PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Hamilton se nechce vracet k předposlednímu kolu

Lewis Hamilton ztratil v boji o mistrovský titul další body | foto: Daimler AG

Nelze říci, že o titulu je rozhodnuto, pořád je ve hře dost bodů, ale Japonsko spíš napovědělo variantě Rosberg, Jak hodnotili sedmnáctý letošní závod piloti a zástupci týmů?

MERCEDES

Nico Rosberg, 1. místo
Celý víkend jsem se cítil skvěle. Vyhrát na této legendární trati je skvělý pocit. Tým si zasloužil vítězství v poháru konstruktérů - teď to pořádně oslavíme. Děkuji také fanouškům, kteří zajistili skvělou atmosféru na tribunách. Kvalifikace byla rozhodující, povedl se mi start a tým připravil skvělou strategii. Postarám se o to, aby letos už Daniel Ricciardo nevyhrál a já nemusel pít šampaňské z jeho boty. To už nechci.

Lewis Hamilton, 3. místo
Nemyslím, že se na mé chybě na startu podepsala nějaká nečistota na trati. Pak bylo obtížné se vrátit zpátky na mou pozici, ale dělal jsem, co jsem mohl. Zkrátka se mi protočila kola. Vůbec jsem v tu chvíli netušil, jak dopadnu, jen mi bylo jasné, že jsem vzadu a chci se vrátit dopředu.

Prostřední stint byl velice dobrý, vůz se choval výborně. Na konci jsem tvrdě bojoval, ale neuspěl jsem. Ohledně Verstappenova manévru, teď už není důležitý. Je po závodě a já chci myslet dopředu.

Niki Lauda, nevýkonný ředitel Mercedesu
Manévr Verstappen vs. Hamilton byl podle mě v pořádku. Během brždění přejel ze strany na stranu. Toto závodění shledávám velmi pohledným a dobrým pro diváky. Bylo to poslední kolo [ve skutečnosti předposlední], kdy se pokusil zaútočit.

Riskoval úplně vše, bylo to jako duel Senny s Prostem na stejném místě. Celému týmu jsem za dnešek pogratuloval. Tito lidé opět vyhráli titul. Díváme se pořád vzhůru, ale lidé v továrně odvádějí opravdu dobrou práci.

Nico dnes udělal všechno naprosto správně. Pokud vše bude pokračovat normálně, tak by mohlo být mistrovství už brzy rozhodnuto. Může už jen ztratit nebo získat body. Pokud se nestane nic s autem, nemyslím, že Lewis dokáže vývoj šampionátu otočit. 

Toto Wolff, sportovní ředitel
Hamilton má pořád šanci šampionát vyhrát, za dva týdny se postaví na nohy. Nico může odpadnout, on vyhrát a je to hned 25 bodů a mistrovství bude zase zcela otevřené. Bernie Ecclestone by si to určitě přál.

Nemyslím, že by Lewise nějak ovlivnilo odstoupení v Malajsii, zajel tam skvěle a my ho nechali na holičkách. Viděl jsem ho mezi závody a byl v pohodě. Během posledních tří let to bylo mezi našimi piloty ohledně spolehlivosti hodně vyrovnané. Přeji si jen, aby to bylo až do konce šampionátu čisté.

Získali jsme dnes Pohár konstruktérů, pro našich téměř 1500 lidí je to odměna za tři roky bezchybné práce - prostě je skvělé s nimi pracovat. Piloti jsou vynikající - nejlepší na světě - a také se zároveň navzájem motivují. Pokud má jeden špatný den, druhý ho hned nutí dostat se na lepší úroveň. Viděli jsme to i v tomto závodním víkendu.

Nico si jel ve své vlastní třídě. V minulosti jsme zažili výkonnostní vlny, nyní se zdá, že se to mění každý víkend. Vzpomeňte si na Singapur - Nico byl v závěru pod tlakem bezchybný, pokud chcete být šampionem, musíte udělat co možná nejméně chyb. 

 

RED BULL

Max Verstappen, 2. místo
Na trati byl docela velký provoz. Naštěstí jsme dokázali gumy v posledním stintu trochu pošetřit. Dnes jsme měli dobrou strategii. Samozřejmě, že Lewis hodně tlačil, ale nebylo to tak horké - ne tak jako v Malajsii. Na mých pneumatikách jsem ujel dlouhý stint.

Lewis byl za mnou a byl velmi rychlý. Povedl se mu velmi dobrý výjezd ze zatáčky číslo 14. Podařilo se mi ale poté v šikaně se ubránit. Nebyl tam žádný problém. Nehodlám mu nechat dveře otevřené a říci "prosím, račte". Samozřejmě jsem viděl jeho manévr a okamžitě jsem mu "zavřel dveře", myslím, že můj manévr byl dostatečně a dlouho dopředu viditelný. 

Bojoval jsem s ním hlavně na rovinkách, kde jsem ztrácel až tři desetiny. Počítal jsem s tím a veděl, že musím především dobře vyjíždět ze zatáčky 14 a v poslední šikaně, což se mi naštěstí vždy dařilo. Lewis byl v jednu chvíli až o 1,5 vteřiny rychlejší, ale jakmile mě dojel, tak za mnou zůstal viset.

Ve srovnání s Nicem jsem nikdy nebyl stejně rychlý, takže nemyslím, že bych s ním nějak mohl bojovat. Samozřejmě se chceme pořád zlepšovat, to je naším cílem. V tuto chvíli se cítím velmi šťastný - samozřejmě musíme zůstat především před Ferrari - to je teď to nejdůležitější. Trochu nám dnes pomohly jejich penalizace, protože oba vozy byly velmi silné. Ale podařilo se nám to v závodě vykompenzovat. Zkusili to, nevyšlo jim to, což nás velice těší.

Daniel Ricciardo, 6. místo
Räikkönenova penalizace za výměnu převodovky byla pro mě vlastně neštěstí ve štěstí, protože jsem se posunul na vlhčí stranu startovního roštu. Vypadalo to, že všichni na vnitřní straně s tím tak trochu bojovali, zejména pak Hamilton. Nemyslím, že by můj start byl tak špatný, ale než jsem se přes něj dostal a vyjel z té mokré stopy, přehnal se kolem mě Pérez, což také ovlivnilo můj první stint.

Zdálo se mi, že nejsem schopen se udržet za vozem před sebou, částečně kvůli nečistému vzduchu jsem neměl rovnoměrnou rychlost a nemohl zaútočit. Potýkali jsme se také se silným provozem, po prvním stintu jsem byl těsně za první osmičkou.

Neměl jsem pocit, že s tím jde něco udělat. Myslím, že nastaly okolnosti, které závod ovlivnily. Až v posledním stintu jsem měl relativně volnou trať a vypadalo to, že zajedu nějaké rychlejší časy, ale nakonec jsem se soustředil na udržení šestého místa, což se nakonec povedlo.

Christian Horner, šéf týmu
Od Maxe to byl skvělý závod. Podal vyzrálý výkon a staral se o svoje pneumatiky. V závěru předvedl tvrdou obranu. Ta zatáčka je hodně těsná a jako první auto si vždy vyberete vnitřní stopu. Bylo to tvrdé ale fair. Svoji stopu si vybral těsně před začátkem brzdné zony.

 

FERRARI

Sebastian Vettel, 4. místo
Nemyslím si, že by modré vlajky udělaly nějaký rozdíl [během závodu si na ně Vettel několikrát, i hodně emotivně, stěžoval]. Vždycky jsme uváznuli v zatáčkách, bylo tam těžké se vyhnout. S měkkými gumami jsme šli do rizika, ale pak jsme měli opravdu velké opotřebení. Měli jsme vlastně vyjet před Hamiltonem. Cílem bylo druhé místo.

Kimi Räikkönen, 5. místo
Povedl se mi start, ale neměl jsem před sebou dost místa na to, abych získal ještě víc. Byl jsem zablokován. Pak bylo velmi obtížné jet za vozem, který byl přede mnou. Nepovedlo se mi jej předjet. Bohužel to bylo charakteristické pro můj vůz v dnešním závodu.

Snažil jsem se vždy přiblížit, abych mohl zaútočit, ale nešlo to. Je to zklamání, protože jinak bylo moje auto konkurenceschopné. Kdybych nebyl celou dobu za jinými auty, mohl jsem jet rychleji. Nebyla to tedy ideální situace, ale tak to je.

Maurizio Arrivabene, šéf týmu:
Vzhledem k naší startovní pozici a tomu, že jsme byli posunuti dozadu díky dvojité penalizaci, jsme dnes získali nejlepší, co jsme mohli. Je pouze škoda, že provoz týmů ze zadní části pole nedovolil Sebovi využít to nejlepší z naší strategie.

 

FORCE INDIA

Sergio Pérez, 7. místo
Dnes jsem se opravdu bavil a cítím, že jsme provedli všechna rozhodnutí v průběhu závodu správně. Start byl velmi dobrý - projel jsem čistě do první zatáčky a vyjížděl třetí. Snažil jsem se na této pozici držet co nejdéle, ale s ohledem na několik velmi rychlých vozů za mnou to bylo hodně obtížné. Musel jsem být rozumný a zvolit ty správné souboje.

Vůz byl dnes opravdu rychlý a strategie dvou zastávek byla rozhodně správná. To znamenalo, že jsme potřebovali zdolat na trati Williamsy, protože byly na jiné strategii, ale naštěstí se nám to povedlo velmi rychle. Závod byl příkladnou ukázkou našeho šetření pneumatik a jak se vyhnout všem problémům. Získali jsme dnes hodně důležité body - v posledních čtyřech závodech musíme zvládnout to samé.

Nico Hülkenberg, 8. místo
Se závodem jsem docela spokojený, možná jsem mohl být sedmý, ale doplatil jsem na ne zrovna ideální včerejší kvalifikaci. Zajel jsem dobré první kolo, ale když začnete z konce první desítky, ocitnete se v mnohem hustším provozu a stojí vás více sil se s ním vypořádat, což mě stálo nějaký čas.

Předjetí Bottase bylo vrcholem mého výkonu. Připravil jsem si ten manévr už o kolo dříve, ale neměl jsem dobrý výjezd z poslední zatáčky a dostal se za okraj v "jedničce". Pomyslel jsem si: "Když tě nemohu dostat tady, tak to zkusím před šikanou". Protáhl jsem se kolem něj hezky, byl to souboj kolo na kolo.

Bylo důležité skončit s oběma vozy na bodech a před nimi, protože souboj v Poháru konstruktérů skončí až v posledním závodě. Bude to zajímavý souboj a zajímavá výzva.

Robert Fernley, zástupce šéfa týmu
Opouštíme Japonsko s uspokojivým pocitem, který nás provázel celý víkend. Dobrá kvalifikace nám umožnila provést optimální strategii dvou zastávek u obou vozů. Sedmé a osmé místo byl maximální myslitelný výsledek, také s ohledem na spolehlivost monopostů na špici závodního pole.

Bylo velmi příjemné sledovat Checa a Nica, jak se účastní některých soubojů v prvním kole. Podařilo se jim několik zajímavých manévrů - důležitých pro náš strategický záměr. Do konce chybí čtyři závody, musíme každopádně maximalizovat náš potenciál, protože je před námi ještě dlouhá cesta.

 

WILLIAMS

Felipe Massa, 9. místo
Byl to komplikovaný závod. Bojovali jsme od začátku až do konce. Na startu jsme ztratili dvě místa, bylo to díky volbě pneumatik. Na začátku naše rychlost nevypadala slibně ve srovnání s našimi konkurenty. Na trati jsme zůstali déle kvůli naší strategii jedné zastávky, která fungovala.

Rádi bychom dokončili před Force Indii, ale měli lepší auto. Podařilo se nám bodovat s oběma vozy i když jsme po startu byli 13. a 14. Proto to byl pozitivní závod a strategie byla dobrá.

Valtteri Bottas, 10. místo
Z pohledu strategie se nám povedlo najít něco jiného než ostatním. Nic víc se ale dnes dělat nemohlo. Doufáme, že zbývající závodní okruhy nám budou sedět lépe. Dnes jsme nebyli rychlí.

Po startu jsem byl lépe postaveným vozem z obou Williamsu, proto bych čekal lepší strategii - ta ale nefungovala. Doufám, že v Austinu budeme rychlejší než Force India. Těžko se to odhaduje, dnes jsme získali maximum, snad to bude za dva týdny lepší.

Rob Smedley, šéf traťových činností
Upřímně, s rychlostí, kterou naše auta měla, to bylo maximum, co jsme mohli dnes dokázat. Měli jsme riskantní strategii, abychom auta dostali na body, a to nám vyšlo. Tým může být docela pyšný.

Valtteriho jsme nechali déle venku, aby měl na konci lepší pneumatiky. Žel zastávka byla pomalejší, a tak vyjel za Felipem. Až na tohle však tým neudělal chybu. Prvořadým faktem je, že máme auto, které není dostatečně rychlé. Ale zbývají ještě 4 závody, takže se musíme sebrat.

 

HAAS

Romain Grosjean, 11. místo
Myslím, že jsem ještě nikdy nebyl po závodě tak zklamaný jako dnes, zvlášť po těsném dojezdu. Byl jsem mnohem rychlejší než Williamsy. Odhadli jsme výdrž tvrdých pneumatik špatně, mohli jsme zajet k poslední výměně podstatně dříve - ale aspoň jsme měli výbornou rychlost.

V prvním stintu na měkkých pneumatikách bylo auto hodně nestabilní, ale na tvrdých doslova "letělo". Trochu jsem měl problémy v zatáčce 1 s Hülkenbergem, který se napasoval přede mě, málem jsem do něj narazil, bylo to opravdu velice těsné.

Esteban Gutiérrez, 20. místo
Všechno začalo dobře. Pracovali jsme na našich startech a to se dnes vyplatilo. Během prvního stintu to šlo dobře, udržovali jsme si odstup. Pak jsem se ale trochu zasekl v provozu a to byl konec.

Snažil jsem se útočit, předjíždět a pak jsem měl incident s Carlosem. Zabrzdil o trochu dříve a pak zavřel dveře. Neměl jsem žádnou možnost, kam jet, protože jsem ho chtěl předjet zprava. Pak jsem poškodil přední křídlo, bohužel závod neproběhl tak, jak jsme chtěli.

Günther Steiner, manažer týmu
Nechtěli jsme tento závod skončit opět na jedenáctém místě s jedním a na dvacátém s druhým vozem, zvláště když jsme začali na sedmé a desáté pozici. Myslím, že o tom rozhodlo pár maličkostí - všichni ostatní zajeli velice dobře, všichni dokončili, nikdo neodstoupil.

Snažili jsme se vyzvat na souboj Williams, ale nedotáhli ho do konce. Zvládli lépe strategii, protože mohli začít na pneumatikách dle vlastního výběru, ale takové je závodění. Tento víkend snad přesvědčil všechny, že náš vůz je rychlý a konkurenceschopný v závodě. To je závěr, který si z Japonska odvážíme.

 

TORO ROSSO

Daniil Kvjat, 13. místo
Třináctá pozice byla dnes naším maximem. Opravdu si nemyslím, že bychom mohli být lepší. Nestalo se nic mimořádného, nevyjel safety car, nikdo neodpadl, takže jsme tímto způsobem nezískali žádnou pozici.

Neměli jsme rychlost na rovinkách, což je smutné, ale víc prostě nezvládneme, jsme zkrátka příliš pomalí. Na druhou stranu se v autě cítím po závodě mnohem lépe, náš tým stále pracuje na zlepšení, takže se budeme snažit dokončit sezónu s vědomím, že jsme udělali všechno!

Carlos Sainz, 17. místo
Závod je pro mě velkým zklamáním. I když jsme začali dobře a podařilo se nám dostat před oba Williamsy a během prvního stintu jsme měli i slušné závodní tempo, po první zastávce v boxech se všechno změnilo. Pak jsme klesli i za McLareny a v tom okamžiku pro nás závod skončil, protože jsme je díky malé rychlosti nedokázali předjet. Bylo to prostě nemožné!

Mohu vás ujistit, že jsem udělal vše, co bylo v mých silách, ale dnes jsme víc dokázat nemohli, což je značně frustrující. Ale nehodláme se jen tak vzdát. Je třeba se dobře připravit na další závody, ve kterých budeme o něco silnější, aspoň doufám. Mohla by nám pomoci i deštivá neděle.

Franz Tost, šéf týmu
Po startu z 13. a 14. pozice to pro nás byl hodně obtížný závod. Na rovinkách nám chybí rychlost, tedy něco, co potřebujeme k tomu, aby vozy pořádně fungovaly. Oba jezdci předvedli dobrý start, posunuli jsme se na jedenáctou a dvanáctou pozici. Zastávky byly také dobré, ale ztratili jsme hodně času v hustém provozu a proto jsme dopadli tak, jak vidíte.

Naštěstí ani Haas, ani McLaren nemají body, ale poslední čtyři závody pro nás budou hodně obtížné, protože všichni naši soupeři se díky vývoji pohonných jednotek posunuli kupředu. S loňskou specifikací motoru máme značnou nevýhodu, pokud jde o rychlost. Musíme se maximálně soustředit a dokončit sezónu co nejlépe, myšleno v dobrém slova smyslu.

 

RENAULT

Jolyon Palmer, 12. místo
Minule desáté místo, teď dvanácté, ale tentokrát všichni dokončili závod! V předchozím týdnu jsme měli štěstí, dnes jsme předvedli lepší výkon. Porazili jsme každého, kdo byl v našem dosahu. Jsem rád, jak jsme se dnes předvedli, strategie, výkon, rychlost... Všechno bylo dobré.

Kevin Magnussen, 14. místo
Závod jsem začal na tvrdých pneumatikách, zatímco všichni kolem jeli na středně tvrdých - a to se ukázalo být jako hodně těžké. S dneškem nemůžeme být docela spokojeni, zvláště poté, co jsme v posledních dvou závodech bodovali, ale budeme dál tvrdě pracovat, abychom se v dalších závodech dostali zpátky na tyto pozice. Další Grand Prix je ve Spojených státech, trať je tam opravdu cool, takže se těším.

Fred Vasseur, šéf týmu
Z hlediska výkonu jsme absolvovali dobrý víkend, včetně posledního volného tréninku, kde jsme dokonce byli v první desítce. Kvalifikace však pro nás byla určitým zklamáním. Jistě, Jolyon se dostal do Q2, ale myslím, že jsme mohli být v sobotu lepší.

Naše závodní rychlost byla podobná tomu, co jsme předvedli v posledním tréninku. Pokud jde o tempo, bojovali jsme s Williamsem až do konce závodu, skončili jsme před McLarenem a Toro Rosso. Dnešní závod potvrdil náš posun vpřed, odjeli jsme ho čistě navzdory složité kvalifikaci. Celkově byl víkend pro oba piloty povzbuzující, odvedli solidní práci v závodě na základě strategie, která týmu pomohla.

 

SAUBER

Marcus Ericsson, 15. místo
Zajel jsem slušný závod. Neměl jsem špatný start a získal jsem jednu pozici, pohyboval jsem se na 17. místě. Můj první stint na středně tvrdých pneumatikách byl také v pořádku, byl jsem zavěšený za Jolyonem Palmerem. Domnívám se, že jsme zvolili dobrou strategii. Konečné umístění v porovnání s mou startovní pozici je také dobré. Ale pořád potřebujeme udělat ještě krok k tomu, abychom mohli bojovat o body.

Felipe Nasr, 19. místo
Celý víkend byl obtížný a závod to jenom potvrdil. První stint na tvrdých pneumatikách byl slušný, bohužel jsem v zatáčce 11 šel později na brzdy a poškodil si pneumatiky. Kvůli tomu jsem musel jet do boxů dříve, než jsme původně plánovali. V boxech jsem pak ztratil nějaký čas, protože mi stávkovala spojka. Tím se mezera přede mnou hodně navýšila, navíc některé modré vlajky také degradovaly mé závodní tempo.

Moniša Kaltenbornová, vedoucí týmu
Naše startovní pozice napovídaly, že to nebude lehký závod. Proto bylo důležité zvolit strategii odlišnou od těch, které si připravili soupeři. Volba jedné zastávky v boxech byla závislá na výkonech pilotů. Marcus je bezchybně a byl schopen za sebou udržet některé z našich přímých konkurentů. Felipe na tvrdých pneumatikách byl schopen udržet svou startovní pozici, ale musel kvůli poškozeným pneumatikám pozdním brzděním předčasně do boxů. 

 

MCLAREN

Fernando Alonso, 16. místo
Dnešní umístění je poměrně nepříjemným překvapením. Doufám, že to je výjimečná záležitosti a v Austinu budeme se vrátíme na obvyklé pozice. Neměli jsme rychlost, byli jsme pomalí na rovinkách. Je pravda, že je to docela podivné, protože před sedmi dny jsme bojovali se Sergio Pérezem o šesté místo a tady jsme za Sauberem! Jsem z toho tedy docela zklamaný, protože jsme na domácí půdě Hondy.

Teď musíme před závodem v Austinu najít řešení. Před GP Japonska jsme měli několik zajímavých závodů jako například Spa, kde jsem získal sedmé místo a podobně to šlo také v Singapuru a Malajsii. Ale tady z důvodu, který neznáme, tomu tak nebylo. Neměl jsem dobrý start, protože jsem musel jet doleva a dostal se mimo trať. Nicméně v našem boji s Toro Rosso jsme o nic nepřišli, protože oni také nebodovali.

Jenson Button, 18. místo
Měl jsem opravdu strašný start. Problémem byl nový motor, takže se mi pořádně protočila kola a zůstal jsem hodně vzadu. Bylo opravdu hodně těžké se dostat před oba Manory, jejich piloti jeli na měkkých pneumatikách, já na tvrdých. Nakonec jsem je zdolal, ale byla to opravdu hodně krušná část závodu.

Skončil jsem osmnáctý, takže to je dost strašný výsledek, ale aspoň jsem si užil nějakou zábavu při předjíždění. Šestnácté a osmnácté místo, to byl pořádný kus k bodům - byl to velmi obtížný den, obtížný víkend.

Je to škoda, že to pro nás nebyla úspěšná trať, je to náš druhý domov. Je to prostě jako noc a den, nemyslím, že někdo očekával, že budeme stejně dobří jako v Singapuru a Malajsii. Nebyli jsme dost rychlí, ale v příštím závodě budeme. Nemůže být všechno pořád úspěšné.

Éric Boullier, závodní ředitel
Není důvod zapírat fakt, že jsme velmi zklamaní naší pozicí. Upřímně, bodovat s oběma vozy minulý týden v Malajsii a teď v Japonsku získat 16. a 18. místo je těžké. Tak to je, ale všichni v McLarenu a Hondě chtějí vyhrávat. Tento víkend necháme za námi a zaměříme se na další Grand Prix. 

Předtím chci ale ještě poděkovat fanouškům zde v Suzuce - jsou nejoddanější a nejzapálenější na světě. Jako vždy i dnes nás přišli podpořit - spousta z nich podporovala jejich domácí tým, McLaren Honda. Moc rádi bychom jim dodali lepší výsledek. Příští rok je snad dokážeme více potěšit.

 

MANOR

Esteban Ocon, 21. místo
Snažil jsem se ukrojit něco z odsupu soupeřů, myslím, že jsme tentokrát měli lepší strategii. Ještě pár kol a myslím, že bych předstihl Estebana Gutiérreze. Držíme krok s konkurencí, řekl bych, že se jí blížíme. Nyní bude trochu víc času projít všechny získané informace a prověřit je - kde ztrácíme, kde se můžeme zlepšit a co ještě udělat. Zbývají pouze čtyři závody a proběhnou hodně rychle, ale pořád to jsou čtyři Grand Prix, které nabídnou mnoho příležitostí ke zlepšení. Pořád je o co bojovat.

Pascal Wehrlein, 22. místo
Moc toho nemohu říci. Absolvoval jsem opravdu hodně těžký závod, bojovali jsme s rychlostí, zápasili s modrými vlajkami - prostě boj na všech frontách. Takže není moc co dodat. Udělali jsme drobná zlepšení, auto je lepší, takže nyní musíme pracovat s tím, co by nám přineslo něco navíc a umožnilo zúročit onen pokrok. Nejsem už daleko, ale pořád ještě ne tam, kde bychom chtěli být.

Dave Ryan, závodní ředitel
Na první pohled to není nijak úspěšný závod, ale opouštíme Dálný východ s dvěma klasifikovanými vozy a uchovali jsme si své postavení v Poháru konstruktérů. Poslední tři závody byly opravdu těžké, ale vracíme se z Japonska a těšíme se na závěr sezóny, který začne za dva týdny v Austinu. Posíláme gratulace našemu dodavateli motorů - Mercedes Benz - že si zajistil hattrick. Je to velice působivé.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 19 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy