Myslím, že nebýt těch žlutých vlajek, mohlo se mi to podařit. Ale když si uvědomím, že do závodu nakonec odstartuji z devátého místa, protože některé piloty čeká penalizace, moje šance na body je větší. Vím, že zde jde o jiný okruh než v Barceloně, kde jsem odstartoval poslední a skončil v první desítce, takže situace není až tak špatná. Nemá smysl klonit hlavu a propadat skepsi, je třeba tvrdě zapracovat a dobře se připravit na závod. Zítra se pokusíme dostat víc dopředu a doufám, že zabojujeme o dostatek bodů - v Monaku se může stát cokoliv.

James Key, technický ředitel
S víkendem jsme zatím spokojeni. Ve třetím tréninku jsme navázali na trend, kterým jsme se prezentovali ve čtvrtek, použili jsme stejné nastavení našich vozů. Vyzkoušeli jsme též několik alternativ. Nakonec jsme se dostali do fáze, kdy stačilo jen jemné doladění, protože žádná zásadní korekce nebyla třeba. Věděli jsme, že podmínky na trati budou odpoledne o něco obtížnější, takže jsme se pokusili tuto skutečnost předvídat. 

Pokud jde o kvalifikaci, mám z ní smíšené pocity. Je mi líto Daniila, celý víkend doslova létal a zasloužil si bezesporu být v Q3, vše tomu nasvědčovalo, odjel velmi náročnou a intenzivní kvalifikaci, vypořádal se s nároky na pneumatiky. Jel místy na hraně, několikrát se mu zablokovala ve třetím sektoru kola, což ho připravilo o lepší čas a poté v samotném závěru doplatil na žluté vlajky... Proto se nedostal do Q3 a je to opravdu škoda, jednoznačně na postup měl. Na druhou stranu Carlos se dostal přesně tam, kde jsme ho chtěli a potřebovali mít - vedl si v Q3 velmi dobře a v každém kole se zlepšoval. Šesté místo je asi maximem, ve které jsme mohli doufat, i když na páté místo zase tolik neztrácíme. Byl to od něj výborný výkon, jel velmi dobře - je to skvělá práce v hodně obtížných podmínkách. Teď už se připravujeme na zítřejší závod.


FORCE INDIA

Sergio Peréz, 7. místo
S naším dnešním výsledkem jem velmi spokojený, dosáhli jsme maxima. V kvalifikaci záleží na každém kole, zde navíc musíte mít čas dobrý již v tom prvním, abyste mohli pomýšlet na slušný výsledek. Udělali jsme několik dobrých rozhodnutí, díky kterým jsme se vyhnuli trafficu. Našli jsme dobrý rytmus, takže mi v Q1 stačilo zajet jen jedno kolo. Jsem na náš úspěch pyšný. Je škoda, že se Esteban nedostal do Q3 se mnou. Stát se tady může ale cokoliv a raději nebudu nic předpovídat. Závod je to vždycky dlouhý a neodpouští žádné chyby. A může to být klidně jen defekt, takže se snažíme co nejlépe připravit, abychom přivezli další slušný výsledek pro tým.

Esteban Ocon, 16. místo
Jsem zklamaný, jelikož jsem měl dnes dost rychlé auto na to, abych se dostal do Q3 stejně jako Sergio. Takhle to ale dopadá, když se před kvalifikací vybouráte. Tým odvedl skvělou práci, aby opravil mé auto. Pomáhaly si obě strany garáže, takže jsem stihl najet do Q1. Ukazuje to skvělého týmového ducha, takže bych chtěl všem moc poděkovat. Bohužel po nehodě nejste úplně ve své kůži, a nemohl jsem tak z auta dostat vše. Vzhledem k okolnostem je P16 maximum. Stále ale věřím, že můžeme udělat nějaké body. Stát se tu může cokoliv.

Robert Fernley, zástupce šéfa týmu
V Monaku je dobrá startovní pozice klíčová. Sergio je na P7, takže máme zaděláno na zítřejší body. Tým na tom tvrdě pracoval a auto dokázal skvěle připravit. Pro Estebana to byl těžký den kvůli nehodě v posledním tréninku. Tým ale opět předvedl skvělou práci, ale je vždy těžké se vrátit do vozu a jet naplno. Esteban tak nebyl schopen využít svůj potenciál. Bude to hodně dlouhý závod a oba jezdci to tu mají rádi, takže budeme opět bojovat o dvojité body.


HAAS

Romain Grosjean, 8. místo
Byla to celkem dobrá kvalifikace. Auto se chovalo nepředvídatelně, ale to bylo pneumatikami. Chvílemi fungovaly, pak zase ne, ať přední nebo zadní. Auto se každé kolo chovalo jinak. Docela mě to rozčilovalo, protože jsem raději, když nastavení vozu rozumím, ale nakonec se mi v Q1 povedlo zajet slušný výsledek a postoupit. V Q2 se mi povedlo opravdu hodně dobré kolo, pneumatiky fungovaly, ale v Q3 už to vzadu nebylo dobré. Každopádně umístění v TOP 10 je to, co jsme chtěli. Pro start do závodu je to vynikající.

Kevin Magnussen, 13. místo
V Q2 jsem prakticky neměl volnou trať. Pořád mě někdo brzdil, v prvním kole, v druhém i čtvrtém. A když jsem neměl šanci, tak nebyl způsob, jak se dostat dál. Ale tohle je problém pro Monako typický. Dostat prostor pro jediné čisté kolo v Q1 a Q2 je vyslovená smůla. Je to nepříjemné zklamání, protože jsem byl s vozem hodně spokojený. Měl jsem dostatečnou rychlost, abych se dostal do poslední části. Ale s ohledem na soupeře, kteří měli ještě méně štěstí, to je dobrý výsledek. Doufám, že ještě něco dokážu v závodě.

Günther Steiner, manažer týmu
Byl to dobrý den. Startov Monaku z osmého a jedenáctého místa (po penalizacích McLarenu) slibuje leccos. Celý dosavadní víkend až po kvalifikaci byl dobrý. Všichni odvádí fantastickou práci, nejen piloti, ale mechanici i inženýři. Na kvalifikaci jsme byli dobře připraven a jediným neštěstím bylo, že Kevin neměl volnou trať. Nemohl předvést to nejlepší, jinak by se určitě dostal do Q3. Ale to je Monako. Víme, že to tu je těžké, někdo má víc štěstí, někdo méně. Zítra se pokusíme dostat oba vozy do první desítky.


MCLAREN

Jenson Button, 9. místo
Nezáleží na tom, kolik závodu jste jeli nebo ne, pořád to bolí. O penalizaci mi řekli včera - z kvalifikace jsem nadšený, i čtvrtek byl velmi dobrý. Bohužel oba vozy jsou potrestány, Vandoorne má ještě trest z Grand Prix Španělska, tak pojede až ze 12. příčky, já se vydám do závodu z posledního místa. Rádi bychom začínali na bodovaných pozicích, takže to je škoda. Ale tady to nikdy není snadné. Já si užil poslední kvalifikační hodinu v mé kariéře.

Stoffel Vandoorne, 10. místo
Myslím, že to byl pro nás pozitivní den. V průběhu našich tréninkových jízd jsme si budovali pozici pro kvalifikaci a můžeme být velmi sebevědomí. Měli jsme opravdu dobrou rychlost - v Q1 a Q2 jsme vždy, když jsme vyjeli na trať, figurovali na pátém, šestém či sedmém místě. Takže to byl dobrý průlom - bohužel jsem v závěru Q2 narazil do bariéry, ale to se někdy stává, zvláště když v Monaku jedete na hraně. Tým se chystá auto pozměnit - což by neměl být problém - a zítra bude docela jiný den. Vrátíme se, chceme si to užít a předvést to nejlepší. Cítil jsem se mnohem spokojenější a myslím, že jsme tento víkend prokázali naši výkonnost. Doufám, že půjdeme stále vpřed a mám pocit, že kráčíme správným směrem.

Eric Boullier, závodní ředitel
Musíme si z dnešní kvalifikace vzít pozitiva. Byli jsme velmi dobří a splnili očekávání. Do Q3 jsme dostali oba vozy, poprvé v této sezóně a kdyby věci plynuly jiným směrem, nabízely se body z hlediska obou našich vozů. Ale tuto skutečnost nevylučuji ani s ohledem na tresty, které nás čekají. Dobře víme, že v extrémním závodě v ulicích se může přihodit všechno. Víme, že naše vozy jsou rychlé a velmi dobře ovladatelné - kvalita může být skutečnou odměnou pro piloty po 78 kolech na tomto úzkém a náročném okruhu. Takže rozhodně není nic ztraceno. Budeme v závodě tlačit a také trochu riskovat, budeme tvrdě bojovat a zjistíme, zda na nás v kasinu čeká zítra kousek štěstí.


RENAULT

Nico Hülkenberg, 12. místo
Myslím si, že lepší výkon jsme dnes z auta dostat nemohli. Celý víkend tu zápolíme z nedostatkem přilnavosti a vyvážením, což se projevilo již na čtvrtečních časech. Něco se nám podařilo vyřešit, takže jsem vcelku spokojený. Zítra to bude asi hodně náročné. Člověk tady v Monaku musí vždy být naprosto koncentrovaný, ale cokoliv vás zde může překvapit. Budeme se snažit jet co nejlépe a uvidíme. Připravíme se jako obvykle a pokusíme se absolvovat dobrý závod.

Joylon Palmer, 17. místo
V autě jsem se cítil docela dobře, ačkoliv nevypadalo tak docela konkurenceschopně. S Nicem jsem jezdil dost podobně, takže mě docela štve, jak nakonec dopadla kvalifikace. Myslím si, že plně nezobrazuje náš potenciál. Škrtl jsem zeď, čímž jsem si způsobil defekt u levého zadního kola. Stalo se to v mém posledním kole, takže čas nestačil na Q2. Auta jsou hodně široká a trať je naopak dost úzká, takže to bude zítra docela výzva. Cokoliv se tu může stát, takže uvidíme, jak se vše vyvrbí.

Alan Permane, závodní ředitel stáje
S naší rychlostí v kvalifikaci jsme nebyli moc spokojení. Od čtvrtka jsme se ale výrazně posunuli. Podařilo se nám připravit velmi slušné nastavení, takže jsme na tom vlastně dobře. Nico startuje ještě v top desítce, a to kvůli penalizacím dvou aut před ním. Body jsou tak jasný cíl. Pro Monako platí standardní klišé: špatně se tu předjíždí, degradace pneumatik bude nízká a existuje velká šance, že se na trati objeví safety car. Naším úkolem je vyhnout se potížím a soustředit se na cílovou vlajku. Zvládnout dobře start, získat během závodu nějaké pozice a pak může závod vyústit do slušného výsledku.


WILLIAMS

Felipe Massa, 15. místo
Byla to velmi náročná kvalifikace, jak tomu v Monaku bývá. Rozhodně není nijak skvělý pocit, že jsem se kvalifikoval jako patnáctý, je to škoda, že se tu potýkáme s jinými vozy a jinými pravidly. Je to zklamání, že startujeme tak blízko konci pole, ale v Monaku se může stát cokoliv, takže doufám, že zajedeme dobrý závod a zítra budeme mít víc štěstí.

Lance Stroll, 18. místo
Na konci Q1 jsem měl problém s hydraulikou, takže jsem musel brzy zastavit. Navzdory tomu všemu jsem za tento víkend skutečně vděčný. Je to náročné, ale řídit vůz v Monaku je skvělé, protože jde o velmi zvláštní trať. Je škoda, co se stalo s autem, protože jsem se dokázal vyhnout soupeřům a myslel jsem, že mi čas stačí na Q2. Náš vůz tu není nejsilnější a není to náš typ okruhu, ale doufejme, že zítra bude náš dobrý den.

Paddy Lowe, technický ředitel
Auto se nenachází tam, kde by na tomto typu okruhu mělo být, to je něco, nad čímž se musíme do budoucna zamyslet. Kromě toho je třeba vyslovit omluvu Lanceovi, kterého v Q1 postihly problémy s hydraulikou. Felipe předvedl v Q2 dva pokusy, ale při prvním udělal chybu a ve druhém ho zastavily žluté vlajky po Stoffelově nehodě, takže nedostal dostatečný prostor pro zlepšení času. Zítra se pokusíme udělat vše nejlepší, čeho jsme schopni. Samozřejmě, Grand Prix Monaka je vždy plná vzrušení a incidentů, takže Felipe a Lance se budou snažit využít situace a případně získat body. Nakonec bych rád pogratuloval Kimi Räikkönenovi za fantastický výkon a pole-position.


SAUBER

Pascal Wehrlein, 19. místo
V ulicích Monte Carla pro nás pokračuje velice těžký víkend. Od čtvrtka jsme se snažili zvýšit úroveň přilnavosti, abychom zlepšili naši výkonnost. Na nastavení auta jsme toho změnili hodně, ale zatím jsme nenašli to správné. Začínat závod z 19. místa není nic ideálního, ale samozřejmě se budu soustředit na co nejlepší výkon.

Marcus Ericsson, 20. místo
Od čtvrtečního tréninku to bylo moc těžké. Snažil jsem se nalézt souznění s vozem. Zkoušeli jsme mnoho forem nastavení, ale zdá se, že to u nás nefunguje. Při kvalifikaci jsem jel absolutně naplno, takže v posledním kole jsem jel těsně kolem bariéry v šikaně na nábřeží. Škrtl jsem o ni levým zadním kolem, takže se mi zdeformoval ráfek a svléknutá pneumatika mě přinutila zastavit. Zítra se pokusíme dostat co nejvýš.

U pilotů je uváděno pořadí dosažené v kvalifikaci. Skutečné pořadí po penalizacích najdete na výše uvedeném odkazu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy