Překvapivý odchod Nico Rosberga nejen z týmu Stříbrných šípů, ale ze světa F1 vůbec způsobil na "přestupovém trhu" pilotů takové menší zemětřesení. Kdyby se to vědělo o několik týdnů dříve, těch možností by bylo více. Jak se asi musí nyní tvářit Rosbergův jmenovec Hülkenberg, který zamířil z Force Indie do Renaultu. Teď se mohl ze své sedmadvacítky přesunout do mercedesové šestky...
Ale teď na serióznější téma. Mercedes potřebuje mít o jezdecké sestavě jasno co nejdříve, pokud nadále chce zachovat svou mistrovskou jízdu. Přiznejme si otevřeně, že dvojice Hamilton / Rosberg znamenala pro tým několikrát problémy po stránce vztahů, které vedly až k ničení drahého materiálu, ale na druhou stranu to bylo efektivní a svým způsobem dobře vyvážené partnerství, které nezašlo až tak daleko, jako v případě Senny a Prosta nebo krátkého explozivního vztahu Pironi - Villeneuve u Ferrari v roce 1982. Ale to nebyly zdaleka jediné případy, kdy si piloti nesedli. Na ostří nože vycházeli například Andretti a Reutemann, o ročníku 1981 a vztahu Reutemann - Jones se napsalo už opravdu více než dost, ale třeba takoví Keke Rosberg a Nigel Mansell při svém angažmá u Williamsu také neprožívali žádnou velkou pohodu.
Mercedes svými úspěchy je lákavou zářící lampou, přitahující svým světlem úspěchuchtivé oslněné "můrky". Můžeme si představit - a možná nebudeme daleko od skutečnosti - že právní zástupci Fernanda Alonsa, Sebastiana Vettela, Daniela Ricciarda či Maxe Verstappena procházeli důkladně kontrakty svých svěřenců a hledali v drobných dodatcích nějakou tu kličku. Pochopitelně jsou kontrakty na první pohled naprosto neprůstřelné, ale copak jsme nebyli v minulosti svědky, že změnit se dá prakticky všechno? Podívejme třeba na takového Prosta, který nejdřív utekl McLarenu k Renaultu, kde po třech letech opět díky změně smlouvy zamířil zpět k týmu Rona Dennise. Všechno je někdy jednom otázkou peněz a správné formulace - a dohody. Můžeme si položit otázku, zda by Mercedes vytáhl na hlavní stožár pirátskou vlajku a lovil ve vodách, kde by neměl co pohledávat. Jak se okolnosti jeví, asi to nemá zapotřebí.
Proč ten a ne onen?
Padlo tu jméno Pascala Wehrleina, ale rovněž se objevily pochybnosti, zda je dvaadvacetiletý pilot po sérii testů a jediné kompletní sezóně u nepříliš kvalitního týmu Manor připraven usednout do kokpitu toho nejlepšího vozu. Nelze pominout, že v německém mladíkovi dřímá skutečný potenciál, ostatně podařilo se mu po dvou letech opět "věčně poslední" tým dotáhnout zase na bodované příčky. Ale Mercedes je přeci jenom poněkud tučnější sousto.
Pak se tedy může jevit jako ideální volba Valtteri Bottas. Sedmadvacetiletý Fin se zdá být na vrcholu svých sil, ačkoliv od svého nejlepšího výsledku v sezóně 2014 se v celkové klasifikaci propadá, což ale nemusí být vždy důsledkem poklesu formy. Má na svém kontě tituly v juniorských kategoriích, zejména v GP2, jeho závodní projev je hodnocen jako klidný, netáhnou se za ním žádné výrazné excesy. Při svých 77 Grand Prix nasbíral více než 400 bodů.
Nabízí se také srovnání s další finskou hvězdou Kimi Räikkönenem. V tomto směru působí Bottas až bezstarostně a bezproblémově. Rozhodně v něm dřímá potenciál, který by měl být zúročen, protože Williams se dostává opět do období stagnace a postupně vyklízí pozice dalším týmům. I tady narazíme na otázku existujícího kontraktu, ale nelze přehlédnout ještě další aspekt: Williams se může vůči Mercedesu zachovat "přátelsky", ostatně dostává od něj motory a nakonec by mohlo dojít i k takové šarádě, že by za uvolněného Bottase mohl do vozu této dlouhodobě působící stáje usednout právě Wehrlein. I když pro někoho může být tým s dvěma mladými piloty velkým rizikem. Ale neříkalo se totéž o sestavě Räikkönen - Heidfeld u Sauberu v roce 2001 totéž? Aby pak tito dva "junioři" vytáhli švýcarský tým na 4. místo v Poháru konstruktérů?
Kdo si počká...
Je pochopitelné, že případný kontrakt tohoto druhu se "neupeče" za odpoledne. Bude muset nastoupit složité právní jednání, které může trvat i několik týdnů. Což je právě věc, která snižuje Wehrleinovy šance, čím déle se bude záležitost protahovat, tím bude pravděpodobnější, že tým bude chtít vynaloženou námahu řádně zúročit. Navíc tu jsou zcela praktické otázky: chcete mít v týmu pilota, který se postavil devětkrát na stupně vítězů, nebo takového, kterému se to nepovedlo zatím ani jednou?
Jsou tu ale i odpůrci případného Bottasova příchodu a jejich argumentem je, že Fin může být "příliš hodný" a svým přístupem nemusí dohnat Hamiltona k nutnosti bojovat na samé hranici svých možností, což by v případě dalšího zlepšení Red Bullu a Ferrari mohlo mít pro Mercedes těžké důsledky. Poukazují také na to, co už tu bylo řečeno: Bottas od svého nejlepšího výsledku v roce 2014 stále klesá v konečném hodnocení. Na druhou stranu ale nelze uzavírat účet bez hostinského (EET nechme stranou), pokud se Bottas neprojeví ve špičkovém voze. Na jednu stranu to může přinést kýžené ovoce a Mercedes může mít opět kvalitní sestavu, na druhou ale není vyloučeno, že taková varianta nezafunguje - a Mercedes si určitě nemůže dovolit prohospodařit sezónu v podobném duchu.
Williams pochopitelně může dělat drahoty, ale situace se podobá případu, kdy za fotbalistou z klubu ve středu pole přijdou lanaři z FC Barcelona nebo Realu Madrid. Pak se asi těžko podaří ho udržet delší dobu tam, kde právě je. Tato situace má dvě roviny - pokud špičkový tým naznačí zájem, nemusí se vyčkávání jevit jako nejlepší tah, protože po roce - a zvláště po nevydařeném roce - už může ten správný okamžik navždy pominout. V konkrétním případě Bottase: Williams se může ještě o stupínek propadnout, navíc nová pravidla nic nezaručují, a Bottas může i nadále být jen mužem středu pole.
Pak tu je ještě jeden, na první pohled méně důležitý faktor, ale jak známo, peníze jsou vždy až na prvním místě. Do hry totiž může vstoupit sponzor Martini, který nechce mít v týmu s ohledem na alkoholické zaměření dva piloty mladší 22 let (hranice, pod níž není možné pít alkohol ve všech zemích světa). Tím pádem by byl ze hry Wehrlein a na Bottase by mohl být vyvinut patřičný nátlak ohledně setrvání v týmu.
Kdo ještě připadá v úvahu?
Nemáme křišťálovou kouli ani schopnosti legendární Sibyly, ale zkusme si trochu zavěštit. Mohl by se u třícípé hvězdy objevit třeba Sergio Pérez? Vyloučeno to také zcela není, i když po dlouhodobém dohadování "Checo" konečně signoval kontrakt s Force Indií, na což navazuje řada smluvních závazků, které by určitě nebylo lehké vyřešit. Ale co když existují nějaké výstupní klauzule a hlavní mecenáš Péreze Carlos Slim by je dokázal všechny náležitě poskládat tak, že by jeho chráněnec mohl usednout do špičkového auta (navzdory tomu, co letos dokázal u Force Indie)? Sergio už totiž má jednu zkušenost, i když nijak slavnou, s top týmem, takže ví, jak se v tomto prostředí pohybovat. A jeho předchozí výsledky u Sauberu a Force Indie nelze přehlížet, jsou to body v jeho prospěch.
Co takový Carlos Sainz jr.? Ve stínu Verstappena se jeho výsledky dostávají tak trochu do stínu, ale zdání klame. Pomiňme teď skutečnost, že by to byla další složitá bitva, protože asi těžko dobrovolně předáte konkurenci možnou zálohu. Na druhou stranu Sainz jr. sám prohlásil, že je načase nastoupit cestu vzhůru, což při vší úctě k týmu z Faenzy asi v jeho barvách nesvede. Navíc tu je určité renomé - dokázal držet krok s Verstappenem a Kvjata odsunul do pozadí. Vraťme se nyní k případnému odchodu - asi by to byla také právní bitva, na druhou stranu by však určitě bylo snažší "vyreklamovat" z rodiny Red Bullu Sainze než třeba Ricciarda nebo Verstappena. A navíc, s ohledem na postavení a ambice, aspoň zpočátku by byl dokonalou týmovou dvojkou, mající ambice se zlepšit, což by po určitém bolehlavu u Mercedesu mohlo být řešení lehčí, než podepsat další "číslo jedna", jak by tomu bylo v případě příchodu někoho jako Fernando Alonso.
Takže se rýsují čtyři možnosti (a nějaká překvapivá se možná ještě naskytne): Bottas, Wehrlein, Pérez nebo Sainz jr. Na koho byste si vsadili vy? Kdo má největší šanci se objevit vedle Lewise Hamiltona v týmu, který po tři roky dominoval světu F1?