Je Alonsův sen o třetím titulu reálný? Španěl prozrazuje víc

Fernando Alonso stále věří ve třetí titul | foto: McLaren

Vstupoval do F1 jako jeden z nejmladších pilotů, při svém prvním vítězství dokonce pokořil šampiona Michaela Schumachera o celé kolo. Když dobyl své dva tituly, mluvilo se o muži, který může ohrozit Schumacherovu mistrovskou šňůru.

Pak ale nastala léta hubenější, tedy co se titulů týče, protože Fernando Alonso Díaz měl ještě několik mečbolů, ale jak už jsme si v různých materiálech připomínali, nedokázal je využít. Proto dnes tvrdí, že by z F1 rád odešel ještě s jedním titulem. Jenže tady narážíme na tři pojmy, které nemají stejnou hodnotu - mezi smět, chtít a moci jsou velké rozdíly. 

Psal se leden 2007 a Alonsovi bez nadsázky ležel svět doslova u nohou. Měl na svém kontě dva tituly a před sebou angažmá v týmu McLaren. Navíc mu ubyl jeden velice silný soupeř - Michael Schumacher se (sice jen na čas) rozloučil s F1 a všeobecně se mělo za to, že jediným vážným kandidátem na titul bude vedle Španěla Schumacherův nástupce u Ferrari Kimi Räikkönen. Právě toho Fernando u McLarenu nahradil. Jak to dopadlo, víme - objevil se nečekaně Lewis Hamilton a soupeření s Alonsem nakonec otevřelo vrátka k titulu Räikkönenovi.

Rok 2007 - první promarněná šance | foto: McLaren

Během let mu vyrostla zdatná konkurence a Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo či Max Verstappen pro něj budou představovat hodně silnou hráz v jeho snahách. Bylo by nespravedlivé zapomenout i na Nico Rosberga či Jensona Buttona, kteří už dlí v závodnickém důchodu. I z tohoto důvodu Alonso další tři slibné šance na titul neproměnil, chybělo mu pár bodů či lepší taktika - jisté pouze je, že se nyní může honosit nikoli pěti, ale "jen" dvěma tituly. 

"Ten potenciální třetí jsem prohrál v roce 2007, čtvrtý a pátý vždy s Vettelem. Je třeba si tohle uvědomit, protože na to musím často odpovídat. Bylo by hezké být vícekrát mistrem světa..." vyznává se Alonso s úsměvem. Může tedy ještě vyhrát? A pokud ano, bude to v kokpitu McLarenu Honda nebo v nějakém jiném?

Mercedes nebo McLaren - toť otázka

Ta šance tu samozřejmě je, Alonsovi skončí letošním rokem tříletá smlouva s McLarenem a tím pádem se jeví jako potenciální kandidát. Pak tu je ale logická linie - nedostane šanci spíš Vettel? Jsou tu jisté dřívější vztahy, je Němec, což je pro Stuttgart nepřehlédnutelný faktor. Kdyby tedy Alonso nezamířil ke Stříbrným šípům, kde by našel nějaké lepší angažmá? Nejspíš by pak jeho budoucnost byla spojena nadále s McLarenem. A jestli k tomu dojde, jaká je šance, že by opět bojoval s těmi nejlepšími o korunu automobilového krále?

"Nevím, těžko říci. Samozřejmě bych šampionát chtěl vyhrát, ale nemohu každou novou sezónu své kariéry začínat s tím, že jediným cílem je vyhrát mistrovství. Někdy skončím druhý, pak pátý, jindy osmý a potom jde o to, jak se dokážu vyrovnat se zklamáním a bolestí, která ho provází. Já ale žádnou necítím. Mám tu nejlepší práci na světě, jezdím na nejlepší úrovni své kariéry. Takže chci začít rok s velkou nadějí v náš projekt a stát se konkurenceschopným, a poté snad i bojovat o špičkové umístění. Ale uvidíme. Každý pilot sní o tom, že bude vyhrávat. A já nejsem jiný. Měl jsem to štěstí, že jsem v mnoha šampionátech bojoval o titul a měl skvělé výsledky. Proto nemám žádné jiné sny nebo různé cíle než kdokoli jiný v paddocku," tvrdí Alonso.

Rok 2015 byl hodně tvrdým nárazem | foto: McLaren

Není pochyb o tom, že McLaren v uplynulém roce dostal určitý impuls a Honda také mírně pozměnila svou filozofii, když se technickým řešením blíží Mercedesu, takže existuje značný potenciál pro značný posun vpřed. Rozhodně větší, než nahodilé očekávání, zda se všechno sejde tak, jak má. Jenže také došlo ke značným změnám ve struktuře vedení, i to může v končeném důsledku hrát roli. Nicméně Alonso i přes dva velice těžké roky své odhodlání neztrácí.

"Připojil jsem se k McLarenu ne kvůli Ronu Dennisovi, ale protože jsem v roce 2015 posoudil tento projekt jako velice atraktivní. Spojení McLarenu s Hondou bylo partnerství, na kterém jsem vyrůstal. Moje první motokára, kterou mi postavil otec, byla replikou a spousta věcí připomínala McLaren a Hondu, díky tomu jsem se cítil nesmírně důležitý. Domnívám se, že můj příchod k McLarenu byl i tímhle silně motivován. Věděl jsem, že to bude riskantní tah zejména co se týče výsledků, protože to byl nový projekt, jak jsme bohužel záhy viděli. Lepšíme se, ale titul je pořád hodně daleko. Nicméně soudím, že jsem na správném místě," pokračuje Alonso.

Spokojenost s pokrokem

Ať šlo o jeho doznívající působení u Ferrari nebo následné zápolení s McLarenem, Alonso se musel vyrovnat s převahou Mercedesu, který od nástupu hybridních pohonných jednotek převálcoval konkurenci nevídaným stylem. Dokonce se psalo o hry kočkovitých s nebohým šedivými hlodavci, ovšem Alonso je bytostně přesvědčen, že se rozdíl konečně začíná zmenšovat.

"Mercedes v tomto směru předvedl neuvěřitelný výkon. S novými turbomotory byli o krok před námi, ale stačí se podívat do výsledků. V roce 2014 měli vteřinový náskok, o rok později už jenom půl vteřiny a loni to byly tři desetiny. Pomalu ztrácejí svou převahu, ale pořád žijí z toho, co dokázali první rok, to bylo fantastické. Proto doufáme, že v roce 2017 díky změně předpisů budeme všichni začínat víceméně od nuly. Někdo bude lepší, někdo horší, ale domnívám se, že Ferrari bude vždy v popředí, McLaren by mohl být popředí, protože to jsou podniky stvořené k závodění, jde o velké pdniky, takže je můžeme očekávat vpředu plus některé další týmy. U Force Indie loni odvedli vynikající práci, ale jindy to tak dobré nebylo - každopádně Ferrari, Mercedes, McLaren-Honda a Red Bull budou vždy kandidáti na titul," uvažuje Alonso.

Ferrari je pro Alonsa zvláštní kapitolou v jeho kariéře | foto: F1NEWS.cz

V tomto směru se nabízí otázka, proč tedy Fernando nezůstal u Ferrari. Po jeho odchodu přišel do Maranella Vettel a vyhrál tři závody. Jenže Italové měli předtím špatné roky, což Alonsovo rozhodnutí vysvětluje. Navíc dvakrát prohrál s Ferrari titul a při každé příležitosti je schopen uvést důvody, proč byl italský tým horší, což vedlo k jeho odchodu.

"U Ferrari jsem vždy bojoval do posledního závodu... Myslím, že loni byli rychlejší než co naznačují výsledky, v některých závodech bylo Mercedesu opravdu blízko, občas se něco přihodilo na startu, pak nějaké mechanické problémy nebo potíže s pneumatikami - mohli být opravdu nešťastní. V roce 2012 to bylo nejspíš naopak. Nebyli jsme tak rychlí, ale problémy nás míjely. Ostatní měli defekty motorů, dostávali tresty a nezvládali zastávky v boxech, takže jsme vyhrávali závody, ve kterých bychom uspěli jen těžko, takže jsme měli dobrou náladu. Měl jsem jednu sezónu za partnera Kimiho, takže nemám možnost přímého srovnání s piloty, kteří u Ferrari jezdí v současnosti. Ale nemyslím, že by mohli porazit Mercedes, protože ten měl velkou výhodu. Já u Ferrari prožil pět fantastických let, dva z nich byly možná provázeny určitým zklamáním, možná jsem i cítil, co se blíží a tak jsem se v té době rozhodl, že nastal pravý čas vstoupit do nového projektu a nabrat novou motivaci," vysvětluje Alonso.

Přes neuspokojivé výsledky a často i zjevnou frustraci Alonso nelituje, že není ve správný čas ve správném autě, čímž se mu vidina třetího titulu vzdálila. Sám to komentuje tak, že je to součástí tohoto sportu.

Fernando Alonso na své motokárové dráze | foto: Fernando Alonso

"Závodil jsem mnoho let na motokárách, absolvoval jsem před Formulí 1 různé katoegorie, kde byly všechny vozy shodné - prakticky každou kategorii, v níž jsem jezdil, jsem vyhrál. Chápu Formuli 1 a také rozumím mé radosti, že jsem vyhrál ony dva šampionáty. V mém životě se všechno týká závodění. I když si teď vyrazím na svůj okruh v motokáře, stejně závodím, to je můj život," vyznává se Španěl.

Budoucnost mimo F1

Občas se Alonso nechal slyšet, že je Formulí 1 poněkud unaven, takže se objevilo pochopitelné propojování si jinými kategoriemi, třeba se mluvilo o chystaném přechodu na sportovní vozy. Ale i když se Alonso netajil svými ambicemi startovat v Le Mans, nepospíchá se změnou prostředí a nadále si chce zachovat naději, že změny po roce 2017 budou pro piloty větším lákadlem. 

"Pokaždé, když něco řeknu, má to značnou odezvu. Když otevřeně mluvím o problémech, které vidím díky mým zkušenostem... Možná piloti, kteří přišli do F1 před dvěma nebo třemi lety znají jen tuto Formuli 1. Ale já, který v ní působím od roku 2001, jsem pilotoval řadu zajímavých monopostů. Měl jsem v rukou špičkovou technologii F1 a mám na svém kontě nejrychlejší kola v F1. Když se podíváme na tyto skutečnosti, tato fakta, možná si někteří lidé myslí, že další zkušenosti s F1 nejsou nutné. Automaticky předpokládají, že mě dosažené výsledky musí těšit, nebo že změním kategorii. Jednoho dne na to dojde, ale kdo ví, kdy ten den nastane. Myslím, že se v tomto roce plno věcí zlepší, budou efektivnější a auta budou tak rychlá, jak by měla být," přeje si Alonso.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 12 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy